Bukefalos 28 år!

Lös i magen - pga Fyrantel (avmaskningsmedel)??

C

cerrox

Vad kan hästarna få för biverkningar när man har avmaskat dom med Fyrantel? Kan en vara att dom blir lösa i magen? Isåfall hur vanligt är det? Brukar det hålla i sej länge? Är det farligt? Vi avmaskade nämligen hästarna igår & inatt hade min Prins varit lös i magen. Jag brukar alltid mocka själv, men eftersom jag jobbade långpass idag (11h) så hade (tyvärr) en i stallet redan varit snäll & mocka åt mej idag, så tyvärr har jag inte sett bajset själv. Jag mår riktigt dåligt över det, ligger & tänker på det, kan därför inte sova, tänker att om det är allvarligt, jag har ju inte kunnat bedömma bajset själv. Men för övrigt mår han bra förutom att han har stått mycket själv i hagen idag. Någon som kan ge mej några lugnande ord?! Bör jag göra något speciellt? Hon som mockade sa att jag skulle ge proviva? Men jag vet inte. Har aldrig haft någon häst som har varit så lös i magen som hon beskrev så jag har ingen aning om vad jag ska göra & jag vet inte hur lös han är. Ska jag avvakta till i morgon & se om det ger med sej eller ska jag göra något direkt? Vad isåfall?
 
Sv: Lös i magen - pga Fyrantel (avmaskningsmedel)??

Kan tillägga att han i april hade 1000 EPG av blodmask & 100 EPG av spolmask, har avmaskats med Fyrantel innan & under betet, i september hade han 350 EPG av blodmask. Han har aldrig reagerat såhär på avmaskningsmedel innan.

Ska även tillägga att han är installad sedan 2 veckor tillbaka & har ätit hö i ca 3 veckor & gräs då i hagen. Inga andra foderbyten eller andra förändringar har gjorts.
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag har en kattunge som nu är 7 månader. När jag hämtade honom kändes han väldigt sträv i pälsen mot min andra katt. Han var också...
Svar
13
· Visningar
2 345
Katthälsa Hej! Till en början vill jag säg att veterinär naturligtvis är inkopplad och varit hela tiden :) Men just nu verkar de inte kunna göra...
Svar
18
· Visningar
1 968
Senast: hoppsann
·
Foder & Strö Med en hel del fullblod i stallet brukar det här med att få upp dom i hull vara piece of cake. Men nu går jag bet. Hästen ifråga var...
2
Svar
31
· Visningar
4 072
Senast: mackan
·
Kropp & Själ "Du är duktig på att jobba och ställer upp på även konstiga arbetsuppgifter. Vi är båda nöjda med dig. Därför kommer det låta konstigt...
Svar
19
· Visningar
3 059
Senast: Avalbane
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp