Lurad av stallägare gällande boxstorlek

Din häst är 1 cm för hög för en box på 8 kvm, från 161 cm ska hästen ha 9 kvm. Tror inte att den ynka cm spelade in när din häst skadade sig.
Nej, jag tror inte heller det… men boxen var mindre än 8 kvm precis, 7,87 kvm för att vara exakt så är bara godkänd för D-ponny. Men nej jag tycker inte heller att det verkar troligt att det skulle gjort att han skadade sig.
 
Känns svårt och snålt att försöka hävda att skadan beror på för liten box. Kan inte se hur en häst kan fastna i gallret pga för liten box om inte boxen är så liten att hästen behöver stå med nosen tryckt mot gallret. Och hade det varit så illa hoppas jag att både du som ägare och stallägare hade reagerat väldigt mycket tidigare.
Även om det är stallägarens ansvar att ha rätt mått så är det ju ditt ansvar att se till att dina hästar inte far illa med allt vad det innebär.
Jag tänker att jag ganska omgående skulle se om boxarna var få små och taket för lågt i förhållande till mina hästar.
Jag sa inte att skadan berodde på det, jag undrar om det kan ha spelat in? Det är inte skadan jag vill ha ersättning för utan att jag betalt hyra för boxar som är olagliga för mina hästar att stå i. Ja man tänker att man ska se det, men takhöjden är ju bra (och laglig) och tyckte inte boxarna såg så små ut, som jag skrev känner man sig lite dum…
 
Har man undersökningsplikt när man hyr stallplats? Jag kunde inte tänka mig att de (som har det juridiska ansvaret) skulle vilja ha hästar i olagligt små boxar, det är ju ett djurskyddsbrott…
Du som hästhållare har ett minst lika stort juridiskt ansvar. Lite beroende på situation.
 
Skadestånd pga för liten box när du stått där 9 månader redan... Glöm det.

Och var boxgallret inte säkert, borde du ju själv märkt det på 9 månader?

Man har en hel del ansvar för sin egen häst...
Det var inget fel på boxgallret, men enligt veterinären som opererade händer det att hästar biter tag om boxgallret, sen blir de skrämda och rycker tillbaka huvudet innan de hunnit öppna munnen tillräckligt och hinner knäcka underkäken. Behöver jag tillägga att jag inte har några boxgaller i nya stallet? Livsfarligt för en häst som är för nyfiken för sitt eget bästa…
 
Du som hästhållare har ett minst lika stort juridiskt ansvar. Lite beroende på situation.
Nej, det stämmer inte när det gäller boxstorleken, det har jag redan kollat med länsstyrelsen. Det jag ville ha svar på var om man kan kräva ersättning eftersom jag betalt för något som jag inte fått.
 
Man har också ett eget ansvar att se till att mått och sådant stämmer, det går inte att lägga allt ansvar för det på andra.
Enligt länsstyrelsen ligger allt (juridiskt) ansvar i det här fallet på stallägaren… det är därför man skriver in mankhöjden i hyresavtalet
 
Enligt länsstyrelsen ligger allt (juridiskt) ansvar i det här fallet på stallägaren… det är därför man skriver in mankhöjden i hyresavtalet
Det är inte det svaret alla länsstyrelser skulle ge. Så länge du är ansvarig djurhållare för din häst, dvs inte har gett fullt skötselansvar till stallägaren, så är du ansvarig för djurskyddet inkl stallmiljön och mått för din häst. Stallägaren har också ett ansvar såklart. Och har den uppgett felaktiga uppgifter till dig kommer du säkert inte ställas till svars. Men om man hårdrar det så är du lika ansvarig.
 
Nej, jag tror inte heller det… men boxen var mindre än 8 kvm precis, 7,87 kvm för att vara exakt så är bara godkänd för D-ponny. Men nej jag tycker inte heller att det verkar troligt att det skulle gjort att han skadade sig.
Vad anser du dig ha lidit för skada? Du har ju inte ens noterat det.

För att skadestånd ska kunna komma ifråga så behövs det att man påtalat problemet och det inte korrigerats. Här kan det inte korrigeras annat än med att du flyttar antar jag. Möjligen kan du kräva ersättning för perioden mellan upptäckt och avflyttning. Om stallägaren inte bråkar om uppsägningen så har du också fått viss kompensation.
 
Enligt länsstyrelsen ligger allt (juridiskt) ansvar i det här fallet på stallägaren… det är därför man skriver in mankhöjden i hyresavtalet
Och om felet upptäckts hade stallägaren anmodats att rätta till det, dva säga upp dig eller byta boxplats. Det är ett fel men inget jättefel.
 
Nej, det stämmer inte när det gäller boxstorleken, det har jag redan kollat med länsstyrelsen. Det jag ville ha svar på var om man kan kräva ersättning eftersom jag betalt för något som jag inte fått.
Så du har stått i boxar 9 månader som du fram tills nu inte varit missnöjd med. Men nu vill du ha tillbaka pengar även för tiden du inte var missnöjd?
 
Hej!

Har hyrt ett stall med 2 boxar i 9 månaders tid, där det nu visat sig att boxstorlekarna är mycket mindre än ägaren sagt, så pass mycket mindre att båda mina hästar stått i olagligt små boxar. Jag har redan hävt avtalet och flyttat hästarna till ett nytt stall (där jag dubbelkollade måtten innan jag flyttade in hästarna). Det jag funderar på nu är om jag har rätt att kräva ersättning/skadestånd pga av detta? En av mina hästar skadade sig också allvarligt i boxen (han bröt underkäken på sig själv på natten inne i boxen, troligtvis på boxgallret enligt veterinärerna) och var tvungen att opereras akut. Kan boxens storlek ha haft någon påverkan?

Känner mig så klart dum som inte dubbelkollade måtten själv, men de var så ”säkra” på att det var okej och hästarnas mankhöjd står i avtalet…

Jag anser inte att du hyrt en boxplats då du själv skriver att DU HYRT ETT STALL.
Hur ska den som hyr ut boxarna ha koll på vad du ställer in i boxarna ?
Hade du haft mindre hästar hade det ju varit godkänt !
Och din 161 cm häst hade stått lagligt nyverkad och olagligt precis innan ... Beroende på vem och vart man mäter hästen. I avslappnad miljö kanske hästen bara är 159cm ....
Sorry men du får nog stå för din "dumsnålhet" att valt att haft hästarna i det stall du hyrt.
 
Nu verkar ju dina hästar trivts och mått bra i sina boxar i hela nio månader och storleken inte upptäckts förrän i efterhand och efter flytt. (?)
Jag hade aldrig tänkt tanken att gå vidare med det på nåt sätt. Man får ta lite eget ansvar tänker jag.

Vad vill du ens ha ut av skadestånd, ingen har ju mått dåligt/skadats av boxstorleken?

Man bör ju sett redan när man tittade på stallet innan inflyttning att boxarna såg mindre ut än avtalat? Är det viktigt för en får man mäta.
 
Det var inget fel på boxgallret, men enligt veterinären som opererade händer det att hästar biter tag om boxgallret, sen blir de skrämda och rycker tillbaka huvudet innan de hunnit öppna munnen tillräckligt och hinner knäcka underkäken. Behöver jag tillägga att jag inte har några boxgaller i nya stallet? Livsfarligt för en häst som är för nyfiken för sitt eget bästa…
Om man läser forskningen så finns det inga helt säkra galler, ändå envisas folk med att ha dem...
 
Enligt länsstyrelsen ligger allt (juridiskt) ansvar i det här fallet på stallägaren… det är därför man skriver in mankhöjden i hyresavtalet
Alltså LS kommer ju ut och mäter boxarna och talar om mankhöjden på den häst som får stå där. Jag antar att det inte var gjort då? Man får ett föreläggande att rätta till felet och i vissa fall kopplat till ett vite. Så det enda som kunde ha hänt är att du skulle bli uppsagd och så hade den saken varit ur världen.
 
Man har också ett eget ansvar att se till att mått och sådant stämmer, det går inte att lägga allt ansvar för det på andra.
Enligt länsstyrelsen ligger allt ( ansvar i det här fallet på stallägaren… det är därför man skriver in mankhöjden i hyresavtalet
Vad anser du dig ha lidit för skada? Du har ju inte ens noterat det.

För att skadestånd ska kunna komma ifråga så behövs det att man påtalat problemet och det inte korrigerats. Här kan det inte korrigeras annat än med att du flyttar antar jag. Möjligen kan du kräva ersättning för perioden mellan upptäckt och avflyttning. Om stallägaren inte bråkar om uppsägningen så har du också fått viss kompensation.
Stallägaren vill inte ta på sig något ansvar och vill att vi betalar för hela uppsägningstiden…
 
Det är inte det svaret alla länsstyrelser skulle ge. Så länge du är ansvarig djurhållare för din häst, dvs inte har gett fullt skötselansvar till stallägaren, så är du ansvarig för djurskyddet inkl stallmiljön och mått för din häst. Stallägaren har också ett ansvar såklart. Och har den uppgett felaktiga uppgifter till dig kommer du säkert inte ställas till svars. Men om man hårdrar det så är du lika ansvarig.
Nej, saken var ju den att jag frågade specifikt om boxstorlekarna och de skrev till mig måtten på boxarna innan vi ens kom och tittade på stallet. Tyvärr ljög dom och vägrar ta något ansvar för det.
 
Enligt länsstyrelsen ligger allt ( ansvar i det här fallet på stallägaren… det är därför man skriver in mankhöjden i hyresavtalet

Stallägaren vill inte ta på sig något ansvar och vill att vi betalar för hela uppsägningstiden…
SLÄPP det där med länsstyrelsen det kommer du inte komma en millimeter med, du har sagt upp dej och flyttar, bara att betala och göra rätt för dej.

Annars hoppas jag stallägaren vet om hur Kronofogden arbetar så kan hen alltid driva in hyran via dem !
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag flyttade min häst för 2,5 år sedan till ett nytt stall. Stallägaren mailade över ett uppstallningsavtal till mig som han bad mig...
2
Svar
21
· Visningar
3 890
Senast: Piaff
·
Ekonomi & Juridik Hej! Jag hade min häst uppstallad på ett litet stall med tre boxar och en mindre box som var en blandning av spilta och box. Det var...
Svar
16
· Visningar
3 029
Senast: Rufss
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp