Lösa hundar

Fast nu rörde det sig ju om hundar i en rural environment i UK. Det är verkligen inte superlångt ifrån en svensk miljö utöver att det eventuellt är mer hundtätt och fler lösa hundar.
Kan va så säger inte att jag har rätt men tror inte på den typen av studier ändå.
 
Kan va så säger inte att jag har rätt men tror inte på den typen av studier ändå.
Till skillnad från vilken annan typ av studie?
Jag tycker som sagt att det var ett ganska självklart utfall - om jag har ett staket med utrymme mellan hingstar och ston minskar vi på interaktionen mellan dem. Om jag har två hundar i koppel minimerar jag risken/chansen för interaktion mellan dem. Det och att minska rymningsrisk och risken för jakt är väl hela grejen med koppel till att börja med.
 
Till skillnad från vilken annan typ av studie?
Jag tycker som sagt att det var ett ganska självklart utfall - om jag har ett staket med utrymme mellan hingstar och ston minskar vi på interaktionen mellan dem. Om jag har två hundar i koppel minimerar jag risken/chansen för interaktion mellan dem. Det och att minska rymningsrisk och risken för jakt är väl hela grejen med koppel till att börja med.
Ja men nu är vi där igen.
Är det verkligen något det behöver göras en studie på?att staket och koppel hindrar djur från att nå varandra.
 
Nej jag tror inte så mycket på den typen av studier :)
Ok, men du förstår att det är forskning som bedrivits och en studie som blivit peer-reviewed? Om du inte tror på forskning så ok, men om du vill framställa forskning som om det vore likställt en artikel i Aftonbladet så är det lite löjligt. :)
 
Så vad är det för avancerad studie 😄
Hundar kan inte interagera med varandra när dom sitter fast i ett koppel 😄

Fast hundar interagerar pa mycket langa avstand vare sig de ar kopplade eller losa. En liten resning av ett ora, svansen i ett annat lage, de pratar oavbrutet.

Det sistnämnda tänker jag verkligen skulle kunna provocera många hundar faktiskt. Ett gäng lösa hundar som ligger ned pladask intill promenadslingan. Jag har personligen hemskt dålig erfarenhet av hundar som ligger vid möten, om det inte är så att de ligger med ryggen till och uppmärksamheten mot föraren.

Nu hade vi en yta mellan en inhangnad "hund park" och en skateboard park avgransad for oss att trana pa, en bra bit bakom var det en gangstig. En genvag till namnda gangstig var genom "var" avgransade yta. Vi tyckte nog att om man anvade den vagen sa fick man ta att vi hade hundar dar ...

Uppmarksamheten var alltid pa hundforarna.
 
Fast hundar interagerar pa mycket langa avstand vare sig de ar kopplade eller losa. En liten resning av ett ora, svansen i ett annat lage, de pratar oavbrutet.



Nu hade vi en yta mellan en inhangnad "hund park" och en skateboard park avgransad for oss att trana pa, en bra bit bakom var det en gangstig. En genvag till namnda gangstig var genom "var" avgransade yta. Vi tyckte nog att om man anvade den vagen sa fick man ta att vi hade hundar dar ...

Uppmarksamheten var alltid pa hundforarna.
Ett koppel eller ett staket påverkar hundens sätt att prata och bemöta andra hundar.
 
Fast hundar interagerar pa mycket langa avstand vare sig de ar kopplade eller losa. En liten resning av ett ora, svansen i ett annat lage, de pratar oavbrutet.



Nu hade vi en yta mellan en inhangnad "hund park" och en skateboard park avgransad for oss att trana pa, en bra bit bakom var det en gangstig. En genvag till namnda gangstig var genom "var" avgransade yta. Vi tyckte nog att om man anvade den vagen sa fick man ta att vi hade hundar dar ...

Uppmarksamheten var alltid pa hundforarna.
Givetvis, det skrev jag tidigare också, men ett koppel både begränsar den interaktionen och förhindrar fysisk interaktion helt vilket jag förstod var den viktiga biten. Sniffande, lekinviter och aggression till exempel.

Jamen dåså. Jag såg framför mig ett gäng militant platsade hundar med ansiktet ut mot promenadstråket. :D
 
Ok, men du förstår att det är forskning som bedrivits och en studie som blivit peer-reviewed? Om du inte tror på forskning så ok, men om du vill framställa forskning som om det vore likställt en artikel i Aftonbladet så är det lite löjligt. :)

Fast om skillnaden ar stor om de ar kopplade mot losa ar det nagot man som hundforare har att trana pa. Kan hunden mota en los hund utan att reagera ar det en traningsak att kunna mota en kopplad hund.
Ja och då har det inte så mycket med kopplet i sig att göra igen, utan förarens arbete med hunden.
 
Givetvis, det skrev jag tidigare också, men ett koppel både begränsar den interaktionen och förhindrar fysisk interaktion helt vilket jag förstod var den viktiga biten. Sniffande, lekinviter och aggression till exempel.

Jamen dåså. Jag såg framför mig ett gäng militant platsade hundar med ansiktet ut mot promenadstråket. :D

Absolut att koppel ar det basta sattet att forhindra fysisk interaction ... och jag ropar in och kopplar min hund varje gang jag moter, vare sig det ar manniska eller hund med eller utan koppel.

Mina hundar har inget problem att mota andra hundar, vare sig de ar kopplade eller inte, men jag har sett hundslagsmal och det ar ju inte sa att min hund skulle avbryta och komma pa inkallning medan den blir attakerad. Sa for att ha en viss form av kontroll aker kopplet pa vare sig det behovs eller inte.

Och det KAN handa att hela ganget hundar vi hade (beroende pa vilka som var med och vilken hund som kom) lag ett par meter fran genvagen och tittade pa hundforaren som stod mellan stigen och hundarna. :angel:
 
Jag tycker koppel gör många hundar extremt osäkra istället.
Dvs att det blir att hundar integrerar betydligt mer för dom helt enkelt inte kommer undan.

Många ägare tvingar ju hundar att mötas oerhört trångt.

En del är så korkade så man häpnar!

Jag gick med en hundägare. Vid en smal och kort passage fick vi möte av en man med sin hund kopplad. Våra gick antingen fot eller var kopplade och gick fot. Minns inte vilket men godaste godiset var framme och de ignorerade den mötande hunden helt. Det fanns gott om plats för den mötande att stanna upp några enstaka sekunder och ta några steg åt sidan för att det skulle vara mer plats att passera. Han hade en stor äng att gå undan på! För vår del fanns inte behovet. Han valde att möta oss i den smala men som sagt mycket korta passagen mellan två buskage istället för att ta 20 sek och ge sin hund mer avstånd för ett lugnare möte. Hans hund flippade helt när vi möttes. Han lyfte då upp kopplet så att hundens framben hängde i luften. Hunden hade halsband. Varför han inte gick undan lite för att slippa möta oss i den smala passagen förstår jag inte. Han måste ju ha vetat att han hund hade problem med hundmöten.
 
Till skillnad från vilken annan typ av studie?
Jag tycker som sagt att det var ett ganska självklart utfall - om jag har ett staket med utrymme mellan hingstar och ston minskar vi på interaktionen mellan dem. Om jag har två hundar i koppel minimerar jag risken/chansen för interaktion mellan dem. Det och att minska rymningsrisk och risken för jakt är väl hela grejen med koppel till att börja med.

Ja, att staket minskar den fysiska möjligheten att komma åt varandra är självklart. Frågan är om hundarna blir lugnare av det eller inte. Inget bevis men jag såg en video med två hundar på vars en sida av en grind. En sån grind som inte öppnas utåt/inåt utan rullas åt sidan. När grinden var stängd var hundarna upphetsade och vrålskällde på varandra! De såg ut som att de båda ville jaga bort den andra. När grinden rullades åt sidan tystnade de och stod stilla och tittade bort från varandra. När grinden sen stängdes igen fortsatte vrålskällandet och energin gick direkt upp igen och de stirrade varandra i ögonen igen. Frågan är om grinden i det fallet hjälpte eller stjälpte?
 
En del är så korkade så man häpnar!

Jag gick med en hundägare. Vid en smal och kort passage fick vi möte av en man med sin hund kopplad. Våra gick antingen fot eller var kopplade och gick fot. Minns inte vilket men godaste godiset var framme och de ignorerade den mötande hunden helt. Det fanns gott om plats för den mötande att stanna upp några enstaka sekunder och ta några steg åt sidan för att det skulle vara mer plats att passera. Han hade en stor äng att gå undan på! För vår del fanns inte behovet. Han valde att möta oss i den smala men som sagt mycket korta passagen mellan två buskage istället för att ta 20 sek och ge sin hund mer avstånd för ett lugnare möte. Hans hund flippade helt när vi möttes. Han lyfte då upp kopplet så att hundens framben hängde i luften. Hunden hade halsband. Varför han inte gick undan lite för att slippa möta oss i den smala passagen förstår jag inte. Han måste ju ha vetat att han hund hade problem med hundmöten.
Ja en del tänker inte längre än näsan räcker.
Man blir så förvånad över människor som skapar problem som är så enkla att undvika.
 
Ja, att staket minskar den fysiska möjligheten att komma åt varandra är självklart. Frågan är om hundarna blir lugnare av det eller inte. Inget bevis men jag såg en video med två hundar på vars en sida av en grind. En sån grind som inte öppnas utåt/inåt utan rullas åt sidan. När grinden var stängd var hundarna upphetsade och vrålskällde på varandra! De såg ut som att de båda ville jaga bort den andra. När grinden rullades åt sidan tystnade de och stod stilla och tittade bort från varandra. När grinden sen stängdes igen fortsatte vrålskällandet och energin gick direkt upp igen och de stirrade varandra i ögonen igen. Frågan är om grinden i det fallet hjälpte eller stjälpte?
Ja det är ju ganska väl omtalat att staket och koppel förändrar hundars attityd jag har till och med läst det x antal gånger på det här forumet.
 
Jag tänkte på den här tråden i morse. Jag kan inte ha min hund lös på morgonpromenaden (eller JAG kanske kan, men jag möter ca 8-10 hundar på 600 meter till tunnelbanan. 3-4 av de hundarna är jag jätteglad att/om de sitter i snöre).

Men i morse var råttorna framme. Mina grannar kanske vore tacksamma om jag släppte lös odjuret.
 
Ja, att staket minskar den fysiska möjligheten att komma åt varandra är självklart. Frågan är om hundarna blir lugnare av det eller inte. Inget bevis men jag såg en video med två hundar på vars en sida av en grind. En sån grind som inte öppnas utåt/inåt utan rullas åt sidan. När grinden var stängd var hundarna upphetsade och vrålskällde på varandra! De såg ut som att de båda ville jaga bort den andra. När grinden rullades åt sidan tystnade de och stod stilla och tittade bort från varandra. När grinden sen stängdes igen fortsatte vrålskällandet och energin gick direkt upp igen och de stirrade varandra i ögonen igen. Frågan är om grinden i det fallet hjälpte eller stjälpte?
Jag skulle tro att det kan vara både och beroende på hund, men oavsett om hunden blir lugn eller inte så hindrar det dem från att komma åt varandra och det är ju viktigast i stunden.
Blir hunden orolig i koppel vid möten får man väl träna på det också. :)
 
Ja, att staket minskar den fysiska möjligheten att komma åt varandra är självklart. Frågan är om hundarna blir lugnare av det eller inte. Inget bevis men jag såg en video med två hundar på vars en sida av en grind. En sån grind som inte öppnas utåt/inåt utan rullas åt sidan. När grinden var stängd var hundarna upphetsade och vrålskällde på varandra! De såg ut som att de båda ville jaga bort den andra. När grinden rullades åt sidan tystnade de och stod stilla och tittade bort från varandra. När grinden sen stängdes igen fortsatte vrålskällandet och energin gick direkt upp igen och de stirrade varandra i ögonen igen. Frågan är om grinden i det fallet hjälpte eller stjälpte?
Sådana videosar kryllar det av tycker jag där två hundar är fruktansvärt aggressiva och på när grinden är stängd, sen öppnar dom grinden och hundarna är kolugna och umgås och sen stänger dom igen och samma hundar blir tokiga igen.

Det ser man i rastgården här också, dom hundar som aldrig skäller eller bryr sig om andra skäller som bara den i rastgården när någon går förbi. Det är något med att dom inte får komma fram som gör att vakt eller vad det nu är kommer fram.
 
Sådana videosar kryllar det av tycker jag där två hundar är fruktansvärt aggressiva och på när grinden är stängd, sen öppnar dom grinden och hundarna är kolugna och umgås och sen stänger dom igen och samma hundar blir tokiga igen.

Det ser man i rastgården här också, dom hundar som aldrig skäller eller bryr sig om andra skäller som bara den i rastgården när någon går förbi. Det är något med att dom inte får komma fram som gör att vakt eller vad det nu är kommer fram.
Ja

Det kan vara ett bra sätt att pröva hur lydig hunden faktiskt är.
 
Sådana videosar kryllar det av tycker jag där två hundar är fruktansvärt aggressiva och på när grinden är stängd, sen öppnar dom grinden och hundarna är kolugna och umgås och sen stänger dom igen och samma hundar blir tokiga igen.

Det ser man i rastgården här också, dom hundar som aldrig skäller eller bryr sig om andra skäller som bara den i rastgården när någon går förbi. Det är något med att dom inte får komma fram som gör att vakt eller vad det nu är kommer fram.
Ja det är standard :) hundar bakom staket och i koppel har en helt annan attityd än lösa hundar men därmed menar jag inte att vi ska släppa hundar vind för våg men hundar som inte är ute efter att slåss med andra hundar är för det allra mesta lugnare utan koppel eller staket som hindrar dom från att kommunicera eller ger dom stöd i sin kaxighet :)
 

Liknande trådar

Övr. Hund Någon som har el har haft en tik som man kan se som dominant i flock med annan/andra hundar? Hur har det visat sig? Funderar över min...
2
Svar
26
· Visningar
1 872
Senast: BornAgain
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 845
Hundträning Hej! Har nån haft en hund med resursförsvar (mot andra hundar) som blivit bättre med träning? Och isf vad för träning? Jag har en tik...
Svar
8
· Visningar
705
Senast: Emmi
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
684
Senast: Trassel12
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp