Lyans nya tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Yrseln kan bero på att kroppen behöver mer näring. Jag blir svimfärdig och yr bara av att gå en kort bit till butiken och handla om jag ätit för lite frukost och hoppat över lunchen.

De flesta mammor har för övrigt ganska konstant ont i magen av oro för sina barn. Det är naturligt.

Jag hoppas att du mår bättre igen snart.

Jag tycker det låter som en bra idé att gå promenad med dom varannan dag.

Om du vågar lämna bort dom till "främmande" så kanske det finns någon bukefalist som kan ta dom ett tag?

Ett led i träning kan vara att ha bägge kopplade och kräva att de går städat (typ fot), för att komma fram till ett ställe där en kan vara lös och du kan rasta den andra i koppel (gräsplätt, glänta eller liknande) och sedan gå städat tillbaka.

Då innehåller promenaden både rastning av benen (springa runt) och huvudet (gå fint). Om det fungerar alltså.
Gå i kort koppel kommer inte att funka. Ping kommer att acceptera det men Poppy kommer att krypa fram och vara livrädd för allt.
Var ute med Poppy och plockade gräs innan och det gick bra! Halva rundan var trevlig och sedan bara pang så blev jag helt slut och det kändes som att kroppen vägde 300kg och då var jag verkligen glad att jag bara hade en med mig för annars hade jag blivit irriterad på dem men med bara Poppy så funkade det bra ändå och jag orkade till och med plocka fram godiset när det kom en annan hund.
Får se om jag orkar gå en runda med Ping också eller om jag tar henne imorgon.
Jag vågar inte lämna dem hos någon jag inte känner.
Yrseln kan bero på att kroppen behöver mer näring. Jag blir svimfärdig och yr bara av att gå en kort bit till butiken och handla om jag ätit för lite frukost och hoppat över lunchen.

De flesta mammor har för övrigt ganska konstant ont i magen av oro för sina barn. Det är naturligt.

Jag hoppas att du mår bättre igen snart.
Om jag har ätit dåligt så blir det mycket värre, men det kommer även när jag har ätit. Jag hade verkligen behövt äta bättre överlag men jag klarar inte att äta ordentligt på egen hand. Ska iallafall försöka nu att äta två ägg, en banan och en morot varje dag för protein, betakaroten och vad det nu finns i banan som ska vara bra för dåligt psykiskt mående. Kommer ju naturligtvis äta mycket mer än det men det känns som en bra grund. Eller?

Har inte hört av mamma idag så vet inte om hon har glömt att ringa. Får ringa och fråga henne. Hon och min syster verkade ha gråtit när de var här i söndags :cry:

Tack, det hoppas verkligen jag också. Gissar att jag behöver något nytt stämningsstabiliserande medel eftersom lamictal inte funkar längre

Jag slutade med oljan när jag började med Lamictal igen och sedan jag slutade med Lamictal så har det bara blivit att jag har tagit oljan några dagar. Har inte märkt någonting under de dagarna men sist tog det ju en vecka för den att göra någon skillnad (om det nu var den som gjorde skillnaden). Jag vet inte om jag ska börja med den igen på allvar eller inte.

Nej, det är inte magnesium jag tänker på utan något på L tror jag. Får fråga killen kär jag kommer ihåg det för han vet.
Ska bara lyckas få i mig en banan om dagen också, det är så äckligt :yuck:
Jag tror att jag behöver ett strikt matschema som är utarbetat för att jag ska få i mig alla näringsämnen som behövs men utan att behöva laga mat och sedan handla bara det och sedan lämna bort alla pengar så jag inte kan bryta schemat. Vet bara inte hur jag ska kunna lösa det

Jag slutade med oljan när jag började med Lamictal igen och sedan jag slutade med Lamictal så har det bara blivit att jag har tagit oljan några dagar. Har inte märkt någonting under de dagarna men sist tog det ju en vecka för den att göra någon skillnad (om det nu var den som gjorde skillnaden). Jag vet inte om jag ska börja med den igen på allvar eller inte.

Nej, det är inte magnesium jag tänker på utan något på L tror jag. Får fråga killen kär jag kommer ihåg det för han vet.
Ska bara lyckas få i mig en banan om dagen också, det är så äckligt :yuck:
Jag tror att jag behöver ett strikt matschema som är utarbetat för att jag ska få i mig alla näringsämnen som behövs men utan att behöva laga mat och sedan handla bara det och sedan lämna bort alla pengar så jag inte kan bryta schemat. Vet bara inte hur jag ska kunna lösa det
Jag har för mig att det finns någon form av näringslösning på apoteket som man kan ta. Sådan som äldre och sjuka som inte får i sig mat får. Ping @Alexandra_W har jag för mig har tipsat om det tidigare?

Jag har för mig att det finns någon form av näringslösning på apoteket som man kan ta. Sådan som äldre och sjuka som inte får i sig mat får. Ping @Alexandra_W har jag för mig har tipsat om det tidigare?
Det är alldeles för mycket kalorier i dem och jag blir inte mätt på dryck. Jag äter redan alldeles för mycket så om jag skulle lägga till näringsdrycker skulle jag bli överviktig. Det hade i så fall varit om jag inte haft någonting att äta alls hemma och någon hade gett mig det antal näringsdrycker som skulle drickas den dagen och så hade jag fått "svälta" när de varit slut tills nästa dag. Finns det mat hemma så äter jag vare sig jag är hungrig eller inte

Jo då det finns. Dock ville ju TS inte ha sådana.

De mättar dock, mycket mer än man tror.
Tyvärr så fortsätter jag att äta även om jag är så mätt att jag mår illa. Annars hade nog måltidsersättningar varit bra för då hade jag fått i mig allt som kroppen behöver, men jag hade behövt tömma allt hemma och ha någon som delar ut enbart dagens intag i så fall.

Har köpt bananer och nyponsoppa nu för med nyponsoppa kan jag få ned banan. Dagens matintag har dock varit helt åt helsike och enda anledningen till att jag "bara" tryckte i mig tre vaniljmunkar var för att den fjärde var härsken. Sedan massor av mackor och annat skräp utöver munkarna. Dock ätit en morot, alltid något :grin:

För övrigt har jag varit helt borta hela dagen. Så sjukt trött och knappt medvetande typ, känts ungefär som när man ligger och väger mellan dröm och att vakna. Lyckades handla till mormor men det var verkligen precis vad jag klarade och både tålamodet och orken var noll så jag fräste åt både mormor och hundarna :(

Tyvärr så fortsätter jag att äta även om jag är så mätt att jag mår illa. Annars hade nog måltidsersättningar varit bra för då hade jag fått i mig allt som kroppen behöver, men jag hade behövt tömma allt hemma och ha någon som delar ut enbart dagens intag i så fall.

Har köpt bananer och nyponsoppa nu för med nyponsoppa kan jag få ned banan. Dagens matintag har dock varit helt åt helsike och enda anledningen till att jag "bara" tryckte i mig tre vaniljmunkar var för att den fjärde var härsken. Sedan massor av mackor och annat skräp utöver munkarna. Dock ätit en morot, alltid något :grin:

För övrigt har jag varit helt borta hela dagen. Så sjukt trött och knappt medvetande typ, känts ungefär som när man ligger och väger mellan dröm och att vakna. Lyckades handla till mormor men det var verkligen precis vad jag klarade och både tålamodet och orken var noll så jag fräste åt både mormor och hundarna :(

Inte hängt med i tråden så ha överseende.

Men om du inte har onyttigheter hemma, och någon annan handlar åt dig. Fungerar det?

Ha färdiga matlådor med mat hemma, fungerar det?

Jag skulle inte "försöka få ned" sånt som inte smakar om det finns annat nyttigt du hellre äter. Så är det någon speciell anledning ang bananen?

Att inte göra allt samtidigt. Låt dig äta hur många matlådor som helst. Det är okej så länge det är vettig mat. En, tre eller fem - strunt samma. Har du INTE ätit skräp är det en utmärkt dag! Kan du tänka dig det?

Nyponsoppa är mest socker, tyvärr. Och det plus munkar så inte konstigt att du är trött och vresig (även om du säkert vet kopplingen)

I de här senaste inläggen gör du ett klassiskt ätstörningsmisstag. Sätter ribban för högt och dessutom helt orimligt. Strunta i morötter om du inte råkar älska sådana. Ta istället och byt brödet mot nyttigare. Sätt inga mål om nån morot etc. Sätt ett mål som är så "lågt" att du har större chans att klara det än att inte göra det.

Dvs lägg ribban på att lyckas. Så du slipper misslyckas (eftersom har man misslyckats spelar det undermedvetet ingen roll om man sen fortsätter med det man inte ska resten av dagen).

Inte hängt med i tråden så ha överseende.

Men om du inte har onyttigheter hemma, och någon annan handlar åt dig. Fungerar det?

Ha färdiga matlådor med mat hemma, fungerar det?

Jag skulle inte "försöka få ned" sånt som inte smakar om det finns annat nyttigt du hellre äter. Så är det någon speciell anledning ang bananen?

Att inte göra allt samtidigt. Låt dig äta hur många matlådor som helst. Det är okej så länge det är vettig mat. En, tre eller fem - strunt samma. Har du INTE ätit skräp är det en utmärkt dag! Kan du tänka dig det?

Nyponsoppa är mest socker, tyvärr. Och det plus munkar så inte konstigt att du är trött och vresig (även om du säkert vet kopplingen)

I de här senaste inläggen gör du ett klassiskt ätstörningsmisstag. Sätter ribban för högt och dessutom helt orimligt. Strunta i morötter om du inte råkar älska sådana. Ta istället och byt brödet mot nyttigare. Sätt inga mål om nån morot etc. Sätt ett mål som är så "lågt" att du har större chans att klara det än att inte göra det.

Dvs lägg ribban på att lyckas. Så du slipper misslyckas (eftersom har man misslyckats spelar det undermedvetet ingen roll om man sen fortsätter med det man inte ska resten av dagen).
Jag har ingen som kan handla åt mig. Matlådor funkar oftast inte heller för jag äter upp allt på en gång vilket slutar med magont, illamående och ångest.

Det finns inget nyttigt jag äter alls i princip, därför blir det sådant som är godast av det som är äckligt. Jag behöver något som jag kan tugga på konstant utan att det blir massor av det, därav att jag kom att tänka på morötter för det är inte jätteäckligt, tar lång tid att äta och innehåller lite nyttigheter. Banan är för att det ska innehålla något som ombildas till serotonin eller vad det nu var. Hört massor om hur nyttigt det är iallafall.

Så därför tänkte jag att två ägg, en morot och en banan (med nyponsoppa så jag kan få ned kosttillskott samtidigt) kunde vara en bra grund. Men inget av det är något jag gärna äter. Om min "kropp" hade fått bestämma vad jag skulle äta just nu så hade jag levt på bara jasminris och Pez.

Någon god kalorifattig men nyttig grönsaksgryta med ris hade jag nog kunnat leva länge på, men då behöver jag någon som gör den till mig för jag klarar inte att laga mat mer än typ koka ägg och ris och göra vitsås.

Jag har inget onyttigt alls hemma nästan, just för att jag inte kan låta bli. Munkar blev det som "belöning" idag för att jag lyckades ta mig iväg och handla till mormor trots att jag mådde riktigt dåligt. Men sista tiden har det blivit alldeles för mycket godis överlag eftersom jag inte haft något jag känt för att äta. Trött och vresig hade jag varit iallafall just nu, godis gör det faktiskt lite bättre för då får jag en tillfällig sockerhöjning innan det är tillbaka på superskit igen.

Jag har ingen som kan handla åt mig. Matlådor funkar oftast inte heller för jag äter upp allt på en gång vilket slutar med magont, illamående och ångest.

Det finns inget nyttigt jag äter alls i princip, därför blir det sådant som är godast av det som är äckligt. Jag behöver något som jag kan tugga på konstant utan att det blir massor av det, därav att jag kom att tänka på morötter för det är inte jätteäckligt, tar lång tid att äta och innehåller lite nyttigheter. Banan är för att det ska innehålla något som ombildas till serotonin eller vad det nu var. Hört massor om hur nyttigt det är iallafall.

Så därför tänkte jag att två ägg, en morot och en banan (med nyponsoppa så jag kan få ned kosttillskott samtidigt) kunde vara en bra grund. Men inget av det är något jag gärna äter. Om min "kropp" hade fått bestämma vad jag skulle äta just nu så hade jag levt på bara jasminris och Pez.

Någon god kalorifattig men nyttig grönsaksgryta med ris hade jag nog kunnat leva länge på, men då behöver jag någon som gör den till mig för jag klarar inte att laga mat mer än typ koka ägg och ris och göra vitsås.

Jag har inget onyttigt alls hemma nästan, just för att jag inte kan låta bli. Munkar blev det som "belöning" idag för att jag lyckades ta mig iväg och handla till mormor trots att jag mådde riktigt dåligt. Men sista tiden har det blivit alldeles för mycket godis överlag eftersom jag inte haft något jag känt för att äta. Trött och vresig hade jag varit iallafall just nu, godis gör det faktiskt lite bättre för då får jag en tillfällig sockerhöjning innan det är tillbaka på superskit igen.

Matlådor med ris och grönsaksgryta då?. Och ÄVEN om du överäter det - så du överäter väl onyttigheterna med? Det är bättre du äter mat då. (Protein mm från det lilla du nämner kan du ha eller vara utan, det kommer tyvärr inte göra så stor skillnad. Om du åt mat däremot skulle du åtminstone få näring och ork på köpet :))

Om du kan tänka dig äta jasminris - gör det! Släpp ägg/morot/nyponsoppa som "krav". Ät det om du vill, strunta i det och ät ris istället om du vill.

Du får än mer trötthet när blodsockret dippar igen tyvärr (been there).

Kommer inte ihåg om det brukar finnast i svenska mataffärer, men här i Norge så kan man köpa massor med olika frusna grönsaksblandingar... :idea:

Kok ris som vanligt och när det är 10 minuter tills risen är klar så slänger du lite grönsaksbitar i kaserullen ovanpå risen. Voilá - ris och grönsaks"gryta". Behöver inte vara svårare än så. :)

Matlådor med ris och grönsaksgryta då?. Och ÄVEN om du överäter det - så du överäter väl onyttigheterna med? Det är bättre du äter mat då. (Protein mm från det lilla du nämner kan du ha eller vara utan, det kommer tyvärr inte göra så stor skillnad. Om du åt mat däremot skulle du åtminstone få näring och ork på köpet :))

Om du kan tänka dig äta jasminris - gör det! Släpp ägg/morot/nyponsoppa som "krav". Ät det om du vill, strunta i det och ät ris istället om du vill.

Du får än mer trötthet när blodsockret dippar igen tyvärr (been there).
Ska prova @sorbifolia s tips med grönsaksblandning. Det borde ju vara bättre än bara ris? För bara jasminris (det är väl det onyttigaste riset?) och sockerfylld soja (holländsk söt soja) lär nog inte vara bra för blodsockret? Även om det är bättre än godis och munkar.
Protein från två ägg är ju åtminstone bättre än inget protein alls. Har också börjar försöka byta ut vitt bröd med smör mot havregryn och mjölk (med massor av sötningsmedel visserligen :cautious:)

Vill ju kunna äta någorlunda nyttigt med iallafall lite näring i och det kommer jag aldrig göra om jag inte har några krav. Levde i flera månader (jag överdriver inte) på frallor med smör, choklad och coca cola, med lite variation (läs pizza eller annat skräp) några gånger i månaden. Andra perioder har tex varit en hel sommar på proviva och mentos, veckor på apelsinläsk och kinder maxichoklad osv.

Jag började må bättre när jag faktiskt lyckades att äta ganska nyttigt ett tag, men om det var pga maten, järntillskott, oljan eller naturliga svängningar har jag ingen aning om, men det var iallafall en period där jag mådde bättre än på flera år.
Kommer inte ihåg om det brukar finnast i svenska mataffärer, men här i Norge så kan man köpa massor med olika frusna grönsaksblandingar... :idea:

Kok ris som vanligt och när det är 10 minuter tills risen är klar så slänger du lite grönsaksbitar i kaserullen ovanpå risen. Voilá - ris och grönsaks"gryta". Behöver inte vara svårare än så. :)
Det finns här också så ska prova det! Med tillräckligt mycket soja borde det gå att maskera grönsakssmaken. Pappa gjorde en jättegod gryta som var lätt men jag kommer inte ihåg vad han hade i såsen.

@Lyan Jag tror dig. Eftersom jag levde dels flera år på i princip pepsi Max och pyttelite yoghurt. Och sen åt enbart skräp och mackor i flera år.

Det är därför jag invänder mot det tänk som syns i tråden. Jag har provat det ;)

Och självklart ska du ha mål - men mål du relativt enkelt kan klara. Inte ouppnåeliga :)

Vad i matväg tycker du om förutom ris?

@Lyan Jag tror dig. Eftersom jag levde dels flera år på i princip pepsi Max och pyttelite yoghurt. Och sen åt enbart skräp och mackor i flera år.

Det är därför jag invänder mot det tänk som syns i tråden. Jag har provat det ;)

Och självklart ska du ha mål - men mål du relativt enkelt kan klara. Inte ouppnåeliga :)

Vad i matväg tycker du om förutom ris?
Jag tycker om rätt mycket när det handlar om lagad mat, men eftersom jag inte klarar att laga mat så går det bort.
Av sådant som inte behöver lagas så är det typ bara onyttigt jag äter, vitt bröd, godis, färdiga pannkakor och annat onyttigt. Sådant som jag bara behöver slänga in i mikron eller brödrosten. Tyvärr tröttnar jag på sådant jag äter och sedan kan jag inte äta det på evigheter så numera går nudlar, proteinpudding, yoghurt, apelsiner, melon och en massa annat bort. I grönsaks- och fruktväg äter jag mest tomat och äpplen just nu

Jag tycker om rätt mycket när det handlar om lagad mat, men eftersom jag inte klarar att laga mat så går det bort.
Av sådant som inte behöver lagas så är det typ bara onyttigt jag äter, vitt bröd, godis, färdiga pannkakor och annat onyttigt. Sådant som jag bara behöver slänga in i mikron eller brödrosten. Tyvärr tröttnar jag på sådant jag äter och sedan kan jag inte äta det på evigheter så numera går nudlar, proteinpudding, yoghurt, apelsiner, melon och en massa annat bort. I grönsaks- och fruktväg äter jag mest tomat och äpplen just nu

Strunta i att du inte kan laga mat. Vad tycker du då om för maträtter/mat? Strunta helt i om det är "fel", "konstigt" eller liknande - bara kör. (Du talar med någon som kan äta torra nudlar som godis så släpp hämningarna ;))

Förutom frågan ovan där du ska låtsas att du är mästerkock och kan och vill laga allt, så nästa fråga/-or:

Tycker du om någon slags gröt?
Omelett?
Baguetter med rostbiff och potatissallad? (Eller köttbullar eller tonfisk eller...)
Pyttipanna?

Jag vill helt enkelt veta vad du tycker om för mat. Utan "men" och "fast" och så :)

Mat som e enkel o fixa:

-Keso med nötter/torkad frukt/färsk frukt
-Äggröra med en burk majs i
-Mosad avokado med vitlökssalt, ev blanda i naturell yoghurt (gott på macka!)
-Smoothies, blanda i vad som helst
- Färdiga soppor med grovt bröd

Strunta i att du inte kan laga mat. Vad tycker du då om för maträtter/mat? Strunta helt i om det är "fel", "konstigt" eller liknande - bara kör. (Du talar med någon som kan äta torra nudlar som godis så släpp hämningarna ;))

Förutom frågan ovan där du ska låtsas att du är mästerkock och kan och vill laga allt, så nästa fråga/-or:

Tycker du om någon slags gröt?
Omelett?
Baguetter med rostbiff och potatissallad? (Eller köttbullar eller tonfisk eller...)
Pyttipanna?

Jag vill helt enkelt veta vad du tycker om för mat. Utan "men" och "fast" och så :)
När det gäller lagad husmanskost så äter jag nog nästan det mesta (tror jag, det är svårt att komma på bara sådär) så länge jag får lägga upp på tallriken själv och det finns ketchup eller vinbärsgelé. När jag var på praktik i köket på ett dagscenter så brukade jag få mat där och då gick det mesta att äta, eller så åt jag potatis, sås och gelé.

Gröt är jag inte så förtjust i men kan äta om jag får det serverat. Omelett/äggröra gillar jag om det är bacon och svamp i och det gör jag ibland, men det är en av sakerna jag har förätit mig lite på. Baguetter brukar jag bara ha smör på men räkbaguette eller med tzatziki är gott. Skinka eller ost kan också funka. Pyttipanna är en sak jag absolut inte kan äta

Mat som e enkel o fixa:

-Keso med nötter/torkad frukt/färsk frukt
-Äggröra med en burk majs i
-Mosad avokado med vitlökssalt, ev blanda i naturell yoghurt (gott på macka!)
-Smoothies, blanda i vad som helst
- Färdiga soppor med grovt bröd
Jag äter tyvärr inte något av det. Äggröra äter jag med bacon och svamp. Smoothies kan ibland funka men bara om de är absolut släta, dock blir jag inte mätt av dem. Färdig soppa har jag inte hittat någon jag gillar

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag tror att jag kan upplevas som smart. Jag läser mycket, har en akademisk utbildning och är bra på mitt jobb. Men jag har också läst... 2 3 4
Svar
65
· Visningar
3 244
Kropp & Själ Lyssnar just på en pod från Medicinvetarna om att slippa ha mens om man inte vill. Och känner mig ungefär så här: 🤯 Jag har alldeles... 6 7 8
Svar
145
· Visningar
7 146
Senast: Humla
·
Kropp & Själ Jag har funderat lite på det här med att tappa intresse för något, vad är det egentligen som händer i kropp och själ när ett intresse...
Svar
11
· Visningar
1 318
Senast: Soapbubble
·
Kropp & Själ Inspirerad av tråden om att det blivit tråkigare (och lite orolig att jag skapat en sådan här tråd förr) tänkte jag att det kunde vara... 2
Svar
35
· Visningar
1 455
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka