Bukefalos 28 år!

Lucy, en farlig häst

Sv: Lucy, en farlig häst

Får väl ändra till att man bör närma sig snett framifrån då:D

Huvudsaken är att man inte rör sig vid hästens bakdel i det här fallet.

En morot eller annat gott kan locka hästen att närma sig personen och på så sätt fångas istället för att man ska vara bakefter och ränna. Det sista var inte till dig utan mer allmänt hur jag hade velat hantera situationen.
 
Sv: Lucy, en farlig häst

Jag vet att det har med games att göra.

Men jag tycker inte att termen är särskilt trevlig på engelska heller, oavsett om vi tänker oss att det handlar om lek eller spel. Jag tycker dock att spel är en mer rättvisade term, men jag tror inte att det generellt är bra att tänka på hästeriet som spel att vinna. Och att vinna, talar han ju om i första filmen.

När de säger lek tycker jag framförallt att de låtsas ha en jämbördighet med hästen som ju faktiskt inte finns. Människan har ju makten. Det är inte hästar som har oss i stall och hagar.
 
Sv: Lucy, en farlig häst

Jag har kollat samtliga filmer och märren slår och piper inte på långt avstånd. Däremot när man kommer i närheten av eller vidrör de ställen en hingst skulle naffsa ett brunstigt sto för att se om hon är villig.
Kors, flank, knä och bakhas.

Innan man fått bukt med vilka problem det nu kan vara i fortplantningsorganen så undviker man att trigga genom att beröra dess punkter. Man närmar sig hästen framifrån och tar tag i grimman. Fanns flera tillfällen till detta.

Lucy´s betyendet var lik den av en bekänts sto som hade varit på sätt av en hingst vid ung åldern, det var så jag kom in i denna banen, en pissmärr har den allman humor av LÅT MIG VARA med ören bakåt :mad: så fort du komma i närheten, Lucy vill inte bli rörd "in the flanks", du markt hur hon gick i trav hur lätt som helst, men så för hälen kom i närheten av buken för att fätta gallop tog det hus i helveta.
Allifall om det var ett våldtackt med inner skada och hormon rubbning eller som du säjer hormon innbalance......"there is a serious peoblem" som Parreli killer inte fätta.
En vetranär skulla vara den första som tillkallas, blod prov, lungnad spruta så att man kan komma åt bakdelen för undersökning och prov.

Vi är av samma tänke, gå in med en hink havre och en grim skaft istället för Parreli Fyänteri med pisk och longlina sen jogga hästen en hel dag! Craaazy.
 
Sv: Lucy, en farlig häst

Glöm inte att många kvinns blir impade av män med hatt- föder machon:rofl:

Care too explain yourself....impade av män?
I´v worn my hat for the last 50 years Axel, I wear it with pride because I´v earned it, much like the old time European Horsemen wore their caps with pride because they had earn it! does that make us "macho"?

As I pointed out before, a lot of people wear the hat who are not American and many American who don´t deserve too wear it.
 
Sv: Lucy, en farlig häst

De menade nog att denna hatten var oförtjänt och satt på för att imponera.
Alltså mannen i filmen.
 
Sv: Lucy, en farlig häst

Man behöver inte alls vara utbildad på strömsholm. Ser inte var jag påstått det?

Däremot borde man som tränare och då man lägger upp sådana här filmer i träningssyfte eller reklam, vad vet jag, åtminstonde besitta kunnande om det mest elementära hästbeteendena?

Om han inte vill visa sin "magiska" förmåga vad vill han då visa?

När du kallar honom självutnämnd låter det som att du menar att han inte har någon utbildning och kunskap bakom sig. Vilket han har.

Han snackar inte något om magi vad jag vet, det är du som fånar dig och sätter ord i hans mun.

Arbetet med Lucy har filmats från första början som dokumentation, antagligen då det är lite extra intressant när problemen är så extrema.
Man vill väl visa dels hur man arbetar, vad man har för metod samt kanske även visa att även om ägaren uppfattar sin häst som farlig, så går det att fixa om man gör på rätt sätt.

Det finns ju många tränare(NH och traditionella) som lägger upp filmer på när de arbetar med hästar, menar du att du alltid antar att de då vill visa sina "magiska förmågor"? :p
 
Sv: Lucy, en farlig häst

Jag tycker att han i stort sett hanterade situationen rätt bra i första filmen, som är den enda jag har hunnit se.

Själv hade jag nog satt mig i hagen med en morot och en bok och hoppats på det bästa, men jag har - som de flesta - aldrig behövt ta hand om en häst som det är svårt att komma nära. Jag vet alltså inte om morotsmetoden hade funkat, men den gjorde det för en bekant som tog över en häst från djurskyddet.
Jag hade nog också testat det, om det var min häst typ. Fast med den metoden kanske det tar ett par dagar innan man får resultat, och det blir kanske lite väl segt om man som tränare kommer ut och dessutom ska filma. Man vet ju inte om tex ägaren redan har testat det heller.

Sedan är det några saker jag verkligen inte gillar särskilt mycket, men som kanske inte spelar så stor praktisk roll i den här filmen, för hästens del.

Dels är det den eländiga hatten. :p Jag hade föredragit att få hjälp av någon som inte spelade man på det vis som jag upplever att hatten signalerar. Det tillsammans med att han säger att "stoet, som alla kvinnor visar sina åsikter", hade gjort att jag inte känt mig trygg med honom. Oavsett vad hästen tyckt om saken.

Sedan tycker jag att han som så många i samma genre gör löjligt stor affär av hela grejen med att människor är rovdjur. Det hänger väl ihop med machostuket med hatt och en unken syn på kvinnor.

Sedan gillar jag inte att han pratar om att han "vann" som han gör i slutet av filmen. Det är också ett otrevligt machosnack, som dessutom strider mot att han påstår att han vill vara hästens "partner" och inte ses som ett "rovdjur". Nähä, varför ska han vinna då? Vad handlar tävlingen om?

Ska se film två när jag hinner.

Jag tolkade nog hans "vinst" som att han "vann över hennes förtroende", eller "vann över hennes fobi" eller så.

Det är jättekul tycker jag att läsa andras syn på de här filmerna, jag ska titta igen och kolla om jag också ser vissa saker som ni andra sett/tänkt på.
Har bara så mkt på jobbet att jag inte hunnit ännu..

Ang hatt och ev macho-stuk så måste jag säga att jag inte alls fick den känslan från honom. Hatten var inte så läcker kanske, men jag tyckte inte alls han kändes mans-grisig sådär.
Man färgas ju mycket av tidigare erfarenheter i livet, antar att det kan vara sånt som gör att vi ser på hans sätt så olika :idea:
 
Sv: Lucy, en farlig häst

Jag har kollat samtliga filmer och märren slår och piper inte på långt avstånd. Däremot när man kommer i närheten av eller vidrör de ställen en hingst skulle naffsa ett brunstigt sto för att se om hon är villig.
Kors, flank, knä och bakhas.

Innan man fått bukt med vilka problem det nu kan vara i fortplantningsorganen så undviker man att trigga genom att beröra dess punkter. Man närmar sig hästen framifrån och tar tag i grimman. Fanns flera tillfällen till detta.

Se 1:55 in i första filmen, karln går(rakt framifrån) fram till tinkern och hälsar, varpå Lucy går framåt och skriker/slår med frambenen. Sedan går hon fram och skriker och sparkar tinkern för att flytta på den.
Lucy undviker själv att möta karln framifrån när han försöker närma sig henne på just det viset.

Om jag förstår det rätt så tycker några av er här att det är ett normalt beteende när en främling kommer in i en hage?
Ni kan inte mena allvar? :crazy:
 
Sv: Lucy, en farlig häst

Men det är inget ovanligt eller extremt problem...vilket då borde vara lättlöst om kunskapen funnits.



Never fight with nature!

Ingen aning om vad denna mannen vill kalla sig. Hästviskare som inte hör en häst skrika?
NH som inte vet de naturliga drifterna?

Har som sagt kollat på samtliga filmerna och inte sett det minsta framsteg?

Han var inne på problemets grundkärna när han stod och dillade om fodret. Tyvär i helt fel ände...



Det tar inte flera veckor att få en häst undersökt så man kan åtgärda och SEDAN jobba utifrån det.
 
Sv: Lucy, en farlig häst

Så går det när folk inte har kunskap i engelska ord. Seven games.

Som om filmen Hungergames handlade om lekar.

Alla videospel som handlar om hur mkt blod man kan få ur sin fiende.

Seven games handlar inte om sandlådelekar eller annat vi gör för att roa oss eller hästen. Seven games handlar om de "lekar" hästar "leker" med varann, där de flyttar på varann på ett icke aggressivt sätt för att på vänskaplig väg komma fram till "vem som flyttar vem" för dagen. (sedan kan ju dessa "maktlekar" spåra ur till regelrätta slagsmål mellan vissa individer, men det är en annan sak)

När vi lär oss seven games, och lär hästen hur vi leker den tillsammans så bygger vi upp en kommunikationsväg med bland annat hjälp av kroppsspråk. En häst behöver ju inte lära sig hur en annan häst ser ut när den vill backa den andra, men den behöver lära sig hur vi människor ser ut när vi vill samma.
Seven games är inte något man tragglar som någon sorts daglig träning eller annat.
När kommunikationen funkar så kan vi använda den för mer regelrätta "lekar" där vi ber hästen att göra olika saker.

Orsaken till att jag personligen kallar det för att jag leker när jag tränar hästerna är för att jag vill att fokus ska ligga på att vi ska ha roligt tillsammans, även om jag ber om arbete och träning som hästen helt säkert ofta skulle välja bort till förmån för att tex beta några timmar. Om jag lyckas leka bra, så kommer hästen välja att vara med mig istället för att beta, väljer han bort mig har jag bara tränat, och inte lekt ;)

Orkar inte vara mer utförlig i den förklaringen, men ni kan säkert lyckas missförstå oavsett hur mycket jag skriver så.. :angel:
 
Sv: Lucy, en farlig häst

Jag tolkade nog hans "vinst" som att han "vann över hennes förtroende", eller "vann över hennes fobi" eller så.

Ang hatt och ev macho-stuk så måste jag säga att jag inte alls fick den känslan från honom. Hatten var inte så läcker kanske, men jag tyckte inte alls han kändes mans-grisig sådär.

Nej, han verkar inte extremt mansgrisig, men jag är förbehåller mig rätten att välja vilka människor jag litar på och släpper nära inpå mig. Att hjälpa mig med en häst som jag tyckte att jag hade extrema problem med, är faktiskt att komma väldigt nära mig där jag är känslig och sårbar (nu har jag ingen problemhäst, men jag kan tänka mig hur jobbigt det vore). Och på så nära håll finns det inte plats för minsta tendens till machostil i mitt liv. Där räcker hans hatt, snacket om kvinnors åsikter, samt att vinna med hästlängder till för att diskvalificera honom hos mig. Sen finns det värre män i den där cowboyhattskaran. (Jag har varit på samma konferens som Monty Roberts en gång, och honom kände jag mig direkt obekväm med att vara inom fem meter från, trots att vi inte alls kommunicerade med varandra utan bara var på samma ställe. Som jämförelseexempel, menar jag.)

Vid den där "vinsten" har har han ju inte vunnit hennes förtroende. Så ser inte förtroende ut. Möjligen är processen påbörjad, möjligen.

Nu har jag även sett den andra filmen, och där håller jag med Connemaran om att han går för fort fram och tränger sig på hästen på ett respektlöst vis. Han sa i första filmen att han lovade den att inte tränga sig på den, men jag anser att han bryter det löftet. Nu förstår ju inte hästar prat, men vi som tittar förstår ju prat, så för vår skulle vore det ju bra om han var konsekvent. Han kanske tyckte att det var dags att tränga sig på, menar jag.

Sedan var det ju überfånigt med hans "diagnostik" av det ev hormonproblemet, där han tar till "bearbetade och naturliga" produkter plus homeopatiska preparat. Det är ju rent flum och homeopatika är helt verkningslösa.
 
Sv: Lucy, en farlig häst

Nope. Hästar flyttar på varandra i ett syfte.
-stick den hötussen är min
-du är för nära
-jag tog den bästa platsen först
 
Sv: Lucy, en farlig häst

I just det här fallet på filmen handlade det ju om en tydligt stressad och orolig häst, som tränaren sa sig leka med. Det tycker jag är respektlöst. Som om min chef öste över mig arbetsuppgifter och sedan sa att han/hon "bara skojade", eller nåt.

Den här hästen hade inte valt att "leka" med tränaren, det är vi väl ändå överens om?
 
Sv: Lucy, en farlig häst

Men det är inget ovanligt eller extremt problem...vilket då borde vara lättlöst om kunskapen funnits.



Never fight with nature!

Ingen aning om vad denna mannen vill kalla sig. Hästviskare som inte hör en häst skrika?
NH som inte vet de naturliga drifterna?

Har som sagt kollat på samtliga filmerna och inte sett det minsta framsteg?

Han var inne på problemets grundkärna när han stod och dillade om fodret. Tyvär i helt fel ände...



Det tar inte flera veckor att få en häst undersökt så man kan åtgärda och SEDAN jobba utifrån det.

Om det rör sig om Horse Wisper är jag rädd att hästen har inte lär sig språket:confused:
Det var inte bara Lucy som fätta inte språket:
www.youtube.com/watch?v=s4NwTvL_iM4&feature=relmfu 1-4
Om man öka att se på alla 4.
Jag hålla fäst till den ställning att folk ska hålla sig till det dom är bra på!
Alla kan inte vara en bra med häster.
 
Sv: Lucy, en farlig häst

De menade nog att denna hatten var oförtjänt och satt på för att imponera.
Alltså mannen i filmen.

Jag tänker öht inte på en sådan hatt som något att "förtjäna", utan enbart som ett attribut som signalerar vissa saker - tex en viss sorts maskulinitet som jag inte är särskilt road av, en viss sorts subkulturell identitet som jag inte heller är direkt road av, osv. Det är ju inte direkt en kunglig medalj vi pratar om, utan ett plagg som går att köpa på vanligt vis.

Ej heller tänker jag på de där kepsarna ridlärarna hade när jag var barn som något slags förtjänsttecken, utan snarare som ett slags mode som rådde då.
 
Sv: Lucy, en farlig häst

Nope. Hästar flyttar på varandra i ett syfte.
-stick den hötussen är min
-du är för nära
-jag tog den bästa platsen först

Och vad gör de två valackarna som biter och tuggar på varann, stegrar mot varann och "brottas"?

Flyttar de inte på varann menar du?
Och under vilken av dina tre punkter faller det beteendet?
 
Sv: Lucy, en farlig häst

Tränar på att slåss under lekfulla former. Speciellt vanligt bland yngre individer.
 
Sv: Lucy, en farlig häst

Och flyttar på varann.

Skulle önska din kommentar på detta:

Citat:
Ursprungligen postat av älgen
Jag har kollat samtliga filmer och märren slår och piper inte på långt avstånd. Däremot när man kommer i närheten av eller vidrör de ställen en hingst skulle naffsa ett brunstigt sto för att se om hon är villig.
Kors, flank, knä och bakhas.

Innan man fått bukt med vilka problem det nu kan vara i fortplantningsorganen så undviker man att trigga genom att beröra dess punkter. Man närmar sig hästen framifrån och tar tag i grimman. Fanns flera tillfällen till detta.
Slut citat.

Se 1:55 in i första filmen, karln går(rakt framifrån) fram till tinkern och hälsar, varpå Lucy går framåt och skriker/slår med frambenen. Sedan går hon fram och skriker och sparkar tinkern för att flytta på den.
Lucy undviker själv att möta karln framifrån när han försöker närma sig henne på just det viset.

Om jag förstår det rätt så tycker några av er här att det är ett normalt beteende när en främling kommer in i en hage?
Ni kan inte mena allvar?
 

Liknande trådar

Hästvård Usch jag mår så dåligt. Min hovslagare är superduktig och det har aldrig varit några problem med honom. Han har alltid med sig 1-2...
Svar
17
· Visningar
2 669
Senast: Stereo
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
3 047
Senast: tanten
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
10 677
Senast: liiinnea
·
Relationer Har tänkt lääänge nu att jag måste skriva av mig här på buke åter igen för att få lite råd från kloka individer. Jag har varit singel...
2 3
Svar
58
· Visningar
12 258
Senast: LovingLife
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avliva aggressiv hund
  • Försäkring
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp