Lösdrift eller box?

ufot

Trådstartare
Jag och hästen ska om drygt en månad flytta upp till Norrland från Skåne. Hästen ifråga är en Islandshäst som är uppfödd på lösdrift. När jag köpte henne hade jag henne först uppstallad på lösdrift, men det fungerade inte. Främst på grund av att hon inte fick tillräckligt att äta. Hästen är ranglåg och har inget större matintresse. Nu har jag henne uppstallad i box på nätterna och hage på dagarna. Hon trivs bra, men det tar lång tid för henne att äta upp höet. Kraftfodret tar ännu längre tid

Den stallplats som är tilltänkt uppe i Norrland är en lösdrift med fri tillgång på hö. Men jag är osäker på om hon klarar av att gå på lösdrift. Flocken där är mellan 5-8 hästar.

Fördel lösdrift:
- Läget. Stallet ligger mycket nära var jag bor.
- Bra hagar inklusive sommarbete.
- Allt ingår, jag behöver bara komma och rida

Nackdelar lösdrift:
- Osäker på om hon får äta tillräckligt
- Det går inte att hålla koll på hur mycket hon äter
- Kraftfoder ingår inte, utan jag måste ge när jag är där.

Fördel boxplats:
- Jag har full koll på vad hon äter
- Hon får äta i lugn och ro hela natten och hinner äta upp både hö och kraftfoder.

Nackdelar boxplats:
- Läget, jag får minst dubbelt så långt att åka.
- Jag måste åka till henne varje dag och mocka.
- Mindre utevistelse, dock minst 12 h.

Hur hade ni resonerat?
 
Lösdrift. Men var noga med att det finns en vettig utfodringslösning så att alla får äta i lugn och ro. När vi hade många hästar på lösdriften hade vi två rundbalar i hagen, på så vis fanns det alltid plats för mina ytterst mesiga hästar :) Dessutom står förhoppningsvis inte de ranghöga hästarna parkerade vid balen hela dygnet och vaktar.
Prata med lösdriftsägaren om dina farhågor så kan ni säkert komma fram till något bra (eller är jag naiv nu kanske ;) )
 
Hon trivs bra, men det tar lång tid för henne att äta upp höet

Har hon eller har haft problem i munnen?

Hästen kan trivas väldigt mycket bättre på denna lösdrift än den förra. Har du varit och tittat på lösdriften och pratat med ägaren om dina farhågor? Hur många "ätställen" finns det? Ligger lösdriften dessutom väldigt nära så har du kanske möjlighet att svänga förbi varje dag och då ge henne lite kraftfoder eller annat tillskott om hon skulle behöva extra?
 
Ja, hon har haft problem med munnen. Grundorsaken, vassa tänder, är åtgärdat och hon äter bra nu, men det tar tid för henne. Hon har också gått upp i vikt, men jag är livrädd för att hon ska gå ner igen.

Ja, lösdriften ligger nära var jag bor (4 km). Problemet är bara att det tar tid för henne att äta kraftfoder. Hon är dessutom väldigt flockbunden och har inte ro att äta om jag tar in henne själv i stallet. Står alla inne äter hon bra.

Det är klurigt. Jag har henne helst på lösdrift, om det bara fungerar.
 
Lösdrift. Fungerar det är lösdrift det bästa tycker jag. Vår ena ponny äter otroligt långsamt och han har blivit väldigt fin i hullet på lösdrift med fri tillgång.
Sålänge utfodringsplatsen är bra borde hästen få i sig tillräckligt.
 
Ja, hon har haft problem med munnen. Grundorsaken, vassa tänder, är åtgärdat och hon äter bra nu, men det tar tid för henne. Hon har också gått upp i vikt, men jag är livrädd för att hon ska gå ner igen.

Ja, lösdriften ligger nära var jag bor (4 km). Problemet är bara att det tar tid för henne att äta kraftfoder. Hon är dessutom väldigt flockbunden och har inte ro att äta om jag tar in henne själv i stallet. Står alla inne äter hon bra.

Det är klurigt. Jag har henne helst på lösdrift, om det bara fungerar.

I början kanske du kan ta ut henne precis utanför hagen och servera kraftfoder i närheten av flocken. Sen är det ju relativt snart betessäsong och till hösten har hon förhoppningsvis acklimatiserat sig och kanske inte ens behöver kraftfoder
 
Jag hade valt lösdrift, möjligen lite beroende på hur utfodringslösningen ser ut. Vi har våra två islandshästar på lösdrift utan fri tillgång på grovfoder, de fodras tre gånger per dag i många foderbord som står utspridda över hagarna. Det innebär att alla får äta, även de som är lägre i rang.

Vår valack är ganska svårfödd (iaf för att vara islandshäst) så honom tar vi vintertid in i stallet varje gång vi är där (i stort sett varje dag) och fodrar med extra hö samt kraftfoder vid behov. Det tar ju lite extra tid, men det finns ändå rätt många sysslor man kan ägna sig åt i stallet medan han äter sin extramat! :)
 
Efter mycket funderande fram och tillbaka valde jag tillslut ett annat stall som både har box och lösdrift. Hon kommer att stå på box till en början. Sen får jag se hur jag gör efter betet. Det är lite längre att åka (ca 1 mil) men det är ändå kortare än vad jag har idag. Tyvärr finns det inget stall närmare, om jag nu inte vill ha min häst i frimärkshage, vilket jag vägrar.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 169
Senast: Ridinglady
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
876
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 939
Senast: Cambrie
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 128
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp