Mäklarens roll - vad är den egentligen?

Enskilt avlopp brukar oftast betyda att det mer eller mindre går rätt ut i naturen.Hade det funnits godkänt avlopp lovar jag att de hade vetat det. Räkna med det dyraste alternativet .Verkar vara en usel mäklare btw
 
Enskilt avlopp brukar oftast betyda att det mer eller mindre går rätt ut i naturen.Hade det funnits godkänt avlopp lovar jag att de hade vetat det. Räkna med det dyraste alternativet .Verkar vara en usel mäklare btw

Godkänt är det säkerligen inte. Det knepiga var ju att kommunen hade missat att ens titta vid denna fastigheten, när de hade varit vid grannfastigheterna. Och de visste inte varför. "Det ligger kanske lite avsides?" Nej, det gör det inte. Det ligger precis vid den större vägen.

Jo, jag har lite erfarenhet av avlopp och vad som kan behövas göras i och med att mina föräldrar precis har gjort om sitt. Och det går ju aldrig att veta hur dyrt det ska bli förrän brunnen är tömd, har jag förstått.

Jag tycker bara att det är märkligt att man som mäklare inte tar reda på det jag anser (och som jag trodde att andra också tyckte var grundläggande info) vara "basfakta". Avlopp, brunn, skorsten - det känns som om ALLA spekulanter skulle vara intresserade av detta??
 
När vi köpte vårt nuvarande hus hade jag massor av frågor just runt avlopp och anslutning till det kommunala - först så var mäklaren rätt kall inför dessa frågor när hon sen fattade att jag var rätt påläst (gjort resan med kommunalt avlopp på tidigare ställe mindre än 2 år tidigare) så tog hon reda på allt vi behövde veta.
 
Jag bekostade glatt provtryckning av skorstenen när jag köpte torp, ville inte riskera en sprucken pipa. Avloppet kändes som en bagatell i jämförelse, det fanns nämligen inget;)
 
Fast mäklaren kan ju inte ge några svar om inte säljaren ger dom, man får som säljare fylla i ett frågeformulär där allt ts undrar om,men vet man inte så skriver man vet inte och då vet inte mäklaren heller.

Jag ska ju sälja mitt hus nu så jag har just gått igenom det ,nu har jag gjort allt utom borrat brunnen,så min mäklare blev jätte glad.
 
Jag tycker bara att det är märkligt att man som mäklare inte tar reda på det jag anser (och som jag trodde att andra också tyckte var grundläggande info) vara "basfakta". Avlopp, brunn, skorsten - det känns som om ALLA spekulanter skulle vara intresserade av detta??
Mäklare är väldigt olika ambitiösa. Den som sålde min gård var super. Proffsig, lätt att kommunicera med och rak.

Den som sålde huset jag köpte var kvalificerat ointresserad. Hade förra försäljningens bilder - och hade inget godkännande från den säljaren att använda dem! - och visste ingenting om nåt. Jag frågade om det fanns en jordkällare och han visste inte....
 
Om varken kommun eller säljare vet vad det är för avlopp är det med största sannolikhet ett avlopp som inte kan godkännas utan total makeover. Jag hade utgått från att jag hade behövt anlägga ett helt nytt avlopp.

Att säljaren inte vet vad det är för avlopp tycker jag inte är så konstigt om fastigheten är gammal och ärvd. Finns många som inte vet vad de har för avlopp i detalj, utan väntar på kommunens föreläggande innan de bryr sig. Mäklarens attityd verkar dock rätt kass.
 
Godkänt är det säkerligen inte. Det knepiga var ju att kommunen hade missat att ens titta vid denna fastigheten, när de hade varit vid grannfastigheterna. Och de visste inte varför. "Det ligger kanske lite avsides?" Nej, det gör det inte. Det ligger precis vid den större vägen.

Jo, jag har lite erfarenhet av avlopp och vad som kan behövas göras i och med att mina föräldrar precis har gjort om sitt. Och det går ju aldrig att veta hur dyrt det ska bli förrän brunnen är tömd, har jag förstått.

Jag tycker bara att det är märkligt att man som mäklare inte tar reda på det jag anser (och som jag trodde att andra också tyckte var grundläggande info) vara "basfakta". Avlopp, brunn, skorsten - det känns som om ALLA spekulanter skulle vara intresserade av detta??
Jag fick en känsla av att mäklarna noga undvek att "veta" saker de inte ville veta när vi letade lägenhet och spelade dumma om man hade dålig koll (jag har jättedålig koll) - radonmätning? Hur menar du då? Nej det vet vi inte. (På en lägenhet i känt radonområde, på markplan, med plastventiler i alla rum. Jag läste på, ringde ordförande i föreningen och självklart var det över gränsen hos grannarna i alla fall, innan ventilerna hos dem och alla grannar hade haft ngt slags mätägg. Ventilerna såg plötsligt annorlunda ut för mig... Iofs röker vi inte).
 
Det är en sak som jag lätt glömmer, och som jag tycker att det kan vara bra att påminna sig om. Jag är KUND! Mäklaren har chans att tjäna pengar pga av MIG. Då SKA man väl kunna kräva lite service, engagemang och intresse? Eller är det bara jag som tänker så? Man ska väl inte behöva känna sig som om man är till besvär?

Det har, i ärlighetens namn, hittills varit grymt seeeeegt. Ja, jag vet att det är juli, och att detta landet i princip stänger ner. Så mäklarfirman hade en semestervikarie, en ung tjej. Hon visste inte svar på något, och det hade jag förståelse för. Men jag har faktiskt inte riktigt förståelse för att det är segt som klister att boka tid för visning, och när man väl kommer dit så fattas nycklarna till alla uthus och stallbyggnader. Inget speciellt intresse av att skaffa fram dem heller. Och nu väntar vi på den visningen, som jag fortfarande inte fått tid till. Eventuellt fanns det möjlighet på söndag, och jag vet inte när jag får det bekräftat. Är det normalt att behöva tjata om ALLT?

Jag misstänker att vi inte riktigt är målgruppen, om jag ska vara ärlig, och att det kanske är därför det är så segt. Många av de här små torpen/gårdarna/husen i detta området säljs till danskar och tyskar som fritidshus, och de har ju antagligen inte samma "tråkiga" och "besvärliga" frågor och krav. Det hade jag inte heller haft om jag skulle köpa ett hus och bara bo där några veckor om året. De är mer intresserade av trevligt läge och "gulligt hus" än andra tråkiga alldagliga saker, skulle jag tro. Som sagt, så hade jag själv tänkt om jag var ute efter ett fritidshus... Fast fuktfläckarna i taket skulle jag i och för sig brytt mig om i vilket fall som helst!
 
Vi träffade på rätt olika typer när vi letade gård för några år sedan. Från proffsiga, trevliga, till glidaren som bqrq ville vi skulle lägga bud och inte kunde svara på något. Hallå, huset var ju varudeklarerat! Att deklarationen gav upphov till nya frågetecken och vi ville titta närmare på ex den fuktiga krypgrunden var jäkligt jobbigt. Frågan om arrendeavtalen var uppsagda vägrade han svara på, men försökte hetsa oss med att det kommit in en ny budgivare som gett ett bud som var tillräckligt högt för säljaren att acceptera.. Mao var intresset noll för att försöka ha kvar oss i leken, maken var väl lite syrlig på rösten när han förklarade för snubben att han var rätt, ehm, naiv om han trodde vi ville gå vidare när vi inte kunde få svar på de frågor vi ställt.
 
Det är en sak som jag lätt glömmer, och som jag tycker att det kan vara bra att påminna sig om. Jag är KUND! Mäklaren har chans att tjäna pengar pga av MIG. Då SKA man väl kunna kräva lite service, engagemang och intresse? Eller är det bara jag som tänker så? Man ska väl inte behöva känna sig som om man är till besvär?

Det är säljaren som är kund. Det är säljaren som anlitat mäklaren och betalar dennes provision. Du är en potentiell köpare. I och med att mäklaren ska verka för högsta möjliga pris så bör mäklaren givetvis värna om alla potentiella köpare, men ibland kan det finnas önskemål från säljare som gör att vissa spekulanter nonchaleras. Kanske säljaren vill sälja till en viss målgrupp och då är det bara att acceptera, det är ingen rättighet att få köpa ett hus, inte ens om man erbjuder mest pengar. Så det är faktiskt ingen självklarhet att kunna kräva engagemang som spekulant, det är säljaren som är kund och kan kräva service, intresse och engagemang i första hand.
 
Fast ju fler spekulanter du kan locka, ju större chans till ett högre pris, antar jag? Husen brukar inte sälja så snabbt här. Ett år och mer är inte alls ovanligt. Vi tittade på ett annat hus med samma mäklare som legat ute till försäljning i nästan 3 år. Förmodligen inget större fel på huset, förutom priset....
 
Det är säljaren som är kund. Det är säljaren som anlitat mäklaren och betalar dennes provision. Du är en potentiell köpare. I och med att mäklaren ska verka för högsta möjliga pris så bör mäklaren givetvis värna om alla potentiella köpare, men ibland kan det finnas önskemål från säljare som gör att vissa spekulanter nonchaleras. Kanske säljaren vill sälja till en viss målgrupp och då är det bara att acceptera, det är ingen rättighet att få köpa ett hus, inte ens om man erbjuder mest pengar. Så det är faktiskt ingen självklarhet att kunna kräva engagemang som spekulant, det är säljaren som är kund och kan kräva service, intresse och engagemang i första hand.

Precis. Säljaren kanske absolut inte vill ha en köpare som verkar kunnig och vill hitta fel till exempel. Att sälja ett hus är en stor affär och gör man det till fel person kan man få leva surt länge med det.

Vi har fått köpa fastighet till en bit under högsta bud genom att just acceptera skick as-is och inte klaga på något.
 
Vi har fått köpa fastighet till en bit under högsta bud genom att just acceptera skick as-is och inte klaga på något.

Jag hade gärna accepterat "as is" om priset hade känts riktigt, men om jag ska lägga på kanske 150000-200000 kr för att huset ska bli godkänt och "friskt" då är det nog inte intressant. Jag är inte petig med detaljer - det finns ju de som sk "blåser ut" hela inredningen, men sådan är knappast jag - men priset måste ju kännas vettigt för vad man får. Så kan jag väl inte vara ensam om att tänka?
 
Jag hade gärna accepterat "as is" om priset hade känts riktigt, men om jag ska lägga på kanske 150000-200000 kr för att huset ska bli godkänt och "friskt" då är det nog inte intressant. Jag är inte petig med detaljer - det finns ju de som sk "blåser ut" hela inredningen, men sådan är knappast jag - men priset måste ju kännas vettigt för vad man får. Så kan jag väl inte vara ensam om att tänka?

Nej, jag menar bara att om säljaren eller mäklaren vet att det "nog" finns en massa problem under ytan så är det lättare att välja en köpare som verkar lite bakom flötet alternativt inte verkar bry sig så mycket om sådana saker. Vet de vad som är fel är de skyldiga att upplysa om det men om känslan bara är att det "kan" finnas fel på olika områden är det en annan sak.

Jag säger som flera andra; går det inte att få ut pålitlig information så får man värdera det som "värsta utfall" och ta det därifrån.
 
Jag hade gärna accepterat "as is" om priset hade känts riktigt, men om jag ska lägga på kanske 150000-200000 kr för att huset ska bli godkänt och "friskt" då är det nog inte intressant. Jag är inte petig med detaljer - det finns ju de som sk "blåser ut" hela inredningen, men sådan är knappast jag - men priset måste ju kännas vettigt för vad man får. Så kan jag väl inte vara ensam om att tänka?

Ja men då kan du ju lägga ett bud som du tycker huset, enligt din kunskap, verkar vara värt (säg 200 000 kr under utgångspris), och se vad du får för respons? Mäklaren är skyldig att framföra alla bud till säljaren. Är säljaren intresserad kan du ta ut en besiktningsman och gå igenom huset ordentligt och sedan göra en värdering av husets skick i förhållande till budet.
 

Liknande trådar

Hemmet På grund av lite specifika frågeställningar så väljer jag att skapa en egen tråd i stället för att kapa husköpar-tråden. Som ni vet så...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
7 176
Senast: QueenLilith
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Igår kväll packade jag in tältet och lite annat bra-att-ha i bilen och drog iväg. Tanken var att övernatta på ett ställe som var ungefär...
Svar
0
· Visningar
426
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp