Bukefalos 30 år!

tanten

Trådstartare
Hörde på P1 att det finns lösenordsmönster som gör det enklare att hacka sig in i våra konton.
Och kände mig omedelbart skyldig.

Våra lösenord ser i allmänhet ut såhär, i den här ordningen:
- stor bokstav
- text
- siffror
- specialtecken.

Hur många känner igen sig :D

Jag brukar visserligen spränga in siffror, stora bokstäver och specialtecken "mitt i" mina lösenord, men även jag har mönster som jag följer givetvis - annars är det ju omöjligt att komma ihåg sina lösenord!

Det allra säkraste lösenordet är en helt slumpgenererad sträng av bokstäver, siffror och specialtecken, men det är ju den lilla detaljen att man gärna ska minnas sitt lösenord också :)

Ofta är det längden på lösenord som avgör hur lätta de är att knäcka, så ibland kan det vara bättre att ha ”flera vanliga ord i rad” i kombination med siffror och specialtecken än x!3kr& om man tycker det är lättare att komma ihåg.

1761030615865.webp

Hörde på P1 att det finns lösenordsmönster som gör det enklare att hacka sig in i våra konton.
Och kände mig omedelbart skyldig.

Våra lösenord ser i allmänhet ut såhär, i den här ordningen:
- stor bokstav
- text
- siffror
- specialtecken.

Hur många känner igen sig :D
Njae. Alltså typ, fast inte riktigt. Jag har ett system som ser ut så här; första delen är ett gäng ord som är personliga där varje ord börjar med stor bokstav. Sen kommer namnet på tjänsten med stor bokstav. Sen siffror och specialtecken. Så har jag samma grund men byter bara ut den specifika sidan/tjänsten jag loggar in på. Typ:

JagBorPåLiljevägenBukefalos86!

Så i grunden är det väll det mönstret, men ska enligt IT-säkerhetsexperter vara ett väldigt säkert system. Alternativet är att begära nytt lösenord varje gång jag loggar in, det gör jag på ställen som jag sällan använder.

Och hur vet du att just din molntjänst, och dess inloggningar finns tillgängliga?
Jag tror/anser/gissar att risken är väldigt liten att den inte skulle vara tillgänglig. Men om du menar in case of Armageddon? Då behöver jag nog ändå inte ha tillgång till min inloggning på Buke eller vad vet jag, Amazon? Jag har, som sagt, även det viktigaste uppskrivet, om nu ”internet” i stort funkar men min molntjänst inte skulle göra det.

Om du bara vill ge pekpinnar om hur sårbart det digitala samhället är, så är jag redan medveten om det. Tycker dock att fördelarna väger upp, om man ser till helheten.

Inte skyldig.

Jag har ett system med stora, små, specialtecken och siffror som gör att jag kan lista ut mitt lösenord baserat på vad det är jag ska logga in på. Hade aldrig funkat att ha olika överallt annars.

Jag tror/anser/gissar att risken är väldigt liten att den inte skulle vara tillgänglig. Men om du menar in case of Armageddon? Då behöver jag nog ändå inte ha tillgång till min inloggning på Buke eller vad vet jag, Amazon? Jag har, som sagt, även det viktigaste uppskrivet, om nu ”internet” i stort funkar men min molntjänst inte skulle göra det.

Om du bara vill ge pekpinnar om hur sårbart det digitala samhället är, så är jag redan medveten om det. Tycker dock att fördelarna väger upp, om man ser till helheten.
Det räcker med att Putin slår sönder några utvalda noder, så försvinner det mesta med internet.

Det räcker med att det blir strömavbrott.

Det räcker med att Putin slår sönder några utvalda noder, så försvinner det mesta med internet.

Det räcker med att det blir strömavbrott.
Är helt med på att det är känsligt. Men just då behövs ju inte våra digitala lösenord i vilket fall. Dessutom har vi nog värre problem i samhället vid en sådan händelse, än att exempelvis jag inte kan nå molntjänsten (efter att jag dumt nog råkat totalförstöra min telefon (och iPad och dator) exakt när detta inträffar)…

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Valp, tips och råd
  • Valp 2026

Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Hönstråden del III

Hästrelaterat