Sv: Lösdrift

Tror att det är för att de är så tunnhåriga och fryser lätt, men täckar men eller inte väljer man själv... Dom får ju päls menar jag
 
Sv: Lösdrift

Att man inte skulle få ha varmblod och fullblod på lösdrift är nog en skröna. Vi har 8 hästar av olika raser på lösdrift, det är helt suveränt!
Vad man måste tänka på är att ha en bra ligghall med MYCKET halm. Vi gör en rejäl bädd på vintern och strör generöst. Mockar ut varje vår med traktor och skopa! Hästarna har fri tillgång till hösilage, de måste ha chans att äta så mycket de vill för att hålla värmen. Vi har både unghästar och ridna hästar på lösdriften. Vi har också ett stall där vi tar in dem varje dag för att få kraftfoder och bli visiterade och omskötta. Tillgång till stall tycker jag är ett måste om någon häst blir sjuk. Dessutom är det ju mycket trevligare att kunna sköta om hästen inomhus. Kostnad? Eget stall, vågar knappt räkna på vad det blir med allting. Under 800 kr i månaden per häst blir det inte.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Lösdrift

MoonFlight skrev:
Tror att det är för att de är så tunnhåriga och fryser lätt, men täckar men eller inte väljer man själv... Dom får ju päls menar jag

Det kan möjligtvis stämma på fullblod men våra travare ser då ut som små isbjörnar så jag tror inte att de fryser... Men de som har tränats under vintern har förstås haft rejäla vinter täcken på sig oxå. Men unghästarna sätter då päls så att det räcker till och blir över...
 
Sv: Lösdrift

Gizza skrev:
Vi har också ett stall där vi tar in dem varje dag för att få kraftfoder och bli visiterade och omskötta. Tillgång till stall tycker jag är ett måste om någon häst blir sjuk.
Det måste finnas minst en uppvärmningsbar box för varje påbörjat 10-tal hästar i lösdrift.
Och den skall vara i omedelbar närhet till lösdriften.
Så säger Djurskyddslagen.
 
Sv: Lösdrift

Morotsbiten skrev:
Vad får ni betala för eran lösdrift vad ingår hur har ni lagt upp scheman och så?
Det blir svårt att räkna ut, för jag har hästarna hemma så kostnaden går på räntor och plankor och grus och sådant.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Köpt en unghäst av hästägare där barnen varit medryttare. Vi har endast köpekontraktet med några få saker vad som ingår tills hästen är...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 718
Senast: lizzie
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
2 907
Senast: tanten
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
9 400
Senast: Nepenthe
·
Anläggning står i ett dilemma, har blivit erbjudit en stallplats i ett stall som är närmare mitt hem & även har mycket positiva saker med sig men...
2
Svar
29
· Visningar
4 724

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp