Lösa hundar

Jag håller med om ovanstående. Om det nu ändå verkligen finns skäl till att inte koppla hunden, tex att föraren har 3 hundar och tagit sig till en ödslig skog för att inte tvingas till frekventa möten och då behöva koppla dem, att föraren är rullstolsburen och inte når ned mm, mm.... Så ha hunden lös då för all del!
Att slänga över ett retriverkoppel på en lydig hund kostar dock högst 2 sekunder i normalfallet. Varför inte då göra detta för den mötande skull?

Snarare tyder själva vägran på att vederbörande inte har så bra lydnad på sin hund som denne vill hävda.
Jag känner massor med ägare som har så lydiga hundar att de kan ha dem lösa jämt.
Ingen av dem har problem att koppla snabbt vid möten och de gör detta. Ödmjukhet, medmänsklighet.
Det finns inget att hävda eller nån envis stolthet som ska gå ut över andra. Det är ett ge och ta.
 
Min ena hund, den reaktiva och osäkra, reagerar väldigt annorlunda om hunden är kopplad med vanligt koppel, med flexi eller lös. Och det innan jag ser den andra hunden. Jag tror absolut att de kan se kopplet och tänka att de är kopplade. Framförallt som hon reagerar samma på lösa och med flexi, gissningsvis ser hon inte flexikopplet speciellt bra. Hon gör ju samma sak själv när husse försöker finta bort henne vid lyktstolpar. Då tittar hon upp, på kopplet, vilket håll det går åt = vilket håll hon behöver gå åt för att komma loss.

Jag tänker att det är liknande som anledningen till att man kan ha geparderna bredvid gasellerna på zoo. Alla djur vet att det är staket emellan.

Jag tror inte på det. Jag tror inte att hundars hjärnor fungerar så. Däremot vet jag hur otroligt bra de är på att läsa av andra individer både människor och hundar.

Gasellerna reagerar inte på geparderna för att de är uppfödda i fångenskap och fattar inte bättre eftersom de aldrig blivit lärda att geparder är farliga. Sätt en viltfångad gasell så och den kommer vara väldigt stressad av geparden tills den lärt sig att geparden inte kommer attackera. Men tror inte att den kan föra det logiska resonemanget att det finns ett staket alltså kan inte geparden attackera.
 
Jag tror inte på det. Jag tror inte att hundars hjärnor fungerar så. Däremot vet jag hur otroligt bra de är på att läsa av andra individer både människor och hundar.

Gasellerna reagerar inte på geparderna för att de är uppfödda i fångenskap och fattar inte bättre eftersom de aldrig blivit lärda att geparder är farliga. Sätt en viltfångad gasell så och den kommer vara väldigt stressad av geparden tills den lärt sig att geparden inte kommer attackera. Men tror inte att den kan föra det logiska resonemanget att det finns ett staket alltså kan inte geparden attackera.
Kunde inte detta funka på hästar med hade varit gott med en häst utan flyktinstinkt:)
 
Igen, det är ägaren som håller i kopplet som avgör hur säkert det är. Och jo, det finns massor av hundar som behöver gå i koppel.

Och igen då, jag tror inte hunden ser att en annan hund är lös när den går bredvid ägaren och blir rädd och osäker för det. Det är ägaren som blir rädd och för vidare det till hunden. Jag har svårt att tro att hunden ser det här lilla snöret som en avgörande del. Och som sagt, jag har valt att lita på hundägare att dom vet vad dom gör för att inte gå och vara rädd hela tiden för det gynnar inte min hund. Ser jag att någon hund blir osäker så ber jag bara min hund att gå över till min andra sida så går han fot förbi dom. Tror inte den hunden är rädd eller inte då beroende på om ett koppel är på då eller inte. Då är det ägaren som blir lugn och kan sedan förmedla det till hunden som svarar på ägarens energi.

Och jag förstår inte varför man ska vara så vrång och inte kunna acceptera och respektera människor som kan ha sin hund lös och som har tränat massor på det.

Är det väldigt illa så går det att kommunicera och prata, det går att säga att hej, kan du koppla din hund en snabbis. Visst, inga problem. Men som sagt så kommer jag aldrig att gå och förutsätta att alla människor är livrädda för min hund.
Ingen har sagt att alla är livrädda för din hund. Varför dra på med sånna extrema överdrifter?

Okej, du vill inte vara delaktig i att underlätta ifall du möter någon som tycker det är jobbigt med lös hund.
Hoppas du inte förväntar dig att folk ska visa dig hänsyn i andra avseenden i livet heller där du eller din hund tycker något är jobbigt.
 
Ingen har sagt att alla är livrädda för din hund. Varför dra på med sånna extrema överdrifter?

Okej, du vill inte vara delaktig i att underlätta ifall du möter någon som tycker det är jobbigt med lös hund.
Hoppas du inte förväntar dig att folk ska visa dig hänsyn i andra avseenden i livet heller där du eller din hund tycker något är jobbigt.
Jag underlättar hela tiden för andra när jag är ute och går. Jag gör inget annat än underlättar för andra ute, men visst. Och jo, jag förväntar mig att folk underlättar för mig också för jag underlättar för dom. Jag har aldrig nekat att koppla om någon har bett mig om det eller om jag ser att situationen kräver det.

Är det verkligen så i det här samhället att huruvida en individ ska bemötas med skit och inte bli hjälpt på något sätt enbart pga att den inte kopplar sin fotgående hund vid varje möte så är det inte ett samhälle jag vill vara del av.

Tack och lov att människor inte är sådana som du irl, iallafall är inte människor så råa här. Och inte i resten av sverige heller där jag varit iallafall.

Men du kan vara lugn, jag lever i ett litet helvete större delen av livet ändå trots att folk underlättar för mig när det behövs. Jag kämpar varje dag med livet så du kan vara glad att jag har det svårt oavsett. Så det underlättandet som folk ger mig när jag behöver det är inte extremt avgörande för huruvida jag har ett liv jag vill leva. Dock tillräckligt avgörande för att jag ska ha ett litet hopp kvar. Men det önskar du ju bort också så..jag vet inte.
 
Senast ändrad:
Jag tror inte på det. Jag tror inte att hundars hjärnor fungerar så. Däremot vet jag hur otroligt bra de är på att läsa av andra individer både människor och hundar.

Gasellerna reagerar inte på geparderna för att de är uppfödda i fångenskap och fattar inte bättre eftersom de aldrig blivit lärda att geparder är farliga. Sätt en viltfångad gasell så och den kommer vara väldigt stressad av geparden tills den lärt sig att geparden inte kommer attackera. Men tror inte att den kan föra det logiska resonemanget att det finns ett staket alltså kan inte geparden attackera.
Rädslor sitter genetiskt programmerade i djuren så det du skriver stämmer helt enkelt inte.

Mina hundar reagerar som sagt långt innan jag ser, och även när jag ser att det är ett flexikoppel och att hunden inte är lös. Hon reagerar alltså helt på eget bevåg.

Jag har även haft hästar som får fullkomlig panik när deras kompis är på andra sidan staketet, inte längre än 1 meter ifrån dem. De har full koll på vad ett staket är och att det inte går att forcera det. Satte man dem på samma sida av tråden så kunde de vara 50 meter från varandra utan problem. Du underskattar djurs intelligens ganska så ordentligt här.
 
Jag underlättar hela tiden för andra när jag är ute och går. Jag gör inget annat än underlättar för andra ute, men visst. Och jo, jag förväntar mig att folk underlättar för mig också för jag underlättar för dom.
Du vägrar ju koppla upp. Hur underlättar det i den här frågan?
 
Du får tro vad du vill.
Jag har haft hund i 33 år och denna i 11. Först 5 år innan han blev biten och osäker.
Jag kan läsa min hund!!

Kanske är det min hund som läser av mötande hundägre med lösa hundar som spända?

Hundar läser mycket skickligt av alla de möter. Speciellt duktiga är de förmodligen på att läsa av individer de känner väl t.ex. ägaren.

Jag brukar gå promenader med en som har hundar. Hundarna gillar mig mycket! Jag får meddelande på Messenger med fråga om jag vill ut och gå en runda. Ibland svarar jag ja och ibland nej. Hundarna har full koll på om jag svarat ja eller nej. De gånger jag svarat ja så syns det på dem att de vet att de ska möta upp med mig på rundan. Ägaren har försökt lura dem genom att stänga av ljudaviseringen men de vet ändå. De läser av ägaren och vet då utan att ta miste en enda gång om jag ska följa med eller inte. Det är så bra hundar är på att läsa av sin ägare!

Dina hundar läser av dig helt korrekt på en bråkdel av en sekund och har full koll på precis hur du känner! De läser av andra hundar runt omkring och de läser av andra människor runt omkring.

Men det logiska tänkandet att kolla på om den andra hunden är kopplad och tänka att kopplet är på då är det tryggt tror jag inte att de har förmågan till. Däremot om den andra hunden har olika kroppsspråk när den är kopplad vs lös så kan ju din hund läsa av det. Men inte dra parallellen mellan koppel och trygghet.
 
Hundar läser mycket skickligt av alla de möter. Speciellt duktiga är de förmodligen på att läsa av individer de känner väl t.ex. ägaren.

Jag brukar gå promenader med en som har hundar. Hundarna gillar mig mycket! Jag får meddelande på Messenger med fråga om jag vill ut och gå en runda. Ibland svarar jag ja och ibland nej. Hundarna har full koll på om jag svarat ja eller nej. De gånger jag svarat ja så syns det på dem att de vet att de ska möta upp med mig på rundan. Ägaren har försökt lura dem genom att stänga av ljudaviseringen men de vet ändå. De läser av ägaren och vet då utan att ta miste en enda gång om jag ska följa med eller inte. Det är så bra hundar är på att läsa av sin ägare!

Dina hundar läser av dig helt korrekt på en bråkdel av en sekund och har full koll på precis hur du känner! De läser av andra hundar runt omkring och de läser av andra människor runt omkring.

Men det logiska tänkandet att kolla på om den andra hunden är kopplad och tänka att kopplet är på då är det tryggt tror jag inte att de har förmågan till. Däremot om den andra hunden har olika kroppsspråk när den är kopplad vs lös så kan ju din hund läsa av det. Men inte dra parallellen mellan koppel och trygghet.
Jag håller inte med i de teorier du vill applicera på mig och mina hundar.
Du har aldrig träffat oss.
Du bara raljerar och fantiserar om oss.
Jag har gått SKKs kurs i hundens beteende, gått otaliga hundmöteskurser där vi fått lära oss att lösa mötande.
Jag har haft min hund hos flertal tränare och de säger det samma.

Du kan lägga ner dina teorier om min hund.
 
Du vägrar ju koppla upp. Hur underlättar det i den här frågan?
Jag har inte skrivit någonstans att jag vägrar koppla oavsett situation. Sluta hitta på. Jag kopplar om situationen kräver det, om dom jag möter ber mig om det. Och nej, majoriteten av situationer kräver inte att jag kopplar min hund.

Men det är lugnt, jag vet vad du önskar mig och jag har inte någon lust att skriva till dig mer. Så, ignore på dig. Men tack för att du påmint mig om hur värdelös jag är.
 
Jag håller inte med i de teorier du vill applicera på mig och mina hundar.
Du har aldrig träffat oss.
Du bara raljerar och fantiserar om oss.
Jag har gått SKKs kurs i hundens beteende, gått otaliga hundmöteskurser där vi fått lära oss att lösa mötande.
Jag har haft min hund hos flertal tränare och de säger det samma.

Du kan lägga ner dina teorier om min hund.

Så du menar att dina hundar inte kan läsa av dig? Alla hundar kan läsa av oss precis så bra. Sen bryr sig vissa hundar mer om det ägaren skickar ut än andra.

Mina teorier är inte om just din hund utan om hundar generellt.
 
Jag har inte skrivit någonstans att jag vägrar koppla oavsett situation. Sluta hitta på. Jag kopplar om situationen kräver det, om dom jag möter ber mig om det. Och nej, majoriteten av situationer kräver inte att jag kopplar min hund.

Men det är lugnt, jag vet vad du önskar mig och jag har inte någon lust att skriva till dig mer. Så, ignore på dig. Men tack för att du påmint mig om hur värdelös jag är.
Då ber jag om ursäkt.
Jag tolkade ett av dina inlägg så och kan ha tolkat fel.
 
Så du menar att dina hundar inte kan läsa av dig? Alla hundar kan läsa av oss precis så bra. Sen bryr sig vissa hundar mer om det ägaren skickar ut än andra.

Mina teorier är inte om just din hund utan om hundar generellt.
Var läser du att de inte kan läsa av mig?
Det har jag inte påstått.
Men du påstår att problemet ligger i att de läser mig och inte mötande och att de inte fattar om hen hund är okopplad.
Skitsnack.
 
Hundar läser mycket skickligt av alla de möter. Speciellt duktiga är de förmodligen på att läsa av individer de känner väl t.ex. ägaren.

Jag brukar gå promenader med en som har hundar. Hundarna gillar mig mycket! Jag får meddelande på Messenger med fråga om jag vill ut och gå en runda. Ibland svarar jag ja och ibland nej. Hundarna har full koll på om jag svarat ja eller nej. De gånger jag svarat ja så syns det på dem att de vet att de ska möta upp med mig på rundan. Ägaren har försökt lura dem genom att stänga av ljudaviseringen men de vet ändå. De läser av ägaren och vet då utan att ta miste en enda gång om jag ska följa med eller inte. Det är så bra hundar är på att läsa av sin ägare!

Dina hundar läser av dig helt korrekt på en bråkdel av en sekund och har full koll på precis hur du känner! De läser av andra hundar runt omkring och de läser av andra människor runt omkring.

Men det logiska tänkandet att kolla på om den andra hunden är kopplad och tänka att kopplet är på då är det tryggt tror jag inte att de har förmågan till. Däremot om den andra hunden har olika kroppsspråk när den är kopplad vs lös så kan ju din hund läsa av det. Men inte dra parallellen mellan koppel och trygghet.
Varför skulle den inte kunna se ett koppel menar du?
Den kopplingen 🤣 känns inte så svår för en hundhjärna :)
Jag har inte skrivit någonstans att jag vägrar koppla oavsett situation. Sluta hitta på. Jag kopplar om situationen kräver det, om dom jag möter ber mig om det. Och nej, majoriteten av situationer kräver inte att jag kopplar min hund.

Men det är lugnt, jag vet vad du önskar mig och jag har inte någon lust att skriva till dig mer. Så, ignore på dig. Men tack för att du påmint mig om hur värdelös jag är.
Men skärp dig? Fetaost har inte tryckt ner dig eller velat få dig att känna dig värdelös för ni har olika åsikter :)
 
Var läser du att de inte kan läsa av mig?
Det har jag inte påstått.
Men du påstår att problemet ligger i att de läser mig och inte mötande och att de inte fattar om hen hund är okopplad.
Skitsnack.

Jag har inte sagt att problemet ligger där. Läsa nogrannare. Jag har bara sagt att jag tvivlar starkt på att hundar kan titta på en annan hund och logiskt tänka att kopplets vara eller icke-vara gör situationen tryggare eller otryggare. Jag tror inte att hunden som art har kapaciteten till den sortens logiskt tänkande.
 
Vad tycker ni om hundägare som låter sina (väldresserade) hundar gå lösa?

Jag har lagt ner väldigt mycket jobb på att träna min hund att kunna gå lös. Många timmar med långlina har det blivit, och nu är hon så pass duktig att jag känner att hon inte behöver någon lina längre. Hon drar inte på vilt, hon har inget intresse av att springa fram till människor eller hundar. Jag kallar alltid in henne och ber henne gå vid min sida vid möten med andra, och hon har ett stoppkommando.

Ändå känns det som att väldigt många blir triggade för att man säger att man låter hunden gå lös. Min hund skulle inte ha ett bra liv om hon behövde gå kopplad jämt. Hon behöver den friheten som det ger att vara utan koppel. Jag förstår att det finns hundrädda. Men de lär ju vara rädda för kopplade hundar också.

Låter ni era hundar gå okopplade?
En lös hund som lämnar mig, min hund och min häst ifred är helt okej för min del. :up:
Haken är att jag mött väldigt få sådana hundar, eller hundekipage. Kanske är jag unik, kanske är de miljöer där jag rör mig med hund och häst unika. Men empiriskt, i min erfarenhet, innebär lös hund i princip alltid problem.

Är jag ensam är problemet inte stort, jag är kapabel att freda mig mot de flesta hundar så länge de är ensamma. Men läget är annorlunda om min hund blir angripen, eller om min häst blir angripen eller störd.
 
Så du menar att dina hundar inte kan läsa av dig? Alla hundar kan läsa av oss precis så bra. Sen bryr sig vissa hundar mer om det ägaren skickar ut än andra.

Mina teorier är inte om just din hund utan om hundar generellt.
Ja mer eller mindre så läser alla hundar av hur vi regaerar men det finns även hundar som är rätt bra på att ta egna beslut och är avlade för att ha både vakt och misstänksamhet utan att ägaren behöver vara så involverad, finns även felavlade hundar som är rädda oavsett hur trygg ägare dom har ända skillnaden där hade varit att dom varit ännu räddare med en nervig ägare.
 
Varför skulle den inte kunna se ett koppel menar du?
Den kopplingen 🤣 känns inte så svår för en hundhjärna :)

Det är klart att den kan se kopplet om inte synen är för dålig. Men jag tror inte att hundars hjärnor fungerar på det sättet. Om en hundägare upplever att hens hund blir lugnare om andra hundar är kopplade så tror jag att det beror på något som ägare, den andra hunden eller någon annan sänder ut för kroppsspråk, lukter osv. Inte på det faktum att hunden är kopplad.
 
Det är ändå lite fascinerande hur man kan påstå att hundar läser av minsta lilla nyans hos sin ägare och agerar därefter, (vilket vi alla nog vet att våra hundar gör), men i samma andetag absolut inte tror att hundar förstår koppel?

Jag har ett kommando som jag ger till mina hundar där jag frågar dem om de vill vara lösa. Jag säger helt enkelt "Lös?" och hoppar hunden upp på mitt ben då så får den gå lös. Och det händer att de står kvar på marken, funderar lite, och bestämmer sig för att nä. Här är det nog bäst att ha koppel på. Varför de gör så vet jag inte, troligen känner de av något som jag har missat. Och de är jättetydliga, och detta trots att de älskar att vara lösa. Men skillnaden i deras beteende är verkligen slående.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Någon som har el har haft en tik som man kan se som dominant i flock med annan/andra hundar? Hur har det visat sig? Funderar över min...
2
Svar
26
· Visningar
1 900
Senast: BornAgain
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
6 269
Hundträning Hej! Har nån haft en hund med resursförsvar (mot andra hundar) som blivit bättre med träning? Och isf vad för träning? Jag har en tik...
Svar
8
· Visningar
716
Senast: Emmi
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
729
Senast: Trassel12
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp