Mäklarens roll - vad är den egentligen?

Fastighetskartan är tyvärr inte alltid rätt, lantmäteriet är också noga med att understryka att den, som det heter, inte har rättsverkan. Ibland är gränserna exakta ned till centimetern på kartan om de är nyligen bestämda men det är inte ovanligt att det för äldre gränser på landsbygden kan slå på flera tiotals meter.

Men du har rätt i att om fastighetskartan stämmer med det som man ser vid en koll av hävdade gränser är det normalt inget att bekymra sig om.
 
Jag har aldrig gjort en "vanlig" besiktning på ett hus, för det har alltid funnits parametrar jag velat fördjupa mig i, som jag själv inte har kunskap om men som jag har tillräcklig kunskap för att identifiera att jag inte kan något om.

Inte fixerad, snarare fascinerad... Jag förstår att du, @Lovisaleonora, har stor kunskap om fastigheter, och därför har förmågan att förstå exakt vad som kan var fel och vad man behöver titta närmare på.

Om du LÄSER vad jag skriver är jag väldigt tydlig med att JUST DÄRFÖR ATT JAG INTE KAN så mycket om fastigheter, är jag tvungen att anlita (mot betalning) de som kan göra värderingar och utlåtanden om faktiska förhållanden.
 
Fast lantmätare lär du väl inte behöva?
Det torde vara enkelt att skriva ut en fastighetskarta och gå runt med för att se om den stämmer?

Sotaren behöver du bara ringa. De sotar varje år och har full koll eftersom de gör löpande besiktningar.
Sotaren behöver provtrycka eldstäder för att se om de är täta. Det är inte något som ingår vid en normal sotning.
 
Inte fixerad, snarare fascinerad... Jag förstår att du, @Lovisaleonora, har stor kunskap om fastigheter, och därför har förmågan att förstå exakt vad som kan var fel och vad man behöver titta närmare på. Så kan det väl ändå inte vara med alla köpare? Om man ska fullfölja sin undersökningsplikt så måste man, förutom att anlita en besiktningsman (som tydligen kollar stomme, fasad och tak) också:

* ta ut en elektriker (det trodde jag faktiskt ingick i en standardbesiktning, men där hade jag fel).
* ta ut någon som kollar avloppet och brunnen (vvs-fackman?)
* ta ut en sotare som undersöker skorsten och ev eldstäder
* ta ut en representant från lantmäteriet som kolla att alla gränser stämmer
* ringa lantmäteriet för att förhöra sig om ev nyttjanderätter och andra inskrivningar
* göra vattenprov om det finns egen brunn

Har jag missat något?

Som sagt, fascinerande.
När jag köpte huset så tog jag en besiktningsman som hade behörighet att besiktiga även el och avlopp, sotaren ringde jag och pratade med. Även om det inte är standardbesiktning så går det ju att få tag på besiktningsmän som kollar även el och avlopp, när Anticimex sedan kom och kollade för försäkringens skull så gjorde de i mina ögon en väldigt ytlig och slarvig besiktning av fastigheten så jag är glad att det var försäkringsbolaget som betaladen den och inte jag.
 
Sotaren behöver provtrycka eldstäder för att se om de är täta. Det är inte något som ingår vid en normal sotning.
Fast eldstäder besiktas ju med rätt täta mellanrum. Vartannat år för en panna t.ex. om jag minns rätt.
Vid sotning så kollar de okulärt men besiktningen görs lite mer omfattande. Och är inte helt gratis....
 
Fast eldstäder besiktas ju med rätt täta mellanrum. Vartannat år för en panna t.ex. om jag minns rätt.

Rökgången till vår öppna spis besiktigas var femte år, och sotas bara när man ringer efter dem. Brandskyddsföreningen skriver:
---
Om brandskyddskontroll
...
Intervallen varierar mellan två till åtta år och får endast utföras av en av kommunen godkänd skorstensfejare.
---
Om besiktingsplikt vid husköp
...
Undersökningsplikt vid husköp
När man ska köpa ett hus är det viktigt att låta besiktiga och provtrycka eldstäder och skorstenar. Besiktningen ska göras innan kontraktet skrivs på för att undvika dyrbara tvister efteråt.
---
 

Liknande trådar

Hemmet På grund av lite specifika frågeställningar så väljer jag att skapa en egen tråd i stället för att kapa husköpar-tråden. Som ni vet så...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
7 176
Senast: QueenLilith
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Igår kväll packade jag in tältet och lite annat bra-att-ha i bilen och drog iväg. Tanken var att övernatta på ett ställe som var ungefär...
Svar
0
· Visningar
426
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp