Luft-luft värmepump: var bor ni och vad har ni?

Bukefalos 30 år!

bettysmatte

Trådstartare
Jag funderar på att ev byta ut den 10-åriga Mitsubishi-pump som vi har nu. Vi har egentligen aldrig varit supernöjda med den. Vi hade en elfirma ute som kollade och gav offert, så pumpen vi har nu är alltså vad de som borde kunna rekommenderade. Men den har aldrig känts som den är effektiv när det går under ett fåtal minusgrader. Nu när det var -19 grader för ett tag sedan stod den stilla och avfrostade mer än den producerade värme... SÅ kallt blir det ju sällan, men jag skulle önska mig en pump som i alla fall höll vårt lilla hus på 70 kvm varmt när det går ner mot 10-15 minusgrader.
Ni som är nöjda, vad har ni för pump? Vad kostade den? Var bor ni? Och så vidare... :)

Jag rekommenderar att du blir medlem i värmepumpsforum och ställer frågan där, det finns massor med kunskap samlat där om vad som är bu och bä.:)

Jag funderar på att ev byta ut den 10-åriga Mitsubishi-pump som vi har nu. Vi har egentligen aldrig varit supernöjda med den. Vi hade en elfirma ute som kollade och gav offert, så pumpen vi har nu är alltså vad de som borde kunna rekommenderade. Men den har aldrig känts som den är effektiv när det går under ett fåtal minusgrader. Nu när det var -19 grader för ett tag sedan stod den stilla och avfrostade mer än den producerade värme... SÅ kallt blir det ju sällan, men jag skulle önska mig en pump som i alla fall höll vårt lilla hus på 70 kvm varmt när det går ner mot 10-15 minusgrader.
Ni som är nöjda, vad har ni för pump? Vad kostade den? Var bor ni? Och så vidare... :)
Har den ni har tillräckligt med gas? När det är -19 är det torrt i luften så den bör inte frosta av så mycket som den gör när det är runt nollan.

Jag har en Toshiba Seiya 25 i mitt fritidshus, NÖ Skåne, 69m2, "vinterbonat" men absolut inte isolerat enligt dagens standard, 2 glasfönster. Den behöver lite stöd från elementen när det drar sig ner mot -13 jag håller huset på ca 15 grader då jag inte är där och såklart varmare då jag är där. Hade jag bott där permanent hade jag valt en pump med lite högre effekt än denna. Den har isat igen en gång, men då hade det varit snöstorm så kommit in mycket snö i den samtidigt som jag hade stödvärmen inne för lågt nu när jag var och kollade till den när det varit -12 var det ingen is alls på den. Jag betalade 20k för 3,5 år sen. Jag valde en firma som har verksamhet i närheten, tänker det är enklas om man skulle behöva service.

Kolla på vilken effekt pumpen har vid olika temperaturer, det blir ju lägre ju kallare det är då det finns mindre värme i luften att utvinna, du kanske kan hitta specen på den pumpen du har idag så du kan jämföra?

Har den ni har tillräckligt med gas? När det är -19 är det torrt i luften så den bör inte frosta av så mycket som den gör när det är runt nollan.

Jag har en Toshiba Seiya 25 i mitt fritidshus, NÖ Skåne, 69m2, "vinterbonat" men absolut inte isolerat enligt dagens standard, 2 glasfönster. Den behöver lite stöd från elementen när det drar sig ner mot -13 jag håller huset på ca 15 grader då jag inte är där och såklart varmare då jag är där. Hade jag bott där permanent hade jag valt en pump med lite högre effekt än denna. Den har isat igen en gång, men då hade det varit snöstorm så kommit in mycket snö i den samtidigt som jag hade stödvärmen inne för lågt nu när jag var och kollade till den när det varit -12 var det ingen is alls på den. Jag betalade 20k för 3,5 år sen. Jag valde en firma som har verksamhet i närheten, tänker det är enklas om man skulle behöva service.

Kolla på vilken effekt pumpen har vid olika temperaturer, det blir ju lägre ju kallare det är då det finns mindre värme i luften att utvinna, du kanske kan hitta specen på den pumpen du har idag så du kan jämföra?
Vi servade den i somras så jag förutsätter att den - tyvärr - är så bra som den kan vara...

Vi servade den i somras så jag förutsätter att den - tyvärr - är så bra som den kan vara...

Jag hade dubbelkollat det, service kan vara rengöring. Om ni inte berättat för dem att ni upplevde effektivitetsproblem så att de även gjort en felsökning? Men de borde de ju informerat er om resultatet isf.

Jag hade dubbelkollat det, service kan vara rengöring. Om ni inte berättat för dem att ni upplevde effektivitetsproblem så att de även gjort en felsökning? Men de borde de ju informerat er om resultatet isf.
Service ÄR rengöring. Den kostade dessutom rätt mycket eftersom vi inte hade gjort den på ett tag. Jag tror helt enkelt inte att denna värmepump är bättre än så här. Den står på dygnet runt på 21 grader men inomhustemperaturen blir aldrig mer än 18 grader, oftast lägre beroende på utetemperatur. När det var -19 grader hade vi 13 grader inne.

Mitsubishi ninja nånting 2.5 år gammal. Sörmland -20 nångång om året och den klarar det galant. Kostade 25.000 kronor ungefär som den gamla Kostade 2010.

Jag har också en Mitsubishi, ca 15 år gammal och jag har hela tiden haft samma känsla som du. Den skulle enligt kunnigt folk och alla möjliga tester vara sååå bra, men jag har aldrig varit nöjd. Precis som du säger så avfrostar den ofta och man får sätta den på minst 2-3 grader högre än man vill ha. Och när man stod framför den så kändes det aldrig varmt i luften den sprutade ut, utan i bästa fall neutralt men lika ofta nästan kallt.

I höstas flyttade jag den till ett av uthusen och köpte en ny. En ganska billig modell som jag aldrig hade hört talas om men som en bekant som jobbar med kylar rekommenderarde.
Den är såååå mycket bättre. Ligger det runt nollan så håller den ett par grader mer än jag satt den på, men under nollan blir det mer så som jag satt den. Och luften den sprutar ut känns varm. Och så kan jag styra den via telefonen.
Jag har dock inte använt den i extremt kallt väder, 5-10 minus som kallast. Bor i södra Halland, nästan Skåne.

Är det ett forum för "vanliga" människor? Min erfarenhet av liknande forum brukar vara att man blir tråkigt bemött av "experter". Om man inget kan ska man inte fråga, på ett ungefär.
Det finns idioter och besserwissers även där men mycket normalt folk också och många av besserwissrarna har fått foten och åkt ut, ge det ett försök iallafall. Håll dig borta bara från att ha nåt med en Tomas L att göra, den karln har ingen kunskap men jobbar som försäljare åt ett bolag, han är inte riktig på en fläck och allt som inte, enligt honom är "premium" är skit. Jag rök ihop med honom rejält när jag installerade värmepumpen i verkstan som är en gammal Sverigepumpen, jag gjorde installationen själv och begick, enligt honom, ett lagbrott samt att jag frågade efter olja då den lät som en moppemotor på steroider. Den snurrar fortfarande på med "fel" olja, gör sitt jobb och går tyst och fint och får gå tills den rasar, vilket den tydligen inte tänker göra än.

Jag jobbar med bla. värmepumpar och 10-15 år är vad man kan räkna med sedan bör man se sig om efter en ny. Många är de kunder som installerat en pump och inte filmat eller dokumenterat genomgången med installatören och själva provat och gått bort sig i dispalyen. Då finnas ju manualen :) .
Jag lobbar för thermia och har själv deras L /V pump, men även Mitsubishi är ett bra märke.

Jag jobbar med bla. värmepumpar och 10-15 år är vad man kan räkna med sedan bör man se sig om efter en ny. Många är de kunder som installerat en pump och inte filmat eller dokumenterat genomgången med installatören och själva provat och gått bort sig i dispalyen. Då finnas ju manualen :) .
Jag lobbar för thermia och har själv deras L /V pump, men även Mitsubishi är ett bra märke.
Här är min skönhet, lite avskalad design, kretskortet sitter på trekvart, displayen är väck och fjärrkontrollen var inte med men vad kan man begära för 200 spänn.:D Manövreringen är stickpropp i eller stickpropp ur, den håller 20 grader i verkstan iallafall. :up:

Bifogade filer

• 20260120_144307.webp
    20260120_144307.webp
    158,3 KB · Visningar: 44
Vi har en Daikin, drygt 10 år gammal, och är väldigt nöjda. Vårt hus är ett gavelradhus i tre våningar. Värmepumpen värmer de två nedersta våningarna (60+60 kvm) i princip helt själv. Vi har stödvärme i badrummen och i sovrummen på övre plan, men det är främst för att kunna stänga dörrar utan att det blir kallt.

Firman som sålde och installerade pumpen var här och servade den häromåret. Ställde då frågan hur bra vår pump var prestandamässigt och om vi skulle vinna på att byta ut den. De rekommenderade inte att byta utan att ha kvar den vi har. Tänker att om de säger så och missar möjligheten att sälja en ny pump, då stämmer det nog.

Nackdelar med den är dock att den både är rätt ful och relativt högljudd. Där märker jag skillnad när man är hos andra som har nyare pumpar. Men tänker att det får vi stå ut med ett tag till.

Vi har en lvp Fuji Electric från 2017 (tror det var en ganska påkostad modell vid inköpstillfället). Bor i Stockholms län, enplansvilla på ca 130 kvm. Pumpen är dimensionerad för att kunna värma hela huset men i realiteten går inte det eftersom det är en massa väggar som blockerar. Vi har direktverkande el som komplement med elradiatorer (eller el-golvvärme) i alla rum samt centraltermostat. Jag tycker uppvärmningen funkar bra, vi får varmt överallt. Elförbrukningen minskade med ca 25% efter vi installerat pumpen. Radiatorerna får gå ganska mycket i rummen längst bort från pumpen, men det är sovrumsdelen och där behöver det inte vara lika varmt.

Jag har en Mitsubishi någonting här hemma som blir 10 år till hösten, går som en klocka men blir det som för någon vecka sedan -20 o under så får jag höja den 2 grader för samma värme som om det är varmare ute.

I skånehuset har jag en av Julas dyrare med app den blev installerad mitt i värsta snökaoset -24 så dryga året gammal, mycket tystare och värmer bra, sen vet ju alla hur teknisk jag är så mitt appande består ff av att ringa en granne o be dom gå in o sätta på den :o :D

Vilken display? Vi styr pumpen via fjärrkontroll. Pumpen är inställd på värmeläget (inte auto) och 21 grader. Termometer som står ett par meter ifrån visar 17,5 grader. Minus 1 grad utomhus. Det jag kan säga om vår pump är att den är grym på att kyla, men mindre bra på att värma.

Vilken display? Vi styr pumpen via fjärrkontroll. Pumpen är inställd på värmeläget (inte auto) och 21 grader. Termometer som står ett par meter ifrån visar 17,5 grader. Minus 1 grad utomhus. Det jag kan säga om vår pump är att den är grym på att kyla, men mindre bra på att värma.
Tempgivarna är lite si och så, min har jag manuellt ställt på 24 grader, då håller den verkstan mellan 20-21 grad och som sagt finns ingen display kvar eller nån fjärrkontroll, den går att handgripligen ställa i ett sk. serviceläge och blockera där.

Grannens stämmer inte heller vad det gäller temperaturen men åt andra hållet, står den på 18 grader blir det 21 i huset.

Displayen på fjärren menar hon nog. En rätt obegriplig sån till min Thermia, manualen är också rätt obegriplig, jag har fått ta google till hjälp. Och genomgången vid installationen tog nog knappt en minut. 🤷🏼‍♀️

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka