Lönar det sej?

J

jojjo_blondin

Vad tror ni?

Lönar det sej att köpa ett äldre släp typ trane för 10.000-15.000 och renovera eller ska man köpa ett nyare släp som är "åkfärdigt" eller ett äldre släp som redan är renoverat?

Vad tycker ni?
 
Har man möjlighet att få hjälp att renovera det på "hemmaplan" kanske det kan löna sig. Måste man som jag med mitt gamla släp lämna in det i stortsätt varje gång man behövde det ( bromsar som låser sig mm ) så blev det en dyr historia. Jag ångrar mig inte en sekund att jag la pengarna på ett nytt släp, även om det blev ett stort hål i plånboken men med tanke på alla tusenlappar jag lagt på det gamla som inte fungerade ändå så känns det helt Ok.... :D :D
 
Jag som inte har någon "mekaniker" till pappa eller sambo skulle aldrig få för mig att köpa en gammal transport. Oftast är det ju alltid några delar som måste bytas varje år på en gammal transport. Jag äger ännu ingen egen, men när jag köper tänker jag köpa en ny eller en så gott som ny. Det lönar sig som sagt var inte med en gammal när man måste lämna in den på lagning.
 
Kan du meka själv så lönar det sej definitivt, om inte, blir det dyrt att renovera. Allt hänger på om du gör jobbet själv eller om du måste lämna in på verkstad.
 
pappa kan ju fixa en del ;) men ja tänkte på eftersom man måste köpa ny grejjer till den tex. ny mellanvägg,säkerhetsbommar osv..
 
Det är svårt att hitta billiga släp. Då är det oftast riktiga ruckel tyvärr. Vi köpte vårt från -93 för dryga 20.000 kr, då var det totalrenoverat med nytt golv, nya gummimattor osv. Det var ett bra pris enligt dom som säljer helt nya släp.

Har man någon som är superhändig kan man väl köpa ett renoveringsobjekt, men jag har inte dom förutsättningnarna riktigt :)
 
jag vill ju också ha det körbart med en gång,

ljust fräscht ska det vara, säkerhetbommar (mitt största krav) och riktigt "tak" (vissa transporter har ju nån slags pressening ovanpå.)

någonstans mellan 10.000-25.000 kan vi nog ge om det nu blir nåt..
 
Jag har helrenoverat mitt Trane.

Nytt golv - 900 kr för golvet hos lokala Bygghandlaren. Bättre än standardgolvet. Jag la in det själv (det kan en blind göra *s*). Verkstaden ville ha 2500 kr för att göra det, PLUS kostnaden för materialet.. (!!)

Jag bytte sidoväggarna. Orginalväggar kostar nästan 3000 kr. Sen ska verkstaden ha för bytet. Mina väggar är iofs orginal men köpta till kooooompispris. 2000 kr.

Bytte matta, mattan kostade 2200 kr, bytet är ju enkelt.

All el är omdragen, nya kablar, nya dosor etc. Detta gjorde pappa. Verkstaden ville ha 3 h på sig á 600 kr i timmen..

Bytt stötdämpare, dämparna kostade 1100 kr, bytet gjorde pappa (pappa är mekaniker..min bror med *s*).

Rostskydda chassit och måla om var ju lätt att göra själv.

Så, om man INTE har utrustning och kunskap (och TID) själv så kan det bli FASLIGT dyrt!

Men har man - eller känner någon hjälpsam som har - utrustningen och kunnandet så kommer man billigt undan och det är värt det för då VET man vad som är gjort.

Jag byter hjulaxel nu (jag = pappa, jag tittar på och räcker verktyg). Detta sparar jag flera tusen på, verkstäderna tar från 600 kr i timmen och uppåt..och med gamla släp sitter saker och ting oftast som berget och man kan få kämpa en hel del för att få loss dem. Gamla axeln hade en bult som VÄGRADE släppa.. Tillslut fick vi skära av den med rondell... Vill inte tänka på vad verkstaden tagit för det =)
 
Man kan ju jämföra med bilar.

Min bil har ett krängningshämmarstag som behöver bytas. Verkstaden (Auktoriserad) vill ha 1716 kr för bytet & materialet.

Biltema vill ha 179 kr för materialet. Det tar ca 30 minuter att byta själv om man har rätt grejer. Så min bil och biltemareservdelen åker snart till min bror, som för några hundralappar byter det åt mig. Besparingen är i runda slängar 1300 kr :D

Samma sak med släp - allt du kan göra själv tjänar du tusenlappar på.
 
okejj! om det nu blir ett köp blir det nog ett hyfsat släp (körbart) som vi bara kan fräscha upp lite och göra säkrare!
 
jag har köpt ett äldre släp. just nu används det inte då min pojkvän renoverar den. hade jag inte fått hjälp hade jag aldrig köpt den, men nu får jag ju det så då är det ju okey. Men det kan bli mkt som ska bytas. Besiktade mitt släp direkt och det fanns en hel del och göra kan jag säga.
Nu är en hel del gjort och det är några detaljer kvar samt att släpet ska omålas också.
 
Jag skulle köpt ett "åkfärdigt" eller äldre fräscht. Vi ska sälja vårt Ume från ´86 för 15.000 kr, har redan en köpare som kollat på det. Det har aldrig varit ngt trassel med det, haft sen ´92. Går alltid igenom besiktningen, så även i år. Men nu står det mest sen vi köpte ett helt nytt ´00. Dock tänkte vi göra lite skönhetspedikyr innan vi säljer, typ tvätta o måla på lite på lister osv.
 

Liknande trådar

Utrustning Vi kommer ev bli med släp inom snar framtid, har bara hyrt innan. Vad är extra viktigt att kolla upp innan/fråga om? Min kompis päron...
Svar
1
· Visningar
952
Senast: Buzzter
·
  • Artikel
Dagbok Jag tjänar för tillfället ganska mycket mer i lön än ordinarie, då jag är utlånad och får massa extra ersättningar för det. Det har...
Svar
0
· Visningar
677
Senast: MissFideli
·
Kropp & Själ Har en äldre person som inte har många år kvar till pensionen som drar på sej offerkoftan så fort hen inte gör som "hen ska" Oavsett vad...
Svar
8
· Visningar
1 151
Senast: Mabuse
·
Hemmet Vi ska renovera två badrum, ett som är befintligt idag och ett som ”inte finns”, det är en toalett idag som ska byggas ut så det ryms...
4 5 6
Svar
113
· Visningar
5 314
Senast: sthu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp