Lösdrift & vindskydd/ ligghall

Sv: Lösdrift & vindskydd/ ligghall

Coverstore-tälten är inte godkända i mitt län, och som jag tolkade min kontakt på länsstyrelsen var det inte ens okej att ha dem i hagen som tex vindskydd sommartid pga skaderisken. Han menade på att hästarna kunde få en hov genom duken, eller fastna i pinnarna. Oavsett om man tycker att han har rätt eller fel så är de alltså inte godkända i mitt och flera intilliggande län.

De gröna "hangarerna" i plåt verkar dock vara godkända.
Vi har en sådan som är uppskattad även sommartid.
 
Sv: Lösdrift & vindskydd/ ligghall

Tälten kan ju vara farliga med banden på insidan, men om man sätter över tex en planka eller liknande, så borde ju tältet inte vara farligt.
 
Sv: Lösdrift & vindskydd/ ligghall

Dom finns hos en annan försäljare, Ladugårdsinrede och kostar en hel del, 23000:- Lite väl dyra, men är säkert jättebra om man har råd och kan få dit dom.
 
Sv: Lösdrift & vindskydd/ ligghall

Jättefint stall och lösdriften verkar supermysig :D Jag gillar din foderhäck. Den bilden tänker jag visa min sambo ;)


KL
Jag har ingen bra bild på mitt vindskydd men här är en bild där man ser lite iaf.


Jag minns inte hur stor den är :o Får fråga pappa eller mäta. Hästarna får nästintill fri tillgång på hö. Min snälla pappa (pensionär) lägger ut mer hö så fort det börjar sina i högarna. Hästarna trampar bara runt det annars och bajsar i det. Under våren/sommaren har jag planerat att bygga en eller två höhäckar.
 
Sv: Lösdrift & vindskydd/ ligghall

. Han menade på att hästarna kunde få en hov genom duken, eller fastna i pinnarna. .

Då kan man lika gärna skada sig genom att sparka sönder ett vindskydd i trä eller staketet.

Tur de har mer förnuft i mitt län :idea:

Mina naturälskande utemonster skulle dessutom aldrig ens gå i närheten av ett vindskydd frivilligt om man inte la mat i det, så det är ju en fördel om det inte kostar en förmögenhet :p
 
Sv: Lösdrift & vindskydd/ ligghall

Vi har nu skaffat ett tält:)
Var lite pyssel att få upp, phu. Men blev bra till slut!
Det är synd att det inte är öppet mer på längden istället, men blir nog bra!
Får säkra banden i kanterna. (så att dom inte får en hov mellan)
Och kanske en planka på "plattan" vid ingången.
 
Sv: Lösdrift & vindskydd/ ligghall

Jo det kan man ju tycka! Vi har haft dessa tälthallar uppe för prövning i länsrätten (Kalmar) och fått avslag till och med för får!!! Hur nu tusan ett par får ska kunna göra sig illa på "den för klena konstruktionen" har vi väldigt svårt att förstå... Hur som helst tycker djurskyddsinspektören det är ok att de står i hagarna som väderskydd, men inte som nattliga ligghallar.
/ Milschen
 
Sv: Lösdrift & vindskydd/ ligghall

Hur som helst tycker djurskyddsinspektören det är ok att de står i hagarna som väderskydd, men inte som nattliga ligghallar.
/ Milschen

Vilken dubbelmoral och inkompetens :eek: Skulle de stackars djuren inte kunna skada sig på de farliga vindskydden på dagarna då eller :grin: ?
 
Sv: Lösdrift & vindskydd/ ligghall

Då kan man lika gärna skada sig genom att sparka sönder ett vindskydd i trä eller staketet.

Tur de har mer förnuft i mitt län :idea:

Det kan de ju förstås göra, jag utgår från att det har förekommit olyckor med de här tälten och att länsstyrelsen har tagit del av den statistiken.

Till viss del kan jag se en poäng, om jag jämför mitt vindskydd i trä och ett gjort av presenning så är jag rätt säker på att det senare inte skulle överleva min nyfikne unghäst så länge. Träskyddet handlar nog mer om att det blir gnagt på, det ska till mycket otur om en skrapande hov ställer till med något på väggen där tex.

Det är ju inte så att länsstyrelsen inte godkänner de här tälten för att jävlas, utan för djuromsorgens skull.
 
Sv: Lösdrift & vindskydd/ ligghall

Det verkar tämligen absurt att de på vissa ställen skulle vara godkända på dagen men inte på natten.

Folk brukar ha betydligt farligare saker i sina hagar.

Några olyckor har jag inte läst om och inte heller kunnat få som motivation när jag av nyfikenhet ringt län där de inte är tillåtna.

Jag tror bara det handlar om att man gör olika personliga bedömningar.

Själv är jag övertygad om att tex elrep, badkar, mullvadshål och fårstängsel (som man utan problem får ha i hagar) är 100 ggr farligare än en stabil tälthall.

Tur man bor i rätt län :cool:

(och har coola hästar)
 
Sv: Lösdrift & vindskydd/ ligghall

Vilken dubbelmoral och inkompetens :eek: Skulle de stackars djuren inte kunna skada sig på de farliga vindskydden på dagarna då eller :grin: ?

Och du vet, hästarna sover väl bara på nattetid 8 timmar i sträck liggandes i en säng som vi? :p
 
Sv: Lösdrift & vindskydd/ ligghall

Kul! Va blev det för tält?

:)
Det blev ett större, skulle haft det som två hästar står i på deras hemsida, men sen hade dom inte det hemma, så blev ett större.
Var lite pyssel & få ihop, men nu är det uppe! :laugh:
 
Sv: Lösdrift & vindskydd/ ligghall

Ja visst gör de det! ;) Sover inte alla djur så!?

Jag undrar vad de skulle säga om att mina hästar ibland tränger in sig fyra stycken i en liten byggnad på ca 2,5*3,5 m med 160 cm i takhöjd... Jag har skrattat gott åt de ibland när dörren blåst upp och de står där inne som packade sillar. :rofl:

/ Milschen
 
Sv: Lösdrift & vindskydd/ ligghall

Det verkar tämligen absurt att de på vissa ställen skulle vara godkända på dagen men inte på natten.

Folk brukar ha betydligt farligare saker i sina hagar.

Några olyckor har jag inte läst om och inte heller kunnat få som motivation när jag av nyfikenhet ringt län där de inte är tillåtna.

Jag tror bara det handlar om att man gör olika personliga bedömningar.

Själv är jag övertygad om att tex elrep, badkar, mullvadshål och fårstängsel (som man utan problem får ha i hagar) är 100 ggr farligare än en stabil tälthall.

Tur man bor i rätt län :cool:

(och har coola hästar)

Ja, antingen ska de ju vara godkända "dygnet runt", eller inte alls, det håller jag med om.

Sen att folk har betydligt farligare saker i sina hagar, det är en helt annan diskussion, och rättfärdigar ju inte att man har något som är mindre farligt (men likväl farligt) där.
 
Sv: Lösdrift & vindskydd/ ligghall

Jag bedömer min tälthall som orubblig för små hästar och mycket ofarligare än staket och badkar.

Tur djurskyddsinspektören resonerar likadant :cool:
 

Liknande trådar

Anläggning Jag ska bygga några boxar i min ladugård, men har fastnat i ansökan om förpröving. Dels är jag frustrerad över att jag behöver ansöka om...
Svar
17
· Visningar
1 232
Senast: Blyger
·
Ekonomi & Juridik Nya grannar i villaområde där vi har stall/lösdrift för tre hästar. Vinterhagen ligger mot grannens tomt men mer än 4m från huset och...
2
Svar
36
· Visningar
4 967
Senast: __sofia__
·
Ekonomi & Juridik Jag har två hästar, betalar 2500 för varje häst i månaden för lösdrift med full service. Skulle vilja veta om det finns billigare...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 160
Senast: nexxa
·
Anläggning Det kan eventuellt bli aktuellt att försöka ordna en enklare lösdrift på befintlig anläggning. Det skulle handla om att i en redan...
Svar
11
· Visningar
1 425
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp