Lodjur sköts i hästhage

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Lodjur sköts i hästhage

Ofta tillskrivs alla jägare en bunt negativa egenskaper i sådana här trådar tyvärr :crazy:


Men nu är det ju så att jag inte gjort det i den här tråden, eller?

Du höll ju med Elviramax i att:

Jag vet inte mycket om jägare.
Att mina påståenden i den här tråden är okunniga.

Och du håller fortfarande med om detta?
 
Sv: Lodjur sköts i hästhage

Så du menar på allvar att ingen jägare släpps ut i skogen, med gevär, för att skjuta, om man inte kan skjuta guld på löpande älg?


Och du menar att det KRÄVS 16 skott på raken i träffområdats mitt för att få ge sig ut och jaga?

Ja, här gör det det :cool:
 
Sv: Lodjur sköts i hästhage

Du bugar inlägget om att jag måste vara en naturbegåvning om jag ska klara skytteprovet.
Jag hoppas att du läser fortsättningen som kommer.

Jasså, ska du till skjutbanan? Väntar med spänning på resultatet!
 
Sv: Lodjur sköts i hästhage

Jag hoppas du får tillfälle att delta i en riktig jakt, så kanske du upptäcker ett och annat hos dig själv.


Har varit med vid jakt

Du med flera verkar tro att allt jag skriver är sånt jag inte upplevt.
Och sen behöver du inte lägga till *att jag ska hitta ett och annat hos mig själv* Du spårar ur.
 
Senast ändrad:
Sv: Lodjur sköts i hästhage

Jasså, ska du till skjutbanan? Väntar med spänning på resultatet!


Vad vinner du på att vara tyken i dina inlägg, har sett det lite här och där i denna tråden. Bara för folk inte håller med, så behöver man inte vara otrevlig.

För övrigt kan jag säga att jag vet en som jagar 2 dagar per år, men aldrig är vid skjutbanan och tränar. Aldrig någonsin.
Tycker det är väldigt konstigt att man faktiskt ser och hör både det ena och det andra om jägare, men några av er hävdar att jägare de gör aldrig fel.

För många år sedan så var den en som varit ute och jagat. Riktigt stolt var han för han fått fälla ett byte. Tills jag frågade Åhhh, kan inte jag få se.
Då började han slingra sig och sa att han fått skjuta flera skott för första skottet blev fel. Jag anser att en stor del av djuret var helt sönderskjutet (nä det var ingen älg) Och när jag fick förklarat för mig hur första skottet tagit, så insåg t om jag den okunniga, att han skulle inte skjutit i den vinkeln och det läget.
 
Sv: Lodjur sköts i hästhage

Tyvärr finns inga krav på övningsskytte bland småviltsjägarna.

De flesta övar mycket ändå, men en del rötor gör det inte och det är oftast "hobbyjägarna" som enbart jagar någon/några dagar/ år som inte övar..
 
Sv: Lodjur sköts i hästhage

Ja, här gör det det :cool:



Precis dit jag ville komma.
Men här är inte där och definitivt inte hela Sverige.

Är det inte så att det är jaktledaren som bestämmer vilket skytteprov som ska göras för att få ett godkännande för att ge sig ut och jaga?

Och att därför skytteproven kan variera, så att säga, mellan här och där?

Och att det visst kan förekomma skytteprov som en som jag kan klara av, lite vana vid vapen, kan sikta stillastående rätt OK?
 
Sv: Lodjur sköts i hästhage

Tyvärr finns inga krav på övningsskytte bland småviltsjägarna.

De flesta övar mycket ändå, men en del rötor gör det inte och det är oftast "hobbyjägarna" som enbart jagar någon/några dagar/ år som inte övar..


Se där, se där..... det verkar som du ändå inte håller med Elviramax om att jag inget kan eller att det inte finns idioter.
 
Sv: Lodjur sköts i hästhage

Och när jag fick förklarat för mig hur första skottet tagit, så insåg t om jag den okunniga, att han skulle inte skjutit i den vinkeln och det läget.


Tack för backningen,och det är det du beskriver ovan som jag kallar för SKJUTKÅT.

Nu ska jag ut och tävla, återkommer till tråden ikväll.:devil:
 
Sv: Lodjur sköts i hästhage

Vad vinner du på att vara tyken i dina inlägg, har sett det lite här och där i denna tråden.

Är jag inte ensam om.

När nivån på diskussionen nått en viss nivå, då är det lätt att jag blir sarkastisk, man når ju ändå ingenstans. Observera att det inte handlar om dina inlägg!
 
Sv: Lodjur sköts i hästhage

Tyvärr finns inga krav på övningsskytte bland småviltsjägarna.

De flesta övar mycket ändå, men en del rötor gör det inte och det är oftast "hobbyjägarna" som enbart jagar någon/några dagar/ år som inte övar..

Han jagade råbock. Går det som småvilt?
 
Sv: Lodjur sköts i hästhage

Tack för backningen,och det är det du beskriver ovan som jag kallar för SKJUTKÅT.

Nu ska jag ut och tävla, återkommer till tråden ikväll.:devil:

Faktum är att jag alltid kallat denna personen för skjutgalen och en av de där dåliga jägarna som finns.
 
Sv: Lodjur sköts i hästhage

Han jagade råbock. Går det som småvilt?

Ja, det gör det.

Jag har aldrig någonsin under min tid på buke förnekat att det finns rötägg inom jägarkåren, men jag retar mig på de som klumar ihop alla jägare i en bröt och hävdar att vi alla är oansvariga, "mördargalna", blodtörstiga idioter som vill utrota alla rovdjur, skjuta bort allt matvilt och knappt vet vad som är fram och bak på en bössa..

Lite överdrivet, men börjar bli less på alla generaliseringar som florerar om jägare :cool:
 
Sv: Lodjur sköts i hästhage

Har varit med vid jakt

Du med flera verkar tro att allt jag skriver är sånt jag inte upplevt.
Och sen behöver du inte lägga till *att jag ska hitta ett och annat hos mig själv* Du spårar ur.

Spårar ur??? Själv upptäckte jag till min förvåning första gången jag var på jakt att det fanns en riktig jaktinstinkt i mig. Den finns nog i dig också, om du gräver tillräckligt djupt. Människan är jägare sen urminnes tider, det sitter i ryggmärgen.
 
Sv: Lodjur sköts i hästhage

Spårar ur??? Själv upptäckte jag till min förvåning första gången jag var på jakt att det fanns en riktig jaktinstinkt i mig. Den finns nog i dig också, om du gräver tillräckligt djupt. Människan är jägare sen urminnes tider, det sitter i ryggmärgen.

Visst finns det jaktinstingt i mig.
Jösses, jag har aldrig varit med om en sån känsla när jag var med. Jag blev helt till mig och sa att jag vill vara med igen :) Känslan när man var nära inpå djuret och man insåg att nu får man inte gå på en endaste liten kviskt. Hade nån gått föbi mig då hade de nog hört mitt hjärta slå.
Gissa vem som gick igenom hela djurets mage när det var utgröpt (eller vad det heter). Det var jag ;) Himla intressant.

Men för det så känner jag ändå att jag är emot hur viss jakt är och fungerar.
 
Sv: Lodjur sköts i hästhage

Se där, se där..... det verkar som du ändå inte håller med Elviramax om att jag inget kan eller att det inte finns idioter.

Jag har inte sagt det inte finns idioter. Håll dig till sak åtminstone!
 
Sv: Lodjur sköts i hästhage

Ja, det gör det.

Jag har aldrig någonsin under min tid på buke förnekat att det finns rötägg inom jägarkåren, men jag retar mig på de som klumar ihop alla jägare i en bröt och hävdar att vi alla är oansvariga, "mördargalna", blodtörstiga idioter som vill utrota alla rovdjur, skjuta bort allt matvilt och knappt vet vad som är fram och bak på en bössa..

Lite överdrivet, men börjar bli less på alla generaliseringar som florerar om jägare :cool:


Jag vet Gnist :)
Jag tycker inte att jägare är mördare mm. Jösses, vad är inte jag då som föder upp grisar till slakt (utegrisar Elviramax ;) ..)
 
Sv: Lodjur sköts i hästhage

Visst finns det jaktinstingt i mig.
Jösses, jag har aldrig varit med om en sån känsla när jag var med. Jag blev helt till mig och sa att jag vill vara med igen :) Känslan när man var nära inpå djuret och man insåg att nu får man inte gå på en endaste liten kviskt. Hade nån gått föbi mig då hade de nog hört mitt hjärta slå.
Gissa vem som gick igenom hela djurets mage när det var utgröpt (eller vad det heter). Det var jag ;) Himla intressant.

Men för det så känner jag ändå att jag är emot hur viss jakt är och fungerar.

Se där... i de lugnaste vatten ... :) Visst är det häftigt och intressant! Att man sen får mat på bordet gör inte saken sämre. Och nån mat på bordet blev det nog inte till det där rötägget till jägare som du känner. Själv har jag inte sett nåt sånt, tack och lov.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 057
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
1 716
Senast: Rie
·
  • Artikel
Hästnyheter Kommunens tekniker traskade rakt in i hästhagen utan att underrätta hästägaren. Att de stod en hingst i hagen såg de inte, förrän...
Svar
0
· Visningar
342
Senast: Gunnar
·
Hästvård Hejsan! Natten till igår fick min ena häst tas bort akut pga troligtvis akut tarmvred. Är i chock & kan inte sluta gråta. Det hela...
2
Svar
21
· Visningar
4 939

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp