Lösdrift mitt ute i skogen...

Aldrig! Måste finnas utrymme att ta ut veterinär och ställa hästen i sjukbox. Skulle aldrig ställt jästen i ett utrymme där det inte fins plats med bra undrrlag och belysning för att sköta hästen. För stor risk för att små skaker som kannförebyggas leder till stora problem.
I detta fall kan ju ligghallen delas av vilket jag gissar innebär att det kan bli sjukbox i ligghallen.
Vad för stora problem skulle kunna uppstå av att stå utomhus och göra iordning hästen?
Bra lyse går att lösa på många sätt.
 
Fast det finns väl stora anläggningar som står tomma nattetid? Typ alla ridskolor i hela Sverige. De stora travbanorna med permanenta stallar etc. Det är väl inte alls konstigt att hästarna lämnas ensamma på natten utan bemanning?
Det har jag aldrig påstått
 
I detta fall kan ju ligghallen delas av vilket jag gissar innebär att det kan bli sjukbox i ligghallen.
Vad för stora problem skulle kunna uppstå av att stå utomhus och göra iordning hästen?
Bra lyse går att lösa på många sätt.
Det stog att det inte fanns någon bra plats att ta ut veterinär på. Som jag sa så finns det anledning att kolla upp så alla punkter upfylls
 
Dragfritt med bra ljus och tillräcklig med utrymme.
I ligghallen och utanför den finns bra ljus. Däremot inte rinnande, varmt vatten eller uppvärmt utrymme för behandling av hästen. Vattenkokare/bänkspis finns i boden om man inte behöver så mycket varmt vatten.
 
Sjukboxen måste inte finnas exakt vid lösdriften.

Det kan vara en box i ett stall på ett rimligt avstånd, men det behöver finnas ett skriftligt avtal att man har tillgång till en sådan box, för en häst som behöver en längre behandling i box där det är rimligt varmt.

I just TS fall, kanske det går att få till ett avtal med farbrorn som garaget en bit bort, att man får ta dit en häst som behöver frostfri behandling av veterinär.

Nu är jag väl förskonad, men efter 20 år med kallstall och lösdrift, så har jag, peppar-peppar - ta i trä, hittills inte råkat ut för en sjukdom som krävt långvarigt dropp i rumsvarmt utrymme.

De enda hästarna som fått dropp hos mig, har varit sjuka nyfödda föl, men de föds ju när det är varmt ute, så då blir det hela en icke-fråga.

F.ö. så gick det väl att stänga till och dela av ligghallen? Om den inte är jättestor till ytan, så kan man stänga in hästen där och ha en värmefläkt för tillfällig uppvärmning vid behandling (dropp) av häst när det är kallt (minusgrader).
Det kanske är så att sjukbox-problemet är anledningen till att ligghallen går att stänga och dela av.

Vår godkända lösning för att hantera en eventuellt sjuk häst som skulle behöva ett värmt utrymme, är att ta in värmefläkt invid en av boxarna i kallstallet. Men vi har inte behövt använda den lösningen än, och jag hoppas att vi slipper. Den boxen har också en plats avsedd för en liten Thermobar, som kan aktiveras om det behövs.

Men det finns väl fler hästar i lösdriften? De måste ju ha en lösning för behandling av sjuk häst i dagsläget? Så då är det enklaste att "kopiera" den lösningen.
 
Fundering
Skulle ni kunna tänka er att ha häst på lösdrift ute i skogen där ingen bor? 3-4 hästar, mindre ligghall som kan stängas eller delas av. Mindre förråd med ström finns för foder och utrustning, men inget varmbonat utrymme, endast frostvakt. Tillsyn ett par gånger per dygn av hästägarna.
Skottning av sköts av (okänd) gubbe med traktor...
Nej men det beror mest på att jag vill bo nära mina hästar och för att jag vill ha stallet nära när något sker som kräver värme, bra belysning, el och möjlighet till uppstallning genast. Jag vill inte stå och få mina hästar skodda i något garage där det plötsligt kan stå potentiellt farliga saker ivägen och jag vill inte behöva fixa och greja när jag står med sjuk/skadad häst som behöver vård nu utan vill ha allt klart och bara kunna ta in hästen och sätta i kontakten till värmefläkten och hämta varmvatten ur kranen. Att hästen helst ska stå på presenning och bli skodd hade i sig fått mig att backa genast. Jag vill inte ha häst på någon annans nåder.

Jag vill inte hamna i det läget att ingen kan ta sig till hästarna vid en snöstorm. Det har hänt ett antal gånger att vi har blivit insnöade och det har tagit en timme att ta sig de fyra metrarna mellan stallet och huset. Jag bor inte i norr men på en blåsig plats och snöar det mycket och blåser samtidigt är det inget konstigt att drivorna blir höga. Att åka någonstans har inte varit att tänka på i det läget och inte heller att dra iväg en sjuk häst några hundra meter till en uppvärmd plats.
 
I ligghallen och utanför den finns bra ljus. Däremot inte rinnande, varmt vatten eller uppvärmt utrymme för behandling av hästen. Vattenkokare/bänkspis finns i boden om man inte behöver så mycket varmt vatten.
Plats för veterinär ska kunna värmas upp, inte vara ständigt uppvärmd, en byggfläkt värmer utrymmen på 15 minuter. Jag tycker det låter mer civiliserat än du
Beskriver fast ingen bor där ständigt. . En okänd gubbe blir en vän om du pratar med honom.
 
Nej, det hade jag inte kunnat tänka mig.

Vi ska ju också komma ihåg att lagkrav är en miniminivå som jag tycker en ska hålla sig rätt långt över för att vara realistisk.

Varmt behandlingsutrymme (mycket av det veterinära arbetet går inte att. utföra med handskar eller stelfrusna fingrar), mycket av dropp, rengöring etc fryser om det är för kallt. Och det är bara de akuta utföranden. Ska det behandlas under längre tid (såromläggning etc) vill jag ha rinnande vatten, gärna varmvatten och ett bra utrymme med vettigt ljus och säkerhet för både häst och behandlare.
 
Senast ändrad:
Jag får inte riktigt grepp om hur det ser ut. Men om det är en fin ändamålsenlig lösdrift med bra staket och underlag, skulle placeringen "i skogen" inte vara något problem.
Jag är osäker på om jag förstår allt men det finns som jag förstår det vatten och el i byggnaden. Det går att värma vatten vid behov.
Det finns ett permanent boende några 100 meter bort och tillsyn under dagtid.
Stämmer det kunde jag mycket väl tänka mig att ha häst där. Mycket hellre än i ett stall i tätort med box och små rasthagar.
 
Jag skulle nog vilja ha ett uppvärmt utrymme där, både för mig och hästen. Åtminstone mig, hästens ska gå att värma upp. Annars gör det inget.
 
@MissFideli

Vettigt ljus finns absolut, både i lösdriften och utanför hagen, det ligger precis brevid. Att sätta upp extra strålkastare om det behövs är inga problem. Rinnande vatten finns i stor vattentank med nån slags värmare så det inte fryser, men det är kallt, ja. Jag kan tänka mig att man kan värma upp den lilla stugan under tiden man rider ut så det är varmt när man är tillbaka, eller ha timer på ett element med värmefläkt. Man kanske kan isolera det lite enkelt så det håller värmen lite bättre i alla fall? Ett litet utrymme borde inte så lång tid att få varmt om man har ett annat element med en grundvärme på 10-15 grader när det är som kallast. Det skulle inte vara så svårt att få till.
Men nån tillsyn från markägaren kan man inte räkna med.
Kan man ha fölkamera i lösdriften?
 
Mitt ”nej” som svar på @Plantan s frågeställning är baserat på att jag tolkar det som att ingen bor nära stallet och enda tillsynen är när någon av de (få) hästägarna är ute hos sin häst.

för mig är inte det ett alternativ och därav svaret. Det blir för mig inte alls jämförbart med att en hästägare bor ensligt ”ute i skogen” med sina egna hästar.
 

Liknande trådar

Anläggning står i ett dilemma, har blivit erbjudit en stallplats i ett stall som är närmare mitt hem & även har mycket positiva saker med sig men...
2
Svar
29
· Visningar
4 689
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 713
Senast: Snurrfian
·
Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
5 209
Anläggning Hej Jag har tänkt skaffa häst igen inom de kommande månaderna. Då jag inte har tillgång till mitt gamla privata stall så håller jag nu...
2
Svar
26
· Visningar
3 177
Senast: Angel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp