Lösdrift, sträng kyla.

Sablar22

Trådstartare
Har mitt sto på lösdrift,
hon älskar sin stora hage och sin ligghall.
Rundbal i hagen och rör sig mkt i hagen.

Det är riktigt kallt nu och har varit ett tag,
-30 är inte ovanligt.

Hästen ifråga har haft sönder sina täcken och
verkar må som en prinsessa utan dessa.
Hon har en jättetjock och fin päls.
Antar att det blir för varmt med täcken då hon
ställer sig i buskarna och kliar sönder täckena tills dom
går att få av sig :crazy:

Men är det skadligt på något vis,
att hon går ute dygnet runt i denna kyla?
Tänker på lungor etc.
Hon rids inte mkt, pensionär som är ute på mysturer bara.
 
Sv: Lösdrift, sträng kyla.

Väta är värre än kyla så av den anledningen behöver du inte oroa dig. Halma upp rejält i ligghallen så att hon har möjlighet att ligga torrt och varmt om hon önskar så ska det inte vara några problem.
 
Sv: Lösdrift, sträng kyla.

Lungorna tar inte skada ens på travhästar som springer löp i denna kyla ;) Hästar har väldigt långa luftrör som hinner värma upp luften innan den väl når lungorna så för den skull är det inte skadligt med kyla.
Inte på något annat sätt heller, jag tror din häst mår utmärkt och verkar hon klara sig utan täcke så är det väl perfekt :)
 
Sv: Lösdrift, sträng kyla.

Ligghallen är halmad ordentligt,
men hon verkar inte ligga så mkt.

Jag är inte så känslig i vanliga fall,
det är väl åldern :angel:
och att jag fick ett sms där jag fick
frågan om jag inte hade dåligt samvete
när hästen gick ute dygnet runt.
Jag hade det inte innan,
men så börjar tankarna snurra...

Blir det snö och blåst så åker det nya täcket
på, sen är det bara att hoppas att hon inte förstör
det också :crazy:
 
Sv: Lösdrift, sträng kyla.

Äh det där sms:et ska du skita i, rent ut sagt.

Har hon fri tillgång på käk och ngt att sova på under tak med väggar är det inte ett dugg synd om hästen.
 
Sv: Lösdrift, sträng kyla.

Lungorna tar inte skada ens på travhästar som springer löp i denna kyla ;)

Åtminstone här i Finland är det köldgränser för travlopp... Gränsen är olika beroende på var i landet banan finns. På min ort tävlar inga travhäster i kallare än -20.

Personligen är jag "gammalmodig" av mig så vid -30 är inte våra hästar ute långa stunder i taget utan flera gånger uppdelade på kortare stunder. Tidsintervallerna bestäms av hästarna själva, de säger till när de vill in igen. Skulle de vara nöjda att vara ute skulle de få vara det längre stund iallafall.
 
Sv: Lösdrift, sträng kyla.

Tack!
Det där ska jag läsa om och om igen,
när liknande tankar dyker upp!
 
Sv: Lösdrift, sträng kyla.

17168_230999427687_661642687_3279732_7274124_n.jpg


Här är min 30-åring på lösdrift i 30 minusgrader.

Hon mår prima men stödfodras med mer kraftfull mat än de andra. Inne vägrar hon dock att vara.

Kylan är ingt problem så länge hästen kan äta ordentligt. Mina äter dubbelt så mkt som i höstas.
 
Sv: Lösdrift, sträng kyla.

Det är nog ingen som helst fara. Bara hon har mat och torrt att ligga på så går det säkert bra.

Mina går också på lösdrift. Den ena har fått täcke när det blivit under -20 och jag sett att han fryser. Den andra är piggare än på länge och far runt i hagen i fullfart och härjar med de som kommer i hennes väg :D
 
Sv: Lösdrift, sträng kyla.

Jag är inte så känslig i vanliga fall,
det är väl åldern :angel:
och att jag fick ett sms där jag fick
frågan om jag inte hade dåligt samvete
när hästen gick ute dygnet runt.

Trösta dig med att det är HÄSTEN som väljer om hon vill vara ute eller inne i ligghallen inte du. Det kan du alltid svara det löjliga sms'et med. Hästar tål kyla betydligt bättre än värme och min frusna fullblodskorsning älskar sin lösdrift även när det är kall, fast han vill ha sina täcken, andra hästar på våra lösdrifter går utan täcke och verkar tycka det är härligt för de är nästan aldrig inne.
 

Liknande trådar

Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 187
Senast: Fiorano
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 115
Senast: nullo-modo
·
Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
5 258
Träning Hej! Jag köpte i mars -18, min första häst. En riktig rallyräka som jag främst tänkt tävla hoppning men även dressyr med. Han står nu på...
2
Svar
22
· Visningar
3 368
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp