Lusern vs för mycket protein? Omusklad häst

the_connemara

Trådstartare
Här rekomenderas ofta lusern till omusklade hästar, kan hästar inte få proteinöverskott av det? Många ger dessutom fri tillgång på lusern, hur fungerar det? Vi har aldrig haft problem att hitta hö med tillräckligt mkt, snarare tvärtom. Men ni/de som ger fri tillgång på lusern, har ni inte hittat bättre hö? Ofta är det dessutom folk som även har fri tillgång till hö och säger att deras hästar äter hömängder uppåt/över 10 kg, plus fri tillgång på lusern eller iaf tillskott av lusern. Jag har undrat länge, upplys mig!

Till den egentliga frågan, ovan var önskad bakgrundsinfo för egen del ;) Ett normalbra hö räcker det om man ska muskla upp en äldre häst? Ska hästen stå på normal foderstat eller hur ska balansen ändras?

En kompis ska få hem sitt fullblod igen, efter 3 år av skador och lite ridning hos annan ägare (såld av henne och köptes nu tillbaka när han skulle säljas vidare) är hästen nu väldigt muskelfattig i överlinjen och hon motttager tacksam råd. Hästen är 18 år, engelsk fullblod som gått löp som ung men hos henne (förra gången) gått fälttävlan och hoppning i lägre klasser några år. Hästen hade då stundtals lite snålt med muskler och ibland lite svårt att hålla hull under tävlingssäsong men inget större problem. Nu är han i bra hull men som sagt omusklad.

Foderstat ska beräknas, e-vitamin har jag tipsat om och div övningar/tränare odylikt och nu kom jag på att ni alltid rekomenderar att ge lusern. Är det något för honom tro eller onödigt? Och som frågorna ovan, täcker höet behovet och ger en bra kvot i foderstaten, behövs det då? Och om det stämmer fint, kan man bara lägga till lusern då, dvs hur ska man ändra balansen i foderstaten?

Mycket nyfiken! Andra tips emottages tacksamt :)
 
Sv: Lusern vs för mycket protein? Omusklad häst

Lusern räknas som grovfoder o ett proteinöverskott från grovfoder är inte farligt då det är skonsamma proteiner. Däremot är protein från kraftfoder så koncentrerat att det kan ge störningar.
 
Sv: Lusern vs för mycket protein? Omusklad häst

Tycker många hästar har fått reaktioner av att få poteinöverskott av för kraftigt hö. Knutor och gallor vanligtvis. Och de har inte fått så mycket kraftoder att det kan ha orskat samt blivit bra av bytt hö. Men visst, det är säkert väldigt mycket värre av kraftfoder, men av egen erfarenhet skulle jag aldrig våga råda någon att överutfodra protein i större mängder.

Men då kommer ju frågan igen, vad är större mängder? Hur mycket över normal kvot kan man testa? Är protein i hö likvärdig med lusern, bara konc som skiljer?
 
Sv: Lusern vs för mycket protein? Omusklad häst

Tycker många hästar har fått reaktioner av att få poteinöverskott av för kraftigt hö. Knutor och gallor vanligtvis. Och de har inte fått så mycket kraftoder att det kan ha orskat samt blivit bra av bytt hö. Men visst, det är säkert väldigt mycket värre av kraftfoder, men av egen erfarenhet skulle jag aldrig våga råda någon att överutfodra protein i större mängder.

Men då kommer ju frågan igen, vad är större mängder? Hur mycket över normal kvot kan man testa? Är protein i hö likvärdig med lusern, bara konc som skiljer?

Varför tror du att det är proteinet som ger dessa knutor och gallor? jag tror att det är tveksamt om det verkligen beror på ngn proteinreaktion. Om det gör det så är det i så fall på ett speciellt protein (finns ju hur många som helst) och inte på proteiner i allmänhet. Ingen kan vara allmänt överkänslig mot proteiner. Men jag är medveten om att de kallas lite slarvigt för proteinknölar.

Det är inte alls samma sak att ge en häst för mkt proteiner från ett grovfoder jämfört med ett kraftfoder. Det är lätt att det från kraftfodret rinner över till grovtarmen och ställer till med problem.
 
Sv: Lusern vs för mycket protein? Omusklad häst

Jag är också intresserad av hur mycket protein man kan ge utan problem. Med det hösilage som fanns förut i stallet fick jag kämpa för att få upp kvoten smältbart råprotein/energi till 6. Detta året är det dunderhösilage med en kvot på 7.4, så jag har hamnat på en kvot över 8 med det kraftfoder jag redan hade köpt. Nu har jag fått ner kvoten till strax under 8 med hjälp av olja mm. Inga proteinknölar har synts på min häst, så det verkar funka hittills.

Om en kvot på 8 räknas som hög eller jättehög, eller något annat, är jag osäker på.
 
Sv: Lusern vs för mycket protein? Omusklad häst

Tycker många hästar har fått reaktioner av att få poteinöverskott av för kraftigt hö. Knutor och gallor vanligtvis. Och de har inte fått så mycket kraftoder att det kan ha orskat samt blivit bra av bytt hö. Men visst, det är säkert väldigt mycket värre av kraftfoder, men av egen erfarenhet skulle jag aldrig våga råda någon att överutfodra protein i större mängder.

Men då kommer ju frågan igen, vad är större mängder? Hur mycket över normal kvot kan man testa? Är protein i hö likvärdig med lusern, bara konc som skiljer?
Som det låter när det gäller din kompis fullblod så tycker jag att ni ett tag ska prova att bara ge mer mat, men att ni fortsätter att hålla proteinkvoten någorlunda normal. De flesta hästar reagerar inte på lucern, men vissa gör det. Om det beror på den höga proteinnivån eller på något annat i lucernen låter jag vara osagt. Enligt boken "the older horse" lämpar sig soja bättre som proteintillskott för den gamla hästen än vad lucern gör. Men då handlar det om hästar i 25-årsåldern och uppåt. Jag tror inte att din kompis häst ännu har sådana problem som äldre hästar kan drabbas av som gör att de inte kan hålla hullet. Jag tror att den helt enkelt bara är svårfödd (fullblod är inte helt sällan det). Om ni vill prova med lucern så ta det lite lugnt och öka sedan sakta. Många hästar klarar en snabb övergång/ökning men vissa gör det inte. Min egen häst reagerade våldsamt vid en för snabb ökning av lucerngivan (från 0 till ett kilo inom en vecka). Han tappade all päls och gick mer eller mindre naken den vintern (fick ha tjockt täcke istället). Så även om ni teoretiskt kan öka från 0 till flera kilo på en gång så bör ni vara lite försiktiga, så ni inte gör samma miss som jag gjorde. Min häst mår dock alldeles utmärkt nu, men det var inte så kul under tiden han var sjuk. Och skulle han få lucern igen så kommer introduktionen vara väldigt lång.
 
Sv: Lusern vs för mycket protein? Omusklad häst

lusern räknas ju som grovfoder och det har snällare proteiner än kraftfoder, dvs det tas inte upp lika fort. Men hästar som går på fri tillgång både på lusern och grovfoder har ju nästan jämt av någon anledning fått i sig för lite protein innan så de behöver fodras upp.
Det kan ju bero på att de har mask, dåliga tänder eller att de har större behov än tabellhästen, och är det någon av dom anledningarna behöver den ju mer en period (förutom om den har större behov).
Min häst hade proteinbrist i vintras och låg då på typ sitt dubbla proteinbehov, det mesta från grovfoder.
Sen kan vissa hästar reagera på protein, de får en allergisk reaktion, men kan ju bero på att man inte vänjt in hästen på den ökade proteinmängden samt om den kmr från kraftfoder...
 
Sv: Lusern vs för mycket protein? Omusklad häst

Har du en kvot på 7,4 behöver du inte ge kraftfoder alls om hästen är normalfödd.
Mina shettisar fodrades med hösilage med en kvot på 9,1 förra vintern, på fri tillgång dessutom, har aldrig haft så fina hästar.
 
Sv: Lusern vs för mycket protein? Omusklad häst

Jag har också funderat på om jag kan prova att köra mest grovfoder, då kvoten är så hög. Men hästen är svårfödd (mycket fullblod), så jag hade tänkt ge lite kraftfoder ändå.
 
Sv: Lusern vs för mycket protein? Omusklad häst

håller med. min gammla hästs foderstat består i huvudsak av lusern. hans kraftfoder har även det mkt protein. inga problem öht.
 
Sv: Lusern vs för mycket protein? Omusklad häst

Varför tror du att det är proteinet som ger dessa knutor och gallor? jag tror att det är tveksamt om det verkligen beror på ngn proteinreaktion. Om det gör det så är det i så fall på ett speciellt protein (finns ju hur många som helst) och inte på proteiner i allmänhet. Ingen kan vara allmänt överkänslig mot proteiner. Men jag är medveten om att de kallas lite slarvigt för proteinknölar.

Det är inte alls samma sak att ge en häst för mkt proteiner från ett grovfoder jämfört med ett kraftfoder. Det är lätt att det från kraftfodret rinner över till grovtarmen och ställer till med problem.

Det verkar vara allmänt vedertaget om man håller på med ponnyer ;) Skämt o sido, det är en mycket foderkunnig agronom i min närhet som ger mig den mesta inputen vad gäller foder.
 
Sv: Lusern vs för mycket protein? Omusklad häst

Vilket kvot står han på då?

Jag läser och begrundar, tack för svaren :bow:

Ska se hästen till helgen, hoppas han inte ser allt för illa ut.
 
Sv: Lusern vs för mycket protein? Omusklad häst

det är nog snarare så att hästen reagerar på att man bytt foder för hastigt/ökat givan för mkt.

min arab fick utslag i början när han kom till oss och fick riktig mat. hans stackars kropp var inte van vid att få bra mat.... nu går det dock jättebra.. kan även tillägga att hans hovar nu växer dubbelt så fort. det säger lite om hur viktigt det är med en bra foderstat som innehåller tillräckligt med protein.
 
Sv: Lusern vs för mycket protein? Omusklad häst

Har du en kvot på 7,4 behöver du inte ge kraftfoder alls om hästen är normalfödd.
Mina shettisar fodrades med hösilage med en kvot på 9,1 förra vintern, på fri tillgång dessutom, har aldrig haft så fina hästar.

En dum fråga, då ni pratar kvot är det bara på grovfodret eller grov+krafft foder man räknar?

Har en svår född häst, bör jag då försöka komma upp i en kvot över 7? ligger på 6,64 totalt nu
 
Sv: Lusern vs för mycket protein? Omusklad häst

På tal om överkänslighet, vårt hö ligger som högst på kvot 12, åtminstone aldrig under 8, alltså i princip samma i innehåll som lusern eller bete. Massor av blad, finstråigt och illagrönt..

Pga att det tas på samma åkrar som ensilaget till mjölkkor.

Men till saken.
Det är en av hästarna som får lite mjuka gallor när han kommer in över natten på hösten. Men det tror jag inte beror på höet utan att han plötsligt från att ha varit ute, nu får stå inne en del av dygnet.. Eller en ngt för snabb tillvänjning.
De andra har aldrig fått några problem av höet, de är jättefina. Aldrig sett knutor eller liknande.

Nu äter de iofs lite halm med som sänker kvoten en del, men de får ju ändå i sig samma proteinmängd som om de skulle ätit bara lusern.
 
Sv: Lusern vs för mycket protein? Omusklad häst

Ja, grovfodret.

Nu brukar jag inte räkna med kvoter utan räknar behoven var för sig. Kvoten ger mer en uppfattning om grovfodret.
Men visst är det väl vanligt att man räknar kvoten på alltihop? Om man vill ha en kvot på 6,5 tex? Då ändrar man proteiner och energi tills man får det. Så trodde jag att många gjorde. Men jag kan ha missuppfattat det eftersom jag bara tycker att kvoter krånglar till det. Inte rent matematiskt utan mer för att få rätt på foderstaten.
 
Sv: Lusern vs för mycket protein? Omusklad häst

Det verkar vara allmänt vedertaget om man håller på med ponnyer ;) Skämt o sido, det är en mycket foderkunnig agronom i min närhet som ger mig den mesta inputen vad gäller foder.
Inte för mig och min ponny.
Nej men jag tror inte att man kan vara allergisk mot proteiner i allmänhet. Det finns massor av olika proteiner och hela kroppen bestär av dem.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 534
Hästhantering Jag äger sedan snart 1 år ett nordsvenskt sto på 17 år. Tanken var att hon skulle få gå som avelssto hos mig men hon blev tyvärr inte...
Svar
19
· Visningar
3 104
Senast: Mia_R
·
Foder & Strö Har precis fått analysen från årets hösilage och har räknat på höstens foderstat. Det är inget roligt hösilage iår, ganska lågt i...
2
Svar
26
· Visningar
3 733
Senast: super
·
Hästmänniskan Behöver egentligen bara skriva av mig lite... Att det ska vara så svårt att hitta rätt stall som inhyrning. Skriver ”rätt”, för många...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
10 935
Senast: svea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp