Lösgjord.

Djurjouren

Trådstartare
Vad betyder begreppet lösgjord för dig? Jag tycker mig förstå att ordet lösgjord betyder olika saker för olika folk.
 
Om hästen är lösgjord tycker jag inte egentligen visar sig på riktigt förrän när man börjar samla ordentligt, det är först då man märker om hästen är eftergiven i nacken och hela överlinjen. Hästen skall ju bli rundare i samlingen och även om hästen kan kännas lösgjord i arbetstrav behöver inte det betyda att så är fallet.I övergångarna neråt märks det oxå väldigt tydligt om hästen är lösgjord eller ej.

Det syns tydligt när många ekipage samlar till piaff och piruetter /mycket samlad trav och galopp att hästen spänner underhalsen och länden istället och inte är lösgjord i nacken och över ryggen och söker sig framåt neråt.

Det har visserligen mycket med styrkan att göra oxå men många många hästar har inte den styrkan som faktiskt krävs för dessa rörelser och blir spända istället.
 
:confused: vet inte hur jag skall förklara vad jag menar med lösgjord. men det är underbart att rida mina hästar när dom e helt lösgjorda :love: man glömmer av tiden,precis som om vi dansar fram :D
 
Så ordet lösgjord verkar i stort betyda att hästen är lydig?
Har ni aldrig tänkt djupare? Vad tror ni händer inuti en lösgjord häst? eller en människa för den delen?
Och om den inte är lösgjord, hur är det då innuti?
Och vad blir resultatet då utanpå?
 
Nej en häst som är lydig behöver inte alls vara lösgjord, det har du missuppfattat.
 
Det förstår jag oxå att den inte behöver vara, men jag hör ofta folk kalla sin häst lösgjord när den börjar lyda...
 
Lösgjord för mig är ungefär att det inte finns några blockeringar, varken mentalt eller fysiskt. Den är redo för uppgifterna mentalt, lyssnar uppmärksamt och kroppen är "igångsatt".
Kort och gott; den är uppvärmd! :)

Jag kan inte riktigt förklara, men försöker så gott jag kan och har nog aldrig tidigare tänkt så mkt på det.
 
En lösgjord häst för mig är typ som lejon... beskriver. Hästen och ryttaren samspelar i harmoni utan några "hjälper" utom just att ryttaren omärkligt ber hästen gå på ett visst sätt. Men en olydig hsät kan aldrig vara lösgjor enligt mig. Den har då både inre och yttre spänningar och kan knappast vara tillfreds med sin situation. Hästen må inte bra om den inte lyder men lyder den så ska det inte vara underkastelse (inte "lösgjord" på något vis) utan för att den vill samspela med sin ryttare, dvs ryttaren har gjort sig förtjänt av hästens uppmärksamhet och förtroende. Min dressyrtränare snackar alltid om mentalt och fysikst lösgjord, detta gäller både ryttare och häst.
 
Lösgjord för mig innebär att hästen fysiskt och psykiskt jobbar MED mig, och att den befinner sig i ett läge där energiflödet bakifrån och framåt funkar utan att det försvinner onödig energi på vägen.
 
Så ordet lösgjord verkar i stort betyda att hästen är lydig?

kanske inte men om den inte är lösgjord, så blir den kanppast lydig för små hjälper, en häst som är spänd får man ju kämpa som attans med. Jag tycker nog att jag upplvere att min häst lyssnar bättre när hon är lösgjord, hon är liksom med på noterna på ett annat sätt, och är så pass avspänd att hon kan fokusera på mina hjälper, och lyssnar därför också och gör det jag ber om....
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Vad betyder de olika prisklasserna på t.ex Hästnet? M, L osv?
Svar
4
· Visningar
945
Senast: sweep
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 937
Senast: iNHALE
·
Tjatter Det har hänt att jag råkat säga saker som jag senare förstod var lite/mycket pinsamma. Hoppas jag inte är ensam om det! ;) En gång på...
2
Svar
34
· Visningar
2 340
Fritid Går det att säga om det här är en råttunge eller en mus? Den är i storlek som en vuxen större mus (dvs betydligt mindre än en råtta)...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
3 430
Senast: SiZo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Mat till kräsen liten valp
  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp