Lyans nya tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sen förstår jag att det måste vara jättesvårt att hitta något som du tycker är gott, och som du orkar laga också.
Ja, det är skitjobbigt att vara så kräsen som jag är :( Hade velat kunna äta en massa som jag inte klarar nu för det mesta jag gillar är onyttigt
Jag tycker att du är jätteduktig som kämpar på och försöker! :)

Trots att jag inte har ätstörningar triggar viss mat ett godissug och dit hör ALLA mål som mest består av kolhydrater! (Pastalunch t.ex., det slår aldrig fel!)
Det är som om kroppen säger "mycket vill ha mer" ;)
Men äter jag majoriteten protein (ägg, kyckling, tonfisk, kött, bönor, linser) blir jag sällan godissugen och kan till och med tacka nej om jag blir bjuden.

Så om du gillar stekta ägg kanske du kan skriva en lapp i köket och påminna dig själv om att steka ett par ägg och se om godissuget blir mindre och om du känner dig mätt på ett annat sätt av dem?
Tack!
Jag brukar äta stuvade makaroner och det håller jag mig mätt på, men jag har inte tänkt på om jag blir extra godissugen eller inte. Räknar potatis också till kolhydrater trots att det är en rotfrukt? För potatis gillar jag. Proteiner har jag svårt att få i mig men jag ska köpa hem lite kött när jag handlar nästa gång. Skulle storhandlat idag men det finns inte energi kvar till det efter att ha varit hos veterinär och åkt tåg halva dagen. Bönor äter jag inte, men linser kanske hade funkat om jag kan komma på ett sätt som gör att jag klarar att tillaga dem.

Har bestämt att idag skiter jag fullständigt i allt som har med mat att göra eftersom jag redan misslyckats så mycket. Så det blir dajmtårta till middag och stuvade makaroner till kvällsmat och en jävla massa cyklande. Hoppas på att klara av en långpromenad också när jag har tinat upp efter att först ha suttit och väntat på tåget en timme och sedan suttit 1,5 timme på ett iskallt tåg. Hela jag är en isbit

Kan man missta törst för hunger? Jag dricker verkligen jättemycket nu jämfört med innan och det står på två av mina mediciner att de kan ge ökad törst. Jag dricker som sagt jättemycket, men kanske ändå inte tillräckligt? Har slutat med Cola, som var det enda jag drack innan, och dricker istället fun light och jag märker när jag dricker att jag bälgar i mig som om jag inte har druckit på ett dygn. Eller så är det bara hetsätningen som satt sig på drickandet också :-/

Kan man missta törst för hunger? Jag dricker verkligen jättemycket nu jämfört med innan och det står på två av mina mediciner att de kan ge ökad törst. Jag dricker som sagt jättemycket, men kanske ändå inte tillräckligt? Har slutat med Cola, som var det enda jag drack innan, och dricker istället fun light och jag märker när jag dricker att jag bälgar i mig som om jag inte har druckit på ett dygn. Eller så är det bara hetsätningen som satt sig på drickandet också :-/

Fun light ska vara bra mot myror har jag läst och varken det eller Cola är väl det bästa att dricka om man vill tappa vikt.

Jag kan inte dricka vatten och att dricka så mycket som jag gör nu av något med en massa kalorier i som juice eller liknande går inte så då blir fun light det näst bästa för det är iallafall nästan bara vatten men med smak

Nu har jag och en bekant bestämt att vi ska peppa varandra att äta nyttigare. Får se om det funkar. Jag har gjort en lista med mat jag ska köpa. Kött, lax, potatis, kvarg, grönsaker mm. Inget bröd. Hade verkligen velat ha torsk också för jag älskar torsk men jag är så dålig på att steka den så det är inte lönt att köpa. Kom också på att jag äter Stinas kyckling så det ska jag också köpa så får jag i mig kyckling också. Ska köpa så att det räcker för en vecka och sedan ska jag lämna mitt betalkort hos mormor så det blir för besvärligt att gå och småhandla en massa godis och skräp

Nu har jag och en bekant bestämt att vi ska peppa varandra att äta nyttigare. Får se om det funkar. Jag har gjort en lista med mat jag ska köpa. Kött, lax, potatis, kvarg, grönsaker mm. Inget bröd. Hade verkligen velat ha torsk också för jag älskar torsk men jag är så dålig på att steka den så det är inte lönt att köpa. Kom också på att jag äter Stinas kyckling så det ska jag också köpa så får jag i mig kyckling också. Ska köpa så att det räcker för en vecka och sedan ska jag lämna mitt betalkort hos mormor så det blir för besvärligt att gå och småhandla en massa godis och skräp

Om du tycker om det så kan du göra torsken i ugnen annars. Antingen bara i ett folieknyte med lite smör och kryddor eller med tex några skivor morötter, knipplök etc.

Eller göra torsken som en fiskgratäng i form.

Låter iaf superbra att du och kompisen kör ihop!
Skitbra att du bestämt det! Heja er båda!

Om du tycker om det så kan du göra torsken i ugnen annars. Antingen bara i ett folieknyte med lite smör och kryddor eller med tex några skivor morötter, knipplök etc.

Eller göra torsken som en fiskgratäng i form.

Låter iaf superbra att du och kompisen kör ihop!
Skitbra att du bestämt det! Heja er båda!
Jag tycker bäst om stekt torsk. Annan sorts torsk går att äta men det är inte så gott att det är värt att lägga ned energin på det. Får be mamma eller mormor lära mig att steka torsk!

Vi får se om det funkar. Idag är vi båda jättepeppade, men jag vet ju hur mycket det svänger upp och ned för mig och det är nog likadant för henne. Men det är iallafall ett mål!

Läste detta på biverkningslistan på abilify:
Oförmåga att motstå impulsen, driften eller begäret att utföra en handling som kan vara skadlig för dig själv och andra, vilket kan inkludera:

• en stark impuls att spela överdrivet mycket trots allvarliga personliga konsekvenser eller konsekvenser för familjen,

• förändrat eller ökat sexuellt intresse och beteende, av betydande besvär för dig eller andra, till exempel ökad sexualdrift,

• okontrollerbart överdrivet köpbeteende eller slösande med pengar,

• hetsätning (ätande av stora mängder mat under kort tid) eller tvångsmässigt ätande (ätande av större mängder mat än normalt och mer än vad som behövs för att stilla hungern),

• en tendens att vandra iväg.
Jag har både köpbeteendet och hetsätandet, om än att jag kan kontrollera det hjälpligt. Men nu har jag ingen tid hos läkaren förrän om mer än en månad :-/

Läste detta på biverkningslistan på abilify:
Oförmåga att motstå impulsen, driften eller begäret att utföra en handling som kan vara skadlig för dig själv och andra, vilket kan inkludera:

• en stark impuls att spela överdrivet mycket trots allvarliga personliga konsekvenser eller konsekvenser för familjen,

• förändrat eller ökat sexuellt intresse och beteende, av betydande besvär för dig eller andra, till exempel ökad sexualdrift,

• okontrollerbart överdrivet köpbeteende eller slösande med pengar,

• hetsätning (ätande av stora mängder mat under kort tid) eller tvångsmässigt ätande (ätande av större mängder mat än normalt och mer än vad som behövs för att stilla hungern),

• en tendens att vandra iväg.
Jag har både köpbeteendet och hetsätandet, om än att jag kan kontrollera det hjälpligt. Men nu har jag ingen tid hos läkaren förrän om mer än en månad :-/

Det lät ju inte så bra... MEN - det betyder iaf att det inte är din viljestyrka det är fel på! :)

Var och handlade med mamma idag. Hon tog upp hur smal min syster har blivit och hon verkade orolig. Men även om jag har gått upp 2kg så har jag ändå gått ned 7kg. Men det är tydligen inte tillräckligt för att bli orolig :(

Var och handlade med mamma idag. Hon tog upp hur smal min syster har blivit och hon verkade orolig. Men även om jag har gått upp 2kg så har jag ändå gått ned 7kg. Men det är tydligen inte tillräckligt för att bli orolig :(

Jag tror att din mamma redan vet att du mår dåligt. Och självklart bryr sig och är orolig. Men hon kanske inte vill göra dig ledsen genom att visa sin oro ang någon direkt till den när den redan har det tungt.

Jag vet att min pappa tex försökte låta bli att ta det med mig iom att jag precis som du inte ville göra någon annan upprörd med hur jag mådde. Så iom att han inte visade sin oro över mig tänkte han att jag skulle våga visa hur jag mådde.

Sen låter det extremt osunt för dig att hela tiden jämföra dig med din syster.
Du är så pass smal att om jag sett dig hade jag misstänkt ätstörning.
Dvs någon som är sjuk och inte mår bra.
Om din syster är smalare och din mamma är orolig kan det ju vara så att din syster är ätstörning hon med eller iaf för smal för att kroppen ska må riktigt bra.
Oavsett låter hon ju inte som ngt som är sunt att eftersträva.
De flesta kvinnor mår ju väldigt dåligt av att ha låg fettprocent. Hormonerna fungerar inte. Då blir man deprimerad, orkeslös, sjuk etc.

Men att din mamma pratar med dig om din syster kan bero på en massa saker.
Hon kan genom att göra det försöka få dig att förstå att din syster är för smal och inget du bör sträva efter.
Jag tror absolut hon bryr sig, oroar sig etc. Men vet inte hur hon ska hjälpa bäst.

Jag tror att din mamma redan vet att du mår dåligt. Och självklart bryr sig och är orolig. Men hon kanske inte vill göra dig ledsen genom att visa sin oro ang någon direkt till den när den redan har det tungt.

Jag vet att min pappa tex försökte låta bli att ta det med mig iom att jag precis som du inte ville göra någon annan upprörd med hur jag mådde. Så iom att han inte visade sin oro över mig tänkte han att jag skulle våga visa hur jag mådde.

Sen låter det extremt osunt för dig att hela tiden jämföra dig med din syster.
Du är så pass smal att om jag sett dig hade jag misstänkt ätstörning.
Dvs någon som är sjuk och inte mår bra.
Om din syster är smalare och din mamma är orolig kan det ju vara så att din syster är ätstörning hon med eller iaf för smal för att kroppen ska må riktigt bra.
Oavsett låter hon ju inte som ngt som är sunt att eftersträva.
De flesta kvinnor mår ju väldigt dåligt av att ha låg fettprocent. Hormonerna fungerar inte. Då blir man deprimerad, orkeslös, sjuk etc.

Men att din mamma pratar med dig om din syster kan bero på en massa saker.
Hon kan genom att göra det försöka få dig att förstå att din syster är för smal och inget du bör sträva efter.
Jag tror absolut hon bryr sig, oroar sig etc. Men vet inte hur hon ska hjälpa bäst.
Jag vet inte.

Jag vet att det är osunt att jämföra sig med andra men jag vill vara lika smal. Jag känner mig fet och äcklig. Jag har aldrig varit underviktig och min syster ligger på gränsen. Hon har ingen ätstörning (som jag känner till) utan äter medicin mot huvudvärk som gör att man tappar aptiten.

Mamma pratade om det när jag tog upp att jag hade problem med hetsätning vilket gjorde saken ännu värre eftersom det då fick mig att känna mig ännu mer oduglig som inte klarar att gå ned i vikt

Jag vet inte.

Jag vet att det är osunt att jämföra sig med andra men jag vill vara lika smal. Jag känner mig fet och äcklig. Jag har aldrig varit underviktig och min syster ligger på gränsen. Hon har ingen ätstörning (som jag känner till) utan äter medicin mot huvudvärk som gör att man tappar aptiten.

Mamma pratade om det när jag tog upp att jag hade problem med hetsätning vilket gjorde saken ännu värre eftersom det då fick mig att känna mig ännu mer oduglig som inte klarar att gå ned i vikt

Men snälla @Lyan, du SKA inte gå ner mera i vikt!

Jag tror som @tuaphua att din mamma visst bryr sig men inte helt vet hur/om hon ska prata med dig om dig.

Jag vet inte.

Ja, det var kanske klantigt framlagt av din mamma.
Men hon kan ju vara medveten om att du jämför dig så med din syster. Och din syster är ju inte smal pga att hon är sund. Hon är ju uppenbarligen för smal och det pga tappad aptit = inte sunt.

Jag förstår att du KÄNNER dig fet och äcklig. Men det är ätstörningen som gör att du känner så. För du är inte det.
Men att hon just tog upp det när du pratade om hetsätning tycker jag visar på att hon försöker få dig att förstå att din syrra är osunt smal och hon försökte få dig att förstå att din hetsätning inte på ngt sett gjort dig tjock.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag tror att jag kan upplevas som smart. Jag läser mycket, har en akademisk utbildning och är bra på mitt jobb. Men jag har också läst... 2 3 4
Svar
65
· Visningar
3 201
Kropp & Själ Lyssnar just på en pod från Medicinvetarna om att slippa ha mens om man inte vill. Och känner mig ungefär så här: 🤯 Jag har alldeles... 6 7 8
Svar
145
· Visningar
7 145
Senast: Humla
·
Kropp & Själ Jag har funderat lite på det här med att tappa intresse för något, vad är det egentligen som händer i kropp och själ när ett intresse...
Svar
11
· Visningar
1 318
Senast: Soapbubble
·
Kropp & Själ Inspirerad av tråden om att det blivit tråkigare (och lite orolig att jag skapat en sådan här tråd förr) tänkte jag att det kunde vara... 2
Svar
35
· Visningar
1 455
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka