Lyckas med orkidé

Ja typ. Ok ska prova lite mera ljus med nästa.

Det är så frustrerande då folk brukar säga "ställ den i bokhyllan och glöm bort den, så mår den bäst" :cautious:
Jag har mina i söderfönster förutom mitt på sommaren, då flyttar jag dem lite in i rummet eller till annat fönster.
 
Ja typ. Ok ska prova lite mera ljus med nästa.

Det är så frustrerande då folk brukar säga "ställ den i bokhyllan och glöm bort den, så mår den bäst" :cautious:
Ställ den i bokhyllan och glöm bort den har aldrig funkat nånsin för mig. Den orkidé jag har som trivs bäst står på jobbet, i ett enormt, svalt fönster i nordväst. Hemma har vi element under fönstren och lite mörkare, där mår orkidéerna ok men inte så mycket mer.

Det får lov att vara ett enormt ljust rum för att någon växt ska trivas annat än i fönster, enligt min erfarenhet. Absolut inga gardiner, persienner eller liknande i vägen, i regel behöver växterna allt ljus de kan få.
 
Jag har haft tva orkideer i fyra ar, och de blommar med jamna mellanrum - jag visste dock inte att det fanns sa manga regler!
Mina star dar jag vill ha dem (alltsa inte alltid i ett fonster), jag vattenbadar ibland, men haller ibland - det blir som det blir nar jag kommer ihag det. Ingen naring.
Kanske hade de matt battre och blommat oftare om jag tagit hand om de battre, men dott har de i alla fall inte gjort, och det duger bra for en mattligt intresserad som jag :)
 
Jag har flera orkidéer på olika håll i huset som alla blommar snällt. Vissa får till och med små orkidébarn.
De är utplacerade lite här och var som sagt, några står i fönster, två hänger i taket ett bit in i rummet. De i fönstren får vatten en gång i veckan, ofta med bokashilakvatten i kannan, och blommar om gång på gång. De i taket får vatten kanske en gång i månaden, sällan näring, och blommar snällt de med. En del står i orkidéjord (dvs bark) andra är planterade i mossa. Det enda de har gemensamt är att de är brudorkidéer.
Vad jag vill komma fram till är att man verkar kunna sköta dem lite hur som helst, det går bra ändå. Ärligt talat trodde jag att de var odödliga
/sthu, som har ihjäl garderobsblommor
 
Min orkide är 6 år gammal och blommar nästan hela året....
Har stor genomskinlig innerkruka och en mörkare porslinskruka runt. Orkidebark i krukan. Står i ett fönster i söderläge dvs mycket soligt, samt ett varmt element under hela vinterhalvåret.
vattnar en liten skvätt en gång/vecka. Nångång i kvartalet typ har jag gett den orkidenäring, men inte alls på rutin - när flaskan med substrat är slut har det hänt att det gått ett år innan jag köpt extra näring till den igen.

Jag klipper bort de stänglar som dött och är noga med att ta bort halvvissnade blommor.
 
Vad jag vill komma fram till är att man verkar kunna sköta dem lite hur som helst, det går bra ändå. Ärligt talat trodde jag att de var odödliga
/sthu, som har ihjäl garderobsblommor

Jag har försökt med både att sköta dem och inte sköta dem, och nix nope, de bara dör :(

Min mamma hade t.o.m. ut sina på trappan hela sommaren, totalignorerade. De fick t.o.m. uppleva några frostnätter, och en hade något som såg ut som lite mögel på sig. Hon tog in dem och de fortsatte växa och rötter och blad blev gröna och fina igen.

Jag har bestämt mig för att det är bostaden det hänger på, endera gillar de den eller inte:p
 
Jag har försökt med både att sköta dem och inte sköta dem, och nix nope, de bara dör :(

Min mamma hade t.o.m. ut sina på trappan hela sommaren, totalignorerade. De fick t.o.m. uppleva några frostnätter, och en hade något som såg ut som lite mögel på sig. Hon tog in dem och de fortsatte växa och rötter och blad blev gröna och fina igen.

Jag har bestämt mig för att det är bostaden det hänger på, endera gillar de den eller inte:p
Det är nåt i vattnet här...:cautious: fast min mammas orkidéer mår prima fast vi sköter dem på samma sätt.
 
Jag har provat ganska många versioner. Oftast stått i fönster bakom typ spetsgardin. Genomskinlig plastkruka. Ibland har jag ställt krukan i en skål och lagt stenar under och lite vatten kring stenarna. Vattnar kanske var åttonde dag, doppar krukan i vatten och låter finns av.

Edit: jag har alltså misslyckats med minst 10 st. Olika bostäder och lite olika behandling.
För ofta med vattning tror jag.
 
Min orkidé har överlevt dryga månaden nu. Det är rekord för mig :o.
Ger den ett bad ungefär var 7-10 dag.
Undra om jag kan få den döda att återuppstå med samma behandling? Den tror jag dog av kyla, stod vid ett fönster där det drar :angel:.
 
Jag samlar alla mina orkidéer i köket typ var fjortonde dag och så får de krukan full med vatten i nån timma sen häller jag ut det och sätter tillbaks dem på respektive plats igen och de blommar om och är glada.

De som bor i söderfönster flyttas under sommaren, men i övrigt så gör jag inget mer än att knipsa av döda stänglar (stängler?). Och jag har såna vanliga orkidéer som är inhandlade på Ica:)
 
Jag vet inte jag. Ibland tror jag det inte spelar någon roll hur man sköter dem utan om man bor i ett hus de trivs i eller inte.

I vårt förra hus, 40-tals trähus, mådde de bra och blommade tills vi fick bergvärme. Sen slutade de att trivas och ville inte heller blomma om. Nya orkidéer tappade sina blommor inom en månad.
Nya huset, 70-tals tegelhus och fjärrvärme, mår de hur bra som helst. Gamla orkidéer som fick följa med från gamla huset sätter stänglar och blommar som galningar. Jag sköter dem exakt lika nu som då. Har dem i söder- och norrfönster.

Märker på andra blommor, yucca, suckulenter och hoyor mm, att de trivs också här och det är inte jag som fått grönare fingrar utan de missköts lika mycket nu som då :p växer sig stora och vackra ändå.
 
Alltså jag blir så jävla förbannad av den här tråden!:rage::rage::rage:

Mina orkideer trivs aldrig och jag har fasen testat alla råd som finns.:arghh: De bara dör:rage: och så hittar jag den här tråden där så många lyckas utan att göra ett jota (jag har provat det med:laugh:)

Varje gång tänker jag "fuck it, jag ska INTE köpa fler för de dör ändå bara", sen hittar jag en fin och tänker att den minsann kommer överleva. Vilket den såklart inte gör.:rage:
 
Alltså jag blir så jävla förbannad av den här tråden!:rage::rage::rage:

Mina orkideer trivs aldrig och jag har fasen testat alla råd som finns.:arghh: De bara dör:rage: och så hittar jag den här tråden där så många lyckas utan att göra ett jota (jag har provat det med:laugh:)

Varje gång tänker jag "fuck it, jag ska INTE köpa fler för de dör ändå bara", sen hittar jag en fin och tänker att den minsann kommer överleva. Vilket den såklart inte gör.:rage:

Jag tror de är lite som blomvärldens katter, de har lite "fuck you"-attityd :D

Mina orkidéer brukar leva rätt länge och jag har några som blommat om :up: Tyvärr dog ett gäng pga kyla, det blev lite för kallt i huset :(

Jag dränkvattnar dem när jag kommer ihåg att göra det (med näring i vattnet för de som blommar) och skiftar runt dem lite så de får lagom med ljus.
 
Jag måste nog ha gröna fingrar eller något för min orkidé är så misskött så det står härliga till men den överlever och blommar och har sig, peppar peppar.
Vattnar ca en gång i veckan, vattnar dock inte om jag ser att den inte druckit upp vattnet sen förra vattningen. Den står i ett fönster med halv sol.
 
Jag måste nog ha gröna fingrar eller något för min orkidé är så misskött så det står härliga till men den överlever och blommar och har sig, peppar peppar.
Vattnar ca en gång i veckan, vattnar dock inte om jag ser att den inte druckit upp vattnet sen förra vattningen. Den står i ett fönster med halv sol.
Detta är min orkidé. Har inte vattnat den på några veckor nu. Den får dricka upp först.
IMG_2399.JPG
 
Alltså jag blir så jävla förbannad av den här tråden!:rage::rage::rage:

Mina orkideer trivs aldrig och jag har fasen testat alla råd som finns.:arghh: De bara dör:rage: och så hittar jag den här tråden där så många lyckas utan att göra ett jota (jag har provat det med:laugh:)

Varje gång tänker jag "fuck it, jag ska INTE köpa fler för de dör ändå bara", sen hittar jag en fin och tänker att den minsann kommer överleva. Vilket den såklart inte gör.:rage:

Ja jag tror att det inte går att sköta om dem. Jag tror mer och mer på att antingen trivs dem eller inte. För annars skulle ju fler lyckas med dem om de sköts efter konstens alla regler.

I förra huset gjorde jag allt när de började tappa blommor och dö för mig. Accepterade sen att de inte ville blomma hos mig och slutade bry mig om dem. Tog med mig två av offrena till nya huset och här trivs de utan att jag fjäskar för dem.
 
Min orkidéer dog också förut. Men så lärde jag mig två saker, det ena är att de aldrig ska ha vatten i "rosetten, dvs i botten av bladen mot stammen) det andra är att de ska bada en gång i veckan. Just nu har jag 5 stycken, två blommar (för vilken gång i ordningen vet jag inte) de andra chillar men har gröna och fina blad - de kommer snart igen är jag säker på.
 
Mina står ljust, med bara och konstant badande rötter i glaskrukor, frodas och blommar om gång på gång. Näring får de när jag kommer ihåg det (dvs rätt sällan) och vattnet byts när det 1) ser unkigt ut eller 2) håller på att ta slut och när jag byter vatten så spolar jag av hela plantan i kallvatten.
 
Jag vattnar min typ en gång i halvåret! :o Då fyller jag ytterkrukan men 1-2 cm vatten och ställer ner blomman. Sen står den i fönster med sol från morgon till kväll. Fattar inte hur jag lyckas få den att överleva, men den har blommat om flera gånger! :banana: Den är iaf ca 3 år nu och har fått ungefär denna behandling hela tiden. :o

Idag fick den en skvätt vatten igen och snurra ett halvt varv. Kom på att jag aldrig vattnar direkt från kranen, utan jag ger från min vattenflaska som jag har vid sängen, dvs vattnet har stått framme i 1-4 dygn. Står i fönster utan element under, drar lite lite då det är gammalt hus och gamla fönster, håller 19 grader i rummet. Sol från morgon till kväll som sagt, och kan gå ett halvår mellan vattningar. Men i dag upptäckte jag en ny stängel som är på väg från en redan befintlig, med Stooora knoppar på, så snart blommar den nog igen. Blommade klart strax innan jul sist.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lösa hundar
  • Bra familjehund? Rasvak😇

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp