K

Klackskor

Hur gör ni om ni har hästen på lösdrift och sedan har
ridit hästen svettig, och har tex en häst som inte behöver
ha täcke när det är ca 3- ute och den dagen råkar det bara 2- ute.

Sätter ni på svett täcke och stalltäcket på och låter den stå inne i boxen (om ni nu har en vilket är ganska vanligt tror jag nog) :p tills den torkat igen eller? Exempel?
 
Sv: Lösdrift

Om min häst ska ha täcka på sig får han torka inne i stallet innan jag släpper ut honom. Ber då någon som ska dit senare att ta ut honom, om de kan. Om han inte har täcke i hagen så släpper jag ut honom om han inte är väldigt svettig.
 
Sv: Lösdrift

Blir min häst svettig får hon först stå inne med svettäcke, medan jag plockar undan, fixar och donar. Har hon inte hunnit torka brukar jag lägga på henne ett täcke och sen ut i hagen. Beror lite på vädret, är det strålande sol, vindstilla men "kallt" enligt termometern får hon gå ut utan täcke. Men blåsigt, ruggigt och kallt när hon är svettig blir det täcke. Men jag tror hon haft täcke på sig 3-5 gånger bara denna höst och vinter. :) Hon är inte alls frussen av sig :banana:
 
Sv: Lösdrift

min häst är klippt så han hinner ju torka medans man skrittar av honom.... men han har ju alltid täcke på sig ute.... annars skulle han ju bli sjuk.... våra hästar står inne om det är riktigt skit väder annars e de ute dugnet runt...
 
Sv: Lösdrift

Nej,jag sätter inte på täcke.Dom brukar rulla sig i snön och gå och käka på en gång.Har naturligtvis fri tillgång på både hö och halm ute i hagen (även inne,men dom väljer alltid att vara ute.).Hårstråna reglerar värmeöverskottet utmärkt,och lägger man på ett täcke så tar man ju bort den funktionen.Har ALDRIG haft en sjuk häst pga detta.
 
Sv: Lösdrift

Min är svettklippt hals litet bog. Planerar ridningen så avskrittningen tar tid. oftast torr då jag grejat klart. Känner jag mej osäker får han ett tunt regntäcke på tills dan därpå. Lösdrift, ligghall, tillgång till boxar utifallatt.
 
Sv: Lösdrift

Är det svett täcke eller fleece du har då? : )
 
Sv: Lösdrift

Vad tar du på för täcke när hon går ut igen då om hon inte är riktgit torr? :)
 
Sv: Lösdrift

Främst använder jag fleece men vore han väldigt svettig skulle jag ev sätta på en brynja (svettäcke) att ha under. Men fleece duger bra. Det värmet också väldigt bra samtidigt som det luftar. :)
 
Sv: Lösdrift

Lägger till.. lite svettiga partier är sällan någon fara när man släpper ut. Det viktiga är att hästen inte blir nerkyld.
 
Sv: Lösdrift

Om hästen är riktigt svettig får den stå inne med täcke några timmar , är den bara lite svettig får den gå ut i hagen med täcke, aldrig en svettig häst utan täcke!
 
Sv: Lösdrift

sen finns det en mycket väl beprövad metod som använt i många 100 år. gnugga hästen med halm/hö tills den värsta svetten e borta. ger massage samtidigt.:)
 
Sv: Lösdrift

Men nu trodde jag det handlade om en medelmåttligt ambitiös hästägare & inte en fanatiker;)
Allvarligt, att sätta på täcke innebär inte samma arbete som det andra alternativet.
 
Sv: Lösdrift

Men nu trodde jag det handlade om en medelmåttligt ambitiös hästägare & inte en fanatiker;)
Allvarligt, att sätta på täcke innebär inte samma arbete som det andra alternativet.
hmm själv är jag bara en hobbyhästägare men anser inte att man behöver vara lat för det. gnugga hästen tar inte lång stund.
 
Sv: Lösdrift

Men jag skulle inte vara säker på att hästen blev tillräckligt torr av det, så jag skulle sätta på ett täcke för säkerhetsskull, hellre än att hästen råkar bli sjuk, eller kanske står & fryser.Det är en smaksak.
 
Sv: Lösdrift

Jag har mina tävlingshästar på lösdrift (med vindskydd) och har inget stall! Och det funkar genom att klippa dem och täcka med tjocka utetäcken. Mina 2 shettisar som tävlar i körning är helklippta och min halvblodshäst som är 4 år är jaktklippt. Tack vare att de är så korthåriga är de torra när jag skrittat av dem även om de jobbat hårt. Är de inte torra när jag kommer hem är det bara att ge sig iväg och skritta en stund till tills de är helt torra och man kan lägga på utetäcket. Fungerar utmärkt!
 
Sv: Lösdrift

Läs i "Hästfocus" nr 2 2007 ang täcke eller ej.Intressant artikel!
 
Sv: Lösdrift

Kan tillägga att det bla stod (enl. studier i en doktorsavhandling från Strömsholm)att man aldrig ska lägga på ett täcke på en svettig häst.Man ska låta hästen göra sig av med värmeöverskottet och kylas av.Detta tar ca 2 timmar,och sen kan man ev. lägga på ett ylletäcke som ska ligga på tills det är torrt igen.
Svetten tillverkas för att kyla av hästen,för om hjärnans temp blir högre än 43-44 grader så förstörs proteinerna som hjärnan är uppbyggd av o då dör hästen i värmeslag.

Så vi underlättar inte direkt för hästen med att täcka den från topp till tå med täcken,särskilt inte efter arbete.
 
Sv: Lösdrift

våra hästar få stå med fleecetäcke en stund och torka till lite grann iallafall. när de går ut får de ha täcke på sig. men det är viktigt att täcket andas så att fukten släpps ut.
 
Sv: Lösdrift

Så vi underlättar inte direkt för hästen med att täcka den från topp till tå med täcken,särskilt inte efter arbete.


Mycket bra skrivet! Jag brukar torka av min häst om hon blir svettig (vilket är sällan eftersom vi inte hårdtränar) men jag lägger inte ett täcke på en blöt varm eller kall häst.
Helst vill jag inte använda täcke alls, för min häst går på lösrdrift och har bra hull och tjock päls. Men blir det riktigt dåligt väder (läs: snöstorm, underkylt regn) så lägger jag på ett tunt fodrat regntäcke. Hon fick ont i ryggen och lederna förra året när hon blev kall och det vill jag inte utsätta henne för igen.
 

Liknande trådar

Hästvård Har en unghäst som är 4. Varit väldigt bunden till sin mamma trots att han tex varit iväg på lösdrift/bete ett år osv. Nu var det dags...
Svar
11
· Visningar
1 583
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 328
Senast: Cambrie
·
Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
741
Hästvård Hej! Jag och min syster är fodervärd till en häst. Vi har haft henne i ca 3 veckor ”själva”. Min syster har ridit henne hos ägaren i...
Svar
7
· Visningar
1 734
Senast: Hoarfrost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra blötmat
  • Valp 2023 -den andra
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp