Bukefalos 28 år!

Lodjur sköts i hästhage

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Lodjur sköts i hästhage

Förövrigt: om du har sån misstro till jägare i allmänhet, så kan jag bara utgå från talesättet att "det är genom sig själv man lär känna andra"


Vad menar du med det?
Jag är intresserad av naturvård, inte av jakt som sådan jagande för jagandets skull.

Menar du att alla jägare tänker så och ingen ser till nedlagt byte?
Isf pratar du skit.
 
Sv: Lodjur sköts i hästhage

Vad menar du med det?
Jag är intresserad av naturvård, inte av jakt som sådan jagande för jagandets skull.

Menar du att alla jägare tänker så och ingen ser till nedlagt byte?
Isf pratar du skit.

Jag menar det här:

Undrar om byssen kommit fram så snabbt om en hund sprungit och jagat hästarna?

....... undrar om det kan bero på att man kan få upp mot 20 000 kr för en lopäls, tro?

.... men då kan ju alla som ser ett lodjur ringa och säga att den jagar ens hästar eller vad det nu är man har, och snabbt få tillstånd att skjuta. Fast det inte behöver vara sant.

Och samtidigt som han inför media beklagar sig över sitt nödvärnagerande ler han i mjugg och kastar lystna blickar på sin trofe.

Varför man jagar/inte jagar anser jag vara en egen diskussion, den ska vi inte föra i den här tråden. Jag kan ta den diskussionen, inga problem! Men inte här.

Däremot funderar jag på varför du misstror en hel folkgrupp på det här sättet. Du utgår från att det är lismande lögnare hela bunten. Då kan man tro att man har ett liknande tänkesätt, och att det är just därför som du blir så upphetsad och arg, för att det är sidor hos dig själv som du inte vill erkänna. Och då brukar man säga att "det är på sig själv man lär känna andra"
 
Sv: Lodjur sköts i hästhage

Jag både vet och har sett tillräckligt mycket för att påstå att idioterna bland jägarna överväger de som har förstånd.

Har du varit med ute på jakt? Vad fick du lära dig där?
 
Sv: Lodjur sköts i hästhage

Däremot funderar jag på varför du misstror en hel folkgrupp på det här sättet. Du utgår från att det är lismande lögnare hela bunten.


Var har jag skrivit att jag misstror en hel "folkgrupp"?:mad:
Nu får du börja förklara dig.

De citaten du räknade upp, skrivna av mig, riktar sig mot mannen som sköt detta lodjur.

Men jag antar att det var en jägare, och jag har följt Jaktnyheter lite i år, just för att uppdatera mig om rovdjursdebatten. Jägarna överlag är rätt hätskna. Jag har inte ännu sett något som visar motsatsen, alltså jägare som tycker det är OK med den nivån på rovdjur som finns nu, även om det antagligen, får man hoppas finns.

Allt för att se till sig själva.:mad:
 
Sv: Lodjur sköts i hästhage

Har du varit med ute på jakt? Vad fick du lära dig där?


Att det finns stora problem inom en del jaktlag angående, hyfs= supande,ålder= ofta alldeles för dålig syn, skjuter ur vilken vinkel som helst för de har inte fått skjuta på flera år = skadeskjutet vilt.
Det räcker och är illa nog.
 
Sv: Lodjur sköts i hästhage

visst är d trevligt med rovdjur men om man bor mitt bland dom o har dom i hagen efter hästarna så tror jag inte att det är så trevligt längre.visst finns d staket men det är dyrt o jag tror du får ansöka från staten om det.o vill verkligen tex en varg in i hagen så lovar jag dej att den kommer in.....vet en som bodde uppe i lappland o hade ne björn som bodde under hennes lada..hon vågade inte knappt gå ut med sina hundar..sökte anstånd om att få skjuta men fick d inte....förstår dom som bor i rovdjurstäta områden har den åsikt dom har(vikket inte jag har)om att rovdjuren är så tätt inpå.hade d tex vart jakt på varg så hade vargen variit skyggare,kolla i tex ryssland där har dom inte problem med vargen som vi har,o dom har ju jakt på dom.man kan aldri förstå igentligen hur d ä att ha rovdjur runt husen förrän man själv är i samma sits...


Jättejobbigt att läsa när allt sitter ihop och ingen stor bokstav.
Jag brukar avstå att läsa sånt, tyvärr!
 
Senast ändrad:
Sv: Lodjur sköts i hästhage

Att det finns stora problem inom en del jaktlag angående, hyfs= supande,ålder= ofta alldeles för dålig syn, skjuter ur vilken vinkel som helst för de har inte fått skjuta på flera år = skadeskjutet vilt.
Det räcker och är illa nog.

Så har det inte varit i de tre jaktlag jag deltagit i. Inget problem med hyfs, absolut inget supande, obligatorisk skyttetest varje säsong mm, den som inte sköter sig åker ut.

Tror inte att "ditt" jaktlag är representativt för kåren.
 
Sv: Lodjur sköts i hästhage

Var har jag skrivit att jag misstror en hel "folkgrupp"?:mad:
Nu får du börja förklara dig.

De citaten du räknade upp, skrivna av mig, riktar sig mot mannen som sköt detta lodjur.

Men jag antar att det var en jägare, och jag har följt Jaktnyheter lite i år, just för att uppdatera mig om rovdjursdebatten. Jägarna överlag är rätt hätskna. Jag har inte ännu sett något som visar motsatsen, alltså jägare som tycker det är OK med den nivån på rovdjur som finns nu, även om det antagligen, får man hoppas finns.

Allt för att se till sig själva.:mad:

Nej, det är nog du som får förklara dig.

KÄNNER du mannen som sköt lodjuret då, eftersom du inte riktar dig mot en hel folkgrupp??? :eek:

Du kan inte heller dra alla jägare över en kam, utifrån insändare och artiklar på nätet. Om jag skulle se ett hästfolk som ett tvärsnitt från buke, då skulle jag så klart få uppfattningen att hästfolk överlag är hätska...
 
Sv: Lodjur sköts i hästhage

De citaten du räknade upp, skrivna av mig, riktar sig mot mannen som sköt detta lodjur.mad:

Jag säger som Elviramax..känner du den här mannen?
Det gör jag och han är inte i närheten av hur du beskriver honom och anklagar honom för att vara..håller med om vad Elviramax säger att känner du inte denna man och ändå säger att han gör och beter sig på det sättet så ja..då drar du en hel folkgrupp över en kant
 
Sv: Lodjur sköts i hästhage

Det gör jag och han är inte i närheten av hur du beskriver honom och anklagar honom för att vara..


Beskriver honom?:mad:
Jag har UNDRAT om bössan kommit fram lika fort vid en lösspringande hund.UNDRAT om det beror på att man kan få 20000 kr för en lodjurspäls.
Skrivit att om det räcker med ett telefonsamtal för att få tillstånd att skjuta ett lo så kan ALLA göra det utan att det behöver vara sant.

Där har jag inte pekat ut NÅGON.

Angående det andra citatet om lystna blickar på sin trofe så skrev jag så för jag tycker fortfarande att beslutet fattades för fort och om man som jägare är så mån om att INTE skjuta ett lo då ger man det en större chans att försvinna.

Du har inte svarat på min fråga. Ska alla slippa rovdjursangrepp, eller är det bara hästar?
 
Sv: Lodjur sköts i hästhage

Tror inte att "ditt" jaktlag är representativt för kåren.


Det finns säkert jaktlag som fungerar som du beskriver.

Att slänga ut en stor markägare ur jaktlaget för misskötsel, ja, det är de flesta för fega för att göra här iaf.

Eller påstår du att det inga problem finns?
Huvuddelen av jägarkåren ser inte till naturvård utan till sig själva.
 
Sv: Lodjur sköts i hästhage

Huvuddelen av jägarkåren ser inte till naturvård utan till sig själva.

Precis!
För man kan ju börja undra varför det blir sånt hysteri när det tex inte finns tillräckligt med älgar att skjuta.
Då skriks det att rovdjuren tar älgarna och då är det bättre att skjuta dom så jägarna får göra det de tycker är roligt.

Jag för min del tycker det är väl jättebra om rovdjuren kan hålla ner tex älgen så det inte blir överflöd. För det är jätteviktigt enlig jägarna. Men gud nåde den som gör så inte de får jaga och göra det de kallar sitt jobb.

Nu tycker jag självklart att det ska finna jägare och skrev lite sarkastiskt. Men jag har också sett både dåliga och bra jägare.
 
Sv: Lodjur sköts i hästhage

Det finns säkert jaktlag som fungerar som du beskriver.

Att slänga ut en stor markägare ur jaktlaget för misskötsel, ja, det är de flesta för fega för att göra här iaf.

Eller påstår du att det inga problem finns?
Huvuddelen av jägarkåren ser inte till naturvård utan till sig själva.

Självklart finns det rötägg, men det gör det ju överallt! Det gör det inte befogat att tro att alla jägare är rötägg, som du försöker få det till.
 
Sv: Lodjur sköts i hästhage

Beskriver honom?:mad:
Jag har UNDRAT om bössan kommit fram lika fort vid en lösspringande hund.UNDRAT om det beror på att man kan få 20000 kr för en lodjurspäls.
Skrivit att om det räcker med ett telefonsamtal för att få tillstånd att skjuta ett lo så kan ALLA göra det utan att det behöver vara sant.

Precis. Du fabulerar! Om du inte själv är en fördomsfull människa så hjälper du i allafall till att underblåsa alla fördomar om jägare. Säger du att alla svartskallar går i gäng och stjäl mobiltelefoner också?
 
Sv: Lodjur sköts i hästhage

Precis!
För man kan ju börja undra varför det blir sånt hysteri när det tex inte finns tillräckligt med älgar att skjuta.
Då skriks det att rovdjuren tar älgarna och då är det bättre att skjuta dom så jägarna får göra det de tycker är roligt.

Helt enkelt för att älgen är vårt största "matvilt". Och varför skulle vi inte jaga för mat??? Jag äter hellre älgkött än uppfödd gris eller kossa. Men det är en helt annan diskussion.

Förövrigt: Är det inte synd om älgen om den blir riven?

Nu tycker jag självklart att det ska finna jägare och skrev lite sarkastiskt. Men jag har också sett både dåliga och bra jägare.

Det där sista var skönt att höra :)
 
Sv: Lodjur sköts i hästhage

Det gör det inte befogat att tro att alla jägare är rötägg, som du försöker få det till.


Vad har du för glädje att enträget försöka få en åsikt tilldelad mig som jag inte skrivit?

Jag skrev att idoterna bland jägarna överväger de som har förstånd.

Förstår inte du att jag då införstått menar att inte alla är idioter?

Du går in på tjaffs för att fokusera bort från att jag tyckte det var onödigt kvickt att skjuta ihjäl detta lodjur.
 
Sv: Lodjur sköts i hästhage

Precis. Du fabulerar! Om du inte själv är en fördomsfull människa så hjälper du i allafall till att underblåsa alla fördomar om jägare.


Det jag skrev vet jag inte är ovanligt alls.
Eller menar du att de "fördomarna" jag drog upp inte förekommer?
Inga super, synen är bra, inga för gamla herrar med darrande finger och darrande arm?
Inga skjutkåta?

Läs jakttidningar så ser du där hur utbredd rovdjurshatet är och hur aktivt jägarna arbetar för att hela tiden öka den tilldelning av rovdjur som ändå ges.
 
Sv: Lodjur sköts i hästhage

Jag skrev att idoterna bland jägarna överväger de som har förstånd.

Hur vet du att de överväger?? Ber om ursäkt men jag tycker även detta uttalande är samma sak som att dra alla över en kam.

Du går in på tjaffs för att fokusera bort från att jag tyckte det var onödigt kvickt att skjuta ihjäl detta lodjur

Jag behöver inte tjafsa, det gör du tillräckligt bra. Jag har i denna tråd inte bemött din åsikt om att skjuta eller inte skjuta. Det enda jag bemött är din åsikt om jägare.
 
Sv: Lodjur sköts i hästhage

Det jag skrev vet jag inte är ovanligt alls.
Eller menar du att de "fördomarna" jag drog upp inte förekommer?
Inga super, synen är bra, inga för gamla herrar med darrande finger och darrande arm?
Inga skjutkåta?

Läs jakttidningar så ser du där hur utbredd rovdjurshatet är och hur aktivt jägarna arbetar för att hela tiden öka den tilldelning av rovdjur som ändå ges.

Inga i mina jaktlag super - jo dom super men inte samtidigt som dom jagar!!
De som har taskig syn skaffar sig glasögon.
Gamla herrar med darrande finger får följa med om de avlagt skytteprov med godkänt resultat.
Det viktigaste är inte ATT man skjuter, det är att man avlossar ett skott med gott omdöme.
Skjutkåta? Jo det är dom väl lite till mans. Finns inte lusten att skjuta ska man inte vara med i ett jaktlag.

Jag läser jakttidningar, det ligger på toan jämt och ständigt här som lektyr. Jag ser det inte som ett rovdjurshat, jag ser det snarare som ilska över en skrivbordsprodukt som skapats i Stockholm. Jakttidningar och jägarförbundet har demokratisk rätt att föra sin talan och föra fram sitt intresse. Det är inte samma sak som att man hatar rovdjur.

Därmed tror jag faktiskt jag får avsluta min konversation med dig i den här tråden. Du är aldeles för arg, ilsken och fördomsfull för att det ska kunna leda till något konstruktivt.
 
Sv: Lodjur sköts i hästhage

Jakttidningar och jägarförbundet har demokratisk rätt att föra sin talan och föra fram sitt intresse. Det är inte samma sak som att man hatar rovdjur.


Nej, man tycker bara att de ska vara i djurparkerna.:angel:

Och just det, jägarförbundet framför SINA INTRESSEN. Och det är att aktivt arbeta för att öka avskjutningen på rovdjur, fast det finns tilldelning.
De vill inte ha en livskraftig rovdjursstam.:mad:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 608
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
1 753
Senast: Rie
·
  • Artikel
Hästnyheter Kommunens tekniker traskade rakt in i hästhagen utan att underrätta hästägaren. Att de stod en hingst i hagen såg de inte, förrän...
Svar
0
· Visningar
344
Senast: Gunnar
·
Hästvård Hejsan! Natten till igår fick min ena häst tas bort akut pga troligtvis akut tarmvred. Är i chock & kan inte sluta gråta. Det hela...
2
Svar
21
· Visningar
5 001

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp