Lockigt hår

Men, om man inte ska borsta det. Hur förhindrar man knutor? Dottern är 4 så det här med knutor är ett problem.

Försökte mig på en bild där man ser både lockar och rakt hår
Visa bifogad fil 81798
Jag måste absolut borsta mitt hår, gör det dock bara innan jag tvättar det, så ungefär en gång varannan dag. Ett barn kan man dock behöva borsta oftare, antar att det blir fler tovor än hos en vuxen 😅
 
Tvätta sällan, ha i hårolja typ Arganolja/Rosenfröolja (utan fruktvaxer och silikoner).
(alltså man behöver ju inte hälla i schampo varje gång man är i duschen)

Om håret är liksom kladdigt nästan att få borsten igenom, skölj med äppelcidervinäger (en msk i 5 dl eller något) någon gång i månaden. Blir liksom halt och glansigt av det.

Om du använder schampo som blandar schampo och balsam och vaxer och en massa sådant tror jag du måste använda ett mer rent, enkelt schampo för att få ur vaxerna innan du kan tvätta håret mer sällan.

Använd träkam, benkam, svinhårsborste som alla lägger ned de små fjällen på hårstråna.

Mitt varierar lite men jag kan få fina glansiga korkskruvslockar i perioder, men har ganska rakt hår med självfall vanligen.
Dock kan det bli oerhört frizzigt tex om jag använder hårtork, som en överblommad maskros. (så det har jag inte gjort sedan jag var tonåring)

Om du inte ska träffa någon kan du ju ha en buff över håret, det gör jag ibland (och när jag bakar) håller alltihop i schack utan att dra i det.
Måste kanske ha mer olja i håret. Tvättar numer en gång i veckan (två gånger i veckan sommartid) tycker inte det är så ofta?
Hårtork har jag helt slutat med! Minns inte senast jag använde den ens?
 
Jag har inte suplockigt hår, lite korkskruvar under och mjuka lockar resten. Har dock massor med hår och borstar jag det så ser det ut som att jag tuperat hela håret 😂
Det står rakt ut från huvudet 😅
Har knappt en enda bild på mitt naturliga hår.
Screenshot_20211217_184532.jpg
 
Men, om man inte ska borsta det. Hur förhindrar man knutor? Dottern är 4 så det här med knutor är ett problem.

Försökte mig på en bild där man ser både lockar och rakt hår
Visa bifogad fil 81798
Förhindra är nog rätt svårt, men det går att reda ut dom med fingrarna, lite tidskrävande kanske, men mycket bättre än att borsta. Jag "borstade" mitt hår med antingen en väldigt gles kam eller fingrarna för att inte förstöra lockarna, tovor och annat redde jag ut med fingrarna.
 
Jo jag vet ännu en hårtråd här :o
Kanske beror på att mitt hår just nu ser ut som ett enda stort FRISS och tack så mycket att det är vinter så mössa kan bäras…

Är det någon här som har så där snyggt glänsande lockigt hår?
Jag tänker att istället för att försöka få håret till något det inte alls är, dvs rakt så kanske är det bättre att bara låta lockarna ta över helt?
Men hur får man då snygga lockar?

Har oftast håret i knyt, alternativt fläta eller hästsvans men 80 % i knut. Den blir ganska tjock men då är håret där det är. Är inte så bra kanske med tanke på frisset?
Upplever att håret mår bättre av fläta men flätan är mer i vägen än en knyt.
Börjar ibland dagen men fläta eller hästsvans men slutar ändå med att jag gör en knut tillslut.

Kanske klippa av håret helt?
Det går en trend på Instagram och TikTok nu om just detta med lockigt hår. Folk som trott att de bara haft jobbig kvalitet på håret har insett att de ju har lockigt hår. Så har du någon av de apparna gå in och sök.

https://curlygirllife.com/how-to-tell-you-have-curly-hair/

Jag tänker på din mening om det är någon som har sådär snyggt glänsande lockigt hår, så är det ingen som har det naturligt. ;) Det krävs rätt så mycket jobb för att lockigt hår ska vara sådär fint.
 
I går kväll oljade jag in hela håret med linfröolja (i brist på annan olja) nu ser det väldigt oljigt och smutsigt ut :meh:
Vad göra nu? Slöja bort med vatten? Lär bli frissss igen :cautious:
 
I går kväll oljade jag in hela håret med linfröolja (i brist på annan olja) nu ser det väldigt oljigt och smutsigt ut :meh:
Vad göra nu? Slöja bort med vatten? Lär bli frissss igen :cautious:
Hur mycket olja använde du? När jag hade en olja från the body shop använde jag kanske max 2-3 droppar till mitt förhållandevis tunna hår som går typ ned över skulderbladen.
 
Jag har ett riktigt frissigt hår med en del självfall men såklart inte i hela håret. Jag har alltid förr tänkt att frisörschampon bara är lurendrejeri och dyrt, men faktiskt så nu när jag tvättat håret i två år med RedKen och Olaplex, har det blivit mjukt och inte lika frissigt. Så gjorde jag misstaget att snåla och köpa vanligt schampo efter 2 år med riktiga schampon.... Hej superfriss :cautious:

Har provat balsammetoden innan. Tyckte inte det heller blev bra, bara krångligt och omöjligt att låna kam, borste eller plattång av nån annan eller kunna låna ut. Så det bästa för mig är att tvätta hela håret max 3 ggr/vecka, helst 2. Jag tvättar luggen och har balsam i längderna oftare. Borstar oftast inte håret annat än luggen som blir helt ostyrig annars, bara sätter upp det. .Borstar jag det blir det frissigt.
 
Kort film där det kanske syns lite tydligare att det uppepå är väldigt rakt och i stor kontrast till det undre. Tror ni att det går att få rätt på detta enbart genom att vi slutar borsta? Jag har hela tiden tänkt att det kanske behöver klippas på något särskilt sätt 🙈
 
Kort film där det kanske syns lite tydligare att det uppepå är väldigt rakt och i stor kontrast till det undre. Tror ni att det går att få rätt på detta enbart genom att vi slutar borsta? Jag har hela tiden tänkt att det kanske behöver klippas på något särskilt sätt 🙈
Jag tror det är håret som är så. Jag och min syster har typ exakt likadant. Hur vi än gör så är det mer lockigt under och mer rakt över. Det som gör skillnad är om jag använder en diffuser på håret, då blir allt likadant men det blir nog lite svårt att hålla på med. Så har inga tips, mer ett konstaterande att det är så 😅



Tycker det är jätte jobbigt att hålla lockar fina så jag har alltid mitt hår fönat rakt/i en fläta. Kör mkt fukt, keratin och ibland en brazilian blowout för att hålla håret slätt, fint och glansigt. Har inte gjort det sista på länge men har gått å tänkt jag ska göra det i vår tror jag :)
 
Jag tror det är håret som är så. Jag och min syster har typ exakt likadant. Hur vi än gör så är det mer lockigt under och mer rakt över. Det som gör skillnad är om jag använder en diffuser på håret, då blir allt likadant men det blir nog lite svårt att hålla på med. Så har inga tips, mer ett konstaterande att det är så 😅



Tycker det är jätte jobbigt att hålla lockar fina så jag har alltid mitt hår fönat rakt/i en fläta. Kör mkt fukt, keratin och ibland en brazilian blowout för att hålla håret slätt, fint och glansigt. Har inte gjort det sista på länge men har gått å tänkt jag ska göra det i vår tror jag :)
Vad är en diffuser?
 
Jag tror att det kan vara själva produkterna som ställer till det? Använder Respons nektar eller honung både i schampoo och balsam. Håret kliar inte, blir rent och framförallt är det billigt. Men det ser inte alls kul ut. Så måste nog byta ut dessa.
Har tidigare haft faith in nature som jag trivts med. Inte heller då var håret perfekt men bättre än nu.
Många produkter kliar annars i hårbotten så kan inte använda vad som helst eller för ofta.
 
Vad är en diffuser?
Kommer ofta som tillbehör när en köper hårtork. Är som en platt plast cirkel med stora piggar på. Jag använder en såhär; I med nått i håret för att ta fram lockar, fönar på lågt utblås men hög värme och typ lägger håret på diffusern. Det får fram lockarna mer. Tyngden av ens hår väger ner lockarna så en diffuser används till att försiktigt lyfta och torka fram lockarna.
 
Jag färgar inte håret men funderar om det är värt att testa olaplex ändå?

Det är det bästa jag haft. De är väl inte bara för färgade hår? Har Schampo No4 och Conditioner No5. Vet inte vad de har för sorter men min frisör har iaf valt ut det pga mitt frissiga hår. Så fort jag provade ett vanligt schampo började det klia i hårbotten och håret ser ut som en stor frissboll. Då köpte jag ändå TREsemme nån variant med aloe vera som skulle vara extra vårdande...
 
Kommer ofta som tillbehör när en köper hårtork. Är som en platt plast cirkel med stora piggar på. Jag använder en såhär; I med nått i håret för att ta fram lockar, fönar på lågt utblås men hög värme och typ lägger håret på diffusern. Det får fram lockarna mer. Tyngden av ens hår väger ner lockarna så en diffuser används till att försiktigt lyfta och torka fram lockarna.

Tack, jag har alltid undrat hur en sån grunka ska användas :o Jag har dock tunt, frissigt skandinaviskt hår så det är inte så mkt massa att blåsa igenom så då kanske det inte funkar....Borstar jag inte har jag fina lockar i underhåret och lite friss ovanpå. Borstar jag har jag friss överallt :meh:
 
Kommer ofta som tillbehör när en köper hårtork. Är som en platt plast cirkel med stora piggar på. Jag använder en såhär; I med nått i håret för att ta fram lockar, fönar på lågt utblås men hög värme och typ lägger håret på diffusern. Det får fram lockarna mer. Tyngden av ens hår väger ner lockarna så en diffuser används till att försiktigt lyfta och torka fram lockarna.
Man ska dock egentligen blåsa med kall luft, då blir lockarna bättre/mindre frissiga. Det tar dock ungefär en miljon år så jag orkar aldrig :angel:
 
Man ska dock egentligen blåsa med kall luft, då blir lockarna bättre/mindre frissiga. Det tar dock ungefär en miljon år så jag orkar aldrig :angel:
Ah, det visste inte jag, låter som att det kan ta ett tag ja 😅 men känns som att jag borde testa å se om det blir nån större skillnad ändå ☺️tack för tips ^^
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 278
Senast: Calmiche
·
Kläder & Bli fin Jag har varit på en handfull begravningar, men blir ändå osäker på vad som "är rätt". För det första, hur gör man med hår och smink...
2
Svar
37
· Visningar
11 349
Kropp & Själ Har sedan början av tonåren haft dålig hårkvalité, visserligen rätt tätt med hårstrån, men dom är tunna, frissiga och torra och helt...
2
Svar
24
· Visningar
4 147
Senast: Unafraid
·
Kropp & Själ Jag har aldrig haft för vana att gå till frisören men gjorde det i alla fall för några månader sedan. Den frisören tyckte jag skulle...
29 30 31
Svar
608
· Visningar
42 789
Senast: EmmaW
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp