Luft-luft värmepump: var bor ni och vad har ni?

Bukefalos 30 år!

Displayen på fjärren menar hon nog. En rätt obegriplig sån till min Thermia, manualen är också rätt obegriplig, jag har fått ta google till hjälp. Och genomgången vid installationen tog nog knappt en minut. 🤷🏼‍♀️
Vår fjärrkontroll är också rätt hopplös. Bland annat för att är knappt man ser vad det står om man så har läsglasögonen på sig. Jag har vid olika tidpunkter kollat i manualen, och tror att vi har allt inställt så bra det går. Jag vet liksom inte riktigt vad jag skulle kunna ändra på.

Vår fjärrkontroll är också rätt hopplös. Bland annat för att är knappt man ser vad det står om man så har läsglasögonen på sig. Jag har vid olika tidpunkter kollat i manualen, och tror att vi har allt inställt så bra det går. Jag vet liksom inte riktigt vad jag skulle kunna ändra på.
Nej det är inte helt lätt. Min ska samverka med frånluftsvärmepumpen och göra att den behöver slå på elpatronen så lite som möjligt men om det blivit riktigt så vet jag inte. Känns mest som att jag fått in en dyr pryl som jag inte förstår mig på.

Eller ja, så dyr var den inte, vi var flera som skulle skaffa samtidigt så vi fick en förmånlig offert. 18 700 betalade jag, med det tillfälligt höjda ROT-avdraget. Hade även tittat på Bosch och Mitsubishi, 21 000 - 24 000 (före ROT). En granne har en Daikin för 25 000.

Displayen på fjärren menar hon nog. En rätt obegriplig sån till min Thermia, manualen är också rätt obegriplig, jag har fått ta google till hjälp. Och genomgången vid installationen tog nog knappt en minut. 🤷🏼‍♀️
Precis Tack! Även om den tog någon minut tycker jag man som kund borde spela in den med sin mobil. Vid intag av offerter bör man också ställa frågan hur överlämning ser ut -alltså om montörerna har kunskap om maskinen och kan vägleda en och ge en beskrivning av funktion.

Precis Tack! Även om den tog någon minut tycker jag man som kund borde spela in den med sin mobil. Vid intag av offerter bör man också ställa frågan hur överlämning ser ut -alltså om montörerna har kunskap om maskinen och kan vägleda en och ge en beskrivning av funktion.
Ja, jag hade frågat säljaren om jag skulle få en ordentlig genomgång när installationen var klar men det gick väldigt snabbt. Och jag fattade inte förrän efteråt att det varit för snabbt.

Har - åter igen - kikat igenom manualen för att se om det är något jag har missat. Men det tror jag inte. Mest en massa märkliga finesser som man aldrig använder. Däremot hittade jag att min värmepump fungerar i utomhustemperaturer -15 till 24 grader. För att värma alltså. Så att den uppförde sig som den gjorde - stannade och avfrostade konstant - vid -19 grader är alltså inte så konstigt. Så bättre än så är den alltså tyvärr inte! Och egentligen funkar den dåligt för värme redan efter ett fåtal minusgrader.

Har gjort EN justering idag. Inte efter att ha läst manualen utan jag hörde det någon annanstans. Hade fläkten på auto och den körde knappt inte. Men nu har jag - enligt rådet jag läste - satt fläkten på närmare max för att försöka få bättre värmespridning i rummet/huset.

Har gjort EN justering idag. Inte efter att ha läst manualen utan jag hörde det någon annanstans. Hade fläkten på auto och den körde knappt inte. Men nu har jag - enligt rådet jag läste - satt fläkten på närmare max för att försöka få bättre värmespridning i rummet/huset.
Ja, jag har alltid min fläkt på maxhastighet dagtid, annars kommer värmen inte långt alls (på nätterna sänker jag den till näst lägsta då jag sover i samma rum).

Jag har en Toshiba daiseikai och den fixar att värma mitt hus ensam när det är ner mot -20, men jag brukar ha på ett par element som stöd. Blir det långvarigt kallt behöver den mer stödvärme av elementen, annars fixar den inte att avfrosta sig effektivt utan isar igen och blir mindre och mindre effektiv.

Ja, jag har alltid min fläkt på maxhastighet dagtid, annars kommer värmen inte långt alls (på nätterna sänker jag den till näst lägsta då jag sover i samma rum).

Jag har en Toshiba daiseikai och den fixar att värma mitt hus ensam när det är ner mot -20, men jag brukar ha på ett par element som stöd. Blir det långvarigt kallt behöver den mer stödvärme av elementen, annars fixar den inte att avfrosta sig effektivt utan isar igen och blir mindre och mindre effektiv.
Vet du vilken lägsta temperatur den sägs klara?

Vilken temperatur är din inställd på och hur varmt blir det då? Det jag är ute efter är hur väl temperaturen som du har din inställd på stämmer med vad du får ut.

Auto ska man undvika sa de som installerade min. Varför minns jag dock inte.

Min avfrostar inte sen några dagar. Borde den göra det?

Auto ska man undvika sa de som installerade min. Varför minns jag dock inte.

Min avfrostar inte sen några dagar. Borde den göra det?
Fast det är nog inte det "auto" som du tänker på? Man kan ställa in på "auto" och då alternerar pumpen mellan att kyla och värma för att hålla den temperatur som du har ställt in. Det ska tydligen vara väldigt dålig för elförbrukningen och aldrig något som jag har använt. Det jag menade med "auto" var för fläkten. Den går att ställa på auto eller på olika hastighetsnivåer. Det var bara det jag ändrade på.

Min avfrostar olika ofta beroende på väder. Ibland nästan aldrig, känns det som.

Fast det är nog inte det "auto" som du tänker på? Man kan ställa in på "auto" och då alternerar pumpen mellan att kyla och värma för att hålla den temperatur som du har ställt in. Det ska tydligen vara väldigt dålig för elförbrukningen och aldrig något som jag har använt. Det jag menade med "auto" var för fläkten. Den går att ställa på auto eller på olika hastighetsnivåer. Det var bara det jag ändrade på.

Min avfrostar olika ofta beroende på väder. Ibland nästan aldrig, känns det som.
Aha, fattar. Ja det var säkert det jag menade. Och jag fick gå och kolla på min fjärr nu för min pump gör sådär ändå, utan att autoläget är på. Luften är olika varm/sval när jag går dit och känner. Jag tänker att den kanske ska växla så, inom ett mindre spann, även utan auto.

Men jag ska bli uppringd av en tekniker i veckan som kommer, jag får försöka reda ut allting då.

Aha, fattar. Ja det var säkert det jag menade. Och jag fick gå och kolla på min fjärr nu för min pump gör sådär ändå, utan att autoläget är på. Luften är olika varm/sval när jag går dit och känner. Jag tänker att den kanske ska växla så, inom ett mindre spann, även utan auto.
När pumpen uppnått önskad temperatur fortsätter den cirkulera luften, då kan det upplevas som om det är svalt precis som en vanlig fläkt svalkar utan att ändra temperaturen.

Vet du vilken lägsta temperatur den sägs klara?

Vilken temperatur är din inställd på och hur varmt blir det då? Det jag är ute efter är hur väl temperaturen som du har din inställd på stämmer med vad du får ut.
Den ska klara ner till -30 grader tror jag.

Jag har den inställd på 22 grader. Nu har jag ingen termometer i det rummet längre, men när jag hade det brukade den visa runt 20-21 grader. Så hyfsat rätt.

Jag önskar verkligen att värmepumpar hade varit lite enklare att kolla upp. Väldigt svårt att få en känsla för var priser ligger, så man kan jämföra, till exempel... 😬 Jag har aldrig gillat att shoppa sådant där man känner sig väldigt utelämnad åt de som säljer.

Vi köpte en Fuji electrik hokou 12 2023 och den funkar fint även när vi haft rejält kallt - typ kallar än -20 grader. Dock har vi ett gammalt hus, allt icke öppen planlösning, så luftvärmepumpens värme når inte allra längst bort i huset. Pumpen sitter i vårt vardagsrum och de 4 elelementen är aldrig på för det rummet håller 21-22 grader utan problem. I övriga undervåningen har vi 2 kaminer som vi kompletteringseldar i när vi är hemma. Vi har direktverkande el och har elementen står på 17 grader. Har man lägre så tar det sjukt lång tid att få bra värme även när vi eldar i kaminerna. Den varma luften från luftvärmepumpen klarar av att värme upp övervåningen hyfsat också.

Huset är ett gammalt hus från mitten av 1800-talet, cirka 110 kvm boendeyta 4 rum och kök. Vi tilläggsisolerade 1995.

/Lizzie

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Balkong 2026
  • Dejtingtråden 39
  • Valvaka!

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat