Lopp för amatörtränade hästar

D

dolphinsmile

Är det en möjlighet att ha lopp för endast amatörtränade hästar? Jag menar är det genomförbart? Isåfall skulle det ju absolut vara gynnande för sporten att ha t.ex. ett lopp där de bästa amatörtränade hästarna tävlar mot varandra. Gynnande för sporten är det ju för att det är amatörerna som ger bredden i sporten och utan dom skulle inte sporten vara vad den är idag.

men till saken.. är det genomförbart? vad skiljer amatörer för proffs? De jag vill ha med i dessa lopp är äkta amatörer så som ägaren till bowling inferno. Sånna amatörer. frågan är ju bara.. nu är jag inte så insatt i de olika beteckningarna som finns.. Men t.ex. kari lädekorpi.. vad är han för sorts tränare? har lär väl vara b han också eller? Förstår ni var jag vill komma..?
 
Sv: Lopp för amatörtränade hästar

Din tanke är intressant. Jag tror inte det finns något renodlat amatörlopp som du efterlyser. Alltså det finns vissa "amatörlopp" dit vem som helst kan anmäla sin häst vare sig man är proffs- eller amatörtränare. Som K.G. Bertmarks minneslopp idag 4 st av 11 startande var amatörtränade.
Jag vill också ha ett renodlat amatörlopp där bara hästar ägda, tränade och körda av amatörer får vara med.

P.S. Lillcaksa, Kari är proffs ;)
 
Sv: Lopp för amatörtränade hästar

okej han är proffs.. då vet jag.. jag är som sagt inte så insatt i det där.. oftast brukar ju alla a-tränare köra sina hästar själva och han gör ju inte det.. men det är väl så att om man ska kunna ha andras hästar i träning så måste man vara a-tränare? är man bara b så måste man vara delägare i hästen.

Jag tänker mer att det ska vara fokus på tränandet.. vem som helst kan få köra bara hästen är tränad av en amatör.. men som jag skrev innan.. vad ska det vara för kriterier på dessa hästar isåfall.. Att de ska vara tränade av en B-tränare eller? utesluter det alla dessa hotshots eller vad man ska säga..
 
Sv: Lopp för amatörtränade hästar

Jo så är det, man måste vara delägare för att få träna annans häst. Eller nära anhörig. En regel som i mina ögon är lite smålöjlig då det är lätt som en plätt att kringgå.
Okej, vi sänker loppkravet lite då. Hästen måste vara tränad av amatör, men kan köras av amatör, proffs, catchdriver eller lärling. Idén är fortfarande intressant.

Frågan är ju då för vilka hästar loppen skall vara öppna? Dom som tjänat upp till 50.000, mellan 50 - 150.000, eller över 150.000? Kan kanske bli svårt att få loppmakarna att få till bra lopp?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Lopp för amatörtränade hästar

Ja verkligen.. för titta bara på storloppen idag.. hur många amatörtränade hästar har varit med i årets? Går då säkert att räkna på två händers fingrar..
 
Sv: Lopp för amatörtränade hästar

Jag är nästan helt säker på att det har förekommit lopp för endast B-tränade hästar, på någon B-tränardag. Kanske var det i Halmstad? Visst kan det var bra någon sådan jippodag, i övrigt ser jag inte riktigt poängen. Tänk om det skulle vara tvärtom, lopp endast öppna för proffstränade hästar. Skulle det vara bra?

I trav tävlar alla på samma villkor, tjejer och killar, proffs och amatörer, gamla och unga. Det är lite av tjusningen tycker jag.

Stig H kör inte heller sina hästar i lopp, han är också proffs. Roger Walmann också... ;)
 
Sv: Lopp för amatörtränade hästar

Och en hel del mindre tränare, vi har ju en hög på Mp som inte kör själva, Selin, Axén, Thollander och inte minst Per K Eriksson (även om det inte gått så bra för honom sen han kom hem till Sverige)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Alltid när det vankas storlopp kommer ju diskussionen om djurrätt upp. Var står ni i frågan om galopp och trav? Spelar ni själva? Här...
Svar
15
· Visningar
1 547
Senast: Stefffie
·
Ridning Har det aldrig slagit er vilken ovanlig sport vi faktiskt pysslar med? Med ovanlig menar jag då något som inte liknar någon annan...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 356
Senast: Dandylinn
·
Hästmänniskan Hej! Jag är helt ny här på bukefalos så jag kanske inte gör alla rätt. Om mitt inlägg ligger i fel forum så får ni gärna flytta det...
Svar
2
· Visningar
841
Senast: Ioxia
·
J
Hästhantering Jag vet inte riktigt om jag satt denna tråd på rätt ställe men jag skulle i varje fall behöva veta vad ni tycker. Det är så att jag har...
Svar
6
· Visningar
2 241
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp