Lösning svettig häst

Troll

Trådstartare
Nej men hörni, tror jag har löst mitt eviga dilemma.
Min islänning blir sjukt svettig efter ridningen. Vill gärna inte raka honom ( Max vid halsen) då jag vill att han har kvar mkt skydd.

Oftast får han stå inne och så får jag åka tillbaka el be någon stallkompis släppa ut.

men så hittade jag en fön och kom på; jag fönar honom torr efter ridningen!!! Har man en fön med lite drag i tar det typ 10 Min!!!!
Så smart!!! Hoppas nån får hjälp av detta!
han var lite skeptisk först men nu verkar han tycka det är mysigt!!!!
 
Min står inne en stund och så ryktar jag. Det brukar hjälpa, men så har han inte riktigt sån päls som en islänning, men han är oklippt
 
Nej men hörni, tror jag har löst mitt eviga dilemma.
Min islänning blir sjukt svettig efter ridningen. Vill gärna inte raka honom ( Max vid halsen) då jag vill att han har kvar mkt skydd.

Oftast får han stå inne och så får jag åka tillbaka el be någon stallkompis släppa ut.

men så hittade jag en fön och kom på; jag fönar honom torr efter ridningen!!! Har man en fön med lite drag i tar det typ 10 Min!!!!
Så smart!!! Hoppas nån får hjälp av detta!
han var lite skeptisk först men nu verkar han tycka det är mysigt!!!!

Ett tips är att raka en smal ränna längs strupranden och ned till bringan. Det ger ett "luftningshål" utan att du förstör skyddet från hårremmen.
 
Nej men hörni, tror jag har löst mitt eviga dilemma.
Min islänning blir sjukt svettig efter ridningen. Vill gärna inte raka honom ( Max vid halsen) då jag vill att han har kvar mkt skydd.

Oftast får han stå inne och så får jag åka tillbaka el be någon stallkompis släppa ut.

men så hittade jag en fön och kom på; jag fönar honom torr efter ridningen!!! Har man en fön med lite drag i tar det typ 10 Min!!!!
Så smart!!! Hoppas nån får hjälp av detta!
han var lite skeptisk först men nu verkar han tycka det är mysigt!!!!
Hela hästen på 10 minuter? Inte ens min lilla hund tar 10 minuter att torka med fön nästan, knappt mitt hår heller. Vad är det för superfön?
 
Jag tror inte en sekund på att det tar 10 minuter att torka en svettblöt häst med fön. När min häst fick en böld på halsen och den sedan öppnades tvättade jag hals och bog rent från var två gånger/dag och trots att jag använde så lite vatten som möjligt (det var mitt i vintern) så tog det minst 30 minuter varje gång med fön innan hon var tillräckligt torr. På en sida, halva halsen och ner på bogen.
 
Hahaha ok, lite överdrivet med 10 min kanske men kändes väldigt snabbt!
Men jag menar jämfört med att vänta i stallet på att han ska torka själv.
Han blir inte svettig hela han utan mest hals, bog å en bit bak.
Han tycker inte om täcke så därför känns det kanon att veta att han är torr när han går ut.

Tänkte mest som tips om någon ve bedrövad över oklippt svettig häst
 
Jag vill alltid tvätta bort svetten, innan jag torkar hästen. Tar fram svamp och ljummet vatten i hink, sedan masserar jag och torkar med handdukar. Jag tänker att det annars finns risk för skav.
 
Ja det kan jag tro. Men ska man göra det även vintertid?
Jag bor ej där stallet är tyvärr så är det svårt att hinna med allt som man vill.
Men kanske bäst att tvätta av svetten först med vatten och sedan föna?
 
Ja det kan jag tro. Men ska man göra det även vintertid?
Jag bor ej där stallet är tyvärr så är det svårt att hinna med allt som man vill.
Men kanske bäst att tvätta av svetten först med vatten och sedan föna?
Det är då man klipper de områden där hästen svettas mest :). På många hästar räcker det att klippa ett "lufthål" längs strupranden och ev lite på bringan. Det lilla området som klippts påverkar inte hästens förmåga att hålla värmen vid utevistelse.
 
Jag släpper ut mina svettiga hästar om det är -5 grader eller varmare. De torkar ju inifrån och ut så det är väldigt snart torrt närmast huden.

Det efter en artikel i ridsport tror jag det var när man hade testat på en massa hästar vilket som var bäst. Fungerar fint för mig.
Ibland rakar jag lufthål vid strupen.
 
Ja det kan jag tro. Men ska man göra det även vintertid?
Jag bor ej där stallet är tyvärr så är det svårt att hinna med allt som man vill.
Men kanske bäst att tvätta av svetten först med vatten och sedan föna?
Det beror på hur skavkänslig häst man har. Min häst är oklippt men behöver ändå tjockt täcke för att inte frysa. Därför hade det inte känts bra för mig att lägga på ett täcke på en svettig päls. Har man inte täcke, är det kanske inte lika viktigt. Pälsen blir ju då av med saltkristaller från svett, av regn, blåst och att hästen rullar sig.
 
Jag förstår verkligen inte varför man inte bara klipper hästen.. Behöver ju inte klippa mkt, lite på halsen räcker ju långt.
Inte jag heller. Om man nu har kvar pälsen för att man vill att den ska skydda, så kommer det ju bli kontraproduktivt när man släpper ut en svettig häst i kallt väder som snabbt fryser.
Och som du säger, en halsklippning gör stor nytta för svettigheten men får dem knappast att frysa särskilt mycket.
 
Inte jag heller. Om man nu har kvar pälsen för att man vill att den ska skydda, så kommer det ju bli kontraproduktivt när man släpper ut en svettig häst i kallt väder som snabbt fryser.
Och som du säger, en halsklippning gör stor nytta för svettigheten men får dem knappast att frysa särskilt mycket.

Enligt undersökningarna (ridsport för massa år sedan) är det inte kontraproduktivt, de torkar underifrån och ut och en svettig häst fryser väldigt sällan. De gånger det skedde oftast var när man satt på täcke på svettig häst och tryckt ner pälsen där den ska isolera.

Däremot kan man för skojs skull diskutera vidare.
Den största värmeförlusten hos en häst görs just på undersidan av hästen (undersida av hals, buk och vad jag förstår störst närmast skap och ljuver).
Att raka hästen på halsens undersida samt magen gör att de svettas mindre om värmeförlusten sker den vägen men då sker även den ”dåliga” värmeförlusten när de står stilla just där och där har man inga täcken.

Men, det är ju precis så det är. Man får väga fördelen med rakningen med nackdelarna.
 

Liknande trådar

Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
20 259
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
7 387
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
11 312
Senast: Milosari
·
Gravid - 1år Jag känner inte att jag tycker om mitt barn längre. Hur överlever man det? Jag älskar honom och skulle offra livet för honom när som om...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
24 102
Senast: Amk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp