Bukefalos 28 år!

Löyly Aufguss bastu

alazzi

Trådstartare
Nu har jag tappat svenskan. Vad sjutton säjer man i Sverige när man häller vatten på bastustenarna?
 
Så det finns inget svenskt ord?
Att man häller på vatten? Tror inte det finns något särskilt ord för det om man är i en vanlig bastu.
Säger man Aufguss i Sverige är det väl ett lite mer avancerat (dyrt) bastubad, mer som ett spakoncept eller så?

På den kommunala simhallen heter det bara torr bastu och våt bastu (men där kastas inte vatten på stenarna utan det regleras med något ångsprutande munstycke som är monterat på väggen...)
 
Att man häller på vatten? Tror inte det finns något särskilt ord för det om man är i en vanlig bastu.
Säger man Aufguss i Sverige är det väl ett lite mer avancerat (dyrt) bastubad, mer som ett spakoncept eller så?

På den kommunala simhallen heter det bara torr bastu och våt bastu (men där kastas inte vatten på stenarna utan det regleras med något ångsprutande munstycke som är monterat på väggen...)
Jag har bara badat torrbastu i Sverige. Aldrig sett cirkusen med olika dofter och handduksviftande.
 
Jag har bara badat torrbastu i Sverige. Aldrig sett cirkusen med olika dofter och handduksviftande.
Jag har bara sett priserna (!) för det som kallas Aufguss.

Våt bastu i simhallen hade jag inte stött på innan jag flyttade till Norrland. Men där har alla ställen jag varit haft det hur små de än är. Den är inte lika varm eftersom all fukten gör att värmen överförs mycket effektivare till kroppen, har den effektiv ånga så är det kalkade väggar där vattnet kondenseras och rinner ner.
 
Svenskan är fattig på bastu-ord.

Man slänger vatten på stenarna helt enkelt.
Dofter har jag inte stött på nånstans i Sverige?
 
Här är en aufgussplan. Det är viktigt för folk vilken doft det är.
 

Bifogade filer

  • Screenshot_20230611-183959.png
    Screenshot_20230611-183959.png
    157 KB · Visningar: 123
Svenskan är fattig på bastu-ord.

Man slänger vatten på stenarna helt enkelt.
Dofter har jag inte stött på nånstans i Sverige?
I Gävle har det funnits på den kommunala simhallen i en 10-15 år.
Aufguss med olika teman (temp, doft/aromaterapi, varaktigeht) som utförs av den ordinarie personalen.
Har inoficiellt kallats "viftning".
 
Att man häller på vatten? Tror inte det finns något särskilt ord för det om man är i en vanlig bastu.
Säger man Aufguss i Sverige är det väl ett lite mer avancerat (dyrt) bastubad, mer som ett spakoncept eller så?

På den kommunala simhallen heter det bara torr bastu och våt bastu (men där kastas inte vatten på stenarna utan det regleras med något ångsprutande munstycke som är monterat på väggen...)
Här heter det aufguss på kallbadhusen och det är ju inte direkt lyx. Är det enda namnet jag hört för det
 
Förlåt men... torrbastu...? Det blir syntax error i min (inte ens speciellt bastuälskande) finska hjärna, det är ju bara ett varmt rum det då :confused::p
Ja, känns jättemärkligt.

Men det är kanske i motsats till ångbastun som finns på simhallen här i stan? Den är inte jättevarm. Jag brukade (på den tiden jag simmade) stretcha där.
 
  • Gilla
Reactions: MCP
Ja, känns jättemärkligt.

Men det är kanske i motsats till ångbastun som finns på simhallen här i stan? Den är inte jättevarm. Jag brukade (på den tiden jag simmade) stretcha där.
Jag älskar torrbastu framförallt för att det går att ha varmare än våtbastu. Vår simhall har båda typerna använder helst torrbastun. Luftfuktigheten är obefintlig och svettningar blir avkylning för huden. Över 100 grader är inte ovanligt.
 
Ja, känns jättemärkligt.

Men det är kanske i motsats till ångbastun som finns på simhallen här i stan? Den är inte jättevarm. Jag brukade (på den tiden jag simmade) stretcha där.
Ja, jag har aldrig ens hört talas om det förr, alla bastur i finland är nog gjorda för att kasta på vatten, om det inte är en infrabastu (eller ång).
Kasta bad skulle jag säga att man säger iaf här i Finland.
Ja, det tror nog jag skulle säga också, eller "kasta på".
 

Liknande trådar

Katthälsa Malla blir 15 år och börjar tappa i vikt. Hon är frisk i övrigt. Hon äter mjau torrfoder men jag tänker att jag behöver ge henne något...
2
Svar
27
· Visningar
1 960
Övr. Hund Regn, grusade vägar och leriga rastgårdar är ju inte det roligaste direkt. Jag går här och dagdrömmer om att ha en vattenslang utanför...
Svar
16
· Visningar
1 250
Senast: hastflicka
·
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
782
Senast: Anna-Bella
·
Trädgård & Växter Förmodligen en naiv/korkad undran, men vad är det som gör att vi i Sverige inte verkar vattna grödor i speciellt stor utsträckning? Det...
2
Svar
28
· Visningar
1 726
Senast: escodobe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kastrera ja eller nej
  • Uppdateringstråd 29
  • Hur valde ni uppfödare?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp