Lyckas med orkidé

Jag vet inte jag. Ibland tror jag det inte spelar någon roll hur man sköter dem utan om man bor i ett hus de trivs i eller inte.
Det där tror jag hårt på också. Den enda gången jag haft ens en lite chans att få en orkidé att trivas var när vi bodde i ett gammalt trähus, och den fick stå i det ljusa köket (jag tror dock inte att den hade överlevt vintern där, kunde var 13° ibland på morgnarna då).
Efter det har jag bott på några andra ställen, och då jag försökt där så har de bara dött bort för mig :down:
 
Idag fick den en skvätt vatten igen och snurra ett halvt varv. Kom på att jag aldrig vattnar direkt från kranen, utan jag ger från min vattenflaska som jag har vid sängen, dvs vattnet har stått framme i 1-4 dygn. Står i fönster utan element under, drar lite lite då det är gammalt hus och gamla fönster, håller 19 grader i rummet. Sol från morgon till kväll som sagt, och kan gå ett halvår mellan vattningar. Men i dag upptäckte jag en ny stängel som är på väg från en redan befintlig, med Stooora knoppar på, så snart blommar den nog igen. Blommade klart strax innan jul sist.
Jag tror jag hatar dig.







:D
 
Nu står min i full blomning igen! :love: Hur går det för era?

Ser även att det är knoppar på andra stängeln också, så förhoppningsvis så blommar den från bägge samtidigt snart.

Gav den lite vatten från min "nattflaska" förra veckan igen då bladen började se lite halvmatta ut, nu är bladen gröna och glansiga igen. :bow:
 
Jag brukar vattna mina orkidéer genom att skölja dem under kranen i köket eller ställa dem i vattenbad under natten. Lite gödning i vattnet ibland under sommaren.
Har ett ganska mörkt hus, men har ändå lyckats hålla liv i de flesta och de blommar om några gånger om året. Tror min äldsta är från 2011-2012.

I skrivande stund är jag dock osäker på om de fortfarande lever, på grund av renovering har jag inte vattnat dom sedan i November :angel: De fick sig ett vattenbad inatt så får vi se om de klarar sig :cool:
 
Mina mår bra ser det ut som. Det är dock en jag är lite fundersam på. Jag tycker inte bladen är så spänstiga som de borde vara men jag har redan från början räknat med att den kanske inte klarar sig.
Jag köpte den i december någon gång på ÖoB för en spottstyver. Färgen var annorlunda än på någon annan jag sett och den såg okej ut men det var en medveten chansning. Mycket riktigt har blommorna fallit fortare än på någon annan så något knas är det men jag hoppas plantan klarar sig för då blir den riktigt fin nästa gång den blommar.
 
Min lever fortfarande och blommar igen! Den drack upp sitt vatten, nu ger jag den en liten slurk då och då, låter inte längre rötterna bada alltså. Den fick lite näring idag för första gången också, får se vad den säger om det!
 
Min verkar ha dött...:o Blommorna slokar och vissa har vissnat, trots mina tappra försökt till omsorg. Jag ger upp blommor nu seriöst :laugh: :banghead:
 
Jag har ett tiotal orkidéer, vissa riktigt fina och andra inte fina alls. Jag kollar hur fuktigt det är i krukorna (plastkrukor) och ser det tillräckligt torrt ut så spolar jag dem lite snabbt under kranen så allt i krukan blir blött. Går nog veckor emellan vattningarna. Brukar även duscha lite vatten med blomsprutan till och från.
Har en orkidé som jag testar i tillbringare med vatten enligt info från nätet men den är skitful. Det är den som är fulast av dem alla så jag är inte såld på den idén.
På våren till sensommar ser jag till att de aldrig står i direkt solljus.
8 av orkideerna blommade nyligen och av dem så är det 2 som fortfarande blommar och det kommer fram stänger lite här och där på dem :D
 
Tja... sen i februari har två av mina släppt sina blommor och haft ihjäl sina stänglar men de har satt nya stänglar.
Jag råkade knäcka min dotters orkidé med en blomma på så den stängeln står i vatten och blomman är fin.

Annars så är det som det var i februari. De blommar, sätter knopp och trivs.
 
Hurra! Min nuvarande orkidé, peppar, peppar, har nu överlevt i nästan två månader! Det är en månad och tre veckor längre än alla andra orkidéer jag någonsin har haft. :meh: Jag dödade sju eller åtta på ett halvår och var på väg att ge upp. Men alltid, levde hoppet att den här gången så går det. Pga katt är det den enda blomman förutom ampelliljor jag har hemma och med högt i tak är det, det enda som är snyggt i fönstret. Misstänker att det varit för ljust/varmt eftersom det har västersol. Måste grubbla hur jag ska göra i sommar. Ska vattna den igen idag. Tror jag ska göra det oftare än jag gjorde innan eftersom det är soligt och torrt. Tom knoparna har slagit ut och inte torkat och trillat av.

Jag har många och en lång överjord rötter. Ska jag göra något särskilt med dem? :idea:
 
Hurra! Min nuvarande orkidé, peppar, peppar, har nu överlevt i nästan två månader! Det är en månad och tre veckor längre än alla andra orkidéer jag någonsin har haft. :meh: Jag dödade sju eller åtta på ett halvår och var på väg att ge upp. Men alltid, levde hoppet att den här gången så går det. Pga katt är det den enda blomman förutom ampelliljor jag har hemma och med högt i tak är det, det enda som är snyggt i fönstret. Misstänker att det varit för ljust/varmt eftersom det har västersol. Måste grubbla hur jag ska göra i sommar. Ska vattna den igen idag. Tror jag ska göra det oftare än jag gjorde innan eftersom det är soligt och torrt. Tom knoparna har slagit ut och inte torkat och trillat av.

Jag har många och en lång överjord rötter. Ska jag göra något särskilt med dem? :idea:
Jag planterar ju om mina orkidéer direkt då de är hemme. Då planterar jag ner luftrötterna. Det är inte nödvändnigt att göra men det är vitkgit för den att ha några levande rötter i jorden eftersom vår rumsluft är så torr.
Angående att det blir för ljust och varmt så kan man ställa in blomman en bit i rummet om man inte har något lämpligt fönster. Sommartid blir lite väl häftigt i söderfönster och även väster. Mina som står i öster är inte helt imponerade av sommaren men där fungerar det.
 
Jag planterar ju om mina orkidéer direkt då de är hemme. Då planterar jag ner luftrötterna. Det är inte nödvändnigt att göra men det är vitkgit för den att ha några levande rötter i jorden eftersom vår rumsluft är så torr.
Angående att det blir för ljust och varmt så kan man ställa in blomman en bit i rummet om man inte har något lämpligt fönster. Sommartid blir lite väl häftigt i söderfönster och även väster. Mina som står i öster är inte helt imponerade av sommaren men där fungerar det.

Intressant, ska försök göra det. Funderar att på sommaren ställa ut dem på balkongen under dagen. Den har ganska höga räcken så det är skugga där hela tiden. :idea: samtidigt som det är ljust. Det enda problemet är väl att det kan bli för varmt.
 
Intressant, ska försök göra det. Funderar att på sommaren ställa ut dem på balkongen under dagen. Den har ganska höga räcken så det är skugga där hela tiden. :idea: samtidigt som det är ljust. Det enda problemet är väl att det kan bli för varmt.
Jag tror att de tål värme bättre än sol. Trots allt lever de i regnskog och där är det väl rätt varmt. Det får givetvis inte bli för varmt. Går det över 35 grader skulle jag vara mycket försiktig.
Och det jag skrivit är altså inget jag vet utan gissningar hela vägen.
 
Ibland kan man bli lite irriterad, som att de bara ska vattnas med regnvatten. Jaha, det är inte precis som det regnar regelbundet och att man kan ställa ut tillräckligt med hinkar så att den fyller en hink, särskilt inte när balkongen är liten och har en balkong ovanför :meh:
 
Nu har jag vattnat min orkidé. Var nog i sista minuten eftersom två ovanför rötter var bruna och torkade. Klippte bort den bruna delen. Lät den rinna av ordentligt och nu står den i diskhon för vidare avrinning. Torkade tom av bladen så de inte skulle ruttna på ovan och undersidan :grin:
 
Ibland kan man bli lite irriterad, som att de bara ska vattnas med regnvatten. Jaha, det är inte precis som det regnar regelbundet och att man kan ställa ut tillräckligt med hinkar så att den fyller en hink, särskilt inte när balkongen är liten och har en balkong ovanför :meh:
Min farfar är växtnörd och han pratade om att fylla upp vattenkannan och låta den stå någon dag tror jag. Det hade med några ämnen i vattnet att göra eller nåt sånt. Dålig koll då jag inte tog till mig rådet :D men det kan man ju kanske göra.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp