Bukefalos 28 år!

Lyn stoppade unga hästtjuvar

Sv: Lyn stoppade unga hästtjuvar

men herregud lär inte föräldrar idag sina barn vad som är rätt och fel??
 
Sv: Lyn stoppade unga hästtjuvar

usch, att man kan vara så dum! :O
 
Sv: Lyn stoppade unga hästtjuvar

Hästtjuvar tycker jag är överdrivet att kalla det när det rör sig om tjuvridning men visst är det trist att ungar gör sådant.
Men bara för att det är stjärnhästar så tas det för givet att de här tjejerna tänkte göra ... vad? Transportera bort dem på cyklarna? :D
Lite fånigt skrivet i artikeln bara. Och att tycka att polisen ska ha hund med sig och söka efter förövarna när det är sådana brott som sker många gånger varje dag i folks hagar (tyvärr).
Hoppas de hittar dem ändå och tar ett snack med dem. Fast det var ju väldigt korkat att lämna kvar cyklarna utan bevakning, man hade ju kunnat få tag på dem då åtminstone.
 
Sv: Lyn stoppade unga hästtjuvar

Jag fattade inte varför där var så mycket folk i förrgår, bor gara några hundra meter därifrån. I Sösdala kan många tyvärr inte skilja på mitt och ditt.
 
Sv: Lyn stoppade unga hästtjuvar

Hästtjuvar tycker jag är överdrivet att kalla det när det rör sig om tjuvridning men visst är det trist att ungar gör sådant.
Men bara för att det är stjärnhästar så tas det för givet att de här tjejerna tänkte göra ... vad? Transportera bort dem på cyklarna? :D
Lite fånigt skrivet i artikeln bara. Och att tycka att polisen ska ha hund med sig och söka efter förövarna när det är sådana brott som sker många gånger varje dag i folks hagar (tyvärr).
Hoppas de hittar dem ändå och tar ett snack med dem. Fast det var ju väldigt korkat att lämna kvar cyklarna utan bevakning, man hade ju kunnat få tag på dem då åtminstone.

Jag bor inte så långt ifrån och här flyttar in det ena j-vla packet efter det andra. I dessa trakter kan man absolut inte skilja på ditt och mitt eller varför ska andra få lov att ha så fina hästar. Hur som helst så går man inte utan lov in på någon annans gård och tar hästarna ur hagen det borde man begripa om man har sunt bondförnuft.:mad:
 
Sv: Lyn stoppade unga hästtjuvar

Jag kan inte för mitt liv förstå varför polisen lämnade kvar cyklarna?

Det säger väl sig självt att föräldrarna har lättare att förstå att det är ens egna barn som är skyldiga om bilder på cyklarna publiceras samtidigt som ens egna barn kommer hem utan cykel?
 
Sv: Lyn stoppade unga hästtjuvar

Tror inte att polisen skiter i sånt här, däremot så har de inte resurser att syssla med sånt utan måste prioritera! Samtidigt är det synd att sånna här typer av brott inte prioriteras mer, då det kan räcka med att snorvalparna får kontakt med polis och sociala myndigheter för att de ska rycka upp sig.
 
Senast ändrad:
Sv: Lyn stoppade unga hästtjuvar

Tror inte att polisen skiter i sånt här, däremot så har de inte resurser att syssla med sånt utan måste prioritera! Samtidigt är det synd att sånna här typer av brott inte prioriteras mer, då det kan räcka med att snorvalparna får kontakt med polis och sociala myndigheter för att de ska rycka upp sig.

Kan bara hålla med och tillägga... Det är alltid klagomål på att polisen gör för lite men föräldrarna då? De har satt snorvalparna till värden och ska ta ansvar för dem men det är alltid någon annan i samhällets fel att deras små raringar inte sköter sig.
 
Sv: Lyn stoppade unga hästtjuvar

Hästtjuvar tycker jag är överdrivet att kalla det när det rör sig om tjuvridning men visst är det trist att ungar gör sådant.
Men bara för att det är stjärnhästar så tas det för givet att de här tjejerna tänkte göra ... vad? Transportera bort dem på cyklarna? :D
Lite fånigt skrivet i artikeln bara. Och att tycka att polisen ska ha hund med sig och söka efter förövarna när det är sådana brott som sker många gånger varje dag i folks hagar (tyvärr).
Hoppas de hittar dem ändå och tar ett snack med dem. Fast det var ju väldigt korkat att lämna kvar cyklarna utan bevakning, man hade ju kunnat få tag på dem då åtminstone.

På dej låter det som om det är helt ok att ung-:devil: eller andra knallar in på andras gårdsplaner och leder runt hästar eller tänker ta en ridtur.
Fattar inte hur eller om du tänker. Ska vi ställa fram saft och bulle till oinbjudna besökare också? Vadå "ta ett snack"? En rejäl utskällning tills dom lipar är väl det minsta jag skulle göra.
Det är inte för inte som jag skaffat 45 kg vakthund med 40 vassa tänder och bra tryck i käken som jag har på min väl INHÄNGNADE gårdsplan. Hunden kommer alltså bara åt dom som medvetet tar sig in på min gård utan att ha där att göra när jag inte är hemma. :)
 
Sv: Lyn stoppade unga hästtjuvar

Usch och fy! Hoppas polisen lägger resurser så de får tag på de idiotiska ungarna!
Nästan synd de inte åkte på en rejäl resa av hästen som inte funkar med främmande ryttare! Det kunde ju ha blivit en rejäl näsbränna att inte göra om sådana dumheter!
Men det är ju å andra sidan ingen höjdare att hästen ska behöva stressas upp i onödan och fara illa.
 
Sv: Lyn stoppade unga hästtjuvar

Polisen borde ta tag i sånna här "små-tjuvs" fall mera.

Dels för att ungarna och föräldrarna kanske kan få sig en näsbränna vilket leder till ett liv på den smalare vägen istället för att kanske fortsätta med brott, som senare i livet kanske är bra mycket värre än tjuvridning.

Dels för att hantera ett djur som man inte känner kan leda till skada på djuret och i det här fallet barnet, vad ska man säga till föräldern som får sitt barns nacke brutet av hästen som den "bara skulle låna en stund". Hästar är inte cyklar...

Nej, mer resurser till små-brott!
 
Sv: Lyn stoppade unga hästtjuvar

Det är helt absurt ju!!!
Själv hade jag blivit vansinnig.:mad:

Jag har aldrig grimma på mina hästar när dom går på bete eller bara i hagen. Blir ju säkert lite svårare om nån skulle komma på tanken och göra nåt med mina pållar.

Tyvärr lär sig inte ungar vett o etikett idag.
 
Sv: Lyn stoppade unga hästtjuvar

På dej låter det som om det är helt ok att ung-:devil: eller andra knallar in på andras gårdsplaner och leder runt hästar eller tänker ta en ridtur.
Fattar inte hur eller om du tänker. Ska vi ställa fram saft och bulle till oinbjudna besökare också? Vadå "ta ett snack"? En rejäl utskällning tills dom lipar är väl det minsta jag skulle göra.
Det är inte för inte som jag skaffat 45 kg vakthund med 40 vassa tänder och bra tryck i käken som jag har på min väl INHÄNGNADE gårdsplan. Hunden kommer alltså bara åt dom som medvetet tar sig in på min gård utan att ha där att göra när jag inte är hemma. :)

Har jag aldrig i mitt liv sagt, läs noggrannare så borde du nog fatta.
Vad är det som är så svårt att förstå?
Jag säger att poliserna bör ta ett snack med dem och att det tyvärr händer sådant här.
Det blir till att bjuda dem på bullar och saft.
Övertolka hej vilt var det ja. :angel:
En sak till, om du inte kan läsa ordentligt borde du undvika att svara, du gör bort dig ganska mycket annars.
 
Senast ändrad:
Sv: Lyn stoppade unga hästtjuvar

Jag bor inte så långt ifrån och här flyttar in det ena j-vla packet efter det andra. I dessa trakter kan man absolut inte skilja på ditt och mitt eller varför ska andra få lov att ha så fina hästar. Hur som helst så går man inte utan lov in på någon annans gård och tar hästarna ur hagen det borde man begripa om man har sunt bondförnuft.:mad:

Har jag sagt något annat än att man ska skilja på ditt och mitt?
Det jag tyckte var löjligt var att det på hästägaren lät som om att eftersom att hästen var en stjärnhäst så skulle de stjäla den.
Det var två tjejer som gjorde något så idiotiskt som att tjuvrida, de tänkte nog inte transportera bort den på sina cyklar.
Och varför i hela friden tog varken polisen eller hästägaren hand om cyklarna och hade dem under övervakning, istället för att komma med hund och söka igenom hela området som hästägaren tyckte var smartast.
Nu läste jag i en annan tråd att de fick tag på dem på annat sätt och det är jättebra, förhoppningsvis räcker det med att poliserna pratar med dem och sätter in socialen om det behövs. Kanske dagsböter vore på sin plats också.
 
Sv: Lyn stoppade unga hästtjuvar

Om någon, i samma ålder som dessa, "lånar" din bil och kör runt lite här och där, kanske kör på lite trafikmärken och lämnar bilen någonstans en bit bort när de kört färdigt. Jag tror de flesta skulle säga att de hade stulit bilen även om du snabbt skulle hitta den igen.

Om de hoppade upp barbacka på hästarna inne i hagen och red lite vore självklart illa, dock kanske det inte kunde kallas för stöld. Men om de tagit ut hästarna ur hagen och sadlat så anser nog jag att det är stöld. Vi vet inget om de hade planerat släppa tillbaka hästarna i hagen, eller släppa dem någonannanstans eller kanske t o m lämna sina "billiga" cyklar och behålla de "dyra" hästarna.
 
Sv: Lyn stoppade unga hästtjuvar

Jag kan läsa och jag kan definitivt tolka vad du skriver.
Tänker dock inte kommentera dina infantila påhopp på det jag skriver.
Du tycker att det räcker att "snacka" med ungar som stjäl andras hästar.
Det tycker inte jag.
DET är skillnaden.
 
Sv: Lyn stoppade unga hästtjuvar

När journalisten frågade efter hästens värde fick han ett svar om hästens meriter och vad han betydde för ägaren. De som känner den hästens historia vet vad det innebär. Ingenstans står att han stals för att han var en "stjärnhäst" - inte ens som fd stjärnhäst. Detta var ingen vanlig tjuvridning - men detaljerna runt detta ska inte läggas ut här. Nej cyklarna stod inte vid hagen - de var gömda hos en granne men ställdes undan. Då risk fanns att anhöriga själv skulle återta cyklarna gick man inte ut med det i tidningen. dels valde vi vad som ska ut i pressen och delsa gjorde journalisterna egna efterforskningar.

Tro inte på allt du läser i tidningen - så döm inte utan att veta allt.

/ Lyn andersson, stall latin
 
Sv: Lyn stoppade unga hästtjuvar

Om någon, i samma ålder som dessa, "lånar" din bil och kör runt lite här och där, kanske kör på lite trafikmärken och lämnar bilen någonstans en bit bort när de kört färdigt. Jag tror de flesta skulle säga att de hade stulit bilen även om du snabbt skulle hitta den igen.

Om de hoppade upp barbacka på hästarna inne i hagen och red lite vore självklart illa, dock kanske det inte kunde kallas för stöld. Men om de tagit ut hästarna ur hagen och sadlat så anser nog jag att det är stöld. Vi vet inget om de hade planerat släppa tillbaka hästarna i hagen, eller släppa dem någonannanstans eller kanske t o m lämna sina "billiga" cyklar och behålla de "dyra" hästarna.

Nej, men hur troligt är det att ett par 14-åringar utan körkort lyckas med att transportera bort och behålla ett par hästar de inte äger?
Det var min poäng.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 197
Senast: Pratsch
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 166
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Inspirerad av Magianas blogginlägg om HSP – ”etiketten” Highly sensitive person = högkänslig personlighet – så började jag fundera över...
Svar
0
· Visningar
718
  • Låst
  • Artikel
Hästnyheter (NSK) Tack vare en skolkatalog identifierade Lyn Andersson de två tjejer som försökte stjäla hennes ena häst. På torsdagen gav hon...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
12 026
Senast: terese
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Barmarksdrag/canicross
  • Matskålar utan nickel
  • Optimala foderrutiner?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp