Lodjur sköts i hästhage

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Lodjur sköts i hästhage

Helt enkelt för att älgen är vårt största "matvilt". Och varför skulle vi inte jaga för mat??? Jag äter hellre älgkött än uppfödd gris eller kossa. Men det är en helt annan diskussion.

Förövrigt: Är det inte synd om älgen om den blir riven?



Det där sista var skönt att höra :)


Vi måste inte jaga älg för att överleva. Om nu våra rovdjur kan hålla beståndet nere så är det ju det bästa sättet att sköta djurvård på anser jag.
Jo visst kan älgen bli riven, men det är naturens gång tyvärr. Sånt händer varje dag i våra skogar.

Ska erkänna att jag blir nästan full-i-skratt när jag ser uppslag i tidningar på djur som blivit rivna/dödade av rovdjur. Det är så hemskt och de gör allt för att vi människor ska känna medlidande.
Men jösses, sån är naturen och som sagt händer det varje dag.

Sen är det ju så att inte alla får smaka på detta älgkött, det går till jägarna och markägarna. Väldigt lite kommer ut i butikerna.
Så varför just jägarna måste leva på älgkött begriper inte jag.
 
Sv: Lodjur sköts i hästhage

Vi måste inte jaga älg för att överleva. Om nu våra rovdjur kan hålla beståndet nere så är det ju det bästa sättet att sköta djurvård på anser jag.
Jo visst kan älgen bli riven, men det är naturens gång tyvärr. Sånt händer varje dag i våra skogar.

Ska erkänna att jag blir nästan full-i-skratt när jag ser uppslag i tidningar på djur som blivit rivna/dödade av rovdjur. Det är så hemskt och de gör allt för att vi människor ska känna medlidande.
Men jösses, sån är naturen och som sagt händer det varje dag.

Sen är det ju så att inte alla får smaka på detta älgkött, det går till jägarna och markägarna. Väldigt lite kommer ut i butikerna.
Så varför just jägarna måste leva på älgkött begriper inte jag.

Nej, vi måste inte jaga älg för att överleva. Vi behöver inte odla gris heller. Vi behöver inte toapapper heller det går att tvätta sig med näven i röven. Det gör dom i andra länder.

För egen del så behåller jag helst det kött familjen jagar hem, då det inte ens täcker vår egen konsumtion över året. Varför skulle vi då sälja billigt till butiker och köpa dyrt skit-kött tillbaka? Lägg sen till statens kontrollapparat på kött, så ska du se att det knappast lönar sig även om man skulle vilja.

I övrigt håller jag med om att rivna älgar hör till naturens gång. Men det var så många som slog på trumman i den här tråden och tyckte synd om lodjuret som blev skjutet (minns inte om du var en av dem). Det är ju också naturens gång, för enligt min mening är människan jägare. Det var mest det jag syftade på.
 
Sv: Lodjur sköts i hästhage

Bara måste spinna vidare på denna kommentar:

Så varför just jägarna måste leva på älgkött begriper inte jag.

Det är ju så att man gör vissa val i livet. Varför måste just vegetarianer leva på grönsaker som vi måste importera? Varför måste barnfamiljer gå så ofta på McDonalds?

Det är väl självklart. Eller???
 
Sv: Lodjur sköts i hästhage

Bara måste spinna vidare på denna kommentar:



Det är ju så att man gör vissa val i livet. Varför måste just vegetarianer leva på grönsaker som vi måste importera? Varför måste barnfamiljer gå så ofta på McDonalds?

Det är väl självklart. Eller???

Och här insåg jag att denna diskussionen såg sitt slut!
 
Sv: Lodjur sköts i hästhage

I övrigt håller jag med om att rivna älgar hör till naturens gång. Men det var så många som slog på trumman i den här tråden och tyckte synd om lodjuret som blev skjutet (minns inte om du var en av dem). Det är ju också naturens gång, för enligt min mening är människan jägare. Det var mest det jag syftade på.


Stå på håll med ett gevär och skjuta, vad ger det för chans till djuret?:mad:

Rovdjur behövs för att stärka djurstammar, de tar de individer som inte är tillräckligt friska eller starka för att klara sig undan.

En jägare gör som regel tvärtom. Sjuter det finaste och sparar skiten, vilket drabbar djurstammar negativt, rovdjur är positivt.
 
Sv: Lodjur sköts i hästhage

Jättejobbigt att läsa när allt sitter ihop och ingen stor bokstav.
Jag brukar avstå att läsa sånt, tyvärr!

Va har d med denna diskutionen att göra igentligen om ja skriver med liten bokstav.........ja man läser det man vill läsa eller höra;)
 
Sv: Lodjur sköts i hästhage

Du vet inte mycket om jägare... det bevisas av alla dina okunniga påståenden om ämnet i den här tråden.

Men jag kan upplysa dig om detta: Trofeer bereder man med stor möda och hänger med stolthet upp på väggen. Man tittar inte på dem i en kvart och sen är nöjd.

Förövrigt: om du har sån misstro till jägare i allmänhet, så kan jag bara utgå från talesättet att "det är genom sig själv man lär känna andra"

:bow::bow:
 
Sv: Lodjur sköts i hästhage

Va har d med denna diskutionen att göra igentligen om ja skriver med liten bokstav.........ja man läser det man vill läsa eller höra;)


Det handlar om att det ska vara lätt och läsa och inte behöva anstränga sig för att läsa igenom en text.
Det sista du skrev var bara löjligt.
För övrigt stavas det diskussion.
 
Sv: Lodjur sköts i hästhage

Jag som jägare kan inte annat än instämma i ovan skrivna :cool:


Och bara för man inte är jägare så ska man inte ha åsikter. Är tydligen bara jägare som vet bäst.
Jag är otroligt intresserad av djur och natur och har även anmält mig för gå en jägarexamen, just för jag tycker det är intressant.
Men att alltid höra att man som ickejägare bara är okunnig gör mig bara irriterad.
Vad är det som gör att ni jägare måste jaga och skjuta? Ni vill inte att naturen ska försöka sköta sig själv, för ni vill ut och jaga.

Man ska kanske aldrig ha åsikter om någon man inte upplevt själv?
 
Sv: Lodjur sköts i hästhage

Jag som jägare kan inte annat än instämma i ovan skrivna :cool:

Mina påståenden i tråden visar att jag inte vet särskilt mycket om jägare menar Elviramax och du håller med.

Jag antar då att du läst vad jag skrivit och samtidigt menar på att det inte finns de problem jag tagit upp?

Om man är jägare och inte inser att problem finns i den egna kåren,ja, då är man både blind och döv.
 
Sv: Lodjur sköts i hästhage

Så har det inte varit i de tre jaktlag jag deltagit i. Inget problem med hyfs, absolut inget supande, obligatorisk skyttetest varje säsong mm, den som inte sköter sig åker ut.


Det obligatoriska skyttetestet, som det är utformat i vissa jaktlag, klarar t.o.m jag.
Inte undra på att en del inte kan sikta ordentligt när adrenalinet pumpar på i skogen.
 
Sv: Lodjur sköts i hästhage

Svarar båda:

Visst får man ha åsikter, men då ska man också lägga fram det som så och inte som "säkra påståenden".

Visst finns det rötägg inom jägarna (känns som miljonte gången jag skriver detta på buke..), men majoriteten är inte så som ginnies påstår!

Ofta tillskrivs alla jägare en bunt negativa egenskaper i sådana här trådar tyvärr :crazy:

Så bra att du ginnies klarar av att skjuta guld på löpande älg med ett avstånd av 80 meter. Om du aldrig tränat på det så är du ju en otrolig naturbegåvning :)

Att få in 16 skott på raken i träffområdets mitt (17 p/20/serie), fristående brukar annars vara något man behöver träna på med tanke på att varje löp ska det skjutas 2 skott på 4,3 sekunder och då ska anläggning och sikte också klaras av inom den tiden.
 
Sv: Lodjur sköts i hästhage

Svarar båda:
Så bra att du ginnies klarar av att skjuta guld på löpande älg med ett avstånd av 80 meter. Om du aldrig tränat på det så är du ju en otrolig naturbegåvning :)

Att få in 16 skott på raken i träffområdets mitt (17 p/20/serie), fristående brukar annars vara något man behöver träna på med tanke på att varje löp ska det skjutas 2 skott på 4,3 sekunder och då ska anläggning och sikte också klaras av inom den tiden.

:bow::bow:
 
Sv: Lodjur sköts i hästhage

Jag är otroligt intresserad av djur och natur och har även anmält mig för gå en jägarexamen, just för jag tycker det är intressant.


Bra!!! Då får du lära dig mycket om djur! Och jägare.

Vad är det som gör att ni jägare måste jaga och skjuta? Ni vill inte att naturen ska försöka sköta sig själv, för ni vill ut och jaga.

Jag hoppas du får tillfälle att delta i en riktig jakt, så kanske du upptäcker ett och annat hos dig själv.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Lodjur sköts i hästhage

Så bra att du ginnies klarar av att skjuta guld på löpande älg med ett avstånd av 80 meter. Om du aldrig tränat på det så är du ju en otrolig naturbegåvning :)

Att få in 16 skott på raken i träffområdets mitt (17 p/20/serie), fristående brukar annars vara något man behöver träna på med tanke på att varje löp ska det skjutas 2 skott på 4,3 sekunder och då ska anläggning och sikte också klaras av inom den tiden.


Så du menar på allvar att ingen jägare släpps ut i skogen, med gevär, för att skjuta, om man inte kan skjuta guld på löpande älg?


Och du menar att det KRÄVS 16 skott på raken i träffområdats mitt för att få ge sig ut och jaga?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 060
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
1 716
Senast: Rie
·
  • Artikel
Hästnyheter Kommunens tekniker traskade rakt in i hästhagen utan att underrätta hästägaren. Att de stod en hingst i hagen såg de inte, förrän...
Svar
0
· Visningar
342
Senast: Gunnar
·
Hästvård Hejsan! Natten till igår fick min ena häst tas bort akut pga troligtvis akut tarmvred. Är i chock & kan inte sluta gråta. Det hela...
2
Svar
21
· Visningar
4 939

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Eurovision Song Contest 2024
  • Kämpa på

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp