Lösa hundar

Ja, tvingar man hundarna att hälsa i ett tight utrymme kanske det blir något annat. En studie de gjorde där hundar var tvungna att gå förbi varandra ganska nära uppvisade dock att hundens interaktion med den andra minskade om den var kopplad. Fler interaktioner skedde om ena eller båda hundar var lösa.
Vet inte vad det är för studie du pratar om det är ju bättre att länka den isåfall. Vet inte ens om den är svensk eller utländsk.

Det jag sett genom mina år som hundägare är att koppel och staket gör hundar betydligt mer laddade.

Därmed inte sagt att det inte behövs koppel och staket men har svårt att tro att det gör att hundar integrerar mindre med varandra mer än att dom inte kommer åt varandra.
 
Vet inte vad det är för studie du pratar om det är ju bättre att länka den isåfall. Vet inte ens om den är svensk eller utländsk.

Det jag sett genom mina år som hundägare är att koppel och staket gör hundar betydligt mer laddade.

Därmed inte sagt att det inte behövs koppel och staket men har svårt att tro att det gör att hundar integrerar mindre med varandra mer än att dom inte kommer åt varandra.
Fast det är väl självklart att interaktionen minskar om de inte kommer åt varandra?? Jag förstår inte hur du menar.
 
Finns det valet, så fine men du kan ju fort vara halvvägs genom tunneln eller mitt på en vandringsled mellan två hagar (i alla fall här) när ni möter en annan hund... då kopplar i alla fall jag och passerar förbi helt enkelt. Spänningen finns inte i själva kopplet utan i hundarna. En hund som inte har problem med andra hundar kan mötas fint både i koppel och utan. En hund som har problem med möten bör nog ha koppel på.
Ja man bör ha koppel när det behövs exempelvis vid möten men att hundar skulle interagera mindre med varandra pga koppel har jag svårt att tro att det beror på annat än att dom helt enkelt blir fysiskt hindrade.
 
Ja man bör ha koppel när det behövs exempelvis vid möten men att hundar skulle interagera mindre med varandra pga koppel har jag svårt att tro att det beror på annat än att dom helt enkelt blir fysiskt hindrade.
Ja, och därmed inte kan interagera. Givetvis kan de Reagera och kommunicera, men fysiska interaktioner blir ju inte av.
 
Ja, och därmed inte kan interagera. Givetvis kan de Reagera och kommunicera, men fysiska interaktioner blir ju inte av.
Så vad är det för studie? Självklarheter?
Låter som något från Aftonbladet typ visste du att choklad innehåller mer kalorier än vatten.
 
Vet inte vad det är för studie du pratar om det är ju bättre att länka den isåfall. Vet inte ens om den är svensk eller utländsk.

Det jag sett genom mina år som hundägare är att koppel och staket gör hundar betydligt mer laddade.

Därmed inte sagt att det inte behövs koppel och staket men har svårt att tro att det gör att hundar integrerar mindre med varandra mer än att dom inte kommer åt varandra.
Så vad är det för studie? Självklarheter?
Låter som något från Aftonbladet typ visste du att choklad innehåller mer kalorier än vatten.
Så vad är det för avancerad studie 😄
Hundar kan inte interagera med varandra när dom sitter fast i ett koppel 😄
Ta det lugnt.

https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0168159110001036?via=ihub
 
Va? Det hade ingenting med lösa hundar eller inte att göra.
Jag blir bara förvånad att vissa hundar funkar så för mig känns det som ren stress.

Jag hade förr en brukshund och hon och hennes vän la sig snarkande på golvet efter vi gått en rejäl runda.
Kan inte komma på en enda hund jag haft eller umgåtts med som inge blivit trötta efter rejäl aktivitet eller aktivering.

Polarhundar kan jag ingenting om dock.

Men sällskaps vint och brukshundar jag umgåtts med. Samtliga har blivit trötta.

Säkert, men denna hund var inte trött efter att hon hade spårat en häst i 8 km heller - trots att vi aldrig någonsin har tränat henne på spår. Vi däremot, vi var trötta :rofl: Otroligt streetsmart hund. Sa också till när riset och potatisen var färdigkokade, hur hon hade lärt sig dessa saker har jag absolut ingen aning om.

Hyperaktiv blev inte denna, hon la sig och sov lugnt så länge jag satt still. Men inte det där jättetrötta som jag kan se hos hundarna jag har idag. Utan hon var som vilken dag som helst bara.



De som lägger sina hundar ner och är stilla kan troligen inte få hunden att gå förbi snällt med sin hund än. Så troligen försöker de vara så lite störande som möjligt. Annars är det ju enklare att fortsätta gå tänker jag.

Ungefar sa ar min Malle. Har han motionerat ordentligt, eller vi har kort ett langt, svart, pass scent detection lagger han sig och sover medan jag sitter och gor nagot, men sover inte djupt, varje gang jag andrar stallning tittar han upp pa mig och hoppas att vi ska hitta pa nagot.

Att lagga hunden ner nar nagon gar forbi gjorde jag och min kompis nar vi tranade och hade en massa hundar losa pa promenad i Californien. Det lag ett tiotal hundar som lungt tittade pa bade hundar som gick forbi lungt, hundar som vralade och slet i kopplet, cycklar, lopare, skateboards, och jag minns inte allt. Sjalvklart var vi sakra pa att de skulle stanna kvar och hade stenhard kolla sa ingen stelnade till eller tittade for mycket pa nagot som for forbi.
 
Du menar att... Hundar i andra länder inte beter sig som hundar?

Du kanske kan hitta en studie om svenska hundar, om någon har finansierat det. 😂
Nej dom beter sig som katter.
Nej självklart inte men jag tycker det är en viss skillnad på hundar i olika länder ja , svenska hundar upplever jag mer stressade än sydeuropeiska hundar men mer sociala än hundar i Asien osv. Självklart generellt.

Hundar präglas också av miljön och kulturen dom lever i.

Sen behöver du inte göra en hånskrattande gubbe.
Vi har alla olika åsikter och erfarenheter.
 
Nej dom beter sig som katter.
Nej självklart inte men jag tycker det är en viss skillnad på hundar i olika länder ja , svenska hundar upplever jag mer stressade än sydeuropeiska hundar men mer sociala än hundar i Asien osv. Självklart generellt.

Hundar präglas också av miljön och kulturen dom lever i.

Sen behöver du inte göra en hånskrattande gubbe.
Vi har alla olika åsikter och erfarenheter.
Jag skrattade åt idén att någon skulle finansiera en studie om hur svenska hundar reagerar på koppel. Har sett hur forskningsvärlden fungerar - intresset brukar vara svagt om det inte är av internationellt intresse.

Vad gäller domesticerade hundar så tror jag inte det är en så enorm skillnad på t.ex en labrador i Sverige och en i UK. Europeiska länder med urban miljö.

Och det har inte undgått mig hur du var snabb att göra narr av att det skulle finnas en studie, så ta ditt egna råd vettja.
 
Jag skrattade åt idén att någon skulle finansiera en studie om hur svenska hundar reagerar på koppel. Har sett hur forskningsvärlden fungerar - intresset brukar vara svagt om det inte är av internationellt intresse.

Vad gäller domesticerade hundar så tror jag inte det är en så enorm skillnad på t.ex en labrador i Sverige och en i UK. Europeiska länder med urban miljö.

Och det har inte undgått mig hur du var snabb att göra narr av att det skulle finnas en studie, så ta ditt egna råd vettja.
Jag tror inte den studien du länkar säger särskilt mer än alla andra studier som går att hitta bara man googlar.

Jag upplever stor skillnad på hundar i Sydeuropa och Sverige och läst om många som delar samma åsikt.

Hundar där är generellt mer avslappnade än svenska hundar och beror det inte på gener beror det på miljön.

Så jo jag tycker hundar skiljer sig åt om än inte genetiskt utan invanda beteenden.
 
Jag tror inte den studien du länkar säger särskilt mer än alla andra studier som går att hitta bara man googlar.

Jag upplever stor skillnad på hundar i Sydeuropa och Sverige och läst om många som delar samma åsikt.

Hundar där är generellt mer avslappnade än svenska hundar och beror det inte på gener beror det på miljön.

Så jo jag tycker hundar skiljer sig åt om än inte genetiskt utan invanda beteenden.
Fast nu rörde det sig ju om hundar i en rural environment i UK. Det är verkligen inte superlångt ifrån en svensk miljö utöver att det eventuellt är mer hundtätt och fler lösa hundar.
 
Jag tror inte den studien du länkar säger särskilt mer än alla andra studier som går att hitta bara man googlar.

Jag upplever stor skillnad på hundar i Sydeuropa och Sverige och läst om många som delar samma åsikt.

Hundar där är generellt mer avslappnade än svenska hundar och beror det inte på gener beror det på miljön.

Så jo jag tycker hundar skiljer sig åt om än inte genetiskt utan invanda beteenden.
Så det finns andra studier i ämnet som du hittat? Du kan ju alltid jämföra!

Mitt råd är att undersöka alla de där påståendena du radar upp, om du vill veta mer och är nyfiken!
 
Ungefar sa ar min Malle. Har han motionerat ordentligt, eller vi har kort ett langt, svart, pass scent detection lagger han sig och sover medan jag sitter och gor nagot, men sover inte djupt, varje gang jag andrar stallning tittar han upp pa mig och hoppas att vi ska hitta pa nagot.

Att lagga hunden ner nar nagon gar forbi gjorde jag och min kompis nar vi tranade och hade en massa hundar losa pa promenad i Californien. Det lag ett tiotal hundar som lungt tittade pa bade hundar som gick forbi lungt, hundar som vralade och slet i kopplet, cycklar, lopare, skateboards, och jag minns inte allt. Sjalvklart var vi sakra pa att de skulle stanna kvar och hade stenhard kolla sa ingen stelnade till eller tittade for mycket pa nagot som for forbi.
Det sistnämnda tänker jag verkligen skulle kunna provocera många hundar faktiskt. Ett gäng lösa hundar som ligger ned pladask intill promenadslingan. Jag har personligen hemskt dålig erfarenhet av hundar som ligger vid möten, om det inte är så att de ligger med ryggen till och uppmärksamheten mot föraren.
 
Det sistnämnda tänker jag verkligen skulle kunna provocera många hundar faktiskt. Ett gäng lösa hundar som ligger ned pladask intill promenadslingan. Jag har personligen hemskt dålig erfarenhet av hundar som ligger vid möten, om det inte är så att de ligger med ryggen till och uppmärksamheten mot föraren.
Samma här liggande hundar är det värsta jag vet jag bara väntar på att dom ska balla ur och flyga upp.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Någon som har el har haft en tik som man kan se som dominant i flock med annan/andra hundar? Hur har det visat sig? Funderar över min...
2
Svar
26
· Visningar
1 872
Senast: BornAgain
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 845
Hundträning Hej! Har nån haft en hund med resursförsvar (mot andra hundar) som blivit bättre med träning? Och isf vad för träning? Jag har en tik...
Svar
8
· Visningar
705
Senast: Emmi
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
684
Senast: Trassel12
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp