Lyans nya tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Äter du köttbullar, köttfärsbiffar, köttfärssås och sådant? Det är ju lätt att frysa in, tina och mikra och är en bra proteinkälla. Hur pigg och matlagningsglad är din mormor, tror du att hon eller någon annan anhörig eller vän skulle kunna laga något sådant åt dig om du bad om det? En stor omgång att frysa?

När det gäller lagad husmanskost så äter jag nog nästan det mesta (tror jag, det är svårt att komma på bara sådär) så länge jag får lägga upp på tallriken själv och det finns ketchup eller vinbärsgelé. När jag var på praktik i köket på ett dagscenter så brukade jag få mat där och då gick det mesta att äta, eller så åt jag potatis, sås och gelé.

Gröt är jag inte så förtjust i men kan äta om jag får det serverat. Omelett/äggröra gillar jag om det är bacon och svamp i och det gör jag ibland, men det är en av sakerna jag har förätit mig lite på. Baguetter brukar jag bara ha smör på men räkbaguette eller med tzatziki är gott. Skinka eller ost kan också funka. Pyttipanna är en sak jag absolut inte kan äta

Jag äter tyvärr inte något av det. Äggröra äter jag med bacon och svamp. Smoothies kan ibland funka men bara om de är absolut släta, dock blir jag inte mätt av dem. Färdig soppa har jag inte hittat någon jag gillar

Är det någon särskild anledning det är viktigt att lägga upp själv?

Risgrynsgröt kan du ju köpa i "korv" och micra. Och matiga baguetter är bättre än onyttigheter även om det inte är mat. Särskilt om du tar ett lite nyttigare bröd.

Varma mackor kanske, på lite nyttigare bröd? Med skinka, tomat och ost?

Äter du köttbullar, köttfärsbiffar, köttfärssås och sådant? Det är ju lätt att frysa in, tina och mikra och är en bra proteinkälla. Hur pigg och matlagningsglad är din mormor, tror du att hon eller någon annan anhörig eller vän skulle kunna laga något sådant åt dig om du bad om det? En stor omgång att frysa?
Mormor kan tyvärr inte laga mat alls längre. Mamma brukade göra curryköttfärssås och korv stroganoff till mig ibland tidigare men hon har så extremt mycket att göra hela tiden så jag vill inte fråga för jag vet att hon redan har svårt att orka det hon måste göra (reumatiker). Min syster hade kanske kunnat göra om jag ber henne, men hon har också massor att göra hela tiden.
Är det någon särskild anledning det är viktigt att lägga upp själv?

Risgrynsgröt kan du ju köpa i "korv" och micra. Och matiga baguetter är bättre än onyttigheter även om det inte är mat. Särskilt om du tar ett lite nyttigare bröd.

Varma mackor kanske, på lite nyttigare bröd? Med skinka, tomat och ost?
Det sitter kvar sedan jag var liten och ingen mat fick vidröra den andra. Har ju aspergers vilket påverkar maten mycket, även om jag har lärt mig att acceptera att äta och även tycka om saker jag inte ens kunde ta i munnen när jag var yngre.

Risgrynsgröt köper jag ibland men det är ju inte särskilt nyttigt utan väldigt mycket socker. Står jag då och väger mellan det och godis så blir det oftast godis för det är godare.
Att göra egna baguetter blir aldrig av och att köpa blir för dyrt eftersom jag bara äter dem med räkor som man köper. Tycker också om smörgåstårta men även det är ju svindyrt.
Nyttigt bröd är svårt. Det ligger ungefär på samma nivå som morot och banan. Knäckebröd tål jag inte utan får extremt ont i magen. Mest äter jag frallor, rostebröd eller tunnbröd och nästan alltid med bara smör.

@Lyan hur mycket är du villig att anstränga dig för att förbättra kostsituationen?
Jag vet inte för varje gång jag försöker så misslyckas jag. Det var därför jag tänkte att två ägg, en banan och en morot var en bra grund och början för då har jag något som jag måste äta varje dag, som är nyttigt och som förhoppningsvis gör att jag äter mindre skräp eftersom jag får tugga länge på moroten och inte börjar dagen vrålhungrig och utan att veta vad jag ska äta så jag går och köper frallor och godis

@Lyan hur mycket är du villig att anstränga dig för att förbättra kostsituationen?

Mycket hänger nog inte på viljan men även på att @Lyan är sjuk och ofta har rätt begränsad med energi. Så jag tror att mat som kräver minst möjlig ansträngning är bra som en "grund", tanken är väl att hon ska få mer energi utav att äta bättre, utan att förbruka sin energi på matlagning. :)

Kyckling tillagar sig själv i ugnen och tar alltså inte mycket energi i fråga om tillagning. Ris/potatis/pasta och grönsaker till det så har man kvickt och enkelt nyttigare mat än frallor och godis. Går ju att göra en laddning kycklingsallad och ha i kylen några dagar utan fara. Likadant med olika pasta/skinksallader.

Jag vet inte för varje gång jag försöker så misslyckas jag. Det var därför jag tänkte att två ägg, en banan och en morot var en bra grund och början för då har jag något som jag måste äta varje dag, som är nyttigt och som förhoppningsvis gör att jag äter mindre skräp eftersom jag får tugga länge på moroten och inte börjar dagen vrålhungrig och utan att veta vad jag ska äta så jag går och köper frallor och godis

En av mina lärare sade: Man kan inte misslyckas om man inte försöker. Men det ville hen uppmuntra oss att prova saker även om vi inte kände oss helt säkra på att klara av dem. För det är ju också lika sant att man inte kan lyckas om man inte försöker.

Jag tror att det är lättare att känna att man lyckas om man gör målen mindre och lättare att nå. Om man sätter som mål att försöka äta ett nyttigt och mättande mål om dagen, då har man ju lyckats om man har försökt. Om man sätter som mål att inte äta godis och kakor en dag, då har man nått det även om man har ätit jasminris i stället.

Jag tror också att det är bra att jobba på sitt tänkande så att man lär sig att hantera att man inte alltid klarar att hålla målen man sätter upp för sig. Det är så lätt att tänka att man har misslyckats när man till exempel äter något som man hade tänkt sig att låta bli, och så ger man upp helt eftersom man tycker att man ändå har misslyckats med målet, man har "spräckt nollan". Det är bättre att vända på det och försöka se varje bra dag och varje hyfsad måltid som att man har lyckats.

Så Lyan, varje försök du gör är en vinst. Varje måltid som du blir mätt och får energi av det du äter är en vinst.

Mycket hänger nog inte på viljan men även på att @Lyan är sjuk och ofta har rätt begränsad med energi. Så jag tror att mat som kräver minst möjlig ansträngning är bra som en "grund", tanken är väl att hon ska få mer energi utav att äta bättre, utan att förbruka sin energi på matlagning. :)

Absolut. Men för att råda bör man veta hur mycket Lyan är beredd att försöka utmana tankar/känslor - och mående. Det finns inget rätt eller fel svar. Men det är ingen ide att råda tex att "kan du försöka xxx" om mående etc gör att person just nu inte kan tänka sig att utmana det som är "komfortzonen" idag. Då förstärks bara känslan av att "det går aldrig/jag misslyckas alltid".

Var sak har liksom sin tid - och jag känner inte @Lyan och vet var hen är just nu.

Därför du ska försöka lägga ribban så lågt så det blir nästan omöjligt att misslyckas. För att försöka ändra den känslan. Och därför jag skulle vilja du fick in en sak som är nyttigare och som du tycker om. Inte morötter :)

Tar risgrynsgröt som ex. Det är inte det nyttigaste du kan äta nej. Men strunt i det - det är nyttigare och ger mer bränsle än munkar och godis tex. Så kan du tänka dig äta en portion risgrynsgröt per dag - gör det och var nöjd där i steg ett. Även om du äter fem munkar, en påse bilar och en kexchoklad i övrigt.

Hänger du med hur jag menar? Nu fokuserar du - förståeligt - på det som INTE går och INTE är bra. Försök (det är jättesvårt) att se minsta lilla som är bra och minsta lilla du enkelt kan förbättra. Det behöver inte vara perfekt :)

Därför du ska försöka lägga ribban så lågt så det blir nästan omöjligt att misslyckas. För att försöka ändra den känslan. Och därför jag skulle vilja du fick in en sak som är nyttigare och som du tycker om. Inte morötter :)

Tar risgrynsgröt som ex. Det är inte det nyttigaste du kan äta nej. Men strunt i det - det är nyttigare och ger mer bränsle än munkar och godis tex. Så kan du tänka dig äta en portion risgrynsgröt per dag - gör det och var nöjd där i steg ett. Även om du äter fem munkar, en påse bilar och en kexchoklad i övrigt.

Hänger du med hur jag menar? Nu fokuserar du - förståeligt - på det som INTE går och INTE är bra. Försök (det är jättesvårt) att se minsta lilla som är bra och minsta lilla du enkelt kan förbättra. Det behöver inte vara perfekt :)
Instämmer!
Jag fick till mig ett koncept som hette "hellre nästan rätt än helt fel" det kör jag på. Risgrynsgröt och rostmacka med skinka och ost är betydligt bättre än munkar och godis. @Lyan finns det ingen frukt du gillar?

Förlåt att jag bara svarar allmänt och åt alla håll. Är rätt väck i huvudet.

Jag har ett system redan som utgår från noll, där noll är ge djuren mat, kissa hundarna, ta medicinen och borsta tänderna. Allt annat ät plus, just för att jag inte ska kunna misslyckas.
Om jag vet att det finns en chans att lyckas så kan jag prova att göra saker, men om jag redan vet att jag kommer misslyckas så låter jag hellre bli för det tar mycket hårdare att misslyckas än att inte prova alls.

Med maten har det fått bli som det blir för att jag inte har kunnat påverka så mycket. Det finns mycket som jag hade velat äta men som inte är möjligt eftersom jag inte klarar att laga det eller inte har råd att köpa det och av sådan mat som inte behöver lagas så är jag väldigt begränsad då det är så få saker jag tycker om.
Därför satte jag målet med två ägg, en morot och en banan för det är ganska lättuppnåeligt (om man bortser bananen som nog kan bli problem). Det finns inget annat som inte är godis/skräp som skulle kunna vara lättare att äta eller som jag gillar mer så det mesta är lika svårt eller svårare. Om man bortser rostemackor med smör men det vill jag försöka undvika att äta iallafall någon dag i veckan.
När det kommer till att laga mat så funkar inte kött. Det som funkar lättast är att koka saker så jag kommer att prova tipset med frysta grönsaker och koka dem med riset och sedan ha på soja och se om det funkar att äta.
Frukt så funkar i princip bara äpple just nu så det har jag ätit nästan varje dag sista veckorna faktiskt. Vindruvor och bär gillar jag men det är tyvärr alldeles för dyrt och frysta bär gillar jag inte. I vintras funkade apelsiner. Så det varierar vad som funkar

Funkar det att byta ut rostbrödet mot något lite grövre? Jag är själv svag för rostbröd med lite fullkorn och gryn i, det känns nyttigare än det helt vita rostbrödet men fyller ungefär samma funktion. Och även helt vitt rostbröd är nyttigare än godis.

Och det är helt OK att svara allmänt eller inte alls. :)

Förlåt att jag bara svarar allmänt och åt alla håll. Är rätt väck i huvudet.

Jag har ett system redan som utgår från noll, där noll är ge djuren mat, kissa hundarna, ta medicinen och borsta tänderna. Allt annat ät plus, just för att jag inte ska kunna misslyckas.
Om jag vet att det finns en chans att lyckas så kan jag prova att göra saker, men om jag redan vet att jag kommer misslyckas så låter jag hellre bli för det tar mycket hårdare att misslyckas än att inte prova alls.

Med maten har det fått bli som det blir för att jag inte har kunnat påverka så mycket. Det finns mycket som jag hade velat äta men som inte är möjligt eftersom jag inte klarar att laga det eller inte har råd att köpa det och av sådan mat som inte behöver lagas så är jag väldigt begränsad då det är så få saker jag tycker om.
Därför satte jag målet med två ägg, en morot och en banan för det är ganska lättuppnåeligt (om man bortser bananen som nog kan bli problem). Det finns inget annat som inte är godis/skräp som skulle kunna vara lättare att äta eller som jag gillar mer så det mesta är lika svårt eller svårare. Om man bortser rostemackor med smör men det vill jag försöka undvika att äta iallafall någon dag i veckan.
När det kommer till att laga mat så funkar inte kött. Det som funkar lättast är att koka saker så jag kommer att prova tipset med frysta grönsaker och koka dem med riset och sedan ha på soja och se om det funkar att äta.
Frukt så funkar i princip bara äpple just nu så det har jag ätit nästan varje dag sista veckorna faktiskt. Vindruvor och bär gillar jag men det är tyvärr alldeles för dyrt och frysta bär gillar jag inte. I vintras funkade apelsiner. Så det varierar vad som funkar
Äpple är jättebra, massor av nyttiga kostfibrer, mineraler och vitaminer :). Du ser en rostmacka med ost och skinka, ett äpple och risgrynsgröt så är saken i hamn. Snart är det jordgubbsäsong och det är jättegott till gröt.

De hade ringt mamma men kunde inte bestämma något utan skulle ringa igen nästa vecka och så skulle jag kanske få en läkartid efter det. De ville veta vad som behövdes, men hur fan ska jag kunna veta det? Jag är ingen läkare! Och hade jag vetat det så hade jag ju mått bra!

De hade ringt mamma men kunde inte bestämma något utan skulle ringa igen nästa vecka och så skulle jag kanske få en läkartid efter det. De ville veta vad som behövdes, men hur fan ska jag kunna veta det? Jag är ingen läkare! Och hade jag vetat det så hade jag ju mått bra!
Du kanske skulle behöva ett kognitivt stöd. Alltså en person som hjälper dig och stöttar dig så du kan komma igång och göra saker. Tex är med dig och lagar mat eller går ut med hundarna, handlar etc.

Du kanske skulle behöva ett kognitivt stöd. Alltså en person som hjälper dig och stöttar dig så du kan komma igång och göra saker. Tex är med dig och lagar mat eller går ut med hundarna, handlar etc.
Jag har haft det och det gjorde det värre tyvärr

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag tror att jag kan upplevas som smart. Jag läser mycket, har en akademisk utbildning och är bra på mitt jobb. Men jag har också läst... 2 3 4
Svar
65
· Visningar
3 244
Kropp & Själ Lyssnar just på en pod från Medicinvetarna om att slippa ha mens om man inte vill. Och känner mig ungefär så här: 🤯 Jag har alldeles... 6 7 8
Svar
145
· Visningar
7 146
Senast: Humla
·
Kropp & Själ Jag har funderat lite på det här med att tappa intresse för något, vad är det egentligen som händer i kropp och själ när ett intresse...
Svar
11
· Visningar
1 318
Senast: Soapbubble
·
Kropp & Själ Inspirerad av tråden om att det blivit tråkigare (och lite orolig att jag skapat en sådan här tråd förr) tänkte jag att det kunde vara... 2
Svar
35
· Visningar
1 455
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka