Råttbebis eller mus? (BILD)

Jo gift är skit och sista utvägen. Men vad är alternativen? Är ju det som är problemet.

Möss är jag extremt anti att använda gift på just för katter mfl äter dem. Råttor dels äts mindre och dels orsakar så mycket mer skada. Men jag vill egentligen inte att råttorna ska plågas ihjäl av gift heller. I en idealisk värld ska även de dö snabbt och smärtfritt. Men hur?

Det finns ju elfällor och liknande men det verkar vara samma besvär där med det att de är så neofoba så de undviker de med?

Men vad pratar vi egentligen om för antal råttor och vad de gjort för skada? Alltså, vi har råttor på vår gård och den skada de gjort hittills är framför allt att göra diverse hål i trädinredningen och försöka ta sig in i spannmålet. Det går ju att undvika enkelt. Eventuellt elmaterial ska inte skadedjur kunna nå om det är utfört rätt.

Jag förstår oron men har ni råttor måste ni först och främst fundera på var de vill in och varför.
 
Ah, jag har ingen aning om sådant där. Men det låter ju bra!!

Men varför varnas då överallt om att råttor innebär risk för brand?

Men om det är "bra" eller inte är ju gårdsägarens ansvar. Är elledningar och dylikt utfört så att skadedjur inte kommer åt? Om inte så ska ju det åtgärdas. Då undviker ni risk för brand.
 
Men om det är "bra" eller inte är ju gårdsägarens ansvar. Är elledningar och dylikt utfört så att skadedjur inte kommer åt? Om inte så ska ju det åtgärdas. Då undviker ni risk för brand.
Alltså det är bra om det måste uppfylla aktuella krav även om det är äldre byggnader. Jag har ingen aning hur alla elledningar mm går så jag kan inte svara på hur de är gjorda. Men fortfarande fundersam varför det överallt varnas för brand om det inte är någon reell risk så länge allt uppfyller gällande krav? 🤔

Hur många råttor det är vet ingen, men tillräckligt många för att man i perioder ska se flera stycken dagligen och tillräckligt många för att man dagligen ska se spår av dem fördelat på hela anläggningen. Men de är ett antal, och de ynglar av sig och har ökat i antal ganska rejält utifrån spåren.

De gnager i väggar, drar ut isolering, försöker ta sig in i foder och liknande. De skitar även ner med spillning i närheten av både grovfoder och kraftfoder.

Och råttor är skadedjur, och de kan både förstöra och sprida smittor. Finns liksom ingen som rekommenderar att "låt dem vara", så även om de mest bara är en sanitär olägenhet just nu så bör man ju försök få hejd på det.

Tillägg. Varför de vill in - tja som jag skrev så ett stall är ju närmast paradiset för en råtta. Alla resurser man kan behöva som råtta på ett och samma ställe. Boplats, skydd,värme, byggmaterial, vatten, foder osv
 
Senast ändrad:
Alltså det är bra om det måste uppfylla aktuella krav även om det är äldre byggnader. Jag har ingen aning hur alla elledningar mm går så jag kan inte svara på hur de är gjorda. Men fortfarande fundersam varför det överallt varnas för brand om det inte är någon reell risk så länge allt uppfyller gällande krav? 🤔

Hur många råttor det är vet ingen, men tillräckligt många för att man i perioder ska se flera stycken dagligen och tillräckligt många för att man dagligen ska se spår av dem fördelat på hela anläggningen. Men de är ett antal, och de ynglar av sig och har ökat i antal ganska rejält utifrån spåren.

De gnager i väggar, drar ut isolering, försöker ta sig in i foder och liknande. De skitar även ner med spillning i närheten av både grovfoder och kraftfoder.

Och råttor är skadedjur, och de kan både förstöra och sprida smittor. Finns liksom ingen som rekommenderar att "låt dem vara", så även om de mest bara är en sanitär olägenhet just nu så bör man ju försök få hejd på det.

Tillägg. Varför de vill in - tja som jag skrev så ett stall är ju närmast paradiset för en råtta. Alla resurser man kan behöva som råtta på ett och samma ställe. Boplats, skydd,värme, byggmaterial, vatten, foder osv

Ja, alltså jag vet vilka typer av skador de gör och varför de vill in - det var mest för att man helt enkelt får göra en analys om var de håller till och varför.

Vår gård var en fristad för råttor när vi flyttade hit. Det förvarades säd på slarviga sätt och det bodde inte någon här på heltid, endast som sommarbostad. Inga djur som kunde hålla efter råttorna. Vi har rensat bort över tjugo lådor med gift från Anticimex och två elektriska fällor.

Det som gjort skillnad är våra gårdshundar som bland annat jagar råttor. Numera är det extremt sällan vi ser fullvuxna råttor - när vi flyttade in såg vi dem hela tiden, speciellt efter att vi skaffade höns (himmelriket för råttor, speciellt när man har gamla byggnader). Man får säkra, säkra, säkra och jaga, jaga, jaga. Nu fem år senare har vi gått ifrån att se fullvuxna råttor dagligen till att se någon enstaka ungråtta i månaden, om ens det, och det får vi nog stå ut med helt enkelt.
 
Alltså att råttor bara gnager igenom trä är ju tyvärr inte verkligheten. Råttor gnager fan igenom VAD SOM HELST i stort sett. Galler av metall, sten och betong. De behöver vattenkälla och dras till dessa. Det går inte att endast att "täta bort" råttor.
Slagfällor hjälper kanske mot möss och mindre exemplar av råttor, men de stora satarna skrattar mer eller mindre åt dessa. Dessutom är de smarta och går inte in i dessa. Gift är inte bra om man har löst gående katter men tämligen effektivt. Då menar jag inte lådor som Anticimex lite slappt lägger ut utan det måste till lite mer än så. Gärna i kombination med elfällor. Plus en eldsjälar som springer runt och jagar ner dom dygnet runt helst :angel:
 
Alltså att råttor bara gnager igenom trä är ju tyvärr inte verkligheten. Råttor gnager fan igenom VAD SOM HELST i stort sett. Galler av metall, sten och betong. De behöver vattenkälla och dras till dessa.
Slagfällor hjälper kanske mot möss och mindre exemplar av råttor, men de stora satarna skrattar mer eller mindre åt dessa. Dessutom är de smarta och går inte in i dessa. Gift är inte bra om man har löst gående katter men tämligen effektivt. Då menar jag inte lådor som Anticimex lite slappt lägger ut utan det måste till lite mer än så. Gärna i kombination med elfällor.

Elfällor är i min erfarenhet verkningslöst. De lär sig för fort och är misstänksamma mot alla störningar i deras vägnätverk. Vi hade två, en fälla hade tagit noll och den andra fällan hade tagit två. Under flera års tid.
 
Ett annat alternativ är ju att helt enkelt ansöka om skyddsjakt och sätta sig med ett luftgevär där man vet att de håller till.
 
Jag har för övrigt helt okej erfarenhet av vanliga, hederliga slagfällor. Flyttade runt dem varje dag och hade bra bete i, tog säker 10 stycken innan råttorna aktivt börja undvika. Nu är det ett par år sedan, så de kan säkert sättas upp igen med bra resultat.
 
Ja, alltså jag vet vilka typer av skador de gör och varför de vill in - det var mest för att man helt enkelt får göra en analys om var de håller till och varför.

Vår gård var en fristad för råttor när vi flyttade hit. Det förvarades säd på slarviga sätt och det bodde inte någon här på heltid, endast som sommarbostad. Inga djur som kunde hålla efter råttorna. Vi har rensat bort över tjugo lådor med gift från Anticimex och två elektriska fällor.

Det som gjort skillnad är våra gårdshundar som bland annat jagar råttor. Numera är det extremt sällan vi ser fullvuxna råttor - när vi flyttade in såg vi dem hela tiden, speciellt efter att vi skaffade höns (himmelriket för råttor, speciellt när man har gamla byggnader). Man får säkra, säkra, säkra och jaga, jaga, jaga. Nu fem år senare har vi gått ifrån att se fullvuxna råttor dagligen till att se någon enstaka ungråtta i månaden, om ens det, och det får vi nog stå ut med helt enkelt.
Jättebra det fungerat hos er! Här är dock inte de åtgärderna möjliga tyvärr. Och en ytterligare anledning till att råttorna trivs är nog den du nämnde nu med - ingen bor på anläggningen. Så från kväll till morgon tex finns inte en människa att vara rädd för eller undvika om man är råtta. Och byggnaden går inte att råttsäkra så de inte kan ta sig in, just pga gammal. Det finns en uppsjö ställen att ta sig in på, och det kommer alltid finnas foderspill mm.

Sen varför de kommit/ökat just nu är ju bra fråga. Kanske nån annan satt in åtgärder och de flyttat därifrån eller liknande.
 
Jättebra det fungerat hos er! Här är dock inte de åtgärderna möjliga tyvärr. Och en ytterligare anledning till att råttorna trivs är nog den du nämnde nu med - ingen bor på anläggningen. Så från kväll till morgon tex finns inte en människa att vara rädd för eller undvika om man är råtta. Och byggnaden går inte att råttsäkra så de inte kan ta sig in, just pga gammal. Det finns en uppsjö ställen att ta sig in på, och det kommer alltid finnas foderspill mm.

Sen varför de kommit/ökat just nu är ju bra fråga. Kanske nån annan satt in åtgärder och de flyttat därifrån eller liknande.

Jag kan i varje fall tipsa om putsnät, det har varit en räddning för oss på många ställen. :)
 
Jag har för övrigt helt okej erfarenhet av vanliga, hederliga slagfällor. Flyttade runt dem varje dag och hade bra bete i, tog säker 10 stycken innan råttorna aktivt börja undvika. Nu är det ett par år sedan, så de kan säkert sättas upp igen med bra resultat.

Alltså vissa av våra råttor var modell större än en rejäl katt och dessa tjockisar skrattade typ åt slagfällorna. Jag tappade det lite och satte upp åtelkameror och följde deras minsta rörelse. Vissa var extremt stora. Troligen hade de festat loss på kvarterets krogar och restauranger.
 
Jag har för övrigt helt okej erfarenhet av vanliga, hederliga slagfällor. Flyttade runt dem varje dag och hade bra bete i, tog säker 10 stycken innan råttorna aktivt börja undvika. Nu är det ett par år sedan, så de kan säkert sättas upp igen med bra resultat.
Ungefär som här då. Förutom att jag inte bedömer det som så bra resultat eftersom antalet synliga råttor inte minskat när de slutat gå i fällorna. Nu är det enstaka juniorer som fastnar ibland bara. I början small det på rätt bra men de lärde sig ju snabbt undvika det. Kanske efter den gigantiska som fastnade med tassen, gnagde av sig benet och drog.

Det känns som du pratar om en sak och jag en annan. Att ta tio råttor i fällor här är en piss i Nilen tyvärr och de har liksom ökat märkbart trots det. Trots att katterna tar juvenila råttor. Osv.
 
Ett annat alternativ är ju att helt enkelt ansöka om skyddsjakt och sätta sig med ett luftgevär där man vet att de håller till.

För att panga råttor (bland annat) behöver man inte ansöka om skyddsjakt. Fritt fram året runt.

Screenshot_20240324_191059_Chrome.jpg
 
Alltså vissa av våra råttor var modell större än en rejäl katt och dessa tjockisar skrattade typ åt slagfällorna. Jag tappade det lite och satte upp åtelkameror och följde deras minsta rörelse. Vissa var extremt stora. Troligen hade de festat loss på kvarterets krogar och restauranger.

Jag har slagfällor modell mycket stor. Våra fullvuxna råttor när vi flyttade in var rena anabola-råttor. Men i stan har de ju definitivt enklare för att bli större med tanke på utbudet!
 
Fick ni de via Anticimex/motsvarande?

Nej jag connectade med en snubbe via kontakter 😅 Vi hade Anticimex via vår försäkring men de var enromt slapphänta. De skickade ut ngn som gick runt med en pärm och antecknade typ. Samt lade ut några giftlådor. Helt verkningslöst.

De giftmattor vi lade ut var stora och strategiskt utplacerade. Giftet var ngt slags skum som var gjort för att fastna i pälsen på råttorna som du slickade i sig det när de skulle tvätta av det.
Då det var jul så placerade jag ut små julbord med prinskorv, köttbullar osv i källaren ovanpå små tårtor av gift. Vi la också ut spårmedel för att kunna följa hur de passerade genom huset osv.
Jag satt sedan i min lägenhet och följde allt live via mina återkameror jag installerat :angel:
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
10 101
Senast: Bulldoozer
·
Hästvård Jag har en skimmel hemma, och som de flesta andra skimlar har hon knutor. Jag har mest hanterat det enligt modellen att hålla koll så...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
8 176
Hästmänniskan Jag förstår inte hur jag kan ha hängt i stall i 30 vintrar och fortfarande inte hittat något som håller mig varm om fötterna. Söker tips...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 528
Senast: Buongusto
·
Relationer Hej! En situation som känns som ett svek för mig men som jag måste få hjälp med att reda ut annars känns det som att vår relation är...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
8 914

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp