Råttbebis eller mus? (BILD)

Dessa försökte vi till en början sätta för håligheter/rör osv men de tuggades sönder direkt.

Vad för typ av pustnät menar du då? Jag menar det rovdjurssäkra putsnätet man brukar rekommendera åt t ex hönsgårdar. Det håller för både råttor och räv.
 
Nej jag connectade med en snubbe via kontakter 😅 Vi hade Anticimex via vår försäkring men de var enromt slapphänta. De skickade ut ngn som gick runt med en pärm och antecknade typ. Samt lade ut några giftlådor. Helt verkningslöst.
Ah, jag förstår.

Jag googlade lite och Anticimex har numera vad det verkar digital övervakning för att "kunna sätta in åtgärder direkt där det behövs". Men står inget om vilka åtgärder de sätter in..
 
Ungefär som här då. Förutom att jag inte bedömer det som så bra resultat eftersom antalet synliga råttor inte minskat när de slutat gå i fällorna. Nu är det enstaka juniorer som fastnar ibland bara. I början small det på rätt bra men de lärde sig ju snabbt undvika det. Kanske efter den gigantiska som fastnade med tassen, gnagde av sig benet och drog.

Det känns som du pratar om en sak och jag en annan. Att ta tio råttor i fällor här är en piss i Nilen tyvärr och de har liksom ökat märkbart trots det. Trots att katterna tar juvenila råttor. Osv.

Ja, det blir förstås en piss i Nilen. Jag har som sagt hela tiden haft hundar som jagar råttorna sen dagen vi flyttade in. Dvs vi har hela tiden använt oss av kombinerade åtgärder.
 
1000005774.jpg


Det här levde vi med varje dag i säkert ett år efter att vi skaffade hönsen. Blev ett "perfekt" ställe dit råttorna då drog sig till och hundarna kunde slå flera stycken i samma slag. Men det var ju ett jäkla planerande, och snabb fick man vara för att det skulle funka. Har även sänkt ner hundarna i fodertunnor som råkat stå öppna med råttor som tagit sig ner men inte upp som resultat.

Det senaste slaget blev fem ungråttor på samma gång som hade tagit sig in genom putsnätet till hönsen. Innan dess hade vi nog inte kunnat "jaga" på flera månader, utöver några enstaka med lång tid emellan.
 
Mm. Och det att kombinera är nog det allra mest effektiva. Bara inte så lätt just här.. Men man tycker det borde gå att göra nåt

Ja, att kombinera olika metoder är nog det mest effektiva. Men vad säger gårdsägaren om problemet? Vad ser de för lösningar? Kan de hålla katterna inne och andra djur borta kan ju gift vara effektivt en tillfällig period.
 
Ja, att kombinera olika metoder är nog det mest effektiva. Men vad säger gårdsägaren om problemet? Vad ser de för lösningar? Kan de hålla katterna inne och andra djur borta kan ju gift vara effektivt en tillfällig period.
De verkar inte se det som så stort problem, men har ju kontakt med företag för bekämpning. Företag som sagt och gjort det jag skrivit (några slagfällor, att det finns gift men det är svagt osv). Dvs de verkar inte finnas så många lösningar utifrån vad som kommunicerats
 
Visa bifogad fil 141854

Det här levde vi med varje dag i säkert ett år efter att vi skaffade hönsen. Blev ett "perfekt" ställe dit råttorna då drog sig till och hundarna kunde slå flera stycken i samma slag. Men det var ju ett jäkla planerande, och snabb fick man vara för att det skulle funka. Har även sänkt ner hundarna i fodertunnor som råkat stå öppna med råttor som tagit sig ner men inte upp som resultat.

Det senaste slaget blev fem ungråttor på samma gång som hade tagit sig in genom putsnätet till hönsen. Innan dess hade vi nog inte kunnat "jaga" på flera månader, utöver några enstaka med lång tid emellan.
Brr. Det där är anledningen att jag aldrig kommer ha höns. Att råttorna dras som magneter dit. (Och jag tycker väldigt illa om råttor, varit livrädd innan men den fobin har ju botats av den här ofrivilliga rått-KBTn. Men ta i en råtta, död eller levande, det händer inte 🙈)
 
Brr. Det där är anledningen att jag aldrig kommer ha höns. Att råttorna dras som magneter dit. (Och jag tycker väldigt illa om råttor, varit livrädd innan men den fobin har ju botats av den här ofrivilliga rått-KBTn. Men ta i en råtta, död eller levande, det händer inte 🙈)

Ja, men det blev ju tur i oturen, annars hade vi aldrig löst råttproblemet så bra som vi ändå kunnat göra. Är ganska smidigt att ha ett ställe dit de verkligen dras! Jag har dock inte fobi. :D Det gäller att vara kvick med kommando så att hundarna inte slukar råttorna, så då får man helt enkelt gå och plocka upp medan de fortsätter jakten!
 
Brr. Det där är anledningen att jag aldrig kommer ha höns. Att råttorna dras som magneter dit. (Och jag tycker väldigt illa om råttor, varit livrädd innan men den fobin har ju botats av den här ofrivilliga rått-KBTn. Men ta i en råtta, död eller levande, det händer inte 🙈)
Faktiskt har jag inte haft något problem alls nu på flera år med råttor hos hönsen, men förutom putsnäten så tror jag ena hunden skrämt bort dem, han är en jäkel på att gräva fram dem utanför och dödar utan att äta upp dem.
 
Såg aldrig råttor (eller spår av) när jag hade +100 höns, så att höns är inte per automatik = råttinvasion.
Nej, men råttor dras gärna till höns. När vi hade höns när jag var yngre var enda gången vi haft minsta problem med råttor. Inga stora problem med spår av råttor. Och jag skulle inte vilja ta riskenjust för jag tycker råttor är så obehagliga
 
De går inte att lägga ut gift ? Vet att många ogillar sånt starkt men ibland känns det som enda utvägen

Efter att några råttor dött av gift, håller de andra sig bort från det., då råttor gärna luktar på sina döda kompisar och har en förmåga att identifiera vad som orsakat deras död. Så råttgift är inget alternativ om om det är många av dem. Möss däremot är inte lika smarta och gift fungerar utmärkt, även om lik lukten gärna sitter i några månader.
 
Nar jag var ung red jag pa Swartlings ridskola som da lag pa Valhallavagen i Stockholm. Det var en gammal byggnad men MASSOR av rattor och annat otyg. Ett par av tjejerna hade Jack Russel terriers :grin: de var de oficiella rattjagarna i stallet.

Man stack ner baksidan pa en sopkvast i ett hal nagon meter upp efter vaggen, hunden stod vid ett hal nere vid golvet ... och hunden fick jobba tills han hade en stor hog doda rattor i stallgangen. Det hela upprepades nagon gang i veckan i lite olika delar av stallet.

Intressant var att ingen av hundarna nagonsin bet sa det kom blod fran rattan (och jag kommer i alla fall inte ihag att hunden nagonsin blodde).

Nar jag fick in rattor i mitt stall var Miss Mandy (min avatars leende hund) dar och nar jag stangde en skjutdorr som stod oppen och en ratta kom springande ropade jag automatiskt "What the Hell" eller liknande. Mandy kom sattade och tog rattan, hon tryckte bara ihop munnen och den var dod. Inget blod, inget gegg ... Jag beromde henne och pa ett par veckor sag jag inga fler rattor.

Da la jag i "lime" (kalk?) som man stror i stall for att det inte ska lukta urin och pa akrar for att fixa ph vardet i alla hal jag kunde hitta. Pa ett par stallen sag jag att rattor tagit sig ut, men de dor tydligen om de far i sig lime sa efter det fanns inte en ratta kvar.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
10 096
Senast: Bulldoozer
·
Hästvård Jag har en skimmel hemma, och som de flesta andra skimlar har hon knutor. Jag har mest hanterat det enligt modellen att hålla koll så...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
7 998
Senast: Anna-Bella
·
Hästmänniskan Jag förstår inte hur jag kan ha hängt i stall i 30 vintrar och fortfarande inte hittat något som håller mig varm om fötterna. Söker tips...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 527
Senast: Buongusto
·
Relationer Hej! En situation som känns som ett svek för mig men som jag måste få hjälp med att reda ut annars känns det som att vår relation är...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
8 907

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Välja säkerhetsväst
  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp