Lyckas med orkidé

Vad är det för sort? Är det en brudorkidé, så är det rätt enkelt - håll koll på bladen, de ska vara hårda och spänstiga. Blir de tunna och börjar bli mjuka så vill den ha vatten. Vill inte stå i direkt solljus, men i ett fönster såklart. Gärna svalt.

Rötterna är egentligen luftrötter, dvs, i naturen skulle de inte växa i jord utan vara fritt i luften, fastklängda i barken på ett träd. Så rötterna vill ha mycket luft, annars ruttnar de. Rötter som mår bra är tjocka och gröna (om de fått vatten nyligen) eller vita, och gröna i spetsen om de håller på att växa (vilket de borde göra).

De behöver alltså stå luftigt i en kruka, helst av plast, och inte instängda i glas eller porslin. Aldrig stå i vatten, då ruttnar de. Gärna få luft och ljus och fuktighet (barkblandningen de brukar stå i är bra, den påminner om trädbarken de skulle växa i i naturen).

I naturen skulle den få vatten genom att det regnar på trädet den växer i, så ju närmare det du kommer i vattningen ju bättre. Dvs, optimalt så duschar du den (i regnvattenvarmt vatten i badrummet) en eller ett par gånger i veckan. Duscha den så den blir genomblöt, låt allt vatten rinna av, och ställ tillbaks den i fönstret. Aldrig diskmedel, det mår den inte bra av.
Ja det är en brudorkidé. Tack för alla tips! :up:
 
Jag brukar typ en gång i månaden fylla upp vasken med svalt vatten, doppa mer orkidén så krukan kommer helt under vattnet. Sedan tar jag upp den när det slutar bubbla pch låter vattnet rinna ur genom hålen i bottnen. De har blommat om för tror det är 4:e gången nu.
 
Just ja det är det enda jag gjort för att sköta om dem. Planterat om i ny sån orkide"jord" aka bark.
Duktigt ;) mer än vad jag har gjort :D har du haft någon näring i också? Och har du kvar "innerkrukan" eller planterat direkt i vanliga krukan?
 
Min sambo sköter våra orkideer toppenbra, dom blommar nästan jämt! De står i ljusa fönster men inte med solljus stor del av dygnet. Han vattnar ca var tionde dag, då fyller han krukan med vatten (kallt men inte iskallt) och låter det stå i ett dygn. Sen häller han av vattnet :)
 
Jag vattnar mina extremt sällan. Ibland (kanske varannan månad?) får de en pytteskvätt vatten och ibland vattenbadar jag dem. Flera av mina har skrumpna blad som att de är uttorkade men av ngn anledning sätter de ändå nya blad och nya stänger med blommor regelbundet. Har haft dem i typ 2 år nu.
 
Jag känner igen mig i problemet. Jag har dockbörjat lyckas få dem att blomma om på samma stänglar, men när stänglarna dör så har jag aldrig lyckats få dem att skjuta några nya. Hur fasen gör man?

Jag brukar vattenbada dem var 14 dag. Fyller krukan, låter stå 15 min-1h och sen häller av.
 
Ha jag måste ju ha en käkla tur eller nåt. Mina står i sina plastkrukor dem hade vid köp i en större ytterkruka och det står nästintill alltid minst 2 cm vatten i krukan. Dem blommar om ett par gånger varje år och väldigt länge när dem väl blommar. Skjuter både nya skott och blommar om på gammla stänger. Har dem i fönster åt väst med element under :up:
 
De står nära fönster eller i fönster men inte i direkt solljus. De brukar tappa bladen eller så torkar rötterna.
De vill gärna stå i fönstret. Vad står de i för krukor, och hur gör du när du vattnar dem?

Rötterna är egentligen bästa indikatorn. Torkar rötterna så låter det ju som att de har det för torrt? Hur mycket man behöver vattna beror också på hur torr luft man har inne, för de är duktiga på att suga i sig fukt från luften om det finns någon. Är luften torr behöver de vattnas oftare.
 
De vill gärna stå i fönstret. Vad står de i för krukor, och hur gör du när du vattnar dem?

Rötterna är egentligen bästa indikatorn. Torkar rötterna så låter det ju som att de har det för torrt? Hur mycket man behöver vattna beror också på hur torr luft man har inne, för de är duktiga på att suga i sig fukt från luften om det finns någon. Är luften torr behöver de vattnas oftare.
De vill gärna stå i fönstret. Vad står de i för krukor, och hur gör du när du vattnar dem?

Rötterna är egentligen bästa indikatorn. Torkar rötterna så låter det ju som att de har det för torrt? Hur mycket man behöver vattna beror också på hur torr luft man har inne, för de är duktiga på att suga i sig fukt från luften om det finns någon. Är luften torr behöver de vattnas oftare.
Jag har provat ganska många versioner. Oftast stått i fönster bakom typ spetsgardin. Genomskinlig plastkruka. Ibland har jag ställt krukan i en skål och lagt stenar under och lite vatten kring stenarna. Vattnar kanske var åttonde dag, doppar krukan i vatten och låter finns av.

Edit: jag har alltså misslyckats med minst 10 st. Olika bostäder och lite olika behandling.
 
Jag har provat ganska många versioner. Oftast stått i fönster bakom typ spetsgardin. Genomskinlig plastkruka. Ibland har jag ställt krukan i en skål och lagt stenar under och lite vatten kring stenarna. Vattnar kanske var åttonde dag, doppar krukan i vatten och låter finns av.
Menar du att det varit en spetsgardin mellan fönstret och orkidén? I så fall kan det ha blivit för mörkt, de behöver ljus även om de inte vill stå i ett soldränkt söderfönster.
 
Menar du att det varit en spetsgardin mellan fönstret och orkidén? I så fall kan det ha blivit för mörkt, de behöver ljus även om de inte vill stå i ett soldränkt söderfönster.
Ja typ. Ok ska prova lite mera ljus med nästa.

Det är så frustrerande då folk brukar säga "ställ den i bokhyllan och glöm bort den, så mår den bäst" :cautious:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp