Givetvis håller jag med om att man ska ha koll på verkligheten också, men att påstå att man inte kan utbilda sig till bibliotekarie och inte kan få lönebidrag för det är fel, precis som det är fel som någon tidigare sa att man inte får söka jobb själv utan blir tilldelad en plats. Rätt måste vara rätt när man pratar om det.Ah, jag förstod det som att det också handlade om de reella möjligheterna.
Jag förstår att det i många fall säkert handlar om diskriminering och att man som arbetssökande med lönebidrag kämpar i uppförsbacke. Jag ville bara belysa att man som arbetssökande har man ju ändå en verklighet att förhålla sig till, oavsett vilka rättigheter man har på pappret. För ens egen del kan det vara gynnsamt att skaffa sig en överblick över den verkligheten innan man fattar stora långsiktiga beslut.
Att svårigheter finns kan nog alla med lönebidrag och olika funktionsnedsättningar vittna om, men rättigheterna på pappret måst ändå vara sanna när de skrivs här och någon frågar om det.
Inställningen från arbetsgivare om att lönebidraganställda är sämre måste synas och förändras, det är självklart så för vissa, men för andra funkar jobbet utmärkt med anpassningar och arbetsgivaren får ju kompensation på lönen för de anpassningar den behöver göra.
Det är egentligen inte människor med funktionsnedsättningar som ska avskräckas från att utbilda sig, utan det är arbetsgivarna som måste våga ge människor chanser.