Lusern eller lågstärkelsepellets

Bukefalos 30 år!

Habina

Trådstartare
Först tänkte jag lägga in den här frågan i Evolve-tråden, men sen tänkte jag att det var bra om vi fick lite fler trådar på forumet. ;)

Min nya hästs vardag kommer se ut som så att han en gång/dag får ”kraftfoder” för att förenkla visiteringen. Detta görs av olika personer varje dag (vi är 5-6 ägare) och alla hästarna äter sitt ”kraftfoder” samtidigt. Min häst kommer att få lusernhack då det inte kräver nån blötläggning, är lågt näringsinnehåll med lång tuggtid.

Men tre dagar i veckan kommer jag att ge honom mineralerna och då behöver han få ett foder uppblött som är smakligt. Jag gillar lågstärkelsepelletsen från Krafft då alla hästar jag provat med gillar smaken och den sväller till en gröt rätt fort.

Men iom att det inte är varje dag (förhoppningsvis får jag iaf till så det blir 1-2 dagar emellan varje besök) så kanske det stör mikroberna för mycket. Dvs att jag borde ge lusernpellets istället när magen ändå är van vid lusernhacket?

Näringsmässigt spelar det ingen roll, då det handlar om 50 g. Fördel lusern är att det blir mer vatten, men 3 dl eller 2 dl känns försumbart.

Hur resonerar ni kring detta? Har även Pavo höpellets att ge, men det blir inte den typ av gröt jag vill ha och min ponny som äter allt tycker den är äcklig även utan mineraler.

Edit: Tog bort fråga om vilken mängd du skulle ge. Det stod ju...

Om du inte ger mer än kanske max ett par dl hade jag inte ens funderat. Hade väl börjat med max 1 dl och ökat över några gånger till det jag vill ge bara.

Det är väl inte värre än när man ger godis/pellets vid till exempel transporträning. Jag har gett lite proteinpellets i hink de dagar vi tränat utan att fundera alls.
Nu åt hon förvisso den i vintras, men det är månader sedan.

Det blir ingen stor del av foderstaten så tänkte inte ens att det skulle påverka magen.

Senast ändrad:
Edit: Tog bort fråga om vilken mängd du skulle ge. Det stod ju...

Om du inte ger mer än kanske max ett par dl hade jag inte ens funderat. Hade väl börjat med max 1 dl och ökat över några gånger till det jag vill ge bara.

Det är väl inte värre än när man ger godis/pellets vid till exempel transporträning. Jag har gett lite proteinpellets i hink de dagar vi tränat utan att fundera alls.
Nu åt hon förvisso den i vintras, men det är månader sedan.

Det blir ingen stor del av foderstaten så tänkte inte ens att det skulle påverka magen.

Nä, själva mängden foder är inte ens en dl, sen sväller det med vatten till 2-3 dl. Så mängdmässigt är det försumbart.

Men som jag skrev till en kompis, man måste ju ha några i-landsproblem att fundera över. :angel:

Jag har fortfarande grav ångest över detta. Börjar undra vad det egentligen är som oroar mig? För inte sjutton kan det vara ett litet tillskottsfoder?

GG har fö rabatt på betfiber mash just nu. Det gjorde inte beslutet lättare. :meh:

Jag har fortfarande grav ångest över detta. Börjar undra vad det egentligen är som oroar mig? För inte sjutton kan det vara ett litet tillskottsfoder?

GG har fö rabatt på betfiber mash just nu. Det gjorde inte beslutet lättare. :meh:

Nä fodret är nog bara en symbol i det här fallet, om du har ångest över det 😅

Om man inte kan bestämma sig så kan man alltid köpa båda (så länge det inte är häst man köper). :angel:

IMG_7530.webp

Alltså jag blir galen på betfiber mash. Hur får man den att inte bli cement eller soppa?

Jag blötlade idag med 1 dl pellets och 4 dl vatten. Cement. Fyllde på med en skvätt vatten, då blev det soppa. :banghead: Hästen äter så glatt, men när jag kommer lägga till mineraler så sjunker de till botten när det är soppa och hästen har inte fattat att han är fjordhäst utan lämnar allt som inte går att sörpla upp. :crazy:

Alltså jag blir galen på betfiber mash. Hur får man den att inte bli cement eller soppa?

Jag blötlade idag med 1 dl pellets och 4 dl vatten. Cement. Fyllde på med en skvätt vatten, då blev det soppa. :banghead: Hästen äter så glatt, men när jag kommer lägga till mineraler så sjunker de till botten när det är soppa och hästen har inte fattat att han är fjordhäst utan lämnar allt som inte går att sörpla upp. :crazy:
Mash är väl alltid soppa? Ger inte själv men trodde det var själva poängen, och alla stallkamrater som ger mash ger soppa😅

Mash är väl alltid soppa? Ger inte själv men trodde det var själva poängen, och alla stallkamrater som ger mash ger soppa😅

Nä, man ska kunna ge det som gröt också. Oftast vill man ha smaklig för att kunna ge mycket vätska, men det är inte vad jag vill. Men jag får kanske inse mig besegrad och byta till lågstärkelsepellets även till hästen. Tur att säcken med mash var billig iaf…

Jag blandar en kåsa både av den och när jag har deras fiber pellets (hette den väl) med 1 l vatten. Lite drygt nu när jag har i 0.5 dl potatisprotein men får plats i ett litermått. Tycker det brukar bli rätt bra! Men ja är det lite torrt är det verkligen alltid väldigt lite vatten man kan skvätta i upplever jag. Blandar alltid med en slickepott.

Jag blandar en kåsa både av den och när jag har deras fiber pellets (hette den väl) med 1 l vatten. Lite drygt nu när jag har i 0.5 dl potatisprotein men får plats i ett litermått. Tycker det brukar bli rätt bra! Men ja är det lite torrt är det verkligen alltid väldigt lite vatten man kan skvätta i upplever jag. Blandar alltid med en slickepott.

Just ja… Måste införskaffa nåt att röra med också. Får prova slickepott.

Min bet fiber mash blir till gröt utan problem, använder den eg till o smaksätta vatten åt Alva men när velat ha gröt av någon anledning har det inte varit några problem, har bara höftat på lite vatten. 🙈

Liknande trådar

• Foder till ponny med EMS?
  • Lusern
  • Foderbyte
  • Brogården Höpellets - mängd?

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat