Mäklarens roll - vad är den egentligen?

bettysmatte

Trådstartare
Ännu en hustråd av mig... ;)

Denna vända av att titta på hus gör mig förbryllad, och jag undrar egentligen vad en fastighetsmäklares roll är (förutom att lista hus för försäljning och medverka vid kontraktsskrivning)?

Vi är intresserade av ett hus och jag undringar om avloppet och skorstenen bland annat. Vad är det för slags avlopp? Nu vet jag inte hur viktigt det är i alla delar av landet, men i mitt område innebär de flesta avlopp en merkostnad på mellan 50000 och 100000 kr för att det ska bli godkänt. Merparten av fastigheter till salu har inte genomgått den upprustning av avlopp som krävs.

Huset jag tittar på har bara elvärme och kaminer. Det är ett litet hus, annars hade jag aldrig ens övervägt att nöja mig med direktverkande el. Då undrar jag, självfallet, om skorstenen och kaminerna är godkända för eldning. Det känns "rätt" viktigt i sammanhanget.

Men, som sagt, mäklaren vet inte. Och fråga säljaren får jag inte. Är det här normalt?

Det enda som mäklaren hade ett direkt svar på - utan att jag ens hade frågat - var att säljaren antagligen inte är intresserade av att gå under utgångspriset.... Är man besvärlig om man ställer - i mitt tycke - relevanta frågor om en bostad man är intresserad av att ev köpa? För mig är byte av bostad ett stort steg, och jag vill veta vad jag köper. Efter mäklarens mejlsvar kände jag mig mest som en jobbig människa, även om jag tycker att mina frågor var hyfsat normala och relevanta.

Hur pass insatta brukar (om det ens finns något brukar) mäklare vara i basuppgifter om fastigheter som de har till salu. Och, ja, jag gör så mycket jag kan själv. Har ringt kommunen om avloppet, men de hade till och med missat att inventera på just den här fastigheten så där kunde jag inte heller få några svar...
 
Jag har märkt att det är en väldig skillnad. Vissa kan mkt om fastigheten och området.
Men vissa undrar man :eek::confused:
Jag kan tycka att ska man ha som yrke att sälja fastigheter borde man själv ha en baskunskap om fastigheter. Dvs enklare allmänbildning pm det. Men nej- vissa vet inte det.
Tycker du hade relevanta frågor och eftersom man normalt inte har kontakt med säljare så är det ju mäklare man vänder sig till.
 
Beror på fastigheten och ägaren. Är det ett dödsbo finns det ju inte stor chans för mäklaren att få information. Även en levande säljare kan vara dåligt insatt och helt enkelt inte veta.

I fallet med uppvärmningen hade jag utgått från att rökgångarna INTE är godkända och vägt in det i prisbilden.
 
Vet du vad ägaren heter och fastighetsbetäckningen så kan du ringa till sotaren i området,jag köpte nytt hus förra året,ett dödsbo där sönerna hade noll koll,nu bor jag i området så det var samma sotarfirma som jag redan har i mitt vanliga hus.
 
Ibland räcker det med att det står några ekonomibyggnader bredvid huset som ska säljas så kallar mäklarna det för hästgård och tomten är inte ens en ha:meh: Vissa har koll, men många är skrämmande dåligt insatta.
 
Ja, jag vet båda delar. Jag vet inte om fastigheten ska betraktas som dödsbo (det står t.ex. inget om friskrivningsklausul), men nuvarande ägare HAR ärvt den. Fast det beror ju på hur länge man haft den efter man ärvt den, antar jag, huruvida man "ska" veta något om fastigheten eller ej.
 
Ibland räcker det med att det står några ekonomibyggnader bredvid huset som ska säljas så kallar mäklarna det för hästgård och tomten är inte ens en ha:meh: Vissa har koll, men många är skrämmande dåligt insatta.

Roligt att du säger det. Detta är fastigheten i mina andra trådar. Den säljs väl inte direkt som hästgård, men som "gård - inriktning fritid". Marken består av 5 hektar, fördelat på 3 hektar betesmark och 2 hektar skog. Skogen är avverkad och betesmarken igenvuxen.... ;) Så i all ärlighet kan man säga att marken består av 5 hektar sly. Vilket inte gör mig någonting eftersom jag har fd fånghästar och skulle gärna försöka skapa en riktigt fin skogshage åt dem. Men att sälja fastigheten med den uppdelningen som anges är faktiskt riktigt missvisande...

Angående ekonomibyggnaderna så har jag inte sett insidan ännu (semestervikarien hade inte fått med sig nycklarna till dem...), men de är väldigt SMÅ och jag är inte ens säker på att de kommer att funka som stall åt en a-ponny och en d-ponny förrän jag varit inne.
 
Ännu en hustråd av mig... ;)

Denna vända av att titta på hus gör mig förbryllad, och jag undrar egentligen vad en fastighetsmäklares roll är (förutom att lista hus för försäljning och medverka vid kontraktsskrivning)?

Vi är intresserade av ett hus och jag undringar om avloppet och skorstenen bland annat. Vad är det för slags avlopp? Nu vet jag inte hur viktigt det är i alla delar av landet, men i mitt område innebär de flesta avlopp en merkostnad på mellan 50000 och 100000 kr för att det ska bli godkänt. Merparten av fastigheter till salu har inte genomgått den upprustning av avlopp som krävs.

Huset jag tittar på har bara elvärme och kaminer. Det är ett litet hus, annars hade jag aldrig ens övervägt att nöja mig med direktverkande el. Då undrar jag, självfallet, om skorstenen och kaminerna är godkända för eldning. Det känns "rätt" viktigt i sammanhanget.

Men, som sagt, mäklaren vet inte. Och fråga säljaren får jag inte. Är det här normalt?

Det enda som mäklaren hade ett direkt svar på - utan att jag ens hade frågat - var att säljaren antagligen inte är intresserade av att gå under utgångspriset.... Är man besvärlig om man ställer - i mitt tycke - relevanta frågor om en bostad man är intresserad av att ev köpa? För mig är byte av bostad ett stort steg, och jag vill veta vad jag köper. Efter mäklarens mejlsvar kände jag mig mest som en jobbig människa, även om jag tycker att mina frågor var hyfsat normala och relevanta.

Hur pass insatta brukar (om det ens finns något brukar) mäklare vara i basuppgifter om fastigheter som de har till salu. Och, ja, jag gör så mycket jag kan själv. Har ringt kommunen om avloppet, men de hade till och med missat att inventera på just den här fastigheten så där kunde jag inte heller få några svar...
Om mäklaren inte vet och så bör denne fråga säljaren om hur det ligger till och återkomma med svar. Mäklaren har som en del i sitt uppdrag att vara mellanhand mellan ägare och spekulanter. Däremot så kan det ju mycket väl vara så att säljaren inte vet och då får du ju väga in värsta scenariot i dina kalkyler över vad du är villig att ge för fastigheten.

Även om mäklaren säger att säljaren inte vill gå under utgångspris så hindrar ju inte det dig från att lägga ett bud under om du tycker att huset inte är värt mer.
 
Alltså, man ska ingenting. Man kanske vet en del, men har man ärvt behöver det ju inte vara så.
Man borde definitivt veta om avloppet, eftersom kraven på godkänt avlopp (3-kammar-brunn med infiltration) numera även innefattar fritidsfastigheter. Antingen säljer de fastigheten snabbt, eller så blir de ålagda att fixa avloppet. Så att ingen vet vad det för sorts avlopp, det köper jag nog inte.
 
När jag köpte mitt hus stod det i beskrivningen vilken typ av avlopp det var.
Skorsten och kamin var inte kollade, jag fick ta ut en skorstensfejarmästare (heter det så?) för kontroll efter det jag köpt huset.
Min enda kontakt med säljaren var vid kontraktskrivning.
 
Man borde definitivt veta om avloppet, eftersom kraven på godkänt avlopp (3-kammar-brunn med infiltration) numera även innefattar fritidsfastigheter. Antingen säljer de fastigheten snabbt, eller så blir de ålagda att fixa avloppet. Så att ingen vet vad det för sorts avlopp, det köper jag nog inte.
När vi köpte senaste visste vi bara att det inte var godkänt avlopp. Ingen vet fortfarande vad de var för lösning.
 
När vi köpte senaste visste vi bara att det inte var godkänt avlopp. Ingen vet fortfarande vad de var för lösning.
Fast det känns ju viktigt att veta. Av erfarenhet har jag förstått att det kan bli så "billigt" som 50000 kr eller så dyrt som 100000 kr, beroende på vad som redan finns. För mig är det viktigt att veta.
 
När jag köpte mitt hus stod det i beskrivningen vilken typ av avlopp det var.
Skorsten och kamin var inte kollade, jag fick ta ut en skorstensfejarmästare (heter det så?) för kontroll efter det jag köpt huset.
Min enda kontakt med säljaren var vid kontraktskrivning.

Här står det bara "enskilt vatten och avlopp" och det säger ju noll och ingenting.
 
Fast vad det är för avlopp kan du kolla själv,leta upp skittankslocket öppna,kolla om det är 3kammare,se vart utflödet pekar,följ det så hittar du antingen ett lock till eller en bädd med 1-2 rör som sticker upp,då är det troligen en bädd, man kan också ringa komunen och fråga när o om det finns en "bygganmälan"

Ska man köpa hus får man inte vara så 4 kantig.
 
Fast vad det är för avlopp kan du kolla själv,leta upp skittankslocket öppna,kolla om det är 3kammare,se vart utflödet pekar,följ det så hittar du antingen ett lock till eller en bädd med 1-2 rör som sticker upp,då är det troligen en bädd, man kan också ringa komunen och fråga när o om det finns en "bygganmälan"

Ska man köpa hus får man inte vara så 4 kantig.

Särskilt fyrkantig tror jag inte att jag är? Jag har redan ringt kommunen och frågat om avloppet är godkänt (det visste de inte för de hade missat att inventera fastigheten trots att de varit på grannfastigheterna...), samt ringt lantmäteriet och förhört mig om ev nyttjanderätter osv. Att lyfta av locket och titta har faktiskt varit en idé som jag hade. Fast om locket är som de lock jag sett förut så krävs det ett spett eller liknande för att flytta på det, och något sådant hade jag inte precis med mig när jag tittade på huset.
 
Roligt att du säger det. Detta är fastigheten i mina andra trådar. Den säljs väl inte direkt som hästgård, men som "gård - inriktning fritid". Marken består av 5 hektar, fördelat på 3 hektar betesmark och 2 hektar skog. Skogen är avverkad och betesmarken igenvuxen.... ;) Så i all ärlighet kan man säga att marken består av 5 hektar sly. Vilket inte gör mig någonting eftersom jag har fd fånghästar och skulle gärna försöka skapa en riktigt fin skogshage åt dem. Men att sälja fastigheten med den uppdelningen som anges är faktiskt riktigt missvisande...

Även om den är delvis igenvuxen kanske den fortfarande är registrerad som betesmark resp skogsmark? Det har en viss betydelse för ändrad markanvändning, som att göra bete av skog, kan i vissa fall vara problematiskt liksom olika skötselkrav för skogsmark.

Om en mäklare ger signaler om att man är "jobbig" med frågor beror det alltid på att mäklaren inte kan det han borde kunna, så det är absolut inget att bry sig om - ställ hur många frågor som helst :)
 
Jag tycker att mäklaren borde anstränga sig lite mer. Att svara jag vet inte på alla viktiga frågor är kass och oproffsigt tycker jag.

Frågan i TS rubrik är ju helt relevant - vad är mklarens jobb då om inte ta redan på så mkt fakta som möjligt om objektet :confused::confused:
 

Liknande trådar

Hemmet På grund av lite specifika frågeställningar så väljer jag att skapa en egen tråd i stället för att kapa husköpar-tråden. Som ni vet så...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
7 176
Senast: QueenLilith
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Igår kväll packade jag in tältet och lite annat bra-att-ha i bilen och drog iväg. Tanken var att övernatta på ett ställe som var ungefär...
Svar
0
· Visningar
426
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp