Lurad av stallägare gällande boxstorlek

Enligt länsstyrelsen ligger allt ( ansvar i det här fallet på stallägaren… det är därför man skriver in mankhöjden i hyresavtalet

Stallägaren vill inte ta på sig något ansvar och vill att vi betalar för hela uppsägningstiden…
Vad står i kontraktet då? Står det vilka boxmått det ska vara?
 
Skadestånd kan du glömma, dock om de är snälla kan du försöka slippa uppsägningstiden. Hur lång är den förresten?
Både de och du har gjort fel. De gissar jag har inte mätt öht.
Jag har en granne som brukar annonsera ut sin stora box som 12 kvm vilket inte stämmer, den är 10,5 kvm.
Förstår inte iof varför man säger större än det är. Dock hade nog mitt ögonmått reagerat då de minimåtten i mitt tycke är väldigt trångt.
 
Skadestånd kan du glömma, dock om de är snälla kan du försöka slippa uppsägningstiden. Hur lång är den förresten?
Både de och du har gjort fel. De gissar jag har inte mätt öht.
Jag har en granne som brukar annonsera ut sin stora box som 12 kvm vilket inte stämmer, den är 10,5 kvm.
Förstår inte iof varför man säger större än det är. Dock hade nog mitt ögonmått reagerat då de minimåtten i mitt tycke är väldigt trångt.

161cm häst på mindre än 8kvm är väldigt trångt ja... Som en spilta.

Som hästägare borde man reagera.
 
Ja, förstår hur du menar. Men rent juridiskt är det ju stallägarens ansvar att följa lagen (vid en eventuell kontroll hade de ju åkt dit) och jag frågade hur stora boxarna var samt bad dem dubbelkolla takhöjden och de meddelade att boxarna var 2,5x3m och 3x3m samt takhöjden 2,7m, kunde liksom inte föreställa mig att de ljög. I avtalet står det inte hur stora boxarna är bara hur stora hästarna är.
Har för mig att att reglerna för hur stor boxarna skal vara för häst ändrades någon gång i början på 2000 talet så att box för häst (oavsett mankhöjd) skulle vara minimum 4*4 meter samt 2,7 meter till tak. Samma takhöjd gällde även ponny oavsett mankhöjd, men boxarnas yta kunde minskas beroende på mankhöjd.

Fullt möjligt att reglerna ändrats igen efter detta, så upplys mig gärna.
 
Har för mig att att reglerna för hur stor boxarna skal vara för häst ändrades någon gång i början på 2000 talet så att box för häst (oavsett mankhöjd) skulle vara minimum 4*4 meter samt 2,7 meter till tak. Samma takhöjd gällde även ponny oavsett mankhöjd, men boxarnas yta kunde minskas beroende på mankhöjd.

Fullt möjligt att reglerna ändrats igen efter detta, så upplys mig gärna.
Du är helt ute och cyklar. Läs den senaste föreskriften.
 
Konstigt då att vi fick bygga om stallet till 4 boxar om 16m2 och 3 om 9m2 1998 (4 häst och 3 D-ponny) pga att nya föreskrifter var på väg, fast som jag skriver kan ju reglerna ändrats igen efter detta.
Vad skulle du med de tre 9 kvm boxarna till om 16 kvm gäller för alla hästar?

Jag har aldrig hört om något krav på 16 kvm för alla hästar och ponnyer.
 
Konstigt då att vi fick bygga om stallet till 4 boxar om 16m2 och 3 om 9m2 1998 (4 häst och 3 D-ponny) pga att nya föreskrifter var på väg, fast som jag skriver kan ju reglerna ändrats igen efter detta.

1998 är ju 25 år sen... Det har kommit typ 10 ändringar sen dess. Bland annat så hann Djurskyddsmyndigheten komma och gå.

Det som gäller finns lättillgängligt på Jordbruksverkets hemsida.

https://jordbruksverket.se/djur/lantbruksdjur-och-hastar/hastar/matt-i-stall-och-byggnader
 
Vad skulle du med de tre 9 kvm boxarna till om 16 kvm gäller för alla hästar?

Jag har aldrig hört om något krav på 16 kvm för alla hästar och ponnyer.

Det var den platsen som fanns kvar, 3boxar för D-ponny. Spiltor blev ju förbjudna i det regelverk som var på gång, samt att vi hade intressenter får dessa platser. I annat fall skulle den här ytan egentligen använts till spolspilta och foderkammare. OBS att jag utförde bara jobbet med dessa ändringar i stallet på ridklubbens styrelses beställning.
 
Enligt länsstyrelsen ligger allt ( ansvar i det här fallet på stallägaren… det är därför man skriver in mankhöjden i hyresavtalet

Stallägaren vill inte ta på sig något ansvar och vill att vi betalar för hela uppsägningstiden…
Fast du har ju nyttjat stallet i nio månader utan att reagera själv öht?
Förrän i efterhand..

Självklart betalar du uppsägningstiden.
 
Stallägaren vill inte ta på sig något ansvar och vill att vi betalar för hela uppsägningstiden…
Vad är det du vill att stallägaren ska ta ansvar för? För olyckan eller för att låta dig slippa uppsägningstiden? Jag förstår fullt ut att du inte bör behöva betala uppsägningstid, vad folk än säger så har inte stallägaren varit ärlig hur litet det än är. Men ta ansvar för att din häst skadade sig, det får du nog ta själv. Det hade kunnat hända hur stor box det än var.
 
Vad är det du vill att stallägaren ska ta ansvar för? För olyckan eller för att låta dig slippa uppsägningstiden? Jag förstår fullt ut att du inte bör behöva betala uppsägningstid, vad folk än säger så har inte stallägaren varit ärlig hur litet det än är. Men ta ansvar för att din häst skadade sig, det får du nog ta själv. Det hade kunnat hända hur stor box det än var.
Nej, det gäller uppsägningstiden som jag inte vill betala. Stallägaren vägrar dock ta något ansvar alls för sina lämnade uppgifter och tycker inte att det är en stor sak alls att hästarna har stått i för små boxar och tänker kräva in pengarna för uppsägningstiden också (vad de säger i alla fall). Hade de åtminstone bett om ursäkt eller liknande hade det varit en sak men de har betett sig fruktansvärt illa ända sedan jag upptäckten och nu vill de att jag ska betala för uppsägningstiden när det är olagligt för mig att ha kvar hästarna där.
 
Nej, det gäller uppsägningstiden som jag inte vill betala. Stallägaren vägrar dock ta något ansvar alls för sina lämnade uppgifter och tycker inte att det är en stor sak alls att hästarna har stått i för små boxar och tänker kräva in pengarna för uppsägningstiden också (vad de säger i alla fall). Hade de åtminstone bett om ursäkt eller liknande hade det varit en sak men de har betett sig fruktansvärt illa ända sedan jag upptäckten och nu vill de att jag ska betala för uppsägningstiden när det är olagligt för mig att ha kvar hästarna där.
Fast alltså du har stått där i 9 månader utan att knorra. Du hade lätt kunna kolla måtten något så när genom att stega. Du accepterade läget. Betala och se glad ut och så är det bra.
 
161cm häst på mindre än 8kvm är väldigt trångt ja... Som en spilta.

Som hästägare borde man reagera.
Vad anser du dig ha lidit för skada? Du har ju inte ens noterat det.

För att skadestånd ska kunna komma ifråga så behövs det att man påtalat problemet och det inte korrigerats. Här kan det inte korrigeras annat än med att du flyttar antar jag. Möjligen kan du kräva ersättning för perioden mellan upptäckt och avflyttning. Om stallägaren inte bråkar om uppsägningen så har du också fått viss kompensation.
Stallägaren bråkar (såklart) och minst så vill jag slippa betala för dubbla stallhyror under uppsägningstiden men det tycker de inte är okej heller. De kallar också skillnaden mellan påstådd storlek och verklig storlek för ”mindre avvikelser”.
 
Stallägaren bråkar (såklart) och minst så vill jag slippa betala för dubbla stallhyror under uppsägningstiden men det tycker de inte är okej heller. De kallar också skillnaden mellan påstådd storlek och verklig storlek för ”mindre avvikelser”.

Hur lång är uppsägningstiden? Vad står det att du hyr i kontraktet, finns boxstorlek med?
 
Nej, det stämmer inte när det gäller boxstorleken, det har jag redan kollat med länsstyrelsen. Det jag ville ha svar på var om man kan kräva ersättning eftersom jag betalt för något som jag inte fått.
Det beror på vem som är ansvarig. Du skriver både att du hyrt stall och sedan ändrar till hyrt boxar.
I grova drag så hyr du stall så är det den som hyr som är ansvarig medan om du hyr boxar så är det stallägaren som bär ansvaret.

Så hur svaret blir från Länstyrelsen beror på hur du ställde frågan.
 
Det beror på vem som är ansvarig. Du skriver både att du hyrt stall och sedan ändrar till hyrt boxar.
I grova drag så hyr du stall så är det den som hyr som är ansvarig medan om du hyr boxar så är det stallägaren som bär ansvaret.

Så hur svaret blir från Länstyrelsen beror på hur du ställde frågan.
Jag hyr 2 boxar (uppställningsplats för häst i box står det i avtalet och jag betalar per box) men det finns ju bara 2 boxar så jag har ju indirekt ”hela” stallet.
 
Hur lång är uppsägningstiden? Vad står det att du hyr i kontraktet, finns boxstorlek med?
3 månader, det står inget om boxstorlek i avtalet men hästarnas mankhöjd står med och jag har på mail de storlekar som de uppgav boxarna hade från innan jag skrev på avtalet
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag flyttade min häst för 2,5 år sedan till ett nytt stall. Stallägaren mailade över ett uppstallningsavtal till mig som han bad mig...
2
Svar
21
· Visningar
3 890
Senast: Piaff
·
Ekonomi & Juridik Hej! Jag hade min häst uppstallad på ett litet stall med tre boxar och en mindre box som var en blandning av spilta och box. Det var...
Svar
16
· Visningar
3 029
Senast: Rufss
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp