Bukefalos 28 år!

Lomhörd hund.

GardenAngel

Trådstartare
Har en eng. springer på två år.
Lyssnar fint och är lydig, väldigt trevlig hund.
Men när han gör någonting fel, och vi säger åt honom att det betendet inte är okej, då ser han på oss som "Hejsan! Står du här! Åh, pratar du med mig? Jaha, men du, jag tror jag ska knalla iväg och syssla med något annat."
Det är som om han inte alls föstår att han gjort något fel. Han är absolut inte kaxig eller tror sig "stå över oss", det är mer som om han inte förstår, alls.

Våran andra, jämnårige wachtelhane därimot, om man säger åt honom så kastar han sig ner på rygg och när "bestraffningen är klar" så kryper han efter en och kastar sig vid ens fötter.

Vi har inte uppfostrar dem speciellt olika, möjligen wachteln med lite hårdare hand, eftersom han är väldigt hård i lynnet.
Kan det bero på det? Att man låtit springern vara i uppfostran eftersom man fick lägga så mkt krut på wachteln, så att springern aldrig fattat vad som är rätt och vad som är fel?
Hur rättar man till problemet.
 
Sv: Lomhörd hund.

Vad gör ni då han gör fel?? Du kan väl ta nåt exempel på hur ni gör så är det lättare att sätta sig in i situationen.
 
Sv: Lomhörd hund.

Om han t.ex hoppar upp med frambenen på diskbänken och vi står nästan precis där så tar vi tag i honom och tar ner honom på marken och säger bestämt att så får mn inte göra. Ibland mildare med oxå ibland med hårdare ton och aggressivare rörelser. Oavsett så tittar han upp på oss som om han inte förstår varför vi står där och låter. Men det finns inget trotsigt i hans blick eller kroppspråk.

Har du någon idé om någon annan metod så är detvarmt välkommet, så detta sätt gör vi med vår andra hanhund som tar sig till utskällningen väldigt bra.
 
Sv: Lomhörd hund.

Själv använder jag kort och gott ett "nej" då hunden gör något fel. Om den upprepar felet får den ett straff, typ gå på egen plats, i ett annat rum, eller bli kopplad eller nåt, beroende på vad det är frågan om. Försöker hon ta nåt från bordet kan det bli en knäpp på nosen. Jag brukar aldrig ta tag i hunden som straff.

Är problemet att hunden inte förstår och gör samma sak om och om eller är problemet det att hunden inte visar sig underlägsen?? Om hunden tar till sig uppläxningen och inte upprepar felet behöver man knappast ändra på nåt! Om hunden direkt gör samma sak pånytt då måste den få ett hårdare straff så den förstår att den gjort fel. Menar inte att man ska slå hunden, men något som ur hundens synvinkel inte är skoj.
 
Sv: Lomhörd hund.

Visst slutar han med de han gör, men det känns inte som att han fattar att han inte får göra om det, mer som; Okej, matte puttade ner mig, jaha.
Sen nästa gång det är något smarrigt på diskbänken så lägger han upp tassarna igen.
Problemet är väl det att han inte riktigt verkar förstå "när det väl gäller".
 
Sv: Lomhörd hund.

Min tiomånaders tik är precis likadan.. Säger man åt henne att gå å lägga sig eller bara gå därifrån och använder handen för att "peka" så kollar hon på handen sedan mig och rör sig inte ur fläcken.. Hon ser heeelt oförstående ut:crazy:
I början när hon gjorde så så kunde jag inte låta bli att skratta åt henne, hon såg så himla rolig ut, kollade på mig som om jag pratade grekiska:rofl:
Nu har jag börjat köra ut henne från rummet där hon har gjort nåt fel, alltså helt enkelt trängt ut henne och sedan inte tillåtit att hon får komma in igen på en stund, det verkar funka iaf. för henne!:)
Lycka till!
//C
 

Liknande trådar

Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 084
Senast: Sel
·
Hundhälsa Hejsan, Jag har en 5 månaders Mas ( Miniatur american shepherd ) som varit halt på ett framben ungefär sedan hon va runt 15 veckor. De...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
20 583
Senast: kolblakkur
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
11 485
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Känner att jag måste få lite input och råd i en svår situation vi är i just nu. Vi (jag och min man) har två hundar, en äldre som är 5...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
8 472
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundlucka
  • Flämtningar
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp