Bukefalos 28 år!

lösa hundar -igen... *långt*

Milosari

Trådstartare
jag har lyckats skapa mig ett rykte i området tror jag, för folk är jäkligt snabba med att kalla in sina hundar när det ser mig. så invaggad i falsk trygghet binder jag upp minina medan jag tränar vittringsapportering med loke en 10 m därifrån. plötsligt hör jag hur en hund piper till och flyr i panik från minina. loke har tränats att skydda minina (kommer det lösa hundar är det hans uppgift att hålla dem ifrån henne) så han flyger efter men stannar på kommando och jag lägger honom medan jag jagar iväg den främmande hunden.

ser en kvinna med koppel och går fram till henne för att fråga vad fan hennes hund springer lös för. hon misslyckas med att koppla den och den sätter av mot minina igen. loke reagerar snabbare den här gången och får undan den innan den hinner fram till henne. lägger honom på nytt och vid det här laget är jag ordentligt uppretad så jag låter nog inte trevlig när jag förklarar för kvinnan att hon ska vara glad att mina hundar är friska och att minina inte åt upp hennes hund. men får jag någon ursäkt? nejnej, hon hade minsann aaaaldrig hört talas om att de inte får springa lösa och att de kan drabbas av några smittsamma sjukdomar. surt förklarar jag att man behöver inte få det berättat, utan att det begriper man väl själv om man har något innanför pannbenet.

hon rycker på axlarna och går iväg och jag och loke fortsätter vår träning. vittringsapporteringen har inte funkat på sistone, och det har varit mycket osäkerhet inblandat. men han gör en fin apportering innan nästa lösa hund kommer farandes. nu är jag så arg att jag kokar, men hon skriker "ursäkta" så jag låter det vara. tack och lov lyckas loke samla sig, och vi blir färdiga med apporteringsträningen.

på hemvägen möter jag den första kvinnan igen. hon vänder -och släpper hunden! :eek: tack och lov får den syn på en annan hund som den springer fram till, och då förklarar jag för kvinnan att det hon sysslar med inte bara är urbota dumt, utan också olagligt. "jamen din hund var ju också lös" vrålar hon tillbaka innan hon går för att hämta sin hund.

vad är det för fel på folk egentligen? inte bara det att hon höll på att sabotera min träning, hennes hund sprang fram till min bundna, som ju absolut inte vill ha besök. nog ser man till att be om ursäkt? visa sig något lite ångerfull? jag brukar ha rätt bra förståelse när folks hundar inte lyder, men människor som den här får mig att se rött...

och sist men inte minst, finns det något effektivt hjälpmedel för att hålla ovälkomna besökare på ett betryggande avstånd? kastkedjor? skrammelburkar? vill inte ha något som mina egna hundar kan drabbas av, men jag skiter fullständigt om den framrusande hunden blir jätterädd.
 
Sv: lösa hundar -igen... *långt*

Då är det okej då o använda våld o hjälpmedel mot andra djur när dina blir drabbade?
 
Sv: lösa hundar -igen... *långt*

jag planerar inte att fånga dem och plåga dem, men för att skydda mig och mina hundar. ja.
 
Sv: lösa hundar -igen... *långt*

jag planerar inte att fånga dem och plåga dem, men för att skydda mig och mina hundar. ja.

Okej men får o få ordning på en sån hund som inte lyssnar då är det inte okej?

Vad går då gränsen du ska få stå o kasta kedjor o skrämma hundar men ägaren får rycka tag i sin hund o tala om att det är allvar o nu skärper du dig.

Knepigt sätt o se på det...

När saker drabbar dig så är det okej men inte o fixa problem för det drabbar ju inte dig.
 
Sv: lösa hundar -igen... *långt*

eller så tycker jag att det är okej för att hålla hundar ifrån sig, men inte hos sig? :idea:

men fungerar inte vanlig förbudsträning, så är jag inte helt främmande för kejor/burkar/flygande koppel. så länge det är till en tuff hund och det inte träffar hunden.
 
Sv: lösa hundar -igen... *långt*

Fast det går väl inte att jämföra hur man korrigerar sin egen hund jämfört med vad man gör när det kommer en lös hund framspringandes? Personligen sparkar jag inte mot mina hundar för att korrigera dom, men gör det när jag vill hålla en hund borta ifrån mina egna.
 
Sv: lösa hundar -igen... *långt*

eller ungefär så. kan tillägga att det var en skrajsen schäfer och en liten setterliknande ras som sprang fram. inga tuffa och stöddiga hundar alltså. men det är tveksamt om min blotta uppenbarelse är tillräcklig för att skrämma bort en tuffare hund. därför kan det vara bra med något extra att ta till om det behövs.
 
Sv: lösa hundar -igen... *långt*

ja du tyvär e hundfolk lite knepiga ibland,, ja tycker att de är ok att ha sin hund lös om den är lydig,, sen att hålla andra hundar borta så e nog att gömma sej långt från folk å hundar som möjligt ,, de funkar bäst :D hoppas de gå bra me träningen =)
 
Sv: lösa hundar -igen... *långt*

ja vi tränar mest på olika typer av hundanläggningar för tillfället. SBK och privat mark. men vittringen ska vi mängdträna innan tävlingen så det tänkte jag köra både morgon och kväll ett tag. det känns lite som resursslöseri att ligga och köra fram och tillbaka till klubben två gånger om dagen, så därför är vi hemma.

jag tränar knappt med min gamla hund längre, men hon vill så gärna följa med. hon brukar ligga i bilen eller vara bunden vid något träd och är så nöjd med det. det hade känts lite grymt att lämna henne ensam bara för att folk inte orkar ha sina hundar i koppel.

stackars minina har fortfarande ont, trots rimadylen. tips på vad man kan göra? antiinflammatoriskt och vila är självklart, men bör man hålla nacken varm också? typ med värmedyna? det ska i o f s bli nästan 30 grader varmt i helgen så det kanske räcker?
 
Sv: lösa hundar -igen... *långt*

Fan vad alla blir tokiga så fort det handlar om lösa hundar.
Visst, man ska inte ha sin hund lös om man inte har en säker inkallning. Men det som de flesta verkar glömma är att det man inte vet, det vet man inte. Jag har träffat ett flertal hundägare som inte haft en aning om detta tabu kring lösa hundar. Ofta folk från andra länder, där synen på hundar är en helt annan. Jag tycker man ska vara jävligt försiktig med att dumförklara folk för att de har sin hund lös. Det är faktiskt inte alltför ovanligt att folk inte känner till att det anses som dåligt beteende att ha sin hund lös.

Vad sägs om att lära era hundar att kunna hantera dylika situationer istället för att banna de lösa hundarnas ägare?
 
Sv: lösa hundar -igen... *långt*

Fan vad alla blir tokiga så fort det handlar om lösa hundar.
Visst, man ska inte ha sin hund lös om man inte har en säker inkallning. Men det som de flesta verkar glömma är att det man inte vet, det vet man inte. Jag har träffat ett flertal hundägare som inte haft en aning om detta tabu kring lösa hundar. Ofta folk från andra länder, där synen på hundar är en helt annan. Jag tycker man ska vara jävligt försiktig med att dumförklara folk för att de har sin hund lös. Det är faktiskt inte alltför ovanligt att folk inte känner till att det anses som dåligt beteende att ha sin hund lös.

Vad sägs om att lära era hundar att kunna hantera dylika situationer istället för att banna de lösa hundarnas ägare?

Mjo, visserligen. Men handlar det inte om lite ansvarstagande att lära sig regler, om man nu har ett djur? För det är precis vad det är, det är lag på att man inte får ha hunden lös nu. Om du inte visste det ?
Sen att du säger att det är "folk från andra länder" är väl ingen ursäkt? Regler är regler, och dom ska alla se till att lära sig vare sig man är från sverige, finland eller irak.

Dessutom tror jag inte att TS dumförklarade alla som har sina hundar lösa, utan hon blev helt enkelt bara arg på denna människa som gjorde om samma misstag flera gånger om, och inte ens har vett att be om ursäkt.

Och man kan absolut träna sin hund att hantera olika situationer, men ibland kanske situationen blir sådan att inte ens den mest tränade hund kan "acceptera" vissa saker? Vi säger att det kommer en otroligt aggressiv hund framspringandes och attackerar din hund, ligger då din hund och tar emot bara för att du har lärt den det?

Sen är det också som TS skriver, det handlar ju inte bara om den "lösa hunden som kommer fram" utan också om sjukdomar som kan spridas osv..
 
Sv: lösa hundar -igen... *långt*

det jag gick igång på var att hon inte bad om ursäkt. jag vet att hundar inte är robotar, och att misstag kan hända den bäste. men visst klämmer man ur sig ett litet "ursäkta" då? vi stod fullt synliga från alla håll och kanter, så hon måste ha sett oss.

tiken är sabbad. hon kommer aldrig någonsin att klara framrusande hundar, speciellt inte när hon är bunden. så är det bara. hanen fungerar perfekt med allt och alla. men nu var det faktiskt så att jag höll på att träna ett känsligt moment, och jag ville inte bli störd.

skillnaden mellan sverige och utomlands är allemansrätten. gillar du inte andras lösa hundar utomlands kan du skjuta dem när de befinner sig på din mark. i sverige är det hänsyn, hänsyn och åter hänsyn som gäller. vill man ha sin olydiga hund lös har kommunen dessutom anlagt hundrastgårdar, varav en ligger ca 300 m från stället hon släppte sin hund.
 
Sv: lösa hundar -igen... *långt*

ja man kan inte göra så mycke faxtist ,, alla hund ägare e juh den ena olik ! en del ha vett en del ha inget ! men sån e juh världen .
och att man e från utlande e nog världens sämsta ursäkt, dom om någon ska juh anpassa sej efter regler ,,,

.............
stackars minina har fortfarande ont, trots rimadylen. tips på vad man kan göra? antiinflammatoriskt och vila är självklart, men bör man hålla nacken varm också? typ med värmedyna? det ska i o f s bli nästan 30 grader varmt i helgen så det kanske räcker?

vad har hänt? vila e juh den bästa , vart hos vetrinär?
 
Sv: lösa hundar -igen... *långt*

Mjo, visserligen. Men handlar det inte om lite ansvarstagande att lära sig regler, om man nu har ett djur? För det är precis vad det är, det är lag på att man inte får ha hunden lös nu. Om du inte visste det ?
Sen att du säger att det är "folk från andra länder" är väl ingen ursäkt? Regler är regler, och dom ska alla se till att lära sig vare sig man är från sverige, finland eller irak.



Dessutom tror jag inte att TS dumförklarade alla som har sina hundar lösa, utan hon blev helt enkelt bara arg på denna människa som gjorde om samma misstag flera gånger om, och inte ens har vett att be om ursäkt.

Och man kan absolut träna sin hund att hantera olika situationer, men ibland kanske situationen blir sådan att inte ens den mest tränade hund kan "acceptera" vissa saker? Vi säger att det kommer en otroligt aggressiv hund framspringandes och attackerar din hund, ligger då din hund och tar emot bara för att du har lärt den det?

Sen är det också som TS skriver, det handlar ju inte bara om den "lösa hunden som kommer fram" utan också om sjukdomar som kan spridas osv..

Men hallå. Nu missade du ju det som var själva kärnan i mitt inlägg; Det man inte vet, det vet man inte, som sagt. Vet man inte att det finns lagar och regler och normer över hur man ska hålla sin hund så är det liksom inte så enkelt att följa dem.
För dig är det uppenbarligen självklart att det finns regler, men det är inte det för alla.
Ponera att någon skulle komma fram till dig och börja skälla på dig för att du har en blå tröja på dig. Din jävla idiot, vet du inte att man inte får ha blå tröja på sig?
Så kan det nog i många fall kännas för människor som blir påhoppade för deras hundhållning.
Jag håller med om att det är jätteviktigt att ha koll på sin hund. Men det finns många som har hund utan att vara insatta i "hundvärlden" så att säga. De har en hund, som är snäll, och har aldrig kommit på tanken att det skulle vara riskabelt om deras vovve skulle springa fram till någon.
Jag själv till exempel, hade ingen aning om detta innan jag skaffade hund själv.
Vad jag vill ha sagt är att det som är självklart för många, kan för andra vara något de aldrig ens har funderat över.

Min mormor och hennes man Peter hade en stor new foundland-tik. Världens snällaste hund. Jag har själv svårt att förstå hur de lyckades få henne så bra eftersom de inte hade någon egentlig koll på hundar.
Mormor och Peter hade INGET som helst hundvett. Nu behövdes det inte med just den här hunden eftersom hon aldrig vek en meter från deras sida. Men fortfarande, de hade sin urmysiga hund i typ femton år utan att bli varse om allmänt hundvett. Var de dåliga hundägare? Jag tycker inte det. Jag tycker man får väga in i sammanhanget att det finns många hundägare som inte har kontakt med andra hundägare, som inte hänger på forum på nätet, eller på brukshundsklubben. Då är det inte säkert att man vet att det är god etikett att ha sin hund kopplad, eller under sån kontroll att den lika gärna hade kunnat vara kopplad.
Mormor och Peter som inte visste mycket om hundar, hade nog aldrig ens funderat på att det kunde vara en elak hund som kom där på gatan.

Och nej, kommer det en otroligt aggressiv hund framspringandes mot mig och min hund så får den en karatespark i skallen så att den ser stjärnor. Inte direkt pedagogiskt korrekt men jag gör vad som krävs för att försvara min egen älskade hund.
Kommer det däremot en hund framspringandes som ser fredlig ut, ja då avvaktar jag. Det brukar inte vara några problem att läsa signalerna. En attack föregås ju liksom alltid av en rad signaler som man hinner uppfatta om man är uppmärksam.
Självklart gillar jag inte när okända hundar kommer framspringandes, men det händer ibland ändå. Då försöker jag att inte göra någon stor sak av det, och fokuserar på min egen hunds beteende. Jag ser det som ett tillfälle att träna.
 
Sv: lösa hundar -igen... *långt*

det jag gick igång på var att hon inte bad om ursäkt. jag vet att hundar inte är robotar, och att misstag kan hända den bäste. men visst klämmer man ur sig ett litet "ursäkta" då? vi stod fullt synliga från alla håll och kanter, så hon måste ha sett oss.

tiken är sabbad. hon kommer aldrig någonsin att klara framrusande hundar, speciellt inte när hon är bunden. så är det bara. hanen fungerar perfekt med allt och alla. men nu var det faktiskt så att jag höll på att träna ett känsligt moment, och jag ville inte bli störd.

skillnaden mellan sverige och utomlands är allemansrätten. gillar du inte andras lösa hundar utomlands kan du skjuta dem när de befinner sig på din mark. i sverige är det hänsyn, hänsyn och åter hänsyn som gäller. vill man ha sin olydiga hund lös har kommunen dessutom anlagt hundrastgårdar, varav en ligger ca 300 m från stället hon släppte sin hund.

Ja okej. Jag måste erkänna att du blev ett lite onödigt target för något som jag har känt länge men inte orkat ta upp i någon tråd än....Självklart borde hon ha bett om ursäkt osv. Det var dåligt beteende från hennes sida.
Men att tiken skulle vara sabbad för livet känns inte särskilt troligt. Det mesta går ju faktiskt att träna bort.

Personligen så skiter jag högaktningsfullt i lagar. Jag går efter min egen moral i mitt handlande. Hade du tyckt det var mer okej att hennes hund kom framrusande till dig om ni hade varit i säg Spanien? Eftersom där är det ju lagligt. Om inte, så förstår jag inte hur du kan hänvisa till allemansrätten.
 
Sv: lösa hundar -igen... *långt*

Skit samma vad du vet eller tycker om lagar, som hundägare och svensk är det din bannade skyldighet att informera dig om vad som gäller. Kul att du sätter dig över lagen, om någons lösa hund biter ihjäl din kan denne skita i att betala för gäller inte lagen dig kan den ju inte gälla din hund heller? :devil:
 
Sv: lösa hundar -igen... *långt*

Skit samma vad du vet eller tycker om lagar, som hundägare och svensk är det din bannade skyldighet att informera dig om vad som gäller. Kul att du sätter dig över lagen, om någons lösa hund biter ihjäl din kan denne skita i att betala för gäller inte lagen dig kan den ju inte gälla din hund heller? :devil:

Du Mia, har du svårt för att fatta? Jag säger inte att lagarna inte gäller, jag säger bara att lagarna inte nödvändigtvis visar vad som är rätt och fel. Därför kan man inte hänvisa till lagen i en diskussion om vad som är rätt att göra i en given situation.
 
Sv: lösa hundar -igen... *långt*

Att man inte vet är ingen ursäkt. Kör du den stilen mot polisen ocksså?
"Hoppsan, jag visste inte att det var 70 här. Då kan du inte ge mig böter".

Det är var och ens skyldighet att känna till lagarna för det samhälle där man befinner sig, oavsett varifrån man kommer.

Angående det där med att lära hundarna hantera det. Naturligtvis är det bäst om ens hund kan ta framrusande hundar utan att bli knasig, men alla hundar går inte att fixa till och även de hundarna måste få komma ut tryggt och säkert. Min är tillfixad så långt det bara går och häromveckan klarade hon av att få en cocker i baken utan att äta upp den, men hade inte jag stått där med handen på hennes kind kunde det ha gått illa. Att cockern sedan gav henne noskvalster som jag får betala behandling för är en annan femma.
 
Sv: lösa hundar -igen... *långt*

Det som är förvärvat går ofta att träna bort. Det som är medfött kan bara göras hanterbart och det är många hundar som kassa rent mentalt. Om en sådan hund är med om något traumatiskt kan det vara mycket svårt att radera detta ur hundens minne eller lära om. De är enormt bra på att skapa negativa minnesbilder, men ganska dåliga på att generalisera. Med dem är det inte så enkelt att allt går att träna bort.

Ignorera Sveriges lagar kan man ju göra om man har lust. Det gjorde jag också en gång i tiden och det gick.....mindre bra. Nu tar jag hänsyn till dem även om jag inte anser att de är rätt just för att livet blir enklare.
 
Sv: lösa hundar -igen... *långt*

Fan vad alla blir tokiga så fort det handlar om lösa hundar.


Vad sägs om att lära era hundar att kunna hantera dylika situationer istället för att banna de lösa hundarnas ägare?


Jag hör till dem som blir skogstokig av lösspringande hundar.

Eller rättaresagt, alla hundägare som tror sig ha rätt att släppa sin hund lös, utan lydnad och kontroll, bara för att de är lata.

Och hur tränar man sin hund, vara sig den som cillamuffins är bunden, eller kopplad, att hantera främmande hundar, när det finns risk att den lösa hunden muckar gräl? Tala om det för mig?
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag funderar till och från på att skaffa en hund. Jag har ingen aning om ras och det är i nuläget inte intressant heller eftersom jag...
Svar
19
· Visningar
1 859
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 699
Senast: IngelaH
·
Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 121
Senast: Sel
·
Övr. Hund Som inte har sådan kadaverdisciplin att hunden går lugnt vid ägarens sida oavsett störning alltså. Men, alla andra? Alla de som tycker...
23 24 25
Svar
492
· Visningar
35 375
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp