Bukefalos 28 år!

Lucy, en farlig häst

Sv: Lucy, en farlig häst

Jag håller med om att hästen inte verkar bry sig så mycket om ifall han kommer bakifrån eller framifrån. Jag höll dock inte reda på det där med hennes blinda sida när jag tittade.

Jag tycker ändå att de nonchalerar det ev hormonella problemet när de säger att hon har ett sådant, men sedan inte ger henne seriös behandling.

Jag tycker inte att det där är ett normalt beteende när det kommer in folk i hagen. Vad som dock har hänt hos oss ibland är att de unga stona som går tillsammans blir så där lite buffliga och småsura som hästar kan bli när man ger havren i stallet ibland. Det är ett annat beteende än det Lucy visar, men ändå inte särskilt trevligt för människan (snarare värre ur säkerhetssynpunkt, Lucy hååler sig ju en bit ifrån människan när hon slår). Men som sagt har det gällt de unga stona och försvunnit sedan, vanligen innan de fyller fyra.
 
Sv: Lucy, en farlig häst

Och vad gör de två valackarna som biter och tuggar på varann, stegrar mot varann och "brottas"?

Flyttar de inte på varann menar du?
Och under vilken av dina tre punkter faller det beteendet?

Den som flyttar sig har förlorat.

För två valacker är det enbart lek, för unghingstar lek och träning, för vuxna hingstar blodigt allvar. Den som inte viker vinner och får prinsessan och halva kungariket - den får para sig.

Hästar behöver inte flytta på varandra för att visa vem som är boss. Det räcker med att snörpa på mungipan.

Vi kan inte leka med hästar på hästars vis. Vi är för ömtåliga för bit-och brottning och för långsamma för att springa i kapp. Däremot kan vi hitta en gemensam grund att arbeta på, hästar uppskattar att göra saker tillsammans med sina människor.
 
Sv: Lucy, en farlig häst

Och flyttar på varann.

Skulle önska din kommentar på detta:

Citat:
Ursprungligen postat av älgen
Jag har kollat samtliga filmer och märren slår och piper inte på långt avstånd. Däremot när man kommer i närheten av eller vidrör de ställen en hingst skulle naffsa ett brunstigt sto för att se om hon är villig.
Kors, flank, knä och bakhas.

Innan man fått bukt med vilka problem det nu kan vara i fortplantningsorganen så undviker man att trigga genom att beröra dess punkter. Man närmar sig hästen framifrån och tar tag i grimman. Fanns flera tillfällen till detta.
Slut citat.

Se 1:55 in i första filmen, karln går(rakt framifrån) fram till tinkern och hälsar, varpå Lucy går framåt och skriker/slår med frambenen. Sedan går hon fram och skriker och sparkar tinkern för att flytta på den.
Lucy undviker själv att möta karln framifrån när han försöker närma sig henne på just det viset.

Om jag förstår det rätt så tycker några av er här att det är ett normalt beteende när en främling kommer in i en hage?
Ni kan inte mena allvar?
Ska jag tolka det som att du aldrig har sett ngt liknande o även anser att den är farlig?

Farlig- det var min första storhästupplevelse- den som högg folk i huvudet- men bara om man började vifta mot den.

Yennork:bow:
 
Sv: Lucy, en farlig häst

Den som flyttar sig har förlorat.

För två valacker är det enbart lek, för unghingstar lek och träning, för vuxna hingstar blodigt allvar. Den som inte viker vinner och får prinsessan och halva kungariket - den får para sig.

Hästar behöver inte flytta på varandra för att visa vem som är boss. Det räcker med att snörpa på mungipan.

Vi kan inte leka med hästar på hästars vis. Vi är för ömtåliga för bit-och brottning och för långsamma för att springa i kapp. Däremot kan vi hitta en gemensam grund att arbeta på, hästar uppskattar att göra saker tillsammans med sina människor.

:bow::bow::bow:
Så sant...

Knapplån: Läste på Lucy-mannens hemsida att det tydligen ska göras väldigt jippo av den stackars Lucy. Det står att det ska bli en uppvisning med Lucy och man ska tom få tillfälle att klappa henne....som en apa på zoo...
Vad är detta för människa egentligen :crazy:
 
Sv: Lucy, en farlig häst

:bow::bow::bow:
Så sant...

Knapplån: Läste på Lucy-mannens hemsida att det tydligen ska göras väldigt jippo av den stackars Lucy. Det står att det ska bli en uppvisning med Lucy och man ska tom få tillfälle att klappa henne....som en apa på zoo...
Vad är detta för människa egentligen :crazy:

Källas för "marknadsförning" :D
Som Swedens nya Parrelli och ny äger till Jultorp Ranch måste man häva sig, lik paret Parrelli med sina uppvisning av hans "roadster horse" vroom---vrooom----vroom utan bet eller sadel.
Montey Roberts gjörd sitt med mustangen Shy Boy, alla smal tjäer fick klappa han efter showen :bump:
 
Sv: Lucy, en farlig häst

De har öppet hus för att presentera sin verksamhet i o m att det är ny ägare. Jag förstår ärligt talat inte vad det är för konstigt med det.

Jag har sett uppvisningar på Scandinavium och fått klappa MILTON.
 
Sv: Lucy, en farlig häst

Vilken jämförelse.:rofl::bow:

Lucy vs Milton.

Skiljer en aning i prestation. Lucy skulle kanske kunna gå ett treårstest på sin höjd- med usla betyg.

Milton var dessutom som en häst ur sagan- vacker.

Till saken hör att ponnyn nu inte ens var farlig, men anser man så så är det självklart en stor bedrift för dessa.
 
Sv: Lucy, en farlig häst

kl

tänk att varje sådan här tråd spårar ur till en pajkastning. Pinsamt.

/Katja (som vill vara en god hästmänniska)
 
Sv: Lucy, en farlig häst

Absolut är det stor skillnad. Då förstår du nog att det var just därför jag gjorde just den jämförelsen....? Men Milton = apa på zoo? Nä. Skulle inte tro det.

Det står att det ska bli en uppvisning med Lucy och man ska tom få tillfälle att klappa henne....som en apa på zoo...

Vari ligger skillnaden?
 
Sv: Lucy, en farlig häst

Håller absolut med om att veterinär borde har kollat hästen. Nu vet vi ju inte om det är gjort, men det får man ju hoppas.
 
Sv: Lucy, en farlig häst

Ska jag tolka det som att du aldrig har sett ngt liknande o även anser att den är farlig?

Farlig- det var min första storhästupplevelse- den som högg folk i huvudet- men bara om man började vifta mot den.

Yennork:bow:

Jag har aldrig sett något liknande, och anser det inte som normalt.

Den ser inte farlig ut i bemärkelsen att den inte attackerar, men vad den gör om man "tränger sig på" vet jag inte. Då kanske den blir farlig?
 
Sv: Lucy, en farlig häst

*kl*

Petruska! Du har missat allas våran Svante ju :love: Hästkarl med hatt helt utan machostil, det finns faktiskt undantag :) I grunden har jag dock samma "fördom" som du eller vad man nu säger :p

Intressant att läsa vad alla skriver!

Jag tycker definitivt inte beteendet (pratar bara om 1:an nu) när han kom in i hagen var normalt eller ofarligt. För egen del såg jag dock mer brunst/osäkerhetsproblem. Och att börja (nu pratar jag om 2:ans första halva) klappa ett sto som uppvisar tydliga brunst/hormonella problem på magen/flanken och tom insidan av bakbenen (?) eller hålla i svansen ser jag som helt onödigt och faktiskt riktigt dumt. Åtm i min ridhästvärld så har jag fått lära mig att brunstiga ston ska man verkligen smeka medhårs och rida med mindre skänklar eller krav öht om de inte själva vill. Som någont skrev "Never fight the nature". DET är schyst mot hästen anser jag. Eller den klassiska med Peter Eriksson (?) och George Morris, första dagen på kursen var stoet brunstigt - ryttaren fick gå ut innan träningen börjat. Andra dagen - samma sak. Tredje och sista dagen - samma sak. Något o den stilen var det iaf :D

I vissa fall tyckte jag dessutom Lucy såg onödigt förvirrad ut, vilket jag personligen gärna sett bli avhjälpt genom uppmuntrande ord och beröm - redan innan han ens fått fysisk kontakt med henne. "Hej fina hästen, här är jag, vill du bli kliad lite?" Men jag gillar också väldigt mycket att använda rösten :)
 
Sv: Lucy, en farlig häst

http://fyraryttare.blogspot.se/p/stephanie.html

Där står de en del om lucy längre ner. Träffat ponnyn och Ägeren till hästen har EJ gjort henne illa eller ngt!
Hon hämtade henne så såg hon ut som skinn och ben! Hon har stått i hagen och ätit upp sig och i samma veva som Camilla fick hem henne skada hon sin arm(skadad än, 1år sen nu), pga hennes skadade arm har hon ej kunnat träna hästen något som hon tänkt! Hade hennes arm ej skadats så hade hon börjat träna hästen och då hade hon kunnat fixa hästen själv iaf en bit! Det vet jag eftersom hon tog hem en travare när Lucy flytta och han hade blivit misshandlad och denna gång hade hon mig till hjälp så tack vare de så tränar vi honom i dressyr och hoppning nu! När han kom kunde du inte ens hälsa på honom utan att han ställde sig i ett hörn. Han va mager och jätte osocial! Nu är han världens kelgris och hon köpte honom från Gubben som misshandlat han! Hon hjälper mig med min dominanta häst som oxå inte blivit skött ordenkligt men hon var iaf inte smal eller så. Men rätt skött var hon ej men hon mår mycket bättre nu!

Så jag vill inte att folk ska säga att de är hennes fel! För hon räddade ponnyn och så trycker ni ner henne med era jag vet allt kommentarer! Nästa gång ta reda på fakta om hästen och ägaren innan ni dömmer någon! TACK!
Ej riktat till någon speciell utan skrev just här för man ser vissa kommentarer! :) inget elakt menat till hon som la upp tråden!
 
Sv: Lucy, en farlig häst

och så trycker ni ner henne med era jag vet allt kommentarer!
Välkommen till buke, hästdårarnas paradis där precis alla tycker och vet bäst ALLTID! :grin:

Nästa gång ta reda på fakta om hästen och ägaren innan ni dömer någon! TACK!
Jaja, drömma kan man ju alltid men det kommer aldrig att hända.


McG - som också fått sin beskärda del av "dom som alltid vet bäst" efter en busfilm på tuben.:cool:
 
Sv: Lucy, en farlig häst

Den filmen skulle vara spännande att se, så kanske man kan våga lägga ut sina egna....
 

Liknande trådar

Hästvård Usch jag mår så dåligt. Min hovslagare är superduktig och det har aldrig varit några problem med honom. Han har alltid med sig 1-2...
Svar
17
· Visningar
2 666
Senast: Stereo
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
3 043
Senast: tanten
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
10 674
Senast: liiinnea
·
Relationer Har tänkt lääänge nu att jag måste skriva av mig här på buke åter igen för att få lite råd från kloka individer. Jag har varit singel...
2 3
Svar
58
· Visningar
12 239
Senast: LovingLife
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp