Löpning/cykel med hund....

Bukefalos 30 år!

Jag skulle inte se något problem med att springa 1 mil på en del asfalt så länge det inte är dagligen eller hunden har känsliga trampdynor. Finns ju tossor också om det behövs.
Min fru tar med vår hund ibland på dryga milen och de är mycket asfalt och lite grusväg.
Tack, rundan skulle jag säga är typ 70% asfalt och 30% grusväg. Men han har inte alls känsliga trampdynor och det skulle isåfall bara vara en gång i veckan när jag kör mina långpass. Kanske får testa här framöver ☺️

Tack, rundan skulle jag säga är typ 70% asfalt och 30% grusväg. Men han har inte alls känsliga trampdynor och det skulle isåfall bara vara en gång i veckan när jag kör mina långpass. Kanske får testa här framöver ☺️
Jag har i princip inga spår i skogen alls hemma utan då blir det "obanat" rätt ut i skogen och det kan jag inte springa på :angel: Så för oss blir det asfalt och grusväg. Vars jag än ska blir det asfalt åteminstone en bit. Har inte märkt något på trampdynorna eller så!

Min vanliga runda är 3-4 km och jag cyklar ofta istället för att promenera. Nu är det full träning i både agility och vallning för Spock, Tay är på väg tillbaka efter skada och valpen är 5 månader så det är väldigt lugnt tempo (rask promenad) varvat med snifftid.
Att jag rullar på cykel är för att jag har diverse krämpor, har en trehjuling så kan rulla hur långsamt som helst. Så just nu ersätter cykel längre promenad.
När hundarna är i full kondition och inte har andra aktiviteter eller iallafall mindre av dem så kan de få dra på rejält på den rundan eller så varvar vi lite och tar en runda kring milen. Nu är det sällan jag känner att de behöver motioneras så mycket utöver vallning och agility så vi tar det för det mesta lugnt.
Min corgi cyklade jag samma runda i fullt tempo typ två-tre gånger i veckan men henne hade jag mest fokus på lydnadsträning som inte lika fysiskt ansträngande.

När jag jobbade i stall och hade terriern kunde hon lätt följa med på tre till fyra motionsrundor med häst per dag, hon var en liten maskin. <3 Jag tänkte aldrig särskilt på det utan hon kunde välja om hon ville hänga med eller inte, och det var oftast inte stenhårt tempo.

Liknande trådar

• Hund på besök
  • Cykelfäste
  • Hur hittar man ett långsiktigt träningssammanhang innan man skaffar hund?
  • Småbarn och hundträning.

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka