Lyfter alla ben

Om du som vanlig lekman ser att hästen haltat i skritt ca tre dagar och därefter och innan "rör sig konstigt" ibland i trav och galopp är den definitivt halt och behöver utredas. Hälta som syns av otränat öga, utan böjprov, är det liksom inget snack om, det är en ordentlig hälta då. Finns inte en chans att du kan säga att den inte har ont av att bara gå i hagen, det vet du tyvärr inte.

Så för hästens skull, gör en ordentlig utredning. Det kanske blir lite kostsamt, men det kan bli ännu dyrare att vänta och låta det bli värre, och jag lovar att det kommer kännas bra i magen att VETA och inte gissa.
 
Blir en häst ens frisk mer som har såna symtom, den ska kunna gå dressyrridning.
Du kan aldrig få en prognos utifrån symptom, du kan endast få en prognos utifrån en diagnos.
En diagnos kan endast fås vid en utredning.

Om det blir dyrt eller inte handlar bara om:
1. Hur mycket undersökningar/röntgenbilder/böjprov/bedövningar etc. som krävs för att hitta vad som är fel.
2. Vilken behandling som krävs för att åtgärda felet. operation/kortison/equiterapeut/specialskor etc.
 
Sedan kan man ju säga man oftast först ser att en häst haltar i trav. Det är liksom första indikation. När den sedan börjar halta i skritt så har den väldigt ont.
Att hältan försvunnit i skritten så behöver det inte betyda (om vi nu skulle bortse från det faktum att den fått smärtstillande) att den är ohalt. Utan nu är den det ”bara” i trav.
 
Min gammeltant fick jag ta bort på Ultuna efter rgt där. Hade fång i alla fyra, hovbenet höll på att punktera sulan.
Hon var knappt halt i skritt, mer i trav
 
Som skrivet innan är det dags att ta nästa steg och fortsätta att utreda hästen. Kan bli dyrt men det kan också kosta mindre med ett klinikbesök än att ta hem en veterinär. Vilket vet man inte i förväg.

Kan själv ge två exempel.
1. Häst utredd på stort djursjukhus för hela veterinärvården i försäkringen och en del till, vilade sedan sex månader. Visade aldrig hälta i "vardagslivet" utan bara vid viss ridning. Vilket den gjorde även efter vilan. Bytte till en veterinär som kom hem till stallet, mest för att döma ut hästen. Den veterinären upptäckte att hästen var frisk men blev tygelhalt med en obalanserad ryttare. Alltså väldigt dyrt och i grunden en frisk häst.
2. Ett besök på klinik med röntgen och ultraljud plus en kortison injektion. Hästen ohalt och hela kalaset hos veterinären kom inte ens upp över självrisken på försäkringen.

Beroende på orsak kan alltså bli både snabbt och billigt med ett klinikbesök, tyvärr också dyrt och långdraget. Men det är dags nu att bestämma om det ska satsas på undersökning eller om det är dags att ta bort hästen. Beroende på orsak och typ av försäkring kan det i sin tur både gå snabbt och enkelt men också kan försäkringsbolaget kräva mer undersökning/behandling. I värsta fall kan det bli så försäkringen inte tar något alls.
 
Försäkringen täcker det som veterinären tycker behövs göras för att hitta felet.

Jag förstår inte ditt påstående alls?
Nej en försäkring täcker det som är tecknat för. Inget annat. Den täcker inte ens diverse röntgenplåtar tex, även om du har en försäkring och bolaget inte anser att plåtarna/UL/behandlingar etc är motiverade. Som exempel.

TS har dessutom skrivit att försäkringen inte täcker .

Utöver detta påstående så är du överrens med mig och alla som svarat att hästägaren måste utreda hästen eller ta bort den, eftersom det bryter mot allt etiskt och djurskyddslagar att låta ett skadat tamdjur gå omkring skadad.
 
Ja detta gick ju inge vidare kan jag säga. Artros båda fram, hovbensrotationer båda framhovarna, lösa benbitar bak som påverkar galoppen åt ena hållet, styva muskler i bakbenen. Tydligen lär det vara mycket socker i höet i år. Och vad kunde dom göra, mer värkmedicin.
 
Ja detta gick ju inge vidare kan jag säga. Artros båda fram, hovbensrotationer båda framhovarna, lösa benbitar bak som påverkar galoppen åt ena hållet, styva muskler i bakbenen. Tydligen lär det vara mycket socker i höet i år. Och vad kunde dom göra, mer värkmedicin.

Vad tråkigt. Men ändå kanske skönt att dels få svart på vitt och skönt att det inte var någon ”gråzon”. För nej det går som du fått besked om inte att behandla. Utan man kan försöka hjälpa hästen med smärtan men inget annat. Och den kommer bli sämre och sämre. Tyvärr :/
Har den aktiv fång just nu?
 
Alltså jag vet inte, hade puls och rotationer men skulle få gå i hagen som vanligt, rotationer 2-3 grader och 4-5 grader. Hur allvarligt är detta?
 
Alltså jag vet inte, hade puls och rotationer men skulle få gå i hagen som vanligt, rotationer 2-3 grader och 4-5 grader. Hur allvarligt är detta?
Vad är syftet med att hästen ska ”få gå i hagen som vanligt”? Hästen har ju högst troligt ondare än vad den visar, för vems skull ska den hållas vid liv för att fortsätta gå i hagen?
 
Alltså jag vet inte, hade puls och rotationer men skulle få gå i hagen som vanligt, rotationer 2-3 grader och 4-5 grader. Hur allvarligt är detta?

Du har en häst med flera problem som vart och ett är allvarligt. Jag skulle låta hästen slippa mer smärta och ta bort den.

Om du ska försöka så handlar det om lång konvalescens. Initialt på box då den har aktiva fångsymptom. Det tar även i bästa fall 6-9 månader innan en fånghäst med rotationer tål belastning. Det krävs insatser från duktig hovslagare.

Ovanpå det har du artros. Som ev gett ledinflammation som behöver behandlas. Artrosen mår bäst av rörelse OM man får hästen smärtfri först. Artros blir aldrig bättre utan över tid kommer den försämras.

Sen har du lösa benbitar som ger problem. Även om de inte gett kroniska problem behöver de opereras bort. Med tillhörande kostnad och konvalescens.

Du har idag en häst som har ont, och som utifrån de beskrivna besvären och fynden på röntgen har liten chans ens fungera som sällskap i hage.

Hur tänker du själv om framtiden?
 
Den går normalt i skritt nu också utan värkmedicin då den var utan 2 dagar. Traven och galoppen är lite mer osäkert. Det konstiga är ju att den var helt frisk och gick igenom veterinärgranskning och böjprov för 4 månader sen.
 
Den går normalt i skritt nu också utan värkmedicin då den var utan 2 dagar. Traven och galoppen är lite mer osäkert. Det konstiga är ju att den var helt frisk och gick igenom veterinärgranskning och böjprov för 4 månader sen.

Räkna med 10 dagar innan smärtstillande gått ur kroppen helt. På 2 dagar finns det fortfarande mycket smärtstillande kvar i kroppen.

Att den var ok för 4 månader sedan är inte något anmärkningsvärt. Rotationerna kan ha uppstått efter detta, artosen också. Benbitarna bak behöver inte ha visat problem innan. Fanns artosen sedan innan kan även den varit utan symptom om den endast varit begynnande. En kombination av alla de diagnoser hästen fått gör att prognosen ser mycket mörk ut då de påverkar varandra. Troligen kommer hästen i bästa fall hålla för att kunna gå i hage med mycket omvårdnad och eventuella sjukbeslag, men ingen ridning.
 
Den går normalt i skritt nu också utan värkmedicin då den var utan 2 dagar. Traven och galoppen är lite mer osäkert. Det konstiga är ju att den var helt frisk och gick igenom veterinärgranskning och böjprov för 4 månader sen.
Det är inte så konstigt. Fång och rotationer kommer snabbt. Artros kan också visa sig över en natt och hästen kan ha gjort allt för att dölja både de lösa benbitarna och artrosen under längre tid genom att röra sig annorlunda, avlasta det som smärtar. Hästar är ändå flyktdjur som gör allt för att inte visa sig svaga, men nu med än mer smärta av fång dessutom så kan hen inte mörka längre. Jag har skrivit det förut i någon annan tråd men en av mina tidigare hästar gick igenom böjprov ua med så allvarliga skador på ligamenten över knäskålen båda bak att de ville ta bort honom genast när de upptäcktes. Jag fick stå på mig bra för att de ens skulle göra ultraljud för de ansåg att han var helt frisk och att det var onödigt. Det var faktiskt först i samband med att han fick lugnande inför avlivningen (efter att han efter lång rehab dragit upp skadorna igen) som det faktiskt syntes hur fruktansvärt illa det var.
 
Veterinären säger att man kan hoppa med dom artroser hästen har, att fången är lindrig och att jag kan prova rida om några dagar. Lösa benbitar ansåg hon påverka galoppen i bara ena varvet och dom går endast att operera bort. Smärtstillande mot fång i 7 dagar till.
 

Liknande trådar

Hästvård Hejsan, Min häst tror jag har sträckt sig men behöver lite rådgivning. Hon stog i en väldigt isig hage (vi har spärrat av den delen när...
2
Svar
20
· Visningar
1 176
Senast: Oknytt
·
Hästvård Vi har stött på lite funderingar med vår häst. Han har varit spänd i ryggen och behandlades för detta. Veterinären var inte orolig utan...
Svar
0
· Visningar
380
Senast: slant98
·
Hästvård hej jag undrar om hästarnas ben fryser på vintern när man rakar dem eller
2
Svar
27
· Visningar
2 913
Senast: Emma-pemma
·
Skola & Jobb För min del är det nog lättare att säga inom vilka branscher jag klarar att jobba. Inga tunga lyft. Inte jobba med slakt. Så...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
4 055
Senast: zinnia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp