Lösa hundar

Jag kan ha läst ditt 1:a inlägg med fel intonation, det stämmer. Men jag tycker det blir lite knepit med det här att det är lugnt att låta hundar hälsa. Min egen är supersocial så hon skulle gå upp jättemycket i varv om hon fick hälsa på främmande hundar ute ofta. Hon är på nivån att om hon följer med ut när jag rider och vi travar och galopperar så försöker hon sedan bjuda in hästen till att leka med henne med lekbugningar och hela altet.
Men hur långa ridturer tar du då?
Jag läser ständigt om folk som beskriver sina hundar som att dom aldrig blir trötta själv har jag liksom aldrig stött på det irl :)


Varken med egna eller vänners och bekantas hundar.
Alla har blivit märkbart trötta efter ett rejält fyspass :)
 
Argumentet om att det beror på ägaren syftade jag på, för det är mycket som har att göra med genetik också. Jag är själv lugn i situationen med hundar som vill hälsa numera. (Det var svinjobbigt när hunden var valp dock). Men i en situation med en hysterisk hund som står och skäller och gör utfall, två främmande hundar modell större som tränger sig rakt på och inte ens har halsband, min tik var i löp, och vi var i ett område med koppeltvång var det just människans argument. Att jag var en hysterisk småhundsägare.
Fy f*n vad taskigt.
Så trött på den typen av människor.
Jag hade lyft upp min lilla hund och vänt ryggen till sånna idioter.
 
Nej.
Jag har levt med en hund som hatade andra hundar och skulle med glädje döda om hon fått chansen. Hon hade ett fantastiskt fint MH och var KORAD på höga poäng.
Det finns ingen del i testet som innehåller varken lydnad eller andra djur.
Min första hund ville också döda andra hundar men barn hade fått stå och slå henne i huvudet och hon var alla veterinärers och trimmares dröm för hon var så snäll med människor.

Himla perfekt hund förutom att hon ville ha ihjäl främmande hundar.

Men alla kan inte gilla alla 😄
 
Jag har ingenting emot att möta en lydig och lös hund. Problemet är väl att det finns människor som är rädda för hundar, antingen för egen skull eller för sin hunds skull? Frågan blir då snarare huruvida hundägare ska visa dessa den hänsynen att de kopplar sin hund vid möte med andra, för dessas upplevda trygghets skull. Jag tycker att vi ska det.
 
Varför ska det faktum att du kopplar din ha nån påverkan på om de kopplar sin hund?
Jag tycker att det är vanlig hyfs bara. :) De vet ju inte varför jag kopplar min hund och jag vet inte varför de kopplar deras. Chika är totalt obrydd så länge de inte kommer upp och sniffar henne i ansiktet och vi går ofta förbi andra lösa hundar, men kopplar de (eller kommer och går i koppel) så kopplar jag av respekt.
Deras hund kanske gör utfall eller vadsomhelst, då finns det ingenting som säger att just den hunden inte är den som plötsligt skrämmer min så att hon piper iväg, eller triggar så att hon svarar upp. Eller tvärt om då.
 
Vilken orimlig diskussion det här blivit...

Men som svar på frågan har jag absolut min hund lös när tillfälle ges. Hon får vara lös där jag har bra uppsikt. Där jag kan se om någon kommer, vare sig hund eller människa (eller för all del vilt).

Men, kommer det någon så är det koppel på som gäller. Dels för att jag inte kan lita på att hon inte springer fram vid möte med okända hundar och människor utan koppel och dels av respekt för den vi möter.

Gällande lös eller inte lös i möte så ärligt talat. Jag tror många hellre möter en lugn lös hund än en helt rabiat i koppel men det är ju en skev jämförelse..
Rimligare att jämföra kopplad lugn med kopplad rabiat, och lös lugn med lös rabiat.
Det är ju liksom olika saker?
Jag tror alla helst möter en lugn hund vare sig den har koppel eller ej...

För övrigt har jag ALDRIG varit med om att ett koppel gått av i hundmöte och ingen av de tokiga jag mött i koppel har jag velat möta lös...
100%!
 
Min JRT var i princip alltid lös. Hon brydde sig varken om folk eller hundar. Hon gick lös längs med mindre trafikerad väg när jag red också. Alltid stensäker vid hundmöten och inga problem att avbryta jakt. Det var dom sista åren Hon fick gå kopplad för Hon blev lite döv och senil🙈.

Nuvarande hund är visserligen bara valp än men vette tusan om jag får samma ordning på honom😅.

Jag blir absolut inte provocerad av andras lösa hundar. En i grannstallet har nära alltid sin aussie lös och han är superchill.
 
Om folk påtalar lös hund, handlar det normalt om att hunden de facto stör. Sedan att många självcentrerade hussar och mattar inte inser det, är ett problem för alla hundägare
Lite detta. Vi har en människa i området som har sina hundar lösa, de går gärna fram till andra hundar och frallan har en hel del attityd. Schäfern släppte hon lös senast efter de passerat oss och genast sprang den tillbaka och gjorde utfall (vi hade sökt skydd bakom stängsel). Vid kritik (hon har fått en hel del) är folk avundsjuka eller tycker inte att hundar ska få gå lösa alls. Hon menar att för att lära hundarna att vara lösa måste de få vara lösa (även fast de springer fram).

Jag har som sagt också min tik mycket lös men har inte alls samma erfarenhet av att folk stör sig.
 
Lite detta. Vi har en människa i området som har sina hundar lösa, de går gärna fram till andra hundar och frallan har en hel del attityd. Schäfern släppte hon lös senast efter de passerat oss och genast sprang den tillbaka och gjorde utfall (vi hade sökt skydd bakom stängsel). Vid kritik (hon har fått en hel del) är folk avundsjuka eller tycker inte att hundar ska få gå lösa alls. Hon menar att för att lära hundarna att vara lösa måste de få vara lösa (även fast de springer fram).

Jag har som sagt också min tik mycket lös men har inte alls samma erfarenhet av att folk stör sig.

Gud, hon är verkligen HELT galen. Och immun mot kritik.
 
Deras hund kanske gör utfall eller vadsomhelst, då finns det ingenting som säger att just den hunden inte är den som plötsligt skrämmer min så att hon piper iväg, eller triggar så att hon svarar upp. Eller tvärt om då.
Nyfiken, finns det något som tyder på att hon skulle göra det? För jag hör det ofta, att man kan inte veta, plötsligt händer något. Och jag köper att det är djur vi talat om men jag skulle ändå säga att det finnas massor som säger att just den hunden inte kommer skrämma min så hon piper iväg, eller triggar så att hon svarar upp. För jag känner min hund. Sen brukar jag koppla vid hundmöten ändå för de känner inte min hund men inte för att jag tvivlar på hur hon skulle reagera.
 
Nyfiken, finns det något som tyder på att hon skulle göra det? För jag hör det ofta, att man kan inte veta, plötsligt händer något. Och jag köper att det är djur vi talat om men jag skulle ändå säga att det finnas massor som säger att just den hunden inte kommer skrämma min så hon piper iväg, eller triggar så att hon svarar upp. För jag känner min hund. Sen brukar jag koppla vid hundmöten ändå för de känner inte min hund men inte för att jag tvivlar på hur hon skulle reagera.
Nej, egentligen inte, hon är stabil som fan på sitt eget vis. :D Men samtidigt vet jag att det finns saker hon inte uppskattar och om den andra personen kopplar antar jag att de gör det av en anledning, så jag tycker helt enkelt att det är shysst och säkert att jag gör detsamma.
Jag tycker att det är samma sak som att koppla när man går längsmed en trafikerad väg. Rätt som det är bränner någon av en smällare i trådgården intill och hunden är ute på gatan.

Om det åt andra hållet är min hund som är reaktiv känns det absolut bättre om den mötande personen också kopplar eftersom jag inte har någon aning om hur lydig och lyhörd deras hund egentligen är.
Det är ömsesidig hänsyn bara.
 
Men hur långa ridturer tar du då?
Jag läser ständigt om folk som beskriver sina hundar som att dom aldrig blir trötta själv har jag liksom aldrig stött på det irl :)


Varken med egna eller vänners och bekantas hundar.
Alla har blivit märkbart trötta efter ett rejält fyspass :)
Inte särskilt långa, kanske 50 min med mycket skritt i kuperad terräng. Hon inte hänga med på längre turer i högre tempo då det kräver ridning på trafikerad väg.
 
Nej, hon är stabil som fan. :D Men samtidigt vet jag att det finns saker hon inte uppskattar och om den andra personen kopplar antar jag att de gör det av en anledning, så jag tycker helt enkelt att det är shysst och säkert att jag gör detsamma.
Jag tycker att det är samma sak som att koppla när man går längsmed en trafikerad väg. Rätt som det är bränner någon av en smällare i trådgården intill och hunden är ute på gatan.

Om det åt andra hållet är min hund som är reaktiv känns det absolut bättre om den mötande personen också kopplar eftersom jag inte har någon aning om hur lydig och lyhörd deras hund egentligen är.
Det är ömsesidig hänsyn bara.
Det ifrågasätter jag inte, eller att man kopplar utan bara ordvalet "då finns det ingenting som säger att just den hunden inte är den.." för i mitt fall finns det massor som säger det. Det känns inte säkrare att koppla min hund utan det handlar om hänsyn. Men jag ser det argumentet ofta när det handlar om varför man kopplar eller ska koppla, därför blev jag nyfiken.

När det handlar om min reaktiva hund är avstånd den viktigaste hänsyn någon kan ge. Koppel eller lös, lugn eller reaktiv, så vill jag inte att någon släpper fram sin hund.
 
När det handlar om min reaktiva hund är avstånd den viktigaste hänsyn någon kan ge. Koppel eller lös, lugn eller reaktiv, så vill jag inte att någon släpper fram sin hund.

Ett tag gick jag en del med världens snällaste golden. Men det spelade ju inte mig nån roll hur snäll den andra hunden var och bra hundarna än skulle komma överens. Jag ville ändå inte att det skulle komma hundar springande fram till honom. Folk ska hålla sina hundar borta andra människor, hundar och djur. Punkt. Sen om de använder koppel eller lydnad bryr jag mig inte om faktiskt.
 
Ett tag gick jag en del med världens snällaste golden. Men det spelade ju inte mig nån roll hur snäll den andra hunden var och bra hundarna än skulle komma överens. Jag ville ändå inte att det skulle komma hundar springande fram till honom. Folk ska hålla sina hundar borta andra människor, hundar och djur. Punkt. Sen om de använder koppel eller lydnad bryr jag mig inte om faktiskt.
Och för oss spelar det mindre roll om hunden bara kommer nästan ända fram. Att låta sin hund stå längst ut i kopplet och glo är inte heller att vissa hänsyn.
 
Vad tycker ni om hundägare som låter sina (väldresserade) hundar gå lösa?

Jag har lagt ner väldigt mycket jobb på att träna min hund att kunna gå lös. Många timmar med långlina har det blivit, och nu är hon så pass duktig att jag känner att hon inte behöver någon lina längre. Hon drar inte på vilt, hon har inget intresse av att springa fram till människor eller hundar. Jag kallar alltid in henne och ber henne gå vid min sida vid möten med andra, och hon har ett stoppkommando.

Ändå känns det som att väldigt många blir triggade för att man säger att man låter hunden gå lös. Min hund skulle inte ha ett bra liv om hon behövde gå kopplad jämt. Hon behöver den friheten som det ger att vara utan koppel. Jag förstår att det finns hundrädda. Men de lär ju vara rädda för kopplade hundar också.

Låter ni era hundar gå okopplade?
Jag har hund som är okopplad på min gård, annars kopplad. Hatar att möta okopplade hundar då det mer än en gång har skett att okopplade hundar tagit sig in i mina hagar och totalt ignorerat sina ägares försök att kalla in dem. Deras ursäkter är i princip alltid att,åh såhär har den aldrig gjort förut🙄
Jag vill inte mina hästar ska råka döda någon annans hund pga deras ägare är korkade.
 
Mina är i princip alltid kopplade om det inte är lydnadsträning eller liknande. Möjligtvis äldsta hunden nu, när hon med åldern tappat intresset av att jaga iväg efter vilt (hon är också den som är mest lydig), och på kända lugna sträckor. Annars litar jag inte tillräckligt på mina hundar för att ha dem lösa. Äldsta hunden har tidigare haft ordentlig jaktinstinkt, mellanhunden har mycket viltintresse och har en tendens att spela döv när hon vill det, och yngsta hunden är överallt och lyssnar bara ibland :p De kan dock när som helst röra sig fritt i trädgården (ordentligt inhägnad, ca 2500 kvm) och leker och härjar och gräver och håller på en hel del där.

När det gäller andras lösa hundar - så länge ägarna håller koll på hundarna så att de inte kommer fram, eller nästan kommer fram, så bryr jag mig inte. Men skulle någon hund komma hela vägen fram när jag går med mina i koppel så skulle mellanhunden (storpudel) gå i försvar och troligtvis flyga på den främmande hunden. Hon bryr sig inte om hundar som inte bryr sig om henne (aldrig några problem att ha med henne på tävling etc.), men hon tolererar inte hundar som ska fram till henne - oavsett om hunden är glad eller arg. Och hon backar inte. (men hon har inte så mycket dådkraft att skada med - hon gillar allmänt inte att ha saker i munnen, eller dragkamp och liknande)
 

Liknande trådar

Övr. Hund Någon som har el har haft en tik som man kan se som dominant i flock med annan/andra hundar? Hur har det visat sig? Funderar över min...
2
Svar
26
· Visningar
1 906
Senast: BornAgain
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
6 439
Hundträning Hej! Har nån haft en hund med resursförsvar (mot andra hundar) som blivit bättre med träning? Och isf vad för träning? Jag har en tik...
Svar
8
· Visningar
720
Senast: Emmi
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
733
Senast: Trassel12
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp