Lösdrift & vindskydd/ ligghall

Snobben

Trådstartare
Ni som har lösdrift, vad använder ni som ligghall/ skydd?
Någon som har sådana "tält" ?
Vad ger ni grovfodret i?
 
Sv: Lösdrift & vindskydd/ ligghall

Vår lösdrift ser ut såhär:
17-5.jpg


16-5.jpg


Det användes tidigare som 3-bilars garage men är numera lösdrift för föl och ston + förvaring av deras halm. I hagen har vi byggt en trälåda där vi lägger 1-2 hösilagebal i veckan(beroende på hur snabbt de äter)
 
Sv: Lösdrift & vindskydd/ ligghall

Ser rymligt ut :)
Funderar på om tälten kan funka, om ngn här har sådana.
Men ser gärna alla andra lösdrifter med! :)
 
Sv: Lösdrift & vindskydd/ ligghall

kl.
Jag har fundera på göra om våran logdel i ladugården till lösdrift i vår så jag ta hem min häst (+ ny häst alt hyra in en) så det ska stå två st i lösdriften(läs varmblod) Då till frågan Hur stor måste en lösdrift vara för att två ska få stå i den? Vid riktigt j*vla oväder så vill jag kunna stänga in dem utan att det ska kännas trångt.
Just nu är det jord golv med golvplankor på, alla plankor skall ut och jord/grus ska in och packas för att ha förhoppningsvis halm ovanpå, dock är halm svårt att få tag i så troligen blir den att tjockt lager spån.
Hur noga kalkar alla ni med lösdrift?

Jag hittar inte igen min heliga bibel om stallbyggnationer. Buhu..
 
Sv: Lösdrift & vindskydd/ ligghall

Jag har provat tält.
Men det bara blåste bort.

Och jag tror inte att det är godkänt numera när man måste ha ligghall.
Jag provade långt innan det.
 
Sv: Lösdrift & vindskydd/ ligghall

Har en byggd ligghall med två delar så det är två hallar i samma byggnad.

Fodret lägger vi ut på en stenmur längs staketet, i en hemmabyggd hölåda eller så ställer vi ut hela balar på pall. Hölådan är byggd av 1 pall med 2 pallkragar.
 
Sv: Lösdrift & vindskydd/ ligghall

Vindskydd i form av tält är inte tillåtet i min kommun (kungsbacka/ län halland). Så funderar du på en sån version ring din kommun/ditt län först o hör så det verkligen är lagligt skydd för häst!

Jag har f.ö. ett "billigt" tält ståendes, 5x3m o det har stått på samma plats i två år utan något som helst underhåll. Eller jo, jag band fast det i träden runtom under stormen Per. Ett träd välte, dock inte ett som jag bundit i- o det landade typ 3m vid sidan om! Men tältet stod kvar utan en skråma, inte ens plasten! Nu e det så rostigt att jag inte klarar ta i sär det, et får stå där tills det faller ihop.

Min nya fina ligghall däremot ser ut såhär:
ligghall.jpg


ligghallen1.jpg


4x5m och 3,5m i takhöjd som lägst. Öppningarna är 1,25 och 1,35cm tror jag. Jag skulle behöva sätta upp sparkplattor i form av vattenfast plyfa, men de är så dyra så jag får spara lite... Tänkte ha det upp till 1.20cm. För dörrarna sitter frysgardiner, men de tar jag bort på vintern för en av hästarna trivs inte inne när det blåser ordentligt i dom.

Jag skulle vilja ha ett foderbord/foderhäck inne, men eftersom jag vill att mina hästar skall få äta i normal betes-höjd så funkar inte det. Jag fodrar i gamla 90l och 60l vattenbaljor. Har oxå upptäckt TubTrugs! Skitbra uppfinning om man har häst som gärna sparkar runt o klättrar i foderbaljorna...
 
Sv: Lösdrift & vindskydd/ ligghall

Din ligghall ser nästan precis ut som den jag skissat på, jättefin!:)

Har du möjligtvis några fler bilder där man ser själva konstruktionen? Vad har ni använt för dimensioner på reglar/panel? Gjuten platta?
 
Sv: Lösdrift & vindskydd/ ligghall

Ni som har lösdrift, vad använder ni som ligghall/ skydd?
Någon som har sådana "tält" ?
Vad ger ni grovfodret i?

Ligghall byggd efter förprövning för 13 hästar. Andra flocken i ombyggd stalldel efter förprövning för upp till 7 hästar - där blev vi ålagda att bygga om för att få använda den till ursprungliga 10 hästar som var tanken.

Fodrar i en superbra foderhäck från Kellfri. Lätt att flytta, med tak, många hästar kan äta samtidigt.

Tält tror jag inte är godkänt nästan någonstans - däremot finns det ju sådana "hangar"liknande grejer att köpa som är färdigt.
 
Sv: Lösdrift & vindskydd/ ligghall

ser jättefin ut din ligghall är den godkänd för 3 hästar alltså?
vilka mått måste det vara och hur många hästar går det in på vilka mått?
 
Sv: Lösdrift & vindskydd/ ligghall

det finns båghallar av plåt 5*6 m flyttbara med traktor tror storleken är godkänd till 3 cob .pris hemma ca30000skr
 
Sv: Lösdrift & vindskydd/ ligghall

KL

Spinner vidare på Ts fråga.. Har nämligen funderat på att införskaffa en såndär tälthall från c*verstore till sommaren. Anledningen är att jag ej har ngt naturligt skydd i hagen och speciellt med tanke på skugga och alla miljoner insekter så tänkte jag iaf prova. Måste kunna flytta den då det ej är vår mark + att vi ej har ngn traktor.

Hur reagerar hästarna? Finns det ngn risk att de fastnar på ngt sätt med tanke på att det är en stålkonstruktion? Ngn som har privata bilder på tälthall?
 
Sv: Lösdrift & vindskydd/ ligghall

Ligghall ,26 kvm, 3 väggars. Tre unghästar bor där.

25473143.jpg


24830133.jpg


Söta små rumpor:D

24830142.jpg


Fodret i en foderring:

25465639.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: Lösdrift & vindskydd/ ligghall

*kl*

Vi har en ligghall sammanbygd med övriga stallet. Från ligghallen finns två öppningar ut åt ena hållet, ett fönster åt ett annat håll och ingång till stallet från ett håll. Man kan självklart även komma till stallet utifrån.

Bild på ligghall och "boende":
http://www.pixbox.se/pic_show_id25339427.html

Man ser längs bortre väggen på bilden de båda utgångarna, ena är 130 cm ca och andra 140 cm.

Stått på stallgången och fotograferat. Ligghallen är ca 30 kvadrat och bor två hästar där.

Fodrar gör vi antingen genom denna
http://www.pixbox.se/pic_show_id24625377.html

Är om den lilla behöver begränsning. Men som nu går bägge på fri tillgång och då har de två lägre lådor som de får hö i.
 
Sv: Lösdrift & vindskydd/ ligghall

Där jag jobbar har dom vissa av ligghallarna i sk tält tror jag det är iaf inte trä utan något grönt tyg.
 
Sv: Lösdrift & vindskydd/ ligghall

Tält tror jag inte är godkänt nästan någonstans - däremot finns det ju sådana "hangar"liknande grejer att köpa som är färdigt.

Var drar ni gränsen för tält?

Mina vindskydd med bågar och presenning från coverstore är godkända i vårt distrikt. Smart när man bara arrenderar hagarna! Det har stått helt orubbat oavsett väder.


8875877119.jpg
(bild från blocket)
 
Sv: Lösdrift & vindskydd/ ligghall

*delvis knapplån*

Det här med tält funderar jag också lite på! Hittade ett till från coverstore, som är lite större...

53.jpg


3,66*7,10*2,60

Skulle gärna vilja ha hästarna på lösdrift, men äger inte marken så nåt bygge av ligghall är inte aktuellt. Hyr stallplats nu, så en förutsättning för att kunna ha lösdrift är att vi skulle få använda lite mer mark till hagar... vilket jag inte har en aning om om det går för sig ännu... ;) Har alldeles för små vinterhagar för att det skulle fungera med lösdrift nu.
 
Sv: Lösdrift & vindskydd/ ligghall

Åh, vad mysigt det ser ut :) Nästan så jag skulle kunna gå in och lägga mig där själv och sova en stund :D
 

Liknande trådar

Anläggning Jag ska bygga några boxar i min ladugård, men har fastnat i ansökan om förpröving. Dels är jag frustrerad över att jag behöver ansöka om...
Svar
17
· Visningar
1 232
Senast: Blyger
·
Ekonomi & Juridik Nya grannar i villaområde där vi har stall/lösdrift för tre hästar. Vinterhagen ligger mot grannens tomt men mer än 4m från huset och...
2
Svar
36
· Visningar
4 967
Senast: __sofia__
·
Ekonomi & Juridik Jag har två hästar, betalar 2500 för varje häst i månaden för lösdrift med full service. Skulle vilja veta om det finns billigare...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 160
Senast: nexxa
·
Anläggning Det kan eventuellt bli aktuellt att försöka ordna en enklare lösdrift på befintlig anläggning. Det skulle handla om att i en redan...
Svar
11
· Visningar
1 425
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp