Lyfter alla ben

Vi hade en häst i stallet med brutet griffelben ena bak samt kronisk fång med rejäl sänkning bägge fram (hovbenet var 2 mm från att punktera sulan ena fram). Hon var endast lite oren ena bak på böjt spår, veterinären trodde inte sina ögon när de hade röntgat hästen. Knappast vanligt men förekommer absolut.

Visst förekommer det, särskilt om det är bägge fram alt. bägge bak och det utvecklats successivt.
 
Vi hade en häst i stallet med brutet griffelben ena bak samt kronisk fång med rejäl sänkning bägge fram (hovbenet var 2 mm från att punktera sulan ena fram). Hon var endast lite oren ena bak på böjt spår, veterinären trodde inte sina ögon när de hade röntgat hästen. Knappast vanligt men förekommer absolut.
Samma med en i stallet jag stod i, jag höll på att bli tokig på ägarens ovilja att ta kontakt med veterinär och kolla upp hästen. Inte ens hovslagaren ansåg att det kunde vara fång för då skulle ju inte hästen gå så bra osv. var först när den blev släppt på betet och den efter några dagar inte ville gå alls som folk började förstå att det var fång.

Sett många sådana hästar så jag tror faktiskt inte det är så ovanligt att fång inte syns särskilt tydligt alltid. En väns häst hade rejäl sänkning och den hoppade fortfarande fint på hopplektionerna, hon kollade upp honom bara för att han gick lite stelt på asfalten till ridhuset.

Önskar att myten om att fånghästar inte vill röra sig kunde försvinna för så är det inte alltid. Dom flesta jag träffat har ofta haft symptom en lång tid, oftast bara att dom går lite försiktigare.
 
Senast ändrad:
Samma med en i stallet jag stod i, jag höll på att bli tokig på ägarens ovilja att ta kontakt med veterinär och kolla upp hästen. Inte ens hovslagaren ansåg att det kunde vara fång för då skulle ju inte hästen gå så bra osv. var först när den blev släppt på betet och den efter några dagar inte ville gå alls som folk började förstå att det var fång.

Sett många sådana hästar så jag tror faktiskt inte det är så ovanligt att fång inte syns särskilt tydligt alltid. En väns häst hade rejäl sänkning och den hoppade fortfarande fint på hopplektionerna, hon kollade upp honom bara för att han gick lite stelt på asfalten till ridhuset.

Önskar att myten om att fånghästar inte vill röra sig kunde försvinna för så är det inte alltid. Dom flesta jag träffat har ofta haft symptom en lång tid, oftast bara att dom går lite försiktigare.

Hästen i vårat stall fick PPID och fång med det men väldigt diffust. Båda sakerna alltså.
Ägaren propsade på att det var fång, tre veterinärer sa att det inte kunde vara det eftersom den bara hade lite puls och hade svårt att vända i gången.
Hon behandlade själv för fång (mjukt underlag, blötlade hö, inget socker) efter tre år fick de diagnosen PPID.
Tills dess hade äntligen någon veterinär tagit sitt förnuft till fånga och behandlat med butta och annan behandling.
 
Alltså hästen har kanske varit lite oren bak ett tag och blev nu halt också i skritt, fick metacam och haltar nu inte i skritt mera. Veterinären säger det inte är fång och tror heller inte den är halt på något ben utan högre upp. Blir det dyrt att klinikutreda, försäkringen täcker inte?!
 
Alltså hästen har kanske varit lite oren bak ett tag och blev nu halt också i skritt, fick metacam och haltar nu inte i skritt mera. Veterinären säger det inte är fång och tror heller inte den är halt på något ben utan högre upp. Blir det dyrt att klinikutreda, försäkringen täcker inte?!

Fast det spelar nog ingen roll hur dyrt det är eller om försäkringen tar det, haltar hästen och man misstänker något så tar man den till utredning.

Om man nu läser en del av inläggen här, inklusive mitt senaste så ser man att det är rätt många som har diffusa fångsymptom och därveterinär uteslutit det flera gånger men det sedan visat sig vara just fång, så jag tycker inte man ska utesluta det än.
 
Alltså hästen har kanske varit lite oren bak ett tag och blev nu halt också i skritt, fick metacam och haltar nu inte i skritt mera. Veterinären säger det inte är fång och tror heller inte den är halt på något ben utan högre upp. Blir det dyrt att klinikutreda, försäkringen täcker inte?!
Varför täcker inte försäkringen? Finns det reservationer sedan tidigare?
Om det blir dyrt eller inte beror ju på hur snabbt problemet hittas. Ju mer undersökningar de får göra desto dyrare blir det ju.
Oavsett så måste hästen utredas och behandlas eller helt enkelt få somna in. Att inte utreda och bara låta hästen gå bryter mot djurskyddslagen.
 
Alltså hästen har kanske varit lite oren bak ett tag och blev nu halt också i skritt, fick metacam och haltar nu inte i skritt mera. Veterinären säger det inte är fång och tror heller inte den är halt på något ben utan högre upp. Blir det dyrt att klinikutreda, försäkringen täcker inte?!

Det spelar ingen roll ang er försäkring . Om hästen är sjuk/halt/har ont måste en veterinär tillkallas och hästen undersökas /behandlas vidare . Alternativt om nån inte har råd med behandlingar/vidare vård osv måste hästen tas bort .
Så ”enkelt” är det.
Man kan inte låta djur gå kvar hemma som har ont/haltar osv utan att anlita en veterinär som får bedöma den. Om hästen/djuret utifrån den bedömningen kräver vidare utredning du/ni/någon inte har råd med osv, så får ni kosta på avlivningskostnaden av djuret .
 
Senast ändrad:
Ja fast hästen mår inte dåligt där den går i hagen kan bara inte rida på den.
En häst som inte går att rida på? Varför går det inte? Vad händer? En häst som inte går att rida på och som inte är utredd varför kan man inte låta gå i hagen och låtsas tro att den inte har ont. Det är verkligen inte okej. Om veterinären tror att problemet sitter högre upp så måste ni ju utreda det och behandla det.

Du skriver att hästen kanske har varit lite oren bak. Vet du hur illa det kan vara i bak innan hästen visar det med hälta som i att hästen haltar? Min förra häst hade skadat sina ledband över knäskålarna båda bak riktigt illa. Han var aldrig halt, ingen hälta efter böjprov och veterinären ville skicka hem mig och min "ouppfostrade häst" som hon kallade honom då han slogs för sitt liv för att det gjorde så ont när de böjde och bände (han var i vanliga fall oerhört snäll). Jag som kände honom såg att han kortade bb och jag såg ju på honom att han inte mådde bra, det var ju därför vi åkte till klinik med honom men någon hälta i den betydelsen man vanligtvis menar, att hästen haltar, fanns inte. Det finns sällan tydliga hältor vid skador i bakbenen och ofta syns inte dubbelsidiga hältor som att hästen haltar varken fram eller bak förren vid böjprov och/eller när bedövning läggs. Jag fick stå på mig rejält innan de ultraljudade och när resultatet var klart ville de ta bort honom omgående för att det var så illa.
 
Ja fast hästen mår inte dåligt där den går i hagen kan bara inte rida på den.

En häst som är halt i skritt har jätteont! Och hästar är flyktdjur som maskerar smärta så länge det går. Så när vi människor ser hälta har hästen haft ont länge.

Du kan därför tyvärr inte gå på att ”ingen hälta syns i skritt” och tro det betyder inte ont.

Hur dyrt det blir på klinik är jättesvårt att säga. Gjorde veterinären som var ut böjprov? En häst som är halt i skritt, står och skiftar vikt mellan hovarna osv har sällan enbart en hög hälta. Det verkar tyvärr som den veterinär du tog ut var väldigt okunnig.
 
Hästen är inte halt i skritt den galopperar och travar ibland konstigt med bakbenen, syns mer i galoppen. Den haltade i skritt max 3 dagar.
 
Hästen är inte halt i skritt den galopperar och travar ibland konstigt med bakbenen, syns mer i galoppen. Den haltade i skritt max 3 dagar.
Och det innebär att de tre dagarna hade den jätteont, och före och efter de tre dagarna hade den ont.

Du behöver utreda hos veterinär vad som gör att hästen är halt i trav och galopp och varför den blev halt i skritt.

Om den får metacam maskerar metacam smärtan, och det kan sitta i flera dagar efter sista dosen.

Ingen här vill dig något illa. Men du måste förstå att din häst behöver undersökas och utredas hos veterinär.

När min häst hade rejält ont i tre ben märktes det bara på att jag tyckte hon kändes lite ovillig. Inte ens veterinär såg någon hälta. När vi gjorde böjprov var den halt ena bak. När det bedövades blev den halt andra bak. När det bedövades blev den halt ena fram. Den hade gått länge och maskerat smärtan men fått mer och mer problem och tillslut så ont att den inte helt kunde dölja det. Men det syntes inte ens då i varken trav eller galopp.

Har veterinären gjort böjprov på din häst?
 
Alltså hästen har kanske varit lite oren bak ett tag och blev nu halt också i skritt, fick metacam och haltar nu inte i skritt mera. Veterinären säger det inte är fång och tror heller inte den är halt på något ben utan högre upp. Blir det dyrt att klinikutreda, försäkringen täcker inte?!
Alltså, metacam är ju smärtstillande vilket betyder att hästen förmodligen kommer att sluta visa symptom. Att den slutar visa symptom betyder inte att vad det är som gjorde den halt/oren är borta. Veterinären borde inte säga någonting eller utesluta någonting när hästen inte är utredd då den ju faktiskt inte har röntgensyn.

Även om det blir dyrt med utredning på klinik så är det inget som ska undvikas, det får kosta det det kostar för det är så det är att ha djur. Försäkringen täcker det som veterinären tycker behövs göras för att hitta felet.
 
Vår visade bara yttepytte hälta vänster fram i trav på böjt spår.
Vi bokade klinik och veterinären såg inflammation i bägge bakknäna med ultraljudet.
Så glad att vi lyssnade på magkänslan och bokade tid.

En häst som visar smärta även i skritt skulle jag nog banne mig åka in akut med. Att den visar hälta "bara ibland" skulle göra mig ännu mer orolig att det är fel högre upp i rörelseapparaten.
 
Försäkringen täcker det som veterinären tycker behövs göras för att hitta felet.

Försäkringen täcker endast det som är avtalat och där inte reservationer finns. Vi har ingen aning om vad TS har för försäkring.

@Anglaonema Du har tagit ut veterinär till en häst som rör sig konstigt i alla gångarter, och också varit tydligt halt i skritt. Vet. gör inget böjprov utan väljer att skriva ut metacam som ett första steg. Precis som om läkaren på vårdcentralen säger "Ta en alvedon och se om det hjälper, innan vi gör något annat".

Sedan är det upp till dig att se hur det utvecklas. Blir hästen ohalt på metacam så vet du att den haft ont innan medicineringen (eftersom medicineringen ger en tydlig skillnad. Om hästen varit ohalt innan medicineringen så hade du inte upplevt någon skillnad). Efter att kuren är slut vill man att hästen fortsätter att vara ohalt, även när man sätter igång den och börjar rida den. Kommer hältan tillbaka efter medicineringen så vet man att medicineringen inte var tillräcklig. Precis som att alvedon inte alltid räcker till.

I det fallet måste du ta ut veterinär igen. Eller åka in till klinik. För då måste man prova nästa steg i utredningen och se om man kan hitta orsaken till hältan samt en passande behandling.
Det är nämligen ett brott mot lagen att ha en häst som haltar eller misstänks ha ont utan att man söker hjälp.
Ring ditt försäkringsbolag om du är osäker på vad de täcker eller ej.
 

Liknande trådar

Hästvård Hejsan, Min häst tror jag har sträckt sig men behöver lite rådgivning. Hon stog i en väldigt isig hage (vi har spärrat av den delen när...
2
Svar
20
· Visningar
1 176
Senast: Oknytt
·
Hästvård Vi har stött på lite funderingar med vår häst. Han har varit spänd i ryggen och behandlades för detta. Veterinären var inte orolig utan...
Svar
0
· Visningar
380
Senast: slant98
·
Hästvård hej jag undrar om hästarnas ben fryser på vintern när man rakar dem eller
2
Svar
27
· Visningar
2 913
Senast: Emma-pemma
·
Skola & Jobb För min del är det nog lättare att säga inom vilka branscher jag klarar att jobba. Inga tunga lyft. Inte jobba med slakt. Så...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
4 055
Senast: zinnia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp