Hästtjuvarna identifierade

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hästtjuvarna identifierade

Som lärare var jag med och ordnade upp en liten "snatterihärva" som ett gäng grabbar höll på med. Vi i skolan ordnade så att grabbarna fick gå ner, enskilt med föräldrar och skolpersonal, och be om ursäkt till ägaren av affären. De fick även ta några eftermiddagar, fortfarande var för sig, och jobba av de pengar de hade snattat för. Mkt nyttigt för grabbarna.
Men det var en grabb som inte behövde be om ursäkt och han behövde inte arbeta där, för han var "helt oskyldig" enligt föräldrarna. Jo, pyttsan! En skenhelig gosse som gjorde massa dumma saker när ingen vuxen såg. Så det gäller att föräldrarna också tar sitt ansvar och ställer upp på de lösningar som föreslås.

Och självklart ska barnen bli varse om att de har gjort fel och kan gott ta ett relevant straff, typ indragen månadspeng, extra arbete hemma, arbete där de har begått "brottet" . Men framför allt ska de möta den de har gjort brottet mot och samtala om vad de har gjort och vilken konsekvens deras handlande hade kunnat få.
Men fängelse eller stryk är väl aldrig gagnat någon. Och vi har väl fullt sjå att ha plats i våra fängelser för vuxna brottslingar så hur ska vi ha plats för minderåriga brottslingar. :angel:
 
Sv: Hästtjuvarna identifierade

Men det var en grabb som inte behövde be om ursäkt och han behövde inte arbeta där, för han var "helt oskyldig" enligt föräldrarna. Jo, pyttsan! En skenhelig gosse som gjorde massa dumma saker när ingen vuxen såg. Så det gäller att föräldrarna också tar sitt ansvar och ställer upp på de lösningar som föreslås
Grr...:devil: Sånt där blir man ju tokig på! Föräldrar som tar sina barn i försvar hela tiden. Tror dom verkligen att det gagnar barnet??
Hur resonerade föräldrarna?
Blev de polisanmälda av butiken? Vilken ålder var det på grabbarna?
 
Sv: Hästtjuvarna identifierade

Vi i skolan ordnade så att grabbarna fick gå ner, enskilt med föräldrar och skolpersonal, och be om ursäkt till ägaren av affären. De fick även ta några eftermiddagar, fortfarande var för sig, och jobba av de pengar de hade snattat för. Mkt nyttigt för grabbarna.

Och självklart ska barnen bli varse om att de har gjort fel och kan gott ta ett relevant straff, typ indragen månadspeng, extra arbete hemma, arbete där de har begått "brottet" . Men framför allt ska de möta den de har gjort brottet mot och samtala om vad de har gjort och vilken konsekvens deras handlande hade kunnat få.

:bow: Ett sådant här agerande är precis vad som behövs. Viktigt att måsta stå upp för vad man gjort och att jobba igen pengarna för de snattade varorna. Samt även möta den andra parten öga mot öga, både för att be om ursäkt och för att skämmas.

Kicki :laugh:
 
Sv: Hästtjuvarna identifierade

:bow: Ett sådant här agerande är precis vad som behövs. Viktigt att måsta stå upp för vad man gjort och att jobba igen pengarna för de snattade varorna. Samt även möta den andra parten öga mot öga, både för att be om ursäkt och för att skämmas.

Kicki :laugh:
Ja tänk eg vad lärarna måste lägga sin tid och energi på...
Ja det är väldigt viktigt med den här konfrontationsbiten, för troligtvis har de snattat tidigare och klarat sig, men till slut åkt fast.
Visst kan man ha otur och åka fast första gången men det är nog troligare att de gjort det tidigare och då är det hög tid att få ett stopp innan det barkar iväg åt grövre saker...
Därför tycker jag att det är viktigt att polisanmäla.
Och om ungarna sen kommer forsätta umgås så är det viktigt att skapa en tät kontakt föräldrar emellan, så att grabbarna vet att de håller koll. För som sagt, för en del föräldrar kan nog detta bli en väckarklocka.
Undrar förresten om de skötte sig efter det här, terese?
 
Sv: Hästtjuvarna identifierade

Det är ett bra sätt, att få ta konsekvens av sitt agerande. Att spegla situationen ur ett annat perspektiv, att te x få lära sig att be om ursäkt när man gör fel. Just detta är många dåliga på, även vi vuxna.

Att det sen finns föräldrar som skyddar sina barn till varje pris, ja det är sant och inget man kan göra något åt. Då måste man nog ta i på andra sätt, för att visa alla inblandade att ingen kan komma undan.
 
Sv: Hästtjuvarna identifierade

Grr...:devil: Sånt där blir man ju tokig på! Föräldrar som tar sina barn i försvar hela tiden. Tror dom verkligen att det gagnar barnet??
Hur resonerade föräldrarna?

De ansåg väl att de kände sina barn så väl att de 'visste' att barnen aaaaaldrig skulle göra något sådant... :angel:
 
Sv: Hästtjuvarna identifierade

Jag kan tala om att jag hamnade på väldigt osäker mark på ett utvecklingssamtal om den lilla "oskyldiga" gossen och allt vad han hade gjort. Bl a slagit ner en liten pojke som gick 5 klasser lägre än han. Bara för skojs skull, sådär..Mamman totalvägrade inse att grabben inte var en liten ängel. Det gick inte att resonera med henne och ingen respons alls. Det var ett av de värsta samtal jag har haft. Lätt svettigt....:o Tyvärr vet jag inte hur det gick för honom sedan då det var sista året jag hade den klassen.

Men eftersom barn idag lever med dataspel och filmer så är det ännu viktigare att vi vuxna finns där och pratar med barnen och ger dem normer. Det är inte underligt att ungdomar blir mer eller mindre ihjälslagna, för i filmer mm kan man puckla på någon hur mycket som helst och den bara reser sig och ruskar lite på sig och sen fortsätter fighten. Här måste det ju finnas en vuxen som talar om att så här är det inte i verkligheten. Och många barn har inte den vuxenkontakten.
 
Sv: Hästtjuvarna identifierade

En skenhelig gosse som gjorde massa dumma saker när ingen vuxen såg.



Hur kan man döma en gosse som skenhelig brottsling när ingen vuxen sett något?

Undrar G. som hoppas att skolsystemet har mer kött på benen innan ett barn döms som skenhelig brottsling.
 
Sv: Hästtjuvarna identifierade

Har jag skrivit skenhelig brottsling?? Och det var kanske många andra som såg, ej vuxna, men mkt tillförlitliga! Gosse och brottsling är inte samma sak!
Lägg ner nu Ginnies. Du behöver inte komma med larviga påhopp och sen skrika på Gunnar när du inte längre kan stå för vad du skriver, så han stänger ner/plockar bort trådar. Fr o m nu tänker jag inte svara på löjliga påhopp från dig något mer. Det blir bara sandlådenivå och för inga diskussioner framåt.
 
Sv: Hästtjuvarna identifierade

Försök läsa vad som står. Hur kan du tolka att: "som gjorde massa dumma saker när ingen vuxen såg" blir till "brottsling" ???
 
Sv: Hästtjuvarna identifierade

Ja det är så fånigt att ens bemöta det. Jag vet iallafall vad du pratar om efter 10 års arbete i skolans värld har även jag sett ett och annat. Din skola är nog inte unik på något sätt.
Och att få föräldrarna med sig är A och O. Har man inte det så är allt arbete man lägger ner inte mkt värt. Man kan ju hoppas att något frö ändå började gro i "din" förälder så att inför nästa samtal med nya läraren som antagligen inte sa så mkt annorlunda än du, så kanske föräldern förhoppningsvis tagit till sig något av ditt tidigare samtal.
 
Sv: Hästtjuvarna identifierade

De ansåg väl att de kände sina barn så väl att de 'visste' att barnen aaaaaldrig skulle göra något sådant... :angel:


Dels finns det sådana föräldrar som inte ens vet vad sina barn håller på med. De kan vara skötsamma i övrigt men kan hålla på med droger, alkohol, snatterier. Man tror att lilla Lisa är hos Kajsa på fredakvällen men i själva verket är hon på värsta röjarfesten.
Dels finns det sådana som vet om, men ändå vägrar inse att deras barn är på fel spår. Eller inte orkar ta in det. Jag har också sett en del sådana föräldrar under åren och jag tror det är en psykologisk faktor som ställer till det.
Min erfarenhet säger mig att som förälder ska man inte lita blint på sin tonåring, spec inte om de är tjejer. Men även tonårstiden går över... och tur är väl det!
 
Sv: Hästtjuvarna identifierade

Försök läsa vad som står. Hur kan du tolka att: "som gjorde massa dumma saker när ingen vuxen såg" blir till "brottsling" ???

Bara för att han enligt terese utsago hade snattat, är inte det brottsligt, det tycker jag ni har skrivit?
 
Sv: Hästtjuvarna identifierade

Har jag skrivit skenhelig brottsling?? Och det var kanske många andra som såg, ej vuxna, men mkt tillförlitliga! Gosse och brottsling är inte samma sak!

Du skrev skenhelig gosse, samtidigt som du förklarade att han snattat.Att snatta är brottsligt.
 
Sv: Hästtjuvarna identifierade

Lägg ner nu Ginnies. Du behöver inte komma med larviga påhopp och sen skrika på Gunnar när du inte längre kan stå för vad du skriver, så han stänger ner/plockar bort trådar. Fr o m nu tänker jag inte svara på löjliga påhopp från dig något mer. Det blir bara sandlådenivå och för inga diskussioner framåt.


Jag ska förklara en sak för dig eftersom du ofta påpekar i trådar att jag ropar på Gunnar.Jag har aldrig ropat, skickat PM eller trianglat något till Gunnar, vi har inte haft någon som helst kontakt, jag känner inte honom och han känner inte mig.

Att han hade samma åsikter som jag i en tråd, uppenbart till ditt förtret, betyder inte att det är eller var jag som ropade på honom.

Och påhopp? Tål du inte när jag reagerar på att du kallar en gosse i din skola skenhelig när du samtidigt skriver att inga vuxna sett något? Huva mig för lärare som öppet går ut och stämplar elever på det sättet.
 
Sv: Hästtjuvarna identifierade

Jag märker att du vet väldigt lite om hur barn fungerar och hur skolans värld fungerar. Även om ur man jobbar med barn.
Jag har aldrig skrivit att eleverna är brottslingar. De hade snattat men jag har inte skrivit för vilka belopp och inte om de blev polisanmälda. Jag berättade bara om den situationen vi redde upp och hur vi löste det hela. Allt annat är din tolkning.
Och om affärsinnehavaren, tre personal och tio elever pekar ut den här gossen som "medsnattare" men han själv och hans föräldrar nekar till det. Vilka tror du vi väljer att tro på? Dessutom när vi visste att han ständigt förnekade olämpliga saker han hade gjort. Och skolans personal får höra mycket och vi "luskar" rätt mycket innan vi tar en diskussion med eleven och föräldrarna. Vi anklagar inte någon för något utan att ha ordentligt på fötterna. Dessutom stog jag för mina åsikter att han var "skenhelig" och försökte ta upp det med föräldrarna. Och sånt här är inget vi lärare vill hålla på med, för det tar planeringstid och lektionstid för oss.
Så åter igen Ginnies, lägg av. Du vill bara mucka gräl och det är inget intressant för resten av personerna här på tråden. Visa att du är situationen vuxen.
 
Sv: Hästtjuvarna identifierade

Och det vill du att jag ska tro på!!! :confused:



Vill? Jag bryr mig inte, tycker bara isf mer synd om Gunnar då du verkar tro att han inte sköter sidan proffsigt utan blir lurad av en användare, som här jag, att gå i försvarsställning.Jag tror han har tillräckligt pyssel med sina moderatorer, deras info, så det räcker och blir över.
 
Sv: Hästtjuvarna identifierade

Jag märker att du vet väldigt lite om hur barn fungerar och hur skolans värld fungerar. Även om ur man jobbar med barn.


Du måste vara supersmart som i tråden kan utläsa min erfarenhet av barn och hur skolan fungerar, jag menar inte fungerar.
 
Sv: Hästtjuvarna identifierade

Och om affärsinnehavaren, tre personal och tio elever pekar ut den här gossen som "medsnattare" men han själv och hans föräldrar nekar till det. Vilka tror du vi väljer att tro på?



Medsnattare? Du menar han var med i gruppen men inget hade tagit?
Ja, jag hade då hellre friat än fällt, har man inget tagit så kan man som tur är, inte lastas för snatteri.

Och nyss hade ju inga vuxna sett något, och nu helt plötsligt 4 vuxna?

KL

Och visst är det så att en del föräldrar inte ser och vet eller inte vill och orkar vad gällande problem med sina barn MEN precis samma problematik finns inom lärarkåren, både med "en dels" egna barn och elever.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Denna vecka stod det två ridlektioner på schemat – en på ridskolan och en på privatlektionsstället vid världens ände. På ridskolan blev...
Svar
0
· Visningar
859
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
Tjatter Under gårdagskvällen hände det omöjliga – i samband med ett misslyckat inbrott i Pengabingen där Björnligan försökte sno åt sig några...
45 46 47
Svar
923
· Visningar
40 336
Senast: Mistimed
·
  • Artikel
Hästnyheter (NSK) Har man vunnit dressyrtävlingen i Stockholms International Horseshow fem gånger, varav tre i rad, har man förstås högt ställda...
Svar
0
· Visningar
651
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (NSK) Att fotografera hästar är knepigt. Det är sällan de står stilla och poserar tills bilden är tagen. Så Johanna Sarkar, 14-årig...
Svar
1
· Visningar
755
Senast: Kellog
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp