Hästtjuvarna identifierade

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hästtjuvarna identifierade

Visst borde jag det, men jag har klarat mig hitills de gånger jag kört för fort, inte stannat vid stopptecken eller sålt ved till grannen-svart.

Hur perfekt är du?

Och om polisen skulle komma på dig så tycker du att du inte skulle få ett straff?
Bara för att man klarat sig gör ju inte automatiskt att det är okej.

Ingen är perfekt, men jag ser till att tänka efter så jag inte medvetet begår 'ett brott'.
Ffa i sådana sammanhang där någon annan människra/varelse kan ta skada!!!!
 
Sv: Hästtjuvarna identifierade

Det är jävligt synd att det inte går att staffa folk under 15år!
Dessa tjejer skulle haft fängelse + fått betala skadestånd o.s.v till kvinnan som ägde hästen.
Föräldrarna skulle blivit av med vårdnaden om dessa tjejer för uppenbarligen är dom inga bra föräldrar!

Av med vårdanden löser inte problemen. Av med vårdnaden ska man bli om man är en fara för sitt eget barn. Däremot ska man ge föräldrarna den hjälp de behöver för att sätta upp tydliga gränser.
Det är också viktigt att föräldrar samarbetar med varandra. Tex så kan ju flickornas föräldrar gemensamt avtala med varandra vad som gäller. Då är det mkt lättare att stå på sig som förälder. (gäller generellt med tonårsproblematik) I och med polisanmälan får vi hoppas att soc ger de det stöd/ straff som de bör ha. Straff tex kan ju vara att de får arbeta i drabbade stallet. Ev skadestånd också . Det är inte heller helt fel.
 
Sv: Hästtjuvarna identifierade

Som vuxen måste man visa att man står över sådant, unga människor provocerar för att se vad resultaet blir. Det mest skrattretande i det hela är, att i mångt och mycket kan det liknas vid att uppfostra en unghäst symptom och utbrott är precis de samma. Men ingen skulle väl drömma om att spöa upp hästen eller? Ingen skulle väl heller skänka tanken åt boxstraff, eller?

:bow: Håller helt med!

Kicki :laugh:
 
Sv: Hästtjuvarna identifierade

Och om polisen skulle komma på dig så tycker du att du inte skulle få ett straff?
Bara för att man klarat sig gör ju inte automatiskt att det är okej.


Jag har inte sagt att jag inte förtjänar ett straff, men menar att de allra flesta av oss faktiskt bryter mot någon lag emellanåt, när jag tänker efter så har jag faktiskt fler olagligheter på mitt samvete.:D

Jag har gått mot röd gubbe, men det har jag slutat med, någon måtta får det vara med dumheterna.:devil:

Men att straffa två unga tjejer med vård på hem eller vad det nu kan vara för deet här ser jag bara som löjligt, ge dem en chans innan de behandlas som brottslingar.
 
Sv: Hästtjuvarna identifierade

Jag har inte sagt att jag inte förtjänar ett straff, men menar att de allra flesta av oss faktiskt bryter mot någon lag emellanåt, när jag tänker efter så har jag faktiskt fler olagligheter på mitt samvete.:D

Jag har gått mot röd gubbe, men det har jag slutat med, någon måtta får det vara med dumheterna.:devil:
Jag tycker inte man kan jämför dessa "oskyldiga" lagöverträdelser med att obehörigen ta sig in på annans mark och tjuvrida. Dina förseelser drabbar ju endast dig själv och ingen annan så att säga.
Men att straffa två unga tjejer med vård på hem eller vad det nu kan vara för deet här ser jag bara som löjligt, ge dem en chans innan de behandlas som brottslingar.
Polisanmälan, samtal med soc och föräldrar med uppföljningsamtal borde ge resultat. Vård på hem är helfel. Sen måste man ta i beaktning om dessa tjejer varit inblandade i andra brott eller dumheter tidigare. Det har också betydelse.
 
Sv: Hästtjuvarna identifierade

Av med vårdanden löser inte problemen. Av med vårdnaden ska man bli om man är en fara för sitt eget barn. Däremot ska man ge föräldrarna den hjälp de behöver för att sätta upp tydliga gränser.
Det är också viktigt att föräldrar samarbetar med varandra. Tex så kan ju flickornas föräldrar gemensamt avtala med varandra vad som gäller. Då är det mkt lättare att stå på sig som förälder. (gäller generellt med tonårsproblematik) I och med polisanmälan får vi hoppas att soc ger de det stöd/ straff som de bör ha. Straff tex kan ju vara att de får arbeta i drabbade stallet. Ev skadestånd också . Det är inte heller helt fel.

Ne jag tycker du har en vettig lösning, så länge dom känner att det är ogynsamt att begå brott så är det ju bra.
Ja det låter smart om föräldrarna snackar ihop sig och har samma "regler" för flickorna i fråga så att det är samma var dom än är.
 
Sv: Hästtjuvarna identifierade

Skulle vara intressant att du utvecklade logiken i detta! :grin:

Kicki :laugh:

Ja menar vad jag skrev om det är ett brott av mig att begära ett straff för dessa tjejer vad det nu må vara för straff så är jag absolut skylldig till "brott".
Inte så svårt att tyda.
 
Sv: Hästtjuvarna identifierade

Ungdomstjänst vid lättare brott (som sker första gången) och ungdomsvård för grövre.
För riktit grova så ja - fängelse lr liknande beroende på.

Syftet med straff är inte att få någon bättre - det är att ge dem det straff de förtjänar eftersom de gjort en olaglig handling.

Vad är det för idiotiskt med att tycka att folk ska straffas?
Ska man bara ge folk en klapp på axeln och säga "det gör inget denna gång lilla gumman" ? :confused:
Idiotin ligger i att tycka att barn skall få fängelse ett stryk. Jag tycker absolut inte att brott begångna av barn skall vara utan påföljd.
Men jag anser absolut att syftet med straff skall vara att göra någon bättre inte som hämnd för att någon "förtjänar" det.
PL
 
Sv: Hästtjuvarna identifierade

Ja det låter smart om föräldrarna snackar ihop sig och har samma "regler" för flickorna i fråga så att det är samma var dom än är.
Ja och det kan gälla allt från tider till regler framför datorn tex...
Det är alltid bra som förälder att ha koll på vad de andra ungarna får och inte får. Alltför ofta hör man ju hemma... "hon får och den får och den har" osv...
Men man måste enligt min uppfattning koppla in polisen så fort det handlar om ett brott, oavsett ålder. Och även om ungdomarna kan sätta upp en "tuff" attityd för ett tag, tex med samtal inför soc, så händer det ändå saker inom dom. Det kanske inte märks på en gång, men en process är igång sas. Sedan tycker jag att en någon form av konsekvensstraff är viktigt. Med det menar jag att tjejerna måste möta de de gjort brotten mot. Tex arbeta i stallet, lära känna hästarna och ägaren och bli upplysta om vilka skador de kunde utsatt både sig själva och hästarna för, och även andra människor.
 
Sv: Hästtjuvarna identifierade

Ursäkta, men jag kan inte låta bli. Det märks oerhört tydligt vem som har erfarenhet av barn och ungdomar, och vem som inte har det. Många föräldrar, dock inte alla. Pratar med varann, hör efter vilka regler som gäller hemma vid. Det vanligaste man som förälder alltid får höra är, varför får inte jag det det får ju Lisa eller Kalle.

Lisa har si och så mycket i veckopeng, jag har ju bara xx kr osv. Det är ett vanligt knep av barn och unga, att spela ut vuxna mot varann. Därför är kommunikation väldigt viktig, och för de flesta normala föräldrar så är det kommunikation mellan varann som gäller.
 
Sv: Hästtjuvarna identifierade

Vad menar du med det? Själv har jag 2 st ungdomar hemma 16 och 18, så jag förstår inte vad u menar.
Jag kan förklara lite närmre hur jag tänker. Exempelvis mina egna barn har på gansk kort tid fått mkt nya kompisar som man inte har koll på vilka det är eller deras föräldrar på samma sätt som man hade när de var mindre. Just i den här åldern när de börjar bli stora, är det viktigt att man även då tar kontakt med deras föräldrar.
 
Sv: Hästtjuvarna identifierade

Precis, det är det första man gör som förälder när de får nya kompisar.
 
Sv: Hästtjuvarna identifierade

Det kan jag lova dig att även normala bra föräldrar gör inte alltid det.
Dessutom i en viss ålder, är det ju sååååå pinsamt, så många föräldrar orkar inte. Och så länge allt är frid och fröjd så är det väl inga problem. Det är inte säkert heller att du som förälder får veta om någon ny kompis kommit in i bilden.
 
Sv: Hästtjuvarna identifierade

Ja menar vad jag skrev om det är ett brott av mig att begära ett straff för dessa tjejer vad det nu må vara för straff så är jag absolut skylldig till "brott".
Inte så svårt att tyda.

Som brutet bäcken då t.ex.!? Har sedan även ställt andra frågor till dig i tråden som jag gärna skulle vilja ha svar på!

Kicki :laugh:
 
Sv: Hästtjuvarna identifierade

...eller kanske en gammal hederlig omgång stryk, det har ju aldrig skadat någon.:grin:

Precis! :grin: Det viktigaste är ju tydligen för vissa att straffet blir enormt hårt, gärna ställt utom rimlighet för det brott som begåtts!

Kicki :laugh:
 
Sv: Hästtjuvarna identifierade

Ne jag tycker du har en vettig lösning, så länge dom känner att det är ogynsamt att begå brott så är det ju bra.

Hmmm, så har det minsann inte låtit tidigare! Då skulle ju alla i fängelse som var 13+ och föräldrarna bli av med vårdnaden!! :angel: Vadan denna kovändning!?

Kicki :bump:
 
Senast ändrad av en moderator:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Denna vecka stod det två ridlektioner på schemat – en på ridskolan och en på privatlektionsstället vid världens ände. På ridskolan blev...
Svar
0
· Visningar
859
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
Tjatter Under gårdagskvällen hände det omöjliga – i samband med ett misslyckat inbrott i Pengabingen där Björnligan försökte sno åt sig några...
45 46 47
Svar
923
· Visningar
40 331
Senast: Mistimed
·
  • Artikel
Hästnyheter (NSK) Har man vunnit dressyrtävlingen i Stockholms International Horseshow fem gånger, varav tre i rad, har man förstås högt ställda...
Svar
0
· Visningar
651
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (NSK) Att fotografera hästar är knepigt. Det är sällan de står stilla och poserar tills bilden är tagen. Så Johanna Sarkar, 14-årig...
Svar
1
· Visningar
755
Senast: Kellog
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp